Hintakehitys: Canon EOS 5D Mark IV

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
jaava

Hintakehitys: Canon EOS 5D Mark IV

Viesti Kirjoittaja jaava »

Canon EOS 5D Mark IV, Kuvaprosessori DIGIC 6+, Kenno 31,7 megapikseliä
Mä olen sillä ajatuksella seurannut tuon kameran hintaa, että joskus vielä hommaan sen. Onhan tuossa taas kameraa hieman enemmän kuin nykyisessä EOS 6D:ssä (joka kuvamäärän perusteella toimii vielä pitkään ja olen aivan tyytyväinen siihen).

Lyhyesti hintakehityksestä:
  • 30.9.2016 Euro zone release prize 4129 €
  • 3.8.2019 Digikamera.net käytetty: 1800 €
  • 1.9.2019 Rajala uusi: 2599,00 €
  • 1.9.2019 Kuva-Järvinen: 2540,95 €
Joten nyt uuden hinta on 60% vuoden 2016 syksyn julkaisun hinnasta ja käytetyn hinta enää 40%. Melkoisen rankkaa: uuden hita tippunut 40% kolmessa vuodessa.

Kun nyt alkaa peilittömien paine kasvaa jyrkkenevästi, niin aiheuttaako se hintarysäyksen näihin peilikameroihin?
Koska iskee hintapaniikki myös harrastajakameroiden omistajiin? Eikö täälläkin ole jo hieman kehittynyt se meemi, että peilitön on ainoa oikea kamera tosivalokuvaajalle? Ilmoittaako Canon selkeäsanaisesti, ettei 5D-sarja saa jatkoa, kun se julkaisee peilittömän ammattikäyttöön?

Kannattaako odottaa 2-5 vuotta hyvää ja halpaa kameraa harrastuskäyttöön?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Re: Hintakehitys: Canon EOS 5D Mark IV

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Niiden hinta päin vastoin alkaa taas nousta kun valmistus loppuu. Jengi on vellonut keskeneräisten peilittömien kanssa vuosia ja alkaa kyllästyä niihin. Etsimen ongelmia ei ole ratkaistu, järjestelmän paino ei pudonnut eikä hinta laskenut yksinkertaisemmasta rakenteesta.
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Peilitömissä se hinta tulee vieläkin nopeammin mun mielestä (kun ne kehittyy). Hintojen tippumista kyllä nähdään toki kaikissa tuotteissa.

Hintakehityksestä:

- Sony A7R II hinta oli 2015 3500e ja sen on saanut 2019 1699e. Käytännössä sitä on saanut alta 1300e.
- Nikon D810 hinta oli 2015 3000e ja sen on saanut 2018 1999e. Käytännössä sitä on saanut halvemmalla jos huomio vaikka 500e lahjakortit.
- Nikon D850 hinta oli 2017 3995e, mutta sitä samana vuotena -20% hinnalla. 2019 on hinta käynyt 2745e.
- Nikon Z7 hinta on ollut 2018 3999e ja sen on saanut 2019 2446e.

Hinta.fi on noita hintoja katsottu, mutta tuossa hintaseurannassa ei välttämättä näy se halvin hinta mitä on voinut olla. Jos mennään muutama vuosi eteenpäin, niin uusien peilittömien ominaisuuksien ero vanhoihin peilittömiin voi olla aika isokin. Kun vastaavasti peilikameroissa se ominaisuuksien ero ei ole niin iso.
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Jos 6D:ssä ei ole erityistä heikkoutta sinun käytössä niin minä tämän hetken tiedoilla valitsisin 6DII tai RP...kun on ajankohtaista. Nämä ovat Canonin täyskennoisista houkuttelivimmat rungot laadultaan ja hinnaltaan. Itsekkin jos en kuvaisi lintuja niin heivaisin 5DIV mäkeen ;)

Nuo "puolentoistatonnin" täyskärit käy kaikkeen muuhun kuin vaativimpiin liikkuviin kohteisiin.
jaava

jka71 kirjoitti:Jos 6D:ssä ei ole erityistä heikkoutta sinun käytössä niin minä tämän hetken tiedoilla valitsisin 6DII tai RP...kun on ajankohtaista.
6DII se saattaisi olla, mutta RP tai jokin peilitön se ei ole. Tai 10 vuoden päästä voisi olla, mutta mun ikä taitaa jo pistää silloin vastaan.
jka71 kirjoitti:Itsekkin jos en kuvaisi lintuja niin heivaisin 5DIV mäkeen ;)
EOS 5DIV:ssä on hieman parempi kroppausvara 6D:hen verrattuna (30MP versus 20MP). Ja mulla meinaa jäädä 150-600mm zoomi käyttämättä EOS 7D:n nokalla.
Viimeksi muokannut jaava, Syys 01, 2019 17 : 00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jaava

Maffer kirjoitti:Niiden hinta päin vastoin alkaa taas nousta kun valmistus loppuu. Jengi on vellonut keskeneräisten peilittömien kanssa vuosia ja alkaa kyllästyä niihin. Etsimen ongelmia ei ole ratkaistu, järjestelmän paino ei pudonnut eikä hinta laskenut yksinkertaisemmasta rakenteesta.
Vaikka hyvin miellän tuon keskeneräisyyden, niin silti hyvin Mafferimainen näkemys:)

Voihan olla myös niin, ettei Canon lopeta valmistusta.
Maffer
Viesti:

Kyllä siinä niin käy. Kun noita EF-supertelesetiä ja tätejä kuitenkin on. Adapterilla niiden kanssa tulee suru puseroon ja R-kameroihin niitä on vaikea parittaa.
siipiv

Viesti Kirjoittaja siipiv »

Turun JASista just elokuun alkupuolella ostin oman IV. Hinta 2575 eusenia. Viimeistä hintaa jos jää odottamaan, niin ei saa runkoa käteensä koskaan. Enemmän siitä hyötyä on sulla käytössä kun se, että yrittää arvailla tulevia hintakehityksiä ja arpoa sen mukaan.

Mutta juu, ite olen vähän nihkeä uusiin tekniikoihin - niin kun nyt sitten vaikka juuri peilittömiin. Niissäkin on kuulemma lapsentautinsa.
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

jaava kirjoitti:
jka71 kirjoitti:Jos 6D:ssä ei ole erityistä heikkoutta sinun käytössä niin minä tämän hetken tiedoilla valitsisin 6DII tai RP...kun on ajankohtaista.
6DII se saattaisi olla, mutta RP tai jokin peilitön se ei ole. Tai 10 vuoden päästä voisi olla, mutta mun ikä taitaa jo pistää silloin vastaan.
jka71 kirjoitti:Itsekkin jos en kuvaisi lintuja niin heivaisin 5DIV mäkeen ;)
EOS 5DIV:ssä on hieman parempi kroppausvara 6D:hen verrattuna (30MP versus 20MP). Ja mulla meinaa jäädä 150-600mm zoomi käyttämättä EOS 7D:n nokalla.
No joo, ehdottomasti 6DII kuin RP. Kutosessa on kuitenkin samanlainen tarkennus 80D:ssä jolla tykkäsin kuvata lintuja. 5DIV on sitten vieläkin parempi tarkennuksen osalta.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Niiden hinta päin vastoin alkaa taas nousta kun valmistus loppuu. Jengi on vellonut keskeneräisten peilittömien kanssa vuosia ja alkaa kyllästyä niihin. Etsimen ongelmia ei ole ratkaistu, järjestelmän paino ei pudonnut eikä hinta laskenut yksinkertaisemmasta rakenteesta.
juuh, onhan noi peilivehekeet edelleen toimivia. Ainut vaan, ettei optinen etsin ole enää mikään tulevaisuuden ratkaisu, eikä filmiajan keksinnöllä, peilikoneistolla, tee nykyaikaisessa valokuvauksessa mitään.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viesti:

Niin, mutta eipä sen poistokaan ole mitään etua tuonut. Peilittömät velloo edelleen siellä filmiajan tunkkaisissa tunnelmissa valotuksen kontrollin osalta eikä pimeässä meinaa nähdä mitään. Paljon melua tyhjästä. Sen ajan mitä Sony ja kaverit on väkästelleet mallejaan, on dinoilla saanut edelleen samoja kuvia. Sähköinen suljin on edelleen alkutekijöissään ja lähinnä penalti kuvanlaadun osalta.
talonherra

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Jos lintuja pitkällä putkella tykkäät kuvata, niin mitenkäs tuo uusi 90D?
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
Räntä

Viesti Kirjoittaja Räntä »

Jos kuvaaja tarvitsee varmaa AF:ää ja nopeutta, peilinlouskuttajista vain 1DX2 ja D5:ssa elää vielä pieni järjen hiven. Eikä oikeastaan enää niissäkään...
jaava

talonherra kirjoitti:Jos lintuja pitkällä putkella tykkäät kuvata, niin mitenkäs tuo uusi 90D?
Maisema- ja arkkitehtuurikuvaus (lyhyellä polttovälillä) on ollut päällimmäisenä viimeaikoina, joten pikselimäärän lisäys olisi niissäkin paikallaan.
Räntä kirjoitti:Jos kuvaaja tarvitsee varmaa AF:ää ja nopeutta, peilinlouskuttajista vain 1DX2 ja D5:ssa elää vielä pieni järjen hiven. Eikä oikeastaan enää niissäkään...
Kymmenen vuoden päästä mä olen lähempänä kahdeksaakymppiä kuin seitsemää - luulisin 5DIV:ssä olevan mulle kameraa sen aikaa. Jopa mun nykyiset 6D ja 7D saattaisi pärjätä tulevat 10 vuotta.

Mutta Canon EOS 5D Mark IV korvaisi kaksi kameraa. Erityisen kiinnostavaa tässä olisi se koska hinta tulee järkevälle tasolle ja löytyykö niitä tulevaisuudessa harrastajakäytöstä vähän lauottuna myyntiin alle 1000€ hintaan.

Mä en ole muuten maksanut vielä mistään yksittäisestä kamerajärjestelmän osasta yli tuhatta euroa.
Maffer
Viesti:

Ei ole huono periaate tuo että pistää hintarajan osille. Tonnilla saa aika paljon jo kaikkea.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Ei ole huono periaate tuo että pistää hintarajan osille. Tonnilla saa aika paljon jo kaikkea.

Totta. Mutt se on huikkasen siitäkin kiinni, että miten usein laittaa sen donatsun palamaan!?

Mun ehdottomasti paras hankintani kameravehekeissä on ollut tää Sonyn A7ÄrrKakonen kinorunko! Kyllä kannatti sijoittaa mummon perintökullat tohon vähän käytettyyn reilun 2 donatsun kameraan. Pari vuotta mennyt jo ilman huolen häivää, eikä vieläkään ole mikään kaipuu parempaan. 42mp kenno edelleen täysin nykyvaatimusten tasolla.
Ja on ollut aivan juhlaa naittaa tuohon kiinni kaikenkarvaista kinooptiikkaa. Olen nauttinut.
Täytyy kuitenkin todeta, että jos olisin tarvinnut huippuhyvää nopeaa AF tsydeemiä, niin silloin olisi varmaan tullut tarvetta päivityksiin. Tosin nytkin LA-EA4 adapterilla saa ajattua A-mountin laseja aika kivalal AF vauhdilla.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jaava kirjoitti:Mutta Canon EOS 5D Mark IV korvaisi kaksi kameraa. Erityisen kiinnostavaa tässä olisi se koska hinta tulee järkevälle tasolle ja löytyykö niitä tulevaisuudessa harrastajakäytöstä vähän lauottuna myyntiin alle 1000€ hintaan.
Ei ainakaan ennen kuin markkinoilla on seuraava mark tai ominaisuuksiltaan suunnilleen vastaava peilitön. Siitä pari kolme vuotta, niin käytettyjen hinnat alkavat lähestyä tonnia. Muistaakseni ostin itse 5D classicin 900 €:llä vähän ennen kuin MK 3 tuli kauppoihin.

Jos Canon päätyy tekemään 5D:n hintaluokassa vain pieniä muovirimpuloita ja lopettaa 5D mallisarjan kokonaan, siihen voi mennä kauankin että hinnat laskevat, kun konservatiiviset isojen kameroiden ystävät pitäytyvät tottumuksiaan vastaavissa rungoissa, joita ei enää saa kaupasta. Ainakin minä olen hieman huolissani, mitä 5D-luokan kameroille jatkossa tapahtuu. Olen itse ollut tyytyväinen niiden robustisuuteen ja nappien ja hallintalaitteiden väljään sijoitteluun, selkeään näppituntumaan ja kestoon enkä usko, että uudentyyliset hipaisukosketusmuovi-ihmeet tulevat pääsemään lähellekään, vaikka kenno, tarkennus ja kuvankäsittelyteknologia kehittyykin.
Hannu
Miksus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

hkoskenv kirjoitti:
jaava kirjoitti:Mutta Canon EOS 5D Mark IV korvaisi kaksi kameraa. Erityisen kiinnostavaa tässä olisi se koska hinta tulee järkevälle tasolle ja löytyykö niitä tulevaisuudessa harrastajakäytöstä vähän lauottuna myyntiin alle 1000€ hintaan.
Ei ainakaan ennen kuin markkinoilla on seuraava mark tai ominaisuuksiltaan suunnilleen vastaava peilitön. Siitä pari kolme vuotta, niin käytettyjen hinnat alkavat lähestyä tonnia. Muistaakseni ostin itse 5D classicin 900 €:llä vähän ennen kuin MK 3 tuli kauppoihin.

Jos Canon päätyy tekemään 5D:n hintaluokassa vain pieniä muovirimpuloita ja lopettaa 5D mallisarjan kokonaan, siihen voi mennä kauankin että hinnat laskevat, kun konservatiiviset isojen kameroiden ystävät pitäytyvät tottumuksiaan vastaavissa rungoissa, joita ei enää saa kaupasta. Ainakin minä olen hieman huolissani, mitä 5D-luokan kameroille jatkossa tapahtuu. Olen itse ollut tyytyväinen niiden robustisuuteen ja nappien ja hallintalaitteiden väljään sijoitteluun, selkeään näppituntumaan ja kestoon enkä usko, että uudentyyliset hipaisukosketusmuovi-ihmeet tulevat pääsemään lähellekään, vaikka kenno, tarkennus ja kuvankäsittelyteknologia kehittyykin.
Minun mittapuulla Canonin kiinnostavat kennot ja kamerat on 1DXII ja 5DIV, enkä uskoisi olevani ajatukseni kanssa ihan yksin.

Siispä, voi vierähtää tovi jos toinenkin ennenkuin -IV on käytettynä alle tonnin alelaarissa. Kyllähän -III:kin on pysynyt pinnalla uskomattoman pitkään, ja sen kennoteknologia on miltei suoraan -II versiosta eli kaukaa.
jaava

hkoskenv kirjoitti:Ei ainakaan ennen kuin markkinoilla on seuraava mark tai ominaisuuksiltaan suunnilleen vastaava peilitön. Siitä pari kolme vuotta, niin käytettyjen hinnat alkavat lähestyä tonnia.
Miksus kirjoitti:Minun mittapuulla Canonin kiinnostavat kennot ja kamerat on 1DXII ja 5DIV, enkä uskoisi olevani ajatukseni kanssa ihan yksin.
Siispä, voi vierähtää tovi jos toinenkin ennenkuin -IV on käytettynä alle tonnin alelaarissa.
Meillähän on poikkeuksellinen tilanne, sitten ana-digi-loikan - perustaavaa laatua oleva tekniikan muutos, jossa vanhat objektiivit sopii aika huonosti uusiin runkoihin. Ja uusissa rungoissa on mahdollisuuksia, joita markkinoinnin on helppo käyttää.

Tulevaisuus-skenaario:
Tarvitaan vain mökin miinallekin levinnyt meemi (*, joka antaa ymmärtää peilikameran olevan kelvoton oikealle valokuvaajalle, jolloin jääräpäistenkin ammattilaisten on vaihdettava kalusto (jos haluaa olla uskottava). Ja kun ammattilaiset vaihtaa, niin perässä sen tekee useat intohimoiset harrastajat. Ja kun diletantit vaihtaa, niin loputkin harrastajat vaihtaa. Jäljelle jää vain jääräpäiden joukko, joka keksii mielikuvitusrikkaita syitä peilikameroiden käytölle (mm. minä, mutta fakta-pohjalta:) ).
Prosessihan on jo käynnistynyt, meemikin alkaa olla jo hereillä - vieläkö menee vuosi vai tarvitaanko kaksi päävyöryn alkuun. Onko viidessä vuodessa tilanne jo tyyntynyt?

*) On uskomatonta millaiset asiat leviää läpi koko väestön. Miksi esim E = m*c^2 on niin tunnettu - eihän sillä ole mitään käyttöä tavalliselle ihmiselle.

PS. Mua on kiinnostanut jossain määrin myös tämä:
2015: Canon EOS 5Ds R
Kuvaprosessori Dual DIGIC 6
Kenno 50,6 megapikseliä
Ei low-pass suodinta (sopii ulkokuvaukseen ja hallittuun sisäkuvaukseen)
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jaava kirjoitti:Meillähän on poikkeuksellinen tilanne, sitten ana-digi-loikan - perustaavaa laatua oleva tekniikan muutos, jossa vanhat objektiivit sopii aika huonosti uusiin runkoihin. Ja uusissa rungoissa on mahdollisuuksia, joita markkinoinnin on helppo käyttää.
Nämä ovat niin pienen ja edistyneen harrastajajoukon laitteita, ettei mikä tahansa höpöhöpömarkkinointi pure niin kuin halpakrääsäpuolella. Varsinkaan, jos vanhan järjestelmän objektiiveissa on kiinni viisinumeroinen rahasumma. Se hidastaa vanhojen hyvine runkojen arvon laskua, ei nopeuta.
Tarvitaan vain mökin miinallekin levinnyt meemi (*, joka antaa ymmärtää peilikameran olevan kelvoton oikealle valokuvaajalle, jolloin jääräpäistenkin ammattilaisten on vaihdettava kalusto (jos haluaa olla uskottava).
Tuo toimii parin sadan kuluttajakrääsällä, mutta ei enää tässä hintaryhmässä. Peilittömien edut ovat aika pienet ja kyseenalaiset verrattuna siihen, että pitää laittaa kymppitonni kamoihin. Ne, jotka hyötyvät tai pitävät eniten peilittömän tekniikan mahdollisuuksista ovat vaihtaneet järjestelmäänsä jo ennen 5D 4:n markkiniolle tuloa. En usko, että niiden nykyisillä omistajilla on mitenkään yleistä hinku peilittömiin. Ennemmin varmaan odottavat, että Canon julkaisee formaatiltaan 5D-sarjaa vastaavan ja sitä ei ole näköpiirissä.

Voi sitä tietysti toivoa, mutta en pidättelisi hengitystä hintojen laskua odottaessa. Enkä myöskään lykkäisi hankintoja. Ei käärinliinoissa ole taskua eikä näillä vehkeillä sijoitustoimintaa pyöritetä.
Miksi esim E = m*c^2 on niin tunnettu - eihän sillä ole mitään käyttöä tavalliselle ihmiselle.[/i]
Siksi kun se on adaptoitu vitseihin. Veikkaan, että 90 % kaavan "muistavista" ei tiedä mitä suureita noilla kirjaimilla merkitään ja mitä sillä kaavalla voidaan laskea.
Hannu
Vastaa Viestiin