Do we really need all those buttons and dials?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Nonniish. Tässähän oliskin hyvä weekend pähkinä! Ihan mafferssin tyyliin vaikka;

Eli tarvitaanko me todella kaikkia nappuloita ja kiekkoja digijärkkäreissä?

https://www.dpreview.com/opinion/752356 ... -and-dials
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama

Re: Do we really need all those buttons and dials?

Viesti Kirjoittaja temama »

Oma mielipiteeni on, että tarvitaan. Mutta ei välttämättä ihan kaikkea mahdollista.

Minusta tähän ei pidä nyt sekoittaa kosketusnäyttöjen mahdollisuuksia. Vai pitäisikö? Minusta ei, koska järkkärin takatöllön kosketusnäyttö ei ikinä ole kovin käytännöllinen. Noh, ehkä nopea tarkennuspisteen valinta on ihan jees ominaisuus.

Mutta ne nappulat ja valintakiekot. Tässä minun listani, että mitä pitää olla ainakin:

- etu- ja takarulla (valintarullat) ovat aivan must.
- pyöritettävä valintakiekko takana, sen keskellä OK nappula
- pikku joykkari on ihan jees kanssa, kunhan se ei ole liian herkkä
- Fn, eli function, jolla pääsee laajempaan valikkoon. Nopeuttaa hommia kummasti
- AF/MF kytkin
- ISO nappula
- erillinen valotuksen kompensaatiorulla on sellainen jota käytän erittäin paljon.
- tietty ohjelmalinjojen valintakiekko
- PLAY nappi kuvien katseluun
- Kustomoitavia nappuloita eri toimintoihin ainakin 4 erillistä, sijoitettuna sopiviin paikkoihin eri puolille kameraa.
- Menu
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
itu

Viesti Kirjoittaja itu »

Mikäli kuvauspaikassa on edes jossain määrin vakioidut olot, hanikoita itse kuvaustilanteessa tarvitsen aika vähän. Olisi mahdollista saattaa kameran käyttöliittymä täysin omien mieltymysten mukaiseksi eri tilanteissa mutta osa käyttäjäkokemuksesta on päätetty puolestani jo aiemmin.

Kaiken kaikkiaan tottuminen omaan kameraan ja jossain määrin myös brändin tarjontaan tuottaa ihan riittävän sujuvaa käyttöä. Omalla kohdalla olisin valmis karsimaan jatkuvasti esillä olevia toimintoja erityisesti, jos tarkennus olisi ripeä: omistamani tekniikka on jo vanhaa. Usein sopiva arvaaminen tuottaa silti kohtalaisen riittävää jälkeä: kamera on yksi, kuvaaja on toinen osa.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Rate-nappula on ainoa mitä en käytä laisinkaan R6/R5:ssa - suurennuslasin vois myös jättää pois, koska otettu mikä otettu se suurentamalla parane. Loput on enempi vähempi käytössä. Toisaalta hyvä automatiikka ja pelkkä laukasin riittää - tai oikeastaan tarvii ku pari anturia päähän ja opettaa toi lukemaan ajatuksia (ja sit olis muistikortillinen tissejä ja formuloita). Tai en mä kyl tarvii edes koko kameraa, vaik on se ihan kiva olla olemassa. Jos valtio tarjoais ilmaset lsd:t niin se korvais kamerat täysin - ja koska mun sana on laki niin ME emme tarvitse muuta kuin lsd:tä ja vähän vettä, sekä leipää.
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

ttuplai kirjoitti: Touko 16, 2021 6 : 42 Rate-nappula on ainoa mitä en käytä laisinkaan R6/R5:ssa - suurennuslasin vois myös jättää pois, koska otettu mikä otettu se suurentamalla parane.
Ei saa levittää kerettiläisiä ajatuksia, että rate-nappi tai suurennuslasi olisi turhia R6/R5. Jättävät ne vielä pois seuraavista malleista tuollaisten puheiden jälkeen :)

Ainoa nappi mikä mulla ei ole R5:ssä käytössä on lock nappi. Välillä kaipaisin yhtä tai kahta kustomoitavaa nappia lisää, mutta ei niitä enää näin pieniin saippuakoteloihin kannata tunkea. Nyt jo osa napeista on liian vaikeakäyttöisiä niiden pienen ja tunnottoman koon takia (erityisesti hanskat kädessä).
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

mvert kirjoitti: Touko 16, 2021 8 : 01
ttuplai kirjoitti: Touko 16, 2021 6 : 42 Rate-nappula on ainoa mitä en käytä laisinkaan R6/R5:ssa - suurennuslasin vois myös jättää pois, koska otettu mikä otettu se suurentamalla parane.
Ei saa levittää kerettiläisiä ajatuksia, että rate-nappi tai suurennuslasi olisi turhia R6/R5. Jättävät ne vielä pois seuraavista malleista tuollaisten puheiden jälkeen :)

Ainoa nappi mikä mulla ei ole R5:ssä käytössä on lock nappi. Välillä kaipaisin yhtä tai kahta kustomoitavaa nappia lisää, mutta ei niitä enää näin pieniin saippuakoteloihin kannata tunkea. Nyt jo osa napeista on liian vaikeakäyttöisiä niiden pienen ja tunnottoman koon takia (erityisesti hanskat kädessä).
Anteeksi - mä kyl tiiän, et Canonin pr-osasto seuraa tätä foorumia silmä kovana ja pyrkii tekemään muutokset sen mukaan mitä myö täällä kirjoitetaan, mut se aina välillä unohtuu. Otan siis takasin - voisko mitenkään seuraavassa firmispäivityksessä saada ton rate-napin kustomoitavaksi. Suurennuslasin vois silti heittää roskiin - kaikista periaatteista en luovu.

Ite käytän lock-nappia, kun kuvaan suoraan koneelle. Jostakin syystä mä onnistun osumaan tohon takapyörylään (muuttaa siis mulla aukkoa) ja sitä ei heti huomaa, koska esikatselu ei toimi (Capture Onen kanssa ei voi tallentaa kortille samaan aikaan). 10 kuvaa myöhemmin huomaan, et yksi setti meni 1,5 aukkoa yli - sit vaan ilmekään värähtämättä selität kuvattavalle, et otetaan tossa asennossa viel pari ruutua ihan vaan varmistuksen vuoksi, ku oli niin hyvä.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Puupöntön takana on kokonaiset 0 nappia ja rullaa. Kameran taakse kuuluu vähintään 10" digitaalinen tähyslasi. Ei sinne muuta tarvita.

Kuva
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

ttuplai kirjoitti: Touko 16, 2021 9 : 19 Ite käytän lock-nappia, kun kuvaan suoraan koneelle. Jostakin syystä mä onnistun osumaan tohon takapyörylään (muuttaa siis mulla aukkoa) ja sitä ei heti huomaa, koska esikatselu ei toimi (Capture Onen kanssa ei voi tallentaa kortille samaan aikaan). 10 kuvaa myöhemmin huomaan, et yksi setti meni 1,5 aukkoa yli - sit vaan ilmekään värähtämättä selität kuvattavalle, et otetaan tossa asennossa viel pari ruutua ihan vaan varmistuksen vuoksi, ku oli niin hyvä.
Tää olikin hyvä vinkki lock napin käyttöön. Pieni kotistudio valmistuu pikkuhiljaa ja tuollainen vahinpyörylän kääntyminen voisi tosiaan pilata monta kuvaa.

Ja kyllä sitä tosiasiassa melko vähällä nappien ja rullien määrällä selviäisin. Talvella tuli kuvattua niin vähän, etten kevään tullen enää muistanut kaikkien nappien osalta mitkä asetukset olin mihinkin niihin konffanut. Joten siinä mielessä noita nappeja on luultavasti satunnaiselle sunnuntaikuvaajalle liikaa. Pakollisia nykykalustoon peilaten taitaisi olla:

- laukaisunappi (kaksivaiheisena)
- eturulla, takarulla keskinapilla ja takapyörylä keskinapilla.
- play nappi ja roskakori
- menu nappi

Nämä tulisi olla konffattavissa halutuiksi.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

temama kirjoitti: Touko 07, 2021 17 : 50 Do we really need all those buttons and dials?
Nope. Oon konffannut kaikkiin nappeihin "ei käytössä", paitsi:

- Laukaisunappi (oikea etusormi) = tarkennus ja laukaisu
- Takakiekko (oikea peukalo) = valotuksenkorjaus
- Etukiekko (oikea etusormi) = suljinaika (action) ja aukko (pönöt)
- Objektiivin "focus hold" nappi (vasen peukalo) = action-asetusten vaihto pönö-asetuksiksi

Noilla pärjää kuvatessa, menun selailut ja kuvien katselut sitten erikseen.
Vastaa Viestiin