Canon eos r vai eos d90

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Vesseli68

Canon eos r vai eos d90

Viesti Kirjoittaja Vesseli68 »

Morjens. Olen ostamassa ensimmäistä järkkäriä ja olen miettinyt otsikon mukaisia kameroita. Kuvaus kohteena luonto ja linnut, sekä lapset. D 90 houkuttelee hintansa puolesta, mutta mitä jää saamatta verrattuna sitä R malliin?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jka71
Viesti:

Re: Canon eos r vai eos d90

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Minkälainen kuvauskokemus sinulla on? Onko ajatuksia mitä objektiiveja olisi tarkoitus hankkia?
Kysymykset siksi, että saisi käsityksen minkä tasoista(hintaista)runkoa kannattaa suositella.

Tekisi mieli suositella täyskennoista, mutta ei R vaan RP:tä. Samaa hintaluokkaa kuin 90D.
90D olisi lintukuvaamiseen parempi(optinenetsin,sarjakuvaus ja kroppihyöty), mutta täyskennonen ehkäpä kaikessa muussa.

Itse ainakin tykkään lintuja kuvatessa optisesta etsimestä. En vain totu noihin peilittömien etsimiin. Sarjakuvaukseen RP on vähän hidas. Kroppi hyöty taas vaikuttaa mahdollisesti telen valinnassa. Samaan ulottuvuuteen pääsee lyhyemmällä optiikalla ja siten halvemmalla. Tai sitten voi jättää telejatkeen pois silti saa saman ulottuvuuden kuin täyskennosella ja aukon verran enemmän valovoimaa(1.4x). 90D:ssä kenno on sen verran hyvä, että kuvanlaatu ISOjen suhteen lähes tasoittuu kun voi käyttää aukon verran valovoimaisempaa objektiivia.

Entäs muut merkit? Miksi juuri Canon? Puhtaalta pöydältä lähtiessä kannattaa katsella muitakin merkkejä ;)
DorianBlue

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

En ole erityisen kokenut luontokuvaaja, mutta yrittänyt nyt tänä keväänä hiukan perehtyä aiheeseen. RP:tä on ulkoilutettu nyt aikataulujen salliessa normaalia enemmän. Tällä lyhyelläkin kokemuksella ottaisin noista kahdesta 90D:n, jos luonto ja linnut ovat yksi pääkohde. Tuskin se on lapsien kuvaamiseenkaan erityisen kehno. En mielelläni käytä termiä rampautettu, mutta kyllä RP:ssä on hiukan liikaa kompromisseja hallintanamiskojen kanssa, jotta nopea säätäminen olisi kovinkaan helppoa. Kuvien perusteella R:ssä on myös samaa valikkojumppaa tiedossa, jos haluaa muutella parametreja. Multa olisi ainakin jäänyt vaihtamatta servolle ja kaikille tarkennuspisteille riittävän vikkelästi, jos olisi tullut joku kiinnostava lintu liihottelemaan, kun olin kuvaamassa jotain staattisia kohteita. Vanhalla 40D:llä se ei olisi ollut temppu eikä mikään, 90D:ssä about sama nappilogiikka. Eikä tuo etsinkään tosiaan ole ihan paras mahdollinen luontokuvaukseen. Ja kun sitä RF 100-500:sta saa vielä odotella, adapteritouhuksi menee teleily tällä hetkellä. Ei siinä, ihan toimiva ratkaisu se on EF-putkille, mutta silti. Tuolla vänkäysketjussakin on tuotu jo tehokkaasti esiin se, että rungon kokohyötykin katoaa lasien massiivisuuden takia. Kiva runko ja passeli reissukamera, mutta rajoituksensa sillä on hyvien puolien vastapainoksi. Olenkin harkinnut toiseksi rungoksi juuri 90D:tä, kun meillä on kuitenkin selkeä tarve luontokuvaukseen paremmin soveltuvalle kameralle. Molempi parempi ;)
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Vesseli68

Lintukuvaukseen olen ajatellut Sigma 120-300 f2.8 putkea käytettynä. Työkaverilta taas saan ostettua uuttavastaavat linssit ef-s 18-55 is stm ja ef 50mm f1,8 ii. Canon taas merkkinä ehkä sen takia, koska olen saanut sellaisen käsityksen että siihen on saatavilla edullisesti käytettyjä putkia ym. Koska niitä ilmeisesti myyty eniten näistä merkeistä. En tiedä olenko oikeassa.
Vesseli68

Luontokuvaus kokemusta minulla ei juurikaan ole, mutta luonnossa olen paljon liikkunut, maaseudulla kun asustelen. Lisäksi kuvailen mielelläni omasta pihasta kun asun ison järven rannalla. Lajikirjoa löytyy niin merikotkia, haikaraa. Tällä hetkellä kuvailen Nikon coolpix p900 kameralla. Tämä kamera on kyllä pitkälle ulottuva, mutta tarkennus menee liian usein pieleen. Siksi etsin noita mainitsemiani kameroita, koska niissä kehutaan tarkennus ominaisuuksia hyviksi ja nopeiksi.
DorianBlue

Vesseli68 kirjoitti:Lintukuvaukseen olen ajatellut Sigma 120-300 f2.8 putkea käytettynä. Työkaverilta taas saan ostettua uuttavastaavat linssit ef-s 18-55 is stm ja ef 50mm f1,8 ii. Canon taas merkkinä ehkä sen takia, koska olen saanut sellaisen käsityksen että siihen on saatavilla edullisesti käytettyjä putkia ym. Koska niitä ilmeisesti myyty eniten näistä merkeistä. En tiedä olenko oikeassa.
Oma vaatimaton mielipiteeni on, että täyskennoisella 120-300 jää lyhyeksi lintupuuhissa. Saattaa vaatia 2x tai 1,4x telejatkeen. Siksikin puoltoääni 90D:lle, mihin tuo on mielestäni passeli putki ilman mitään jatkeita. Tuo 18-55 taitaa mennä adapterilla kiinni EOS R:ään, jos siihen syystä tai toisesta päätyy. Normaalistihan ef-s:t eivät ole yhteensopivia Canonin täyskennoisten kanssa.
Tony_A

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

Vesseli68 kirjoitti:Lintukuvaukseen olen ajatellut Sigma 120-300 f2.8 putkea käytettynä. Työkaverilta taas saan ostettua uuttavastaavat linssit ef-s 18-55 is stm ja ef 50mm f1,8 ii. Canon taas merkkinä ehkä sen takia, koska olen saanut sellaisen käsityksen että siihen on saatavilla edullisesti käytettyjä putkia ym. Koska niitä ilmeisesti myyty eniten näistä merkeistä. En tiedä olenko oikeassa.
Kyllä tämän ja toisen viestisi perusteella uskaltaisin suositella nimenomaan 90D kameraa ennemmin kuin R tai RP kameraa. Jos päädyt tuohon Sigman tuuttiin, niin ota siitä se uudempi S-versio, niin saat säädetyksi Sigman Dockilla sen tarkennusta. EF-s 18-55 IS STM jää kyllä sitten painimaan vähän eri sarjaan tuon tötterön kanssa, kuten myös tuo vanhempi nifty-fifty. Jos edukkaasti ~50e saat tuon 50 millisen, niin onhan sillä mukava harjoitella. STM versio siitä puolestaan olisi parempi, kun tarkennusmoottori ei sahaa edestakaisin porakonetta vastaavalla äänellä.

Enemmän Sigmaa käyttäneet voivat sitten kertoa, miten mikäkin 1.4x ja 2x jatke sen kanssa toimii. Itse lähtisin ehkä sillä, että hommaisin käytettynä molemmat jatkeet. Kannattaa myös muistaa, että Sigman 150-600 S linssikin taitaa olla kelpo peli lintuja hyvässä valossa kuvatessa. Marras-tammikuussa et kyllä sillä tee yhtään mitään, kun valo ei kuitenkaan riitä...

Itselläni on tällä hetkellä 5DIV + EF 100-400 f/4.5-5.6 L IS USM II tötterö ja molemmat Canonin uusimmat telejatkeet. Telejatkeet aniharvoin käytössä tosin. Aiemmin uudeksi legendaksikin kutsuttu tötterö oli kiinni 7DII kamerassa. Molemmilla rungoilla tuntuu, että koskaan ei pääse tarpeeksi lähelle kohdetta, mutta kun pääsee, on jälki kaunista ja tarkennus osuu nätisti kohdalleen. Eli mielestäni 400mm ei meinaa riittää kropinkaan perässä... Saati 300mm FF:n.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
jka71
Viesti:

No joo, jos objektiivi painotus on noin niin 90D ehdottomasti.

Tuossa tuli muiden vastauksina aivan hyviä huomoioita jotka voin vahvistaa.

Sen verran kuitenkin voin omaa kokemusta avata RP:stä. PASM-kiekkoon olen ohjelmoinut C1-C3 joillekin kohteille joita voi tarvita äkkiä.
C1: taivasta vasten kuvattavat kohteet eli yleensä lentävä lintu
C:2 maassa liikkuvat kohteet eli aika useimmiten se on oma koira
C3: revontulet
C1 ja C2 tulee kyseeseen kun olen kuvannut jotain maisemaa tai jotain muuta staattista kohdetta ja huomaan yllättäin jonkin hyvän tilanteen. Tosin harvoin jos koskaan tässä on tele kiinni.

Video nappiin olen ohjelmoinut "dual func"-toiminnon. Siitä pystyn vaihtamaan kuvaustaajuuden,tarkennusalueen,kuvaustavan,valkotasapainon ja mittaustavan. Objektiivin controlrenkaassa/controlring-adapterissa valotuksenkorjaus. Ainoa mikä pitää hakea takanäytöltä on ISOn vaihto. Valikoissa ei tarvi normaalisti käydä. Oma valikossa on sitten jotain yleisimmiten tarvittavia juttua, mutta niitä harvoin itse kuvaustilanteissa tarvitsee.
DorianBlue

jka71 kirjoitti: Tuossa tuli muiden vastauksina aivan hyviä huomoioita jotka voin vahvistaa.

Sen verran kuitenkin voin omaa kokemusta avata RP:stä. PASM-kiekkoon olen ohjelmoinut C1-C3 joillekin kohteille joita voi tarvita äkkiä.
C1: taivasta vasten kuvattavat kohteet eli yleensä lentävä lintu
C:2 maassa liikkuvat kohteet eli aika useimmiten se on oma koira
C3: revontulet
C1 ja C2 tulee kyseeseen kun olen kuvannut jotain maisemaa tai jotain muuta staattista kohdetta ja huomaan yllättäin jonkin hyvän tilanteen. Tosin harvoin jos koskaan tässä on tele kiinni.

Video nappiin olen ohjelmoinut "dual func"-toiminnon. Siitä pystyn vaihtamaan kuvaustaajuuden,tarkennusalueen,kuvaustavan,valkotasapainon ja mittaustavan. Objektiivin controlrenkaassa/controlring-adapterissa valotuksenkorjaus. Ainoa mikä pitää hakea takanäytöltä on ISOn vaihto. Valikoissa ei tarvi normaalisti käydä. Oma valikossa on sitten jotain yleisimmiten tarvittavia juttua, mutta niitä harvoin itse kuvaustilanteissa tarvitsee.
Hyvä kun otit esille. Mun piti kahlata manuaalia juuri tuon ohjelmoinnin kohdalta. Toistaiseksi olen vain ohjelmoinut tarkennuspisteen siirron keskipisteeseen videonappiin, kun mulla ei ole sille mitään muuta käyttöä. Se on helpompi mun motoriikalle kuin se roskisnappi. Noihin PASMin C-kohtiin en ole vielä katsonut tarpeelliseksi laittaa mitään, mutta viime viikonloppu osoitti, että kyllä mä niitäkin taidan tarvita.

Mulla ei ole tota control ring -adapteria, joten vain RF-putken control ringiin saa toimintoja. EF-putket ovat hiukan dummyjä nyt sen perus-adapterin perässä.
digikuva81

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

Ei Canon EOS 90D kameraa verrata kameraan Canon EOS R.

Canon EOS 90D kameraa verrataan kameraan Canon EOS M6 Mark II.
DorianBlue

digikuva81 kirjoitti:Ei Canon EOS 90D kameraa verrata kameraan Canon EOS R.

Kaikkia kameroita voi verrata keskenään.
digikuva81

DorianBlue kirjoitti:Kaikkia kameroita voi verrata keskenään.
Mutta tässä vertailussa ei ole mitään järkeä.

Canonilla on 2 eri peilittömien järjestelmäkameroiden kohderyhmää.

Valokuvauksesta elantonsa saavat: EOS R
Kuluttajat: EOS M

DSLR puolella oli vain yksi objektiivinkiinnitys ja siellä kuluttajatuotteet olivat EOS 90D ja EF-S objektiivit.

2020 tuossa EF-S valikoimassa ei ole enää mitään järkeä. EF-M on tullut jo hyvän aikaa sitten rinnalle ja nyt kovaa kyytiä menossa ohi:

Five new EF-M lenses for the EOS M lineup coming? [CR1]

EF-M 15mm f/2 STM
EF-M 52mm f/2 STM
EF-M 62mm f/4 Macro IS STM
EF-M 18-45mm f/2.8-4 IS STM
EF-M 100-300mm f/5.6-8 IS STM
https://www.canonrumors.com/five-new-ef ... oming-cr1/" onclick="window.open(this.href);return false;
DorianBlue

Nyt sitten filtterit päälle. En puhu optiikan filttereistä, vaan tuo ammattivänkääjä tuli taas antamaan disinformaatiota tähänkin ketjuun. Suosittelen jättämään huomiotta. Helpottaa kaikkien elämää.
digikuva81

DorianBlue kirjoitti:Nyt sitten filtterit päälle. En puhu optiikan filttereistä, vaan tuo ammattivänkääjä tuli taas antamaan disinformaatiota tähänkin ketjuun. Suosittelen jättämään huomiotta. Helpottaa kaikkien elämää.
En ole mikään ammattivänkääjä.

Asia on juuri noin, miten kirjoitin. Canonilla tuo asia on mietitty valmiiksi jo kauan aikaa sitten.

Kun aikoinaan lähdettiin rakentamaan peilitöntä järjestelmää, niin APS-C kennollinen tuli ensin. Siitä oli tarkoitettukin edullisempi kuluttajille sopiva versio.

Nyt myöhemmin rakennetaan valokuvauksen ammattilaisille sitä PRO järjestelmää ja siitä ei ole tarkoituskaan tehdä hintakilpailukykyistä kuluttajatuotteisiin verrattuna. Ei ole mitään järkeä verrata PRO sarjaa kuluttajahintaisiin tuotteisiin.
DorianBlue

digikuva81 kirjoitti:
DorianBlue kirjoitti:Nyt sitten filtterit päälle. En puhu optiikan filttereistä, vaan tuo ammattivänkääjä tuli taas antamaan disinformaatiota tähänkin ketjuun. Suosittelen jättämään huomiotta. Helpottaa kaikkien elämää.
En ole mikään ammattivänkääjä.

Asia on juuri noin, miten kirjoitin. Canonilla tuo asia on mietitty valmiiksi jo kauan aikaa sitten.

Kun aikoinaan lähdettiin rakentamaan peilitöntä järjestelmää, niin APS-C kennollinen tuli ensin. Siitä oli tarkoitettukin edullisempi kuluttajille sopiva versio.

Nyt myöhemmin rakennetaan valokuvauksen ammattilaisille sitä PRO järjestelmää ja siitä ei ole tarkoituskaan tehdä hintakilpailukykyistä kuluttajatuotteisiin verrattuna. Ei ole mitään järkeä verrata PRO sarjaa kuluttajahintaisiin tuotteisiin.
Mulla on RP enkä oo eläissäni myynyt yhtään kuvaa. Joku M-sarja ei voisi vähempää kiinnostaa, täysin väliinputoajakapineita mun mielestä. Mikään ei estä laittamasta EF-putkia 90D:hen ja se on jopa suositeltavaa lintutouhuissa. 90D + sopiva EF-setti hakkaa M-sarjan 100-0 luontokuvauksessa. Aliarvioit täysin tuon etsimen vaikutuksen tässä asiassa. Tai sitten et ymmärrä kontekstia.
Tony_A

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

digikuva81 kirjoitti:
DorianBlue kirjoitti:Kaikkia kameroita voi verrata keskenään.
Mutta tässä vertailussa ei ole mitään järkeä.

Canonilla on 2 eri peilittömien järjestelmäkameroiden kohderyhmää.

Valokuvauksesta elantonsa saavat: EOS R
Kuluttajat: EOS M

DSLR puolella oli vain yksi objektiivinkiinnitys ja siellä kuluttajatuotteet olivat EOS 90D ja EF-S objektiivit.

2020 tuossa EF-S valikoimassa ei ole enää mitään järkeä. EF-M on tullut jo hyvän aikaa sitten rinnalle ja nyt kovaa kyytiä menossa ohi:

Five new EF-M lenses for the EOS M lineup coming? [CR1]

EF-M 15mm f/2 STM
EF-M 52mm f/2 STM
EF-M 62mm f/4 Macro IS STM
EF-M 18-45mm f/2.8-4 IS STM
EF-M 100-300mm f/5.6-8 IS STM
https://www.canonrumors.com/five-new-ef ... oming-cr1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Helppoa kuvata lasilla, jota ei ole. Otan tässä nyt esimerkiksi lintukuvaukseen noista ainoan mahdollisen EF-M 100-300mm f/5.6-8 IS STM:

Huhu on CR1 tasoinen, ei siis edes vahvistettu, mutta oletetaan sen olevan totta. Milloin tämä lasi tulee myyntiin, ei ainakaan tänään...

100-300mm, eikä taatusti imaise telejatketta, eli lyhyehkö
f/8? tarviiko kommentoida, en usko
Mites Eos M, onko uudessa Eos M6 mark II kamerassa tarpeeksi ripeä tarkennus lentäville linnuille?

Onko kukaan koskaan kokeillut upottaa Sigman 120-300 f/2.8 tötteröä tuollaisen saippualaatikon perään eos EF->M adapterilla? Gimpalin kanssa varmaan tuota voisi jopa käyttää, mutta entä se tarkennus, onko mahkuja?

Korjaan vielä omaa tekstiäni siten, että toki millä tahansa optiikalla voidaan kuvata lintuja, mutta olin lukinnut ajatukseni siihen, että se tehdään pienen välimatkan takaa teleobjektiivilla.

Lisäksi tällainen paatoksellinen "ei peilikameraa kannata enää ostaa" ajattelu ei täysin toimi. Jos laitteet saa järkevään hintaan, en kyllä näe pienintäkään syytä olla ostamatta peilikameraa ylläesitettyihin käyttökohteisiin.
Viimeksi muokannut Tony_A, Huhti 02, 2020 13 : 38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
DorianBlue

Tony_A kirjoitti: Mites Eos M, onko uudessa Eos M6 mark II kamerassa tarpeeksi ripeä tarkennus lentäville linnuille?
Muut kohdat voin allekirjoittaa, joten jätän vain tähän kommentin, että tietääkseni M6 mkii on tarkennuksen suhteen about samalla viivalla 90D:n kanssa. Sarjatulinopeudessa voittaa, samoin fyysisessä koossa (jos arvostaa pienuutta), muuten jää luontokuvauksessa kierroksen 90D:lle.
jka71
Viesti:

DorianBlue kirjoitti:
digikuva81 kirjoitti:Ei Canon EOS 90D kameraa verrata kameraan Canon EOS R.

Kaikkia kameroita voi verrata keskenään.
Näinpä ja jos vielä joku miettii näiden välillä.

Ei kaikki ole perehtynyt ja tietoinen kaikkien runkojen ominaisuuksista. Minäkään en ole yhtään perillä Nikonin malleista. Jos mainitaan joku mallinumero niin joudun googlaamaan onko täyskennonen vaiko kroppi ;)

90D:n ja M6II vertailu on aika helppo. Pääosin M6II on kuin kutistettu 90D jossa ei ole peiliä.
Tony_A kirjoitti: Mites Eos M, onko uudessa Eos M6 mark II kamerassa tarpeeksi ripeä tarkennus lentäville linnuille?
Tarkennus kyllä riittää,mutta ergonomialtaan niin huono isompien objektiivien kanssa etten laittaisi mitään pidempää EF teleä siihen. 90D:ssäkin takatelkkarilta kuvatessa tarkennus ripeä ja jossakin testissä taisi olla varmempi kuin perinteinen peilitarkennus. M6II on kaiketi sama tarkennussysteemi. Minulla on RP, 90D ja M6II joten jotain tuntumaa asiasta. Mitään testejä en ole tehnyt. Vain käytännön huomioita oikeista kuvaustilanteista.
Viimeksi muokannut jka71, Huhti 02, 2020 16 : 10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

digikuva81 kirjoitti:En ole mikään ammattivänkääjä.
Se on helppo uskoa, ettei kukaan maksa tuon tason vänkäämisestä. Ole sitten elämäntapavänkääjä.
Mitä ihmeen väliä sillä on kysyjälle mitä joku on Canonilla joskus miettinyt? Minä en ole koskaan saanut senttiäkään yhdestäkään valokuvaajasta, mutta ostin silti aikoinani rungon, jonka Canonilaiset olivat kenties miettineet rahaa tahkoavan ammattilaisen välineeksi. Ei minua ole ainakaan vielä kohdannut mikään kaamea kamerajumaloiden viha.
Ei ole mitään järkeä verrata PRO sarjaa kuluttajahintaisiin tuotteisiin.
Tietenkin on. Ihmisillä on yleensä tietty määrä käytettävissä rahaa harrastuksiin, ja kamerat eivät ole mitään urheiluautoja tai lentokoneita, joita tavallinen kuolevainen ei pystyisi ostamaan kalliita "ammattilaismallejakin". Verrattaessa kallista ja halpaa järjestelmää kysymys ei kuulu että kumpi on teknisesti tai taloudellisesti parempi, vaan saanko minä huvia ja mielihyvää enemmän kalliin järjestelmän ominaisuuksista vai siitä, että tyydyn halvempaan ja käytän yli jäänyttä harrastusrahaa muuhun harrastustoimintaan tai pikkuylellisyyteen elämässä. Siksi se on myös niin henkilökohtainen valinta, jossa objektiivisilla seikoilla ei ole juurikaan painoarvoa.
Hannu
KSK

Viesti Kirjoittaja KSK »

...
Viimeksi muokannut KSK, Syys 12, 2020 20 : 44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin