Olympus E-1 kokemuksia

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
hmm
Viesti:

Olympus E-1 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja hmm »

Kuukauden Olympus E-1 käytettyäni ajattelin laittaa tänne vähän kokemuksiani kameran käytöstä. Osaksi siksi, koska minulta on jo mailitse kysytty kokemuksia kamerasta lähes joka kerta, kun kirjoitan tänne jutun mistä käy ilmi että käytän E-1:tä.

Kamerapakettini E-1 runko + 14-54 ja 50-200 objektiivit + FL-50 salama (+ 1MB Sandisk Ultra II + 2 UV-filtteriä + Manfrotto jalusta) ostin Topshotista pakettina. Saksan hinnat tuntuvat Olympuksella olevan täysin samoja, dollarin kurssin takia olisi amerikasta saanut halvemmalla, mutten halunnut alkaa yli 4000e pakettia tilaamaan ulkomailta kun Suomesta sai kaikki tarvikkeet suoraan mukaansa. Lisäksi noita varusteista sai tingittyä paketissa kohtuuhyvät alennukset. Laitoin tarjouspyynnöt sähköpostilla 3 eri liikkeeseen, joista kahdesta vastattiin jo samana päivänä ja kolmannestakin seuraavan työpäivän kuluessa, kiitettävää toimintaa.

Taustastani senverran, että aiemmin olen kuvannut 4 vuotta Olympus C-2000Z digillä ja puoli vuotta Canon Ixus 400:lla. Lisäksi nuorempana (10-15v) olen kuvannut vanhempieni järkkäreillä, joten kuvaamisen perusasiat olivat minulle tuttuja. En ollut tosin koskaan kokeillut järkkäriä missä olisi ollut valotusmittaria enempää automatiikkaa.

Valintakriteereitäni olivat käteensopivuus (käsitykseni on, että nykyjärkkärit ovat kaikki minulle jo tarpeeksi hyviä, joten makuasiat voivat ratkaista), kuvat saisivat olla myös mahdollisimman valmiita suoraan kamerasta ilman jälkikäsittelyn tarvetta. Lisäksi toisen harrastukseni purjehduksen myötä vesitiiviys on plussaa ja lisäksi pakettiin pitää saada kohtuullinen teleobjektiivi.

Kävin testaamassa käteen kameroita 3 eri liikkeessä, E-1, Pentax *ist, Nikon D100 ja Canonit 10D ja 300D tuli käytyä läpi. Harmi kyllä yhdestäkään liikkeestä ei löytynyt kaikkia kameroita ja kaikkiin ei löytynyt ladattua akkua. E-1 oli mielessäni jo liikkeisiin mennessä mutta yritin kysellä asioita niinkuin en olisi kovin paljon taustatietoja tutkinut, en tiedä miten hyvin onnistuin kun kahdessa liikkeessä minulle kuitenkin suositeltiin E-1:tä ja kolmannessa sain vain pyydettäessä kamerat käteeni ilman sen kummempaa palvelua.

Sitten niitä kokemuksia.. Tähän mennessä olen ollut ostokseeni erittäin tyytyväinen, kuvia kamerasta voi käyttää suoraan ja 100% etsin auttaa tekemään rajauksen jo kuvausvaiheessa, valkotasapainossa on harvoin toivomisen varaa ja erityisesti FL-50 salaman kanssa tulee mielestäni todella mainioita kuvia. Ulkokuvia en ole vielä pahemmin ehtinyt erinäisten kiireiden takia ottamaan, mutta lemmikeistä on sisällä tullut otettua paljon kuvia.

Tähän mennessä olen käyttänyt (tulostanut tai laittanut nettiin) pelkästään jpegejä, joiden laatu on ollut minulle täysin riittävä. Suurimmaksi osaksi olen kuvannut RAW+JPEG-asetuksilla, mutta omiin tarpeisiini jpeg on tosiaan riittänyt, joten en ole jaksanut noita RAW-kuvia (vielä) käsitellä paitsi muutaman kokeeksi. Valkotasapaino on mielestäni 95% oikein auto-asetuksella, muutaman kerran olen turvautunut custom-asetukseen. Firmware-päivitys toi mukavasti lisää terävyyssäätöä ja olen käyttänyt +3 terävyysasetusta ja muuten oletusarvoja.

ISO 1600 ja 3200-kohinasta (mistä kameraa kai on eniten kritisoitu) voin todeta, että kyllähän ne kohisevat, mutta kyllä ne kuvat silti käyttökelpoisia ovat. Viikko siten otin tyttöystäväni pyynnöstä hänen uudesta autostaan lumen peittämänä kuvia, jotta voisi näyttää ulkomaisille kavereilleen miltä autoilu Suomessa näyttää. Kamera oli unohtunut 1600:lle edellisen illan sisäkuvien jälkeen mutta kuvat kelpasivat silti oikein hyvin ainakin 1024x768-kokoon pienennettynä vaikka itse sattunutta ehdinkin jo harmitella.

Plussaa:
+ kuvat eivät vaadi jälkikäsittelyä, valotusta olen korjannut joskus kontrastilla (levels gimpissä) ja muuttanut rajausta
+ tyttöystävän veljen rakennuksen pölyssä kuvatessa oli mukava tietää että kamera on roiskevesi- ja pölytiivis
+ kamera toimii USB:llä suoraan Linuxin kanssa, Canon Ixus 400:nkin sai toimimaan mutta aikaa meni 2 iltaa
+ 50-200-objektiivi vaikuttaa siltä, että sitä voi vielä käsitellä veneessä, en usko että ottaisin 400-millistä (periaatteessa vastaava kinokoossa) veneeseen.

Miinusta:
- tarkennus ei ole täysin idioottivarma, tosin ainoa kohde minkä kanssa on ollut hankaluuksia on harmaa kissamme hämärässä
- histogrammin katsominen vaatii 2 näppäimenpainallusta kuvanoton jälkeen
- RAW+JPEG vie 10+3 megaa tilaa, gigankin muistikortti alkaa täyttyä helposti (kuten tietokoneen kovalevykin)

Laitoin tänne muutaman esimerkkikuvan ottamistani kuvista (muita löytyy jos etsii vanhempia artikkeleitani), yleensä pienennän nettiin kuvat 1024x768-kokoon mutta tässä thumbnailit ovat linkkejä alkuperäiseen kameran tuottamaan jpegiin.

http://www.hmm.iki.fi/pics/e1-samples/
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
haapka

Viesti Kirjoittaja haapka »

Minkä verran kuvia yhdellä latauksella voit ottaa . . . . . sisällä /
ulkona pakkasella ("kohtuullisella").
hmm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hmm »

haapka kirjoitti:Minkä verran kuvia yhdellä latauksella voit ottaa . . . . . sisällä /
Edellinen lataus akulla kesti muistaakseni n. 400 kuvaa ja kaksi viikkoa, yleensä akku tyhjenee kun unohdan kameran kuvien siirron jälkeen kiinni tietokoneeseen - silloin nimittäin kamera ei osaa laittaa itseään nukkumaan, ainakaan jos on kiinni linuxissa. Windowsissa en ole kokeillut. Ulkona en ole kovin pitkiä aikoja kuvannut mutta eipä ole siellä kertaakaan vielä akkukaan loppunut.

Yleisesti ottaen akun kestävyys ei ole ollut ongelma, niinkuin ei käsittääkseni juuri missään digijärkkärissä.

Jos nurkissa on vanhoja OM-objektiiveja kannattaa huomioida, että Japanissa Olympus on alkanut lähettää rekisteröityneille E-1-käyttäjille 4/3-adaptereita niitä varten ja on Amerikassa tekemässä samoin, seuraavaksi on ilmeisesti vuorossa Eurooppa. Adapterin saa siis ilmaiseksi jos on rekisteröitynyt käyttäjä ja pyytää sellaista Olympukselta.

Dpreviewn foorumissa on erään japanilaisen E-1-käyttäjän ensikokemukset adapterista: http://forums.dpreview.com/forums/read. ... ge=7840153

Adapteri siis toimii vain manuaalitarkennuksella ja objektiivin valovoima pienenee jonkin verran. Itselläni ei vanhoja objektiiveja ole, niin ei asia niin kiinnosta, mutta voisihan sitä katsoa jos jostain löytyisi käytettyjä OM-objektiiveja halvalla..
Lukka

Viesti Kirjoittaja Lukka »

haapka kirjoitti:Minkä verran kuvia yhdellä latauksella voit ottaa . . . . . sisällä /
Edellinen lataus akulla kesti muistaakseni n. 400 kuvaa ja kaksi viikkoa..
>
Yleisesti ottaen akun kestävyys ei ole ollut ongelma, niinkuin ei käsittääkseni juuri missään digijärkkärissä.
>
Hieman asiaa tuohon E-1:kin liittyen...
Itselläni olisi pian aika harkita hyvin palvelleen E-10:n rinnalle uutta peliä ja yhtenä vaihtoehtona on ollut tuo E-1:nen, joten oli ihan mukavaa luettavaa tuo kokemuksesi.

Syksyllä olisi tiedossa 7-10 päivän kanoottivaellus luoteis-lapissa, jonne olisi aikomus viedä jo uusi kamera.. tai sitten pärjätä vielä E-10:llä. Eniten huolestuttaa tuo akkujen varausten riittävyys.

Kirjoituksesi mukaan E-1:n lataus saattaisi kestää hyvinkin tuollaisen reissun, mutta suurin huoleni on jos lähdenkin sinne E-10:n kanssa, joka siis käyttää noita ns. sormikoon eli AA-kokoisia akkuja, joita se syökin sitten oikein urakalla. Millään ei huvittaisi ottaa repullista akkuja tai paristoja mukaan.

No, onhan tosin Olympuksellakin noita 3V Lithium Battery LB-01 -patteripaketteja, jotka kyllä maksavat aika lailla.

-ei kenelläkään sattuisi olemaan minkäänlaisi lataus-vinkkejä tuollaiselle vaellusrupeamalle..?!

-Lukka-
Vastaa Viestiin