Jalustan valinnasta

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
M:kko

Jalustan valinnasta

Viesti Kirjoittaja M:kko »

Olen äskettäin astunut ihmeelliseen järjestelmäkameroiden maailmaan ja saanut jo hankituksi rehellisen kokoisen teleputkenkin, n. 1,5 kg.

Tuolla putkella käsipelillä kuvaaminen on jokseenkin hankalaa, eikä ihan kevyttäkään hommaa, joten nyt olen tutkimassa minkälaisia jalustoja ja niiden päitä on tarjolla.

Missä olisi hyvä paikka pääkaupunkiseudulla käydä kokeilemassa kyseisiä vehkeitä?

Tekeekö monopodilla mitään? (Siis tuon kokoisen putken kanssa)

Hinta ei tässä vaiheessa vielä rajoita hahmottelua, joten kalliitakin systeemejä saa ehdottaa.

Kertokaa kokemuksia, joilla niitä on!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
simos

Re: Jalustan valinnasta

Viesti Kirjoittaja simos »

M:kko kirjoitti:Missä olisi hyvä paikka pääkaupunkiseudulla käydä kokeilemassa kyseisiä vehkeitä?
http://www.telefoto.fi/ liisankadulla. Siellä on Manfrotton jalustoja ok määrä esillä. Löytyy todennäköisesti sopiva... Ja toi on vaan yksi liike...

Simo
www.wildkite.net
saNppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saNppa »

M:kko kirjoitti:Hinta ei tässä vaiheessa vielä rajoita hahmottelua, joten kalliitakin systeemejä saa ehdottaa.
Muutamasta jalustasta on kokemusta ja pääsäännöksi itselleni on jäänyt, mitä isompi, painavampi ja tukevampi sen parempi. Totta kai on määrättyjä tilanteita, jossa toivoisi kevyempää, mutta kokemus tietää kertoa, että vähänkään liian pieni menee vaihtoon.

Manfrotto tuntuu olevan alan standardi, mutta minulle se oli liian kallis. Onneksi löytyi isoja jalustoja kohtuu hintaan Saksalaiselta EuroActiv'ilta FotoMan'ista.
objektiivinen puoliharrastelija
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

saNppa kirjoitti: Manfrotto tuntuu olevan alan standardi.
M. on saanut lajan kannatuksen keskihintaisten jalustojen ryhmässä suhteellisen hyvän laatu-hintasuhteensa takia. Mutta mikään varsinainen huippujalustahan se ei ole. Se on standardi vähän samaan tapaan kuin joku Toyota.
gramdel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gramdel »

OskuK kirjoitti: M. on saanut lajan kannatuksen keskihintaisten jalustojen ryhmässä suhteellisen hyvän laatu-hintasuhteensa takia. Mutta mikään varsinainen huippujalustahan se ei ole. Se on standardi vähän samaan tapaan kuin joku Toyota.
Juuri näin. Useimmille kuitenkin mfrotton laatu riittää. Manfrotton kohdalla toimii mielestäni sellainen nyrkkisääntö, että 055 jalustasta alkavat oikeat jalustat. Se on hyvällä kuulapäällä ihan riittävän tukeva useimpiin tarkoituksiin. Jos tuohon kovasti kasaa millejä/kiloja, niin ei ihan ylös asti kannata kyllä jalustaa ruuvailla, mutta tuohon metriin asti ihan toimiva hiukan painavammallakin telellä. Jos aidosti tarvitsee painavaa tavaraa ja todella tukevaa jalustaa, niin sitten kyllä joku muu.

Kyllähän monopodilla toki jotain tekee. Mikään jalustankorvike se ei kyllä oikein ole. Antaa suurinpiirtein 2-4 aukkoa lisää valotusaikaa.

Itse olen kovasti tykästynyt gitzon jalustoihin. Hiukan harmittaa, kun tuli myytyä tuo gitzon reporter jotain vuosimallia jotain, mallia ratakisko pois kevyemmän tieltä. Harvoin kyllä teleilenkään, että hiukan kevyempikin riittää.

/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Noihin Euroactiv jalustoihin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan. Valitettavasti itse haksahdin tähän "Pirkka" jalustaan ja nyt on vaihto parempaan edessä.
saNppa
Viesti:

tareone, mikä malli sinulla on/oli ja mitä vikaa siinä mielestäsi oli? Mielestäni EuroActiv'in kaksi isointa mallia ovat varteenotettavia. Itselläni kolmanneksi "suurin" jäi pieneksi. Tässä kohtaa kyse olikin vain omista tarpeistani. Jokainen valitsee tarpeidensa mukaan. Itse alussa en tiennyt riittävästi tarpeitani ja tuloksena oli liian pieni jalusta.

Jos M. on keskikastia, mitkä merkit ovat laadukkaimpia ja taatusti hintavimpia mitä löytyy? Eri jalustamerkit eivät ole tulleet minulle tutuiksi, joten fiksummat kertokoot.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

saNppa kirjoitti:tareone, mikä malli sinulla on/oli ja mitä vikaa siinä mielestäsi oli?
En muista mallia, mutta isoimmasta päästä kuitenkin. Siinä ei oikeastaan ollut muuta, kuin vikaa: lukitukset heppoisia ja pakkasherkkiä, jalusta lonksui heti uutena sinne tänne.
saNppa
Viesti:

Taisi olla maanantai kappale tai joku pienempi malli, kun ei ole samoja vikoja ollut ja pitkin pakkasmetsiä jalusta kainalossa (ea-850) on menty.
Mut mites ne kunnon kalliit merkit?
martti65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja martti65 »

Monopodilla mielestäni tekee monessa tilanteessa enemmän kun jalustalla, ainakin liikkuvia kohteita kuvatessa.

Itselläni on Manfroton 190 kuulapäällä, vanhaa hidaskäyttöistä mallia, johon en ole koskaan ollut kovin tyytyväinen.

Kaikesta huolimatta olen sillä pärjännyt kuitenkin useimmissa tilanteissa. Kuula ei ole ihanteellinen, ainakaan painavien putkien kanssa, (ei pysy suunnassa lukonkanssa helposti ainakaan.
herkko

Viesti Kirjoittaja herkko »

Manfrotto on hyvä mutta Suomen oloissa p*rkeleen kylmä kantaa ja käsitellä 6 kuukautta vuodesta. Kokemusta on 055:sta lintuharrastuksen ja kuvauksen tiimoilta useita vuosia.

Tilasin talvella Berlebachin 9013 puujalustan valmistajalta (muistakseni n. 200€ rahteineen) ja olen ollut todella tyytyväinen. 2,4 kg:n jalusta kantaa 6,5 kg:n taakan ilman tärinöitä ja on helppo käsitellä. Isoja teleobjektiiveja kannatellessa jalustan keskiputkesta ei ole kuin riesaa, joten siinäkin suhteessa tuo malli on erinomainen.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

herkko kirjoitti:Manfrotto on hyvä mutta Suomen oloissa p*rkeleen kylmä kantaa ja käsitellä 6 kuukautta vuodesta. Kokemusta on 055:sta lintuharrastuksen ja kuvauksen tiimoilta useita vuosia.
mulla on tollanen manfrotton 190bwb jalusta jossa on joka jalassa tuollaiset "pehmikkeet", ihan mukavasti tuon kanssa meni viime talvi :)
gramdel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gramdel »

laite kirjoitti: mulla on tollanen manfrotton 190bwb jalusta jossa on joka jalassa tuollaiset "pehmikkeet", ihan mukavasti tuon kanssa meni viime talvi :)
Itse tein pehmikkeet retkeilymakuualustasta ja ilmastointiteipistä.

/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

herkko kirjoitti:Manfrotto on hyvä mutta Suomen oloissa p*rkeleen kylmä kantaa ja käsitellä 6 kuukautta vuodesta. Kokemusta on 055:sta lintuharrastuksen ja kuvauksen tiimoilta useita vuosia.

Tilasin talvella Berlebachin 9013 puujalustan valmistajalta (muistakseni n. 200€ rahteineen) ja olen ollut todella tyytyväinen. 2,4 kg:n jalusta kantaa 6,5 kg:n taakan ilman tärinöitä ja on helppo käsitellä. Isoja teleobjektiiveja kannatellessa jalustan keskiputkesta ei ole kuin riesaa, joten siinäkin suhteessa tuo malli on erinomainen.
Aivan, mutta aika matalaan jalustaan olet tyytynyt.
Noista yhtä mallia kauppaa muuten Ursakin, eikä hinta ole ollenkaan paha:
http://www.ursa.fi/ursa/tuotteet/kirjak ... 1711962764
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Teknofokuksessa Ruoholahden metroaseman vieressä (Hki) on esilläkin vähän enemmän jalustoja.
http://www.teknofokus.fi/

Gitzot ovat paremmissa piirissä suosittuja, vaikka maksavatkin paljon. Toisaalta voi sitten ajatella, että käyttää jalustaa kymmeniä vuosia. Se keskiputkihan sitten taipuu mihin asentoon vain.
herkko

Viesti Kirjoittaja herkko »

OskuK kirjoitti:Aivan, mutta aika matalaan jalustaan olet tyytynyt.
Noista yhtä mallia kauppaa muuten Ursakin, eikä hinta ole ollenkaan paha:
http://www.ursa.fi/ursa/tuotteet/kirjak ... 1711962764
Totta on että jalusta voisi olla korkeampikin (151cm). Halusin ilman keskiputkea ja kolmessa osassa kuljetuksien takia, joten tuohon päädyin. Gitzo 1348 olisi tullut ostettua, jos tuohta olisi tuona ajankohtana ollut vähän enemmän taskussa ;)

Kiitos kaikille vastanneille!! Mukava fiilis kun tulee mökiltä takaisin ja huomaa, että omaan viestiin on vastailtu ahkerasti.

Pitänee suunnata ruoholahteen tai liisankadulle testailemaan laitteita. Jonkunlaisena ohjenuorana yritän pitää sitä, etten osta semmoista, mistä kasvaa nopeasti ulos. Vielä ihan käytännön kysymys: kun olette jonkun raskaamman objektiivin kanssa liikkeellä, niin miten kuljetatte kameraa? Kaulassa pitäminen vähänkään kauemmin kestävillä retkille ei liene vaihtoehto.. Kun siirtyy lyhyempiä matkoja, niin kannattaako / voiko kameraa pitää kolmijalassa kiinni?
nieppi

Viesti Kirjoittaja nieppi »

M:kko kirjoitti:kysymys: kun olette jonkun raskaamman objektiivin kanssa liikkeellä, niin miten kuljetatte kameraa? Kaulassa pitäminen vähänkään kauemmin kestävillä retkille ei liene vaihtoehto.. Kun siirtyy lyhyempiä matkoja, niin kannattaako / voiko kameraa pitää kolmijalassa kiinni?
Älä missään nimessä kuskaa kameraa kolmijalassa!!!
Siitä saattaa tulla yllättävän kallis kuljetus.

Laita kameran hihna niin pitkaksi että saat laitettua myös toisen käden siitä hihnan silmukasta, eli kuskaa kameraa niinkuin pikkupojat olkalaukkua siten että sekä pää että toinen käsi menevät lenkistä läpi. Tässä on myös se hyöty että kun yllättäen joudut käsivaralta kuvaamaan niin kun nostat kameran ylös niin hihna kiristyy kainalon alle ja saat ikäänkuin ylimääräisen tukipisteen kamerallesi ja ote on yllättävänkin tukeva. Tosin hihna pitää trimmata sopivan mittaiseksi että se kiristyy juuri oikeaan paikkaan kun nostat kameran kuvausasentoon. Mutta kannattaa säätää hihna kunnolla ja opetella tämä kuvaustapa, sillä näin saat pidempiä valotusaikoja vakaasti.

Hyvä tietää. Kiitos!

Ilmeisesti siis kameran kiinnitys (siis yhde kameran ja objektiivin välissä, bajonetti?) kestää raskaan linssin roikottamisen sen varassa?? Kamerana D70, eli kiinnitysrengas on metallia..
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Kirjoittelin joskus tuonne kokemuksia omasta valinnastani:

http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=5045

Nyt muutaman kuukauden käytön jälkeen olen yhä enemmän tyytyväinen hankintaani ja kuula jää hankkimatta - sen verran olen tykästynyt kinopäähän.
Vastaa Viestiin