d70 vai 10D
-
d70 vai 10D
Tervehdys!
Kumpaa suosittelisitte Nikon d70 vai Canon 10D:tä, kun minulla ei ole kummankaan objektiivejä ennestään. Kummankin hinta mahtuisi budjettiini. Alkaako Canonin tekniikka jäämään uudemman Nikonin jälkeen, vai mitä mieltä olette?
t: O.Komonen
Kumpaa suosittelisitte Nikon d70 vai Canon 10D:tä, kun minulla ei ole kummankaan objektiivejä ennestään. Kummankin hinta mahtuisi budjettiini. Alkaako Canonin tekniikka jäämään uudemman Nikonin jälkeen, vai mitä mieltä olette?
t: O.Komonen
-
-
- Viesti:
Vastaan nyt kuitenkin, mielestäni ei Nikonin D70 ole mitään missä se erityisesti 10D:n voittaisi, kuvalaadultaan 10D on hieman parempi lähinnä kohinan suhteen.
Kuten varmasti jo sanottu moneen kertaan, sopivuus omaan käteen käytössä on pitkälti yksilökysymys. Omaani kehun, koska olen siihen varauksettoman tyytyväinen, enkä siitä isoja puutteita tai vajaavaisuuksia juuri löydä. Olen pitänyt Canonin EOS-sarjan laadusta kun olen niitä käyttänyt vuodesta 1988 alkaen. Nikonit ovat hyviä kameroita, logiikka ei vaan ole minun käyttööni sopinut, vaikka olen kerran sellaisenkin tässä välillä omistanut.
Mitä tarvikevalikoimaan tulee, molempiin löytyy suuri määrä enemmän ja vähemmän kelvollisia objektiivejä. Mielestäni EF-sarjan putkista on ehkä hieman enemmän tarjontaa käytettynä. Salamat ja muut oheislaitteet ovat suurinpiirtein toisiaan vastaavia. Joka tapauksessa näiden kameroiden laatu alkaa olla hyvää luokkaa, eikä hintakaan ole enää harrastuksen tiellä kovin pahasti.
Kuten varmasti jo sanottu moneen kertaan, sopivuus omaan käteen käytössä on pitkälti yksilökysymys. Omaani kehun, koska olen siihen varauksettoman tyytyväinen, enkä siitä isoja puutteita tai vajaavaisuuksia juuri löydä. Olen pitänyt Canonin EOS-sarjan laadusta kun olen niitä käyttänyt vuodesta 1988 alkaen. Nikonit ovat hyviä kameroita, logiikka ei vaan ole minun käyttööni sopinut, vaikka olen kerran sellaisenkin tässä välillä omistanut.
Mitä tarvikevalikoimaan tulee, molempiin löytyy suuri määrä enemmän ja vähemmän kelvollisia objektiivejä. Mielestäni EF-sarjan putkista on ehkä hieman enemmän tarjontaa käytettynä. Salamat ja muut oheislaitteet ovat suurinpiirtein toisiaan vastaavia. Joka tapauksessa näiden kameroiden laatu alkaa olla hyvää luokkaa, eikä hintakaan ole enää harrastuksen tiellä kovin pahasti.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
Jos aikoo ostaa uuteen runkoonsa Sigman valmistamia objektiiveja, kannattanee huomioida se, että Canonin kanssa Sigmoilla on silloin tällöin yhteensopivuusongelmia . Joskus Sigman maahantuoja voi "chipata" ne yhteensopiviksi, joskus ei. Saksasta ostettuihin objektiiveihin palvelu on käsittääkseni maksullinen - silloin kun se onnistuu.
Täydellistä yhteensopivuutta mielittäessä Canonin omat, kalliimmat merkkioptiikat ovat varmempi valinta.
Nikonilla vastaavia yhteensopivuusongelmia Sigman kanssa ei ole.
Täydellistä yhteensopivuutta mielittäessä Canonin omat, kalliimmat merkkioptiikat ovat varmempi valinta.
-
- Viesti:
Uusissa Sigmoissa ei ole yhteensopivuusongelmia, tuskin kaupasta löydät uutta Sigmaa, jossa ongelmia olisi. Pääsääntöisesti Sigmat, jotka ovat sarjaa ennen 1997 lokakuuta valmistettuja kuuluvat niihin, mitkä eivät toimi. Toki tämä pitää ottaa huomioon käytettyjä katsottaessa, mutta Nikonin vanhemmat omat af-lasit eivät välttämättä käy D70, eli lasit joissa on moottori on kameran rungossa. Kuulin vain jonkin kiroilleen omia vanhoja lasejaan, jotka eivät toimi D70. Sigmalla ei tietysti ole sitä ongelmaa Nikonien suhteen.pleppanen kirjoitti:Jos aikoo ostaa uuteen runkoonsa Sigman valmistamia objektiiveja, kannattanee huomioida se, että Canonin kanssa Sigmoilla on silloin tällöin yhteensopivuusongelmia . Joskus Sigman maahantuoja voi "chipata" ne yhteensopiviksi, joskus ei. Saksasta ostettuihin objektiiveihin palvelu on käsittääkseni maksullinen - silloin kun se onnistuu.
Oikea huomio on tietysti, että täydellisyyttä haettaessa parhaan ratkaisun yleensä tekee merkki itse, niin tässäkin tapauksessa. Tämä ei missään nimessä tarkoita, että Sigma, Tokina ja Tamron tekisivät pelkäästään huonoja tai yhteensopimattomia objektiivejä. Itse olen luottanut sekä Sigmaan ja Canonin omiin, venäläisiin halpoihin kasaan muita objektiivejä ja olen tutkinut myös Tokinan ja Tamronin objektiivejä. Kaikilta löytyy vähintään pari harkitsemisen arvoista objektiiviä.
Eli yleispätevästi, kaikkia merkkejä koskien kun olet päättänyt rungon, mieti mitä haluat ja testaa sopiiko se sinulle. Testaa jokainen objektiivi ennen ostosta, riippumatta siitä onko se käytetty tai ei. Laatueroja voi olla, rungotkin voi toimia erillailla. Viimeksi olen niistä kuullut D70 suhteen samalla tavalla kun 10D:stä alkumetreillä, hyviä ne silti ovat.
Totta, ei välineet tee kuvaajaa eikä kuvaan sisältöä, mutta helpottavat kummankin osuutta.
-
- Viesti:
En nyt ymmärtänyt ihan tätä lausetta, mutta uskallan kuitenkin sanoa:martti65 kirjoitti:Nikonin vanhemmat omat af-lasit eivät välttämättä käy D70, eli lasit joissa on moottori on kameran rungossa.
Höpöhöpö. Kaikki AF lasit toimii ihan täysin. Ainoat mitkä eivät toimi on chipittömät lasit, eli käytännössä MF objektiivit (PC nikkoreita lukuunottamatta), nämäkin kyllä siis käyvät runkoon ja toimivat, mutta kamera ei suostu mittaamaan valotusta. Toki jotkin IKIvanhat objektiivit, eli pre AI sarjan, eivät käy ilman AI modausta, mutta noita ei juuri edes ole liikenteessä enää.
/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Jos vanhat merkit pitävät kutinsa, parin-kolmen vuoden päästä tulee markkinoille Canon-runkoja, joissa tänä päivänä valmistettu Sigma ei toimi ilman muutostöitä.martti65 kirjoitti:Uusissa Sigmoissa ei ole yhteensopivuusongelmia, tuskin kaupasta löydät uutta Sigmaa, jossa ongelmia olisi.
Suureen optimistisuuteen saumattoman toiminnan suhteen Canonin ja Sigman kiistojen takia en pessimistinä sorru.
;)
Ei pidä paikkaansa.martti65 kirjoitti:Nikonin vanhemmat omat af-lasit eivät välttämättä käy D70
Vanhemmat manuaalitarkenteiset optiikat eivät toimi valonmittauksen suhteen tällä digiproletariaatille tarkoitetulla D70-rungolla. Siinä Nikon on tehnyt selvän virheen. Sama virhe on tehty filmirungoissa F80, F75 ja F65. Säästöä aivan väärässä paikassa. Kalliimmissa rungoissa moista kömmähdystä ei ole.
-
-
- Viesti:
-
-
Sama kömmähdys on myös kalliimmassa D100:ssapleppanen kirjoitti:Jos vanhat merkit pitävät kutinsa, parin-kolmen vuoden päästä tulee markkinoille Canon-runkoja, joissa tänä päivänä valmistettu Sigma ei toimi ilman muutostöitä.martti65 kirjoitti:Uusissa Sigmoissa ei ole yhteensopivuusongelmia, tuskin kaupasta löydät uutta Sigmaa, jossa ongelmia olisi.
Suureen optimistisuuteen saumattoman toiminnan suhteen Canonin ja Sigman kiistojen takia en pessimistinä sorru.
;)
Ei pidä paikkaansa.martti65 kirjoitti:Nikonin vanhemmat omat af-lasit eivät välttämättä käy D70
Vanhemmat manuaalitarkenteiset optiikat eivät toimi valonmittauksen suhteen tällä digiproletariaatille tarkoitetulla D70-rungolla. Siinä Nikon on tehnyt selvän virheen. Sama virhe on tehty filmirungoissa F80, F75 ja F65. Säästöä aivan väärässä paikassa. Kalliimmissa rungoissa moista kömmähdystä ei ole.
Sony DSC-RX10
-
Heh! onhan Fordikin huippusuuri firmamikko kirjoitti:Canonin tekniikka ei jää Nikonin jalkoihin, Nikonhan on vuoden tai hieman yli jäljessä, mieti hieman kameroiden julkistamista ja niiden eroja.
Firmat eivät ole keskenään verrattavissa, Canon on huippu suuri firma Nikoniin nähden.
esim. Mercedekseen verrattuna
Tarkoittaako se että Ford on parempi kuin Mese?
Minusta ne on yhtähyviä ;-b
Sony DSC-RX10
-
- Viesti:
Kerro tromb edes muutama syy miksi suosittelet nikonia ennen Canonia?
Tässä kun on mennyt muutama kuukausi Canon iskee pöytään uuden mallin mikä litistää nikonin jälleen maanrakoon, näinhän on jo käynyt monesti. Kuka ei muista?
Yksi esimerkki nikonin hieno reportteri kamera DH2 ajastaan jäljessä, itse jos olisin nikonin suunnittelija yrittäisin luoda jotain uutta ettei toinen firma aina lyö heti takaisin.
Tässä kun on mennyt muutama kuukausi Canon iskee pöytään uuden mallin mikä litistää nikonin jälleen maanrakoon, näinhän on jo käynyt monesti. Kuka ei muista?
Yksi esimerkki nikonin hieno reportteri kamera DH2 ajastaan jäljessä, itse jos olisin nikonin suunnittelija yrittäisin luoda jotain uutta ettei toinen firma aina lyö heti takaisin.
*Pro Mikko Laakso*
-
Eihän niitten tarvi noissa huippukameroissa tehdä sellaista mihin kilpailija ei pysty, ne on jo sellaisia. Kun nurkissa pyörii merkkilaseja niin ei se kilpailevan firman malli hetkauta suuntaan eikä toiseen. Lukeekohan nuo edes niitä "väärän" kameran speksejä sen tarkemmin. Riittää kun tuntee omat laitteensa.mikko kirjoitti:itse jos olisin nikonin suunnittelija yrittäisin luoda jotain uutta ettei toinen firma aina lyö heti takaisin.
Näissä harrastelijamalleissa sitten odotellaan milloin Canonilta tulee alle 1000€ runko 5fps/24 kuvan puskurilla ja 0,1s käynnistysajalla.
Isommilla firmoilla saattaa olla varaa myydä runkoa tappiolla kun se on pois kilpailijan tuloksesta ja menetys saadaan mahdollisesti takaisin objektiivi ja lisävarustemyynnillä.
Sepe
ps. Niin ja sen uuden mallin pitää olla musta :D
--