10D ja asetukset

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Harrastaja

10D ja asetukset

Viesti Kirjoittaja Harrastaja »

Millaisilla astuksilla kuvailette?
sRGB, adobe RGB vai käytättekö valinnaisia
käsittelyparametrejä (mitkä on mielestänne hyvät säädöt)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Speedlite

Viesti Kirjoittaja Speedlite »

Adobe RGB ja RAW + jälkisäädöt Capture One:lla toimii ainakin itselläni parhaiten.
malagant

Viesti Kirjoittaja malagant »

Jos kuvaa rawilla, niin ilmeisesti ei ole kuvatessa väliä millään väriprofiilisäädöillä?

Näin ainakin itse teen ja konvertoin C1:ssä sRGB:ksi pitäen mielessä, että jos joskus tarvitsee samasta kuvasta jotain huippuversiota myyntiin tms, niin on alkuperäinen raw jäljellä josta voi konvertoida adobeRGB:n väreillä vaikkapa 16 bittisen tiffin.
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

Kuvaan sRGB:raw ja photarilla tai breezellä muut käsittelyt.

En ole oikein tuohon adobenRGB:hen kuvaukseen alkanut, uskon että tuo sRGB on standardi myös tulevaisuudessa?

Missä olikohan pikselissä juttua ongelmista kuvauksesta adoben RGB:n kanssa?
*Pro Mikko Laakso*
Speedlite

Viesti Kirjoittaja Speedlite »

Adobe RGB:stä on hyötyä varsinkin silloin kun tulostaa kuvia, mutta jos ei tulosta niin kaipa sRGB riittää... mutta ainahan kuvan väriavaruuden voi vaihtaa esim. Photoshopilla sRGB:ksi, jos haluaa kuvia nettiin. Olisi mielenkiintoista tietää niistä ongelmista Adobe RGB:n kanssa, itselläni ei ole tullut koskaan vastaan mitään ongelmia - siitä on pelkästään hyötyä.
spege

RAW-softat

Viesti Kirjoittaja spege »

Onko muuten tuo Canonin oma File Viewer ihan *sensuroitu* RAW-purkusofta? Itse olen sitä käyttänyt, pirun hidas se ainakin on. Ja puuttuuko siitä jotakin hyviä kuvan säätömahdollisuuksia, joita muissa RAW-ohjelmissa on?

Onko totta että tuo uusi Photoshop CS kykenee avaamaan suoraan 10D:n rawit ilman että tarvii mitään oheisohjelmaa? Onko siinä uudessa fotarissa miten hyvä se RAW-softa, onko säätömahdollisuudet hyvät? Entä toimiiko se miten nopeasti?

Saako siitä sitten kuvan heti käsittelyyn TIFF tai JPEG-muodossa?
Paljonkohan tuo uusi fotari maksaa, kun mulla on ennestään laillinen täysi versio Photoshop 4.0 ja Photoshop Elements 2 (PC)?

Ja vielä; miten muuten näyttääkö tuo Fotosop CS myös 10D:n RAW-kuvat esim. CD-levyltä thumbnail-pikkukuvina ennen avaamista?

Odotan innolla asiantuntevia vastauksia!

- spege -
Pekka Turunen
Harrastaja

Viesti Kirjoittaja Harrastaja »

Kaverini oli Rajalan kursseilla(messuilla) jossa oli joku canon hemmo kertomassa 10D:stä ja 300D:sta.
Oli sanonut,että 300D:llä saa suoraan valmiimpia kuvia kuin 10D:llä.
10D:llä joutuu käsittelemään kuvia paljon enemmän.
Oli kuulemma myös sanonut, että jos haluaa valmiimpia kuvia niin pitäisi säätää kameran parametrit eri asetuksille.
Parametrit-->asetus 1-->
kontrasti -1
terävyys+1 tai +2
värikylläisyys+1
värisävy+1
Onko teillä tietoa asiasta, onko asia todella näin?
obeesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja obeesi »

Voi pitääkin paikkaansa, jos miettii mille kohderyhmälle 300D on luotu.
villeh

Viesti Kirjoittaja villeh »

Harrastaja kirjoitti:Kaverini oli Rajalan kursseilla(messuilla) jossa oli joku canon hemmo kertomassa 10D:stä ja 300D:sta.
Oli kuulemma myös sanonut, että jos haluaa valmiimpia kuvia niin pitäisi säätää kameran parametrit eri asetuksille.
Parametrit-->asetus 1-->
kontrasti -1
terävyys+1 tai +2
värikylläisyys+1
värisävy+1
Juuri nämä säädöt olen itse katsonut D60 kanssa parhaaksi muuten, paitsi kontrastia olen käyttänyt +1
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Asetukset nollilla ja säädöt myöhemmin C1:llä ja Photarilla. Nolla-asetuksilla jää enemmän pelivaraa suuntaan ja toiseen.
gramdel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gramdel »

tareone kirjoitti:Asetukset nollilla ja säädöt myöhemmin C1:llä ja Photarilla. Nolla-asetuksilla jää enemmän pelivaraa suuntaan ja toiseen.
Näin juuri. Jyrkentää/terävöidä/säätää värikylläisyyttä voi säätä kuvanottamisen jälkeenkin photarissa. Ja huomattavasti joustavammin ja tarkemmin kuin kameran omilla säädöillä.

Nuo samat shoot-and-go säädöt saa sitten tehtyä vaikka photarin actioniksi jos haluaa "valmiita" kuvia nopeasti. Mielestäni ihan turha lähteä hukkaamaan informaatiota jo kuvausvaiheessa.

/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
robban

10D säädot

Viesti Kirjoittaja robban »

Harrastaja kirjoitti:Kaverini oli Rajalan kursseilla(messuilla) jossa oli joku canon hemmo kertomassa 10D:stä ja 300D:sta.
Parametrit-->asetus 1-->
kontrasti -1
terävyys+1 tai +2
värikylläisyys+1
värisävy+1
Juu, kaverisi puhuu kyllä totta, itse satuin olemaan paikalla kuulemassa. Näin sanottiin.
Robban
mikko
Viesti:

Re: RAW-softat

Viesti Kirjoittaja mikko »

spege kirjoitti:Onko muuten tuo Canonin oma File Viewer ihan *sensuroitu* RAW-purkusofta? Itse olen sitä käyttänyt, pirun hidas se ainakin on. Ja puuttuuko siitä jotakin hyviä kuvan säätömahdollisuuksia, joita muissa RAW-ohjelmissa on?
On *sensuroitu* ja sairaan hidas. Kunnon softissa on paljon enemmän säätöjä.
spege kirjoitti:Onko totta että tuo uusi Photoshop CS kykenee avaamaan suoraan 10D:n rawit ilman että tarvii mitään oheisohjelmaa? Onko siinä uudessa fotarissa miten hyvä se RAW-softa, onko säätömahdollisuudet hyvät? Entä toimiiko se miten nopeasti?
Totta joka sana, nopeus on huimaa verrattuna, canonin softaan. Raw softa on photarin cs sisään rakennetttuna. Tuossa esimakua: www.adobe.fi/products/photoshop/newfeatures.html
spege kirjoitti:Saako siitä sitten kuvan heti käsittelyyn TIFF tai JPEG-muodossa?
Saa, voit valita tallenuksen miksi tahansa, lisänä on 8 tai 16bit.
spege kirjoitti:Ja vielä; miten muuten näyttääkö tuo Fotosop CS myös 10D:n RAW-kuvat esim. CD-levyltä thumbnail-pikkukuvina ennen avaamista?
Joo, siinä on pätevä "file browser" tiedosto selain.

Kokeile uutta photaria: www.adobe.fi/products/tryadobe/main.html#photoshopcs

Ja erittäin nopea ja halpa softa on suosittu Breeze Browser www.breezesys.com/index.htm tästäkin softasta saa kokeilu version, kannattaa kokeilla!

Ja raw softien ÄITI on: www.c1dslr.com/Products/C1_PRO_WIN.aspx tätä softaa käyttävät PRO:T (Myös kokeilu versio olemassa)
Tästä softasta on myös karvalakki versio LE.

Nyt imutat muutamat softat koneeseesi ja kokeilemaan!
*Pro Mikko Laakso*
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Itse kuvaan jpg:jä yleensä mahdollisimman mietokontrastisina ja vähäsaturaatioisina. Väritilana Adobe RGB. Tällöin kuvista tulee aika "tylsän" näköisiä, mutta sävyjä tallentuu mahdollisimman paljon. Kuvien peruskäsittely on kuitenkin kohtuullisen helppoa. 95% kuvista menee seuraavalla kaavalla: kuva auki ctrl+L ja levelit kuntoon, jonka jälkeen ctrl+U jolla säädetään saturaatio ja lopuksi USM vakioarvoilla. Aikaa menee 15s-30s per kuva. Osa kuvista menee vielä NeatImagen läpi, joka sitten kyllä syö jo reippaammin aikaa.

Mutta sitten on ne hankalammat 5% kuvista, joille täytyy tehdä hieman enemmän: curvesia, spesiaalimpaa terävöitystä jne. joihin nuo kontrastittomat ja saturaatiottomammat asetukset antavat enemmän säätövaraa. Voimakaskontrastisen/saturaatioisen kuvan säätäminen curvesilla ei ole kovin helppoa. Eli käytännössä käsittelen kaikki kuvani, mutta kun en räpsi niitä tyyliin "sarjatulella miljoona", niin ei tuossa ole kauheasti ongelmiakaan.

Tietenkin on vielä RAW-kuvat. joihin menee tietysti enemmän aikaa, mutta ne ovat yleensä jo kuvaushetkellä niin hyvin mietittyjä, että aikaa saa mennäkin.
jiii

Viesti Kirjoittaja jiii »

Onko muuten noilla parametreillä mitään väli kun kuvaa RAW:ina?

Speke:
Se canonin softa todellakin on ihan hanurista.
Mielestäni capure one (C1) on paras(ja tosi kallis) raw softa mitä koskaan olen kokeillut, paljon parempi kuin photarin oma (tai sitten en vain osaa sitä käyttää).
spege

mikko kirjoitti:Nyt imutat muutamat softat koneeseesi ja kokeilemaan!
Kiitos mikko hienosta vastauksesta!

Jokos 135/2 L löytyy kassin pohjalta?

- spege -
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

mikko kirjoitti:
spege kirjoitti:Onko muuten tuo Canonin oma File Viewer ihan *sensuroitu* RAW-purkusofta? Itse olen sitä käyttänyt, pirun hidas se ainakin on. Ja puuttuuko siitä jotakin hyviä kuvan säätömahdollisuuksia, joita muissa RAW-ohjelmissa on?
On *sensuroitu* ja sairaan hidas. Kunnon softissa on paljon enemmän säätöjä.
spege kirjoitti:Onko totta että tuo uusi Photoshop CS kykenee avaamaan suoraan 10D:n rawit ilman että tarvii mitään oheisohjelmaa? Onko siinä uudessa fotarissa miten hyvä se RAW-softa, onko säätömahdollisuudet hyvät? Entä toimiiko se miten nopeasti?
Totta joka sana, nopeus on huimaa verrattuna, canonin softaan. Raw softa on photarin cs sisään rakennetttuna. Tuossa esimakua: www.adobe.fi/products/photoshop/newfeatures.html
spege kirjoitti:Saako siitä sitten kuvan heti käsittelyyn TIFF tai JPEG-muodossa?
Saa, voit valita tallenuksen miksi tahansa, lisänä on 8 tai 16bit.
spege kirjoitti:Ja vielä; miten muuten näyttääkö tuo Fotosop CS myös 10D:n RAW-kuvat esim. CD-levyltä thumbnail-pikkukuvina ennen avaamista?
Joo, siinä on pätevä "file browser" tiedosto selain.

Kokeile uutta photaria: www.adobe.fi/products/tryadobe/main.html#photoshopcs

Ja erittäin nopea ja halpa softa on suosittu Breeze Browser www.breezesys.com/index.htm tästäkin softasta saa kokeilu version, kannattaa kokeilla!

Ja raw softien ÄITI on: www.c1dslr.com/Products/C1_PRO_WIN.aspx tätä softaa käyttävät PRO:T (Myös kokeilu versio olemassa)
Tästä softasta on myös karvalakki versio LE.

Nyt imutat muutamat softat koneeseesi ja kokeilemaan!

:) :) :) :) :) :) :) :) :)
Hyviä neuvoja antoi Mikko ammattilaiselle, eikö Spegen pitänyt olla jo konkari valokuvaushommissa... jopa minäkin tiesin vastaukset näihin ammattilaista askarruttaviin kysymyksiin :) :) :) :)
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
spege

jperala kirjoitti:Hyviä neuvoja antoi Mikko ammattilaiselle, eikö Spegen pitänyt olla jo konkari valokuvaushommissa... jopa minäkin tiesin vastaukset näihin ammattilaista askarruttaviin kysymyksiin
Ensinnäkin minä olen vain puoliammattilainen free-kuvaaja.

Toiseksi minä olen VALOKUVAAJA, en tietokone-expertti.

- spege -
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

[/quote]

Ensinnäkin minä olen vain puoliammattilainen free-kuvaaja.

Toiseksi minä olen VALOKUVAAJA, en tietokone-expertti.

- spege -[/quote]

Tietokoneet ja valokuvaus on kulkenut käsikädessä jo pitkän ajan, siitä ei pääse mihinkään... eikä tarvitse olla expertti, pieni tieto riittää. Etkös Spege ollut jo jonkun aikaa kuvannut digillä, itse olen touhunut digeillä vasta 3 kuukautta ja tuo oli tuttua kauraa ???
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
spege

jperala kirjoitti:Etkös Spege ollut jo jonkun aikaa kuvannut digillä, itse olen touhunut digeillä vasta 3 kuukautta ja tuo oli tuttua kauraa ???
Joo mutta olen lehtitaloissa kuvannut pitkään vain jpeg-kuvia ja fotarit ovat olleet vanhoja.

Tuo RAW-tiedostomuoto ja uusi Photoshop CS on minulle aika uusi, mutta mielenkiintoinen asia!

Miten muuten kun mulla itsellä on täysin laillinen täysi versio Fotosop 4.0 ja Elements 2.0, saako niistä mitään hintaetua vaihdettaessa CS:ään?

- spege -
Vastaa Viestiin