Akkujen määrä lentomatkalle

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja niffe »

Minkä verran näissä lithiumion-akuissa on litiumia? Finnski näemmä ilmoittaa, että akussa saa olla enintään 2g litiumia. Mitähän esimerkiksi yleisimmät akut, kuten NP-FW50, EN-EL15 tai LP-E6N mahtavat sisältää?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kukapa tietää??? Eikös ne käytännössä laske wattitunteja kun se on selkeästi painettu akkujen kylkeen. Niin ainakin minulla. 100 wattitunnin raja ei tule kamera-akkujen kanssa aivan heti vastaan.

Akut kabiiniin, niin mahdolliset ongelmat on helpompi selvittää.

https://www.finnair.com/fi/fi/informati ... rous-goods" onclick="window.open(this.href);return false;
Tervo
Viestit: 586
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Mulla ollut reissussa mukana Canonissa akkukahvassa sisällä kaksi akkua, joko ruumassa tai kabiinissa, lisäksi kaksi vara-akkua ja laturi kabiinissa. Ei ole kertaakaan herättänyt kyselyjä.

Noudattaa tuota Finskin ohjetta:
"Enintään 100 wattitunnin litium-ioniakkuja (esimerkiksi matkapuhelimen tai kannettavan tietokoneen akku) saa kuljettaa ruumaan menevänä matkatavarana tai käsimatkatavarana kun akku on asennettu kannettavaan laitteeseen. Käsimatkatavaroissa kuljettaminen on suositeltavaa.

Ylimääräisiä, enintään 100 wattitunnin litium-ioniakkuja saa kuljettaa vain käsimatkatavarana."
Fifty-forty
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja kohan »

Ei akkujen määrästä kukaan ole nykyään kiinnostunut jos et niitä ruumaan ole tunkemassa. Käsimatkatavaroihin niin no problem.
P.S. Huomenna takaisin Suomeen ja olisin yllättynyt jos olisi jotain ongelmaa.
JL Anttola

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Sama asia sattumoisin ajankohtainen täälläkin. Minä tulkitsin Finskin ohjeen niin, että se litiumin grammaraja koskee vain litium-metalli -akkuja, ja litium-ioni akuissa on aina laapeli, mistä voi joko lukea tai laskea ne wattitunnit (voltti x ampeeritunti = wattitunti). Ei taida just missään kamerassa mennä yli tuosta sadasta, tai oliko se ylempi raja 160, jolloin vielä jollain toimenpiteillä menee? Ja eikös nuo rajat ole yksittäisen akun lukuja, oliko kokonaismäärälle rajaa ollenkaan vai oliko se sitten huomattavasti korkeampi? Itse kyllä aion noudattaa kirjaimellisesti ohjeita, eli ylimääräinen akku vielä suljettuna teipillä tai minigrippipussissa niin, etteivät navat voi joutua oikoseen edes ylimääräisen metallikappaleen kanssa, ja kamera käsimatkatavaroihin. Käsimatkatavarapakkausta suosittelevat usein ne, jotka ovat sattuneet näkemään, kun laukkuja "asetellaan" ruumaan, kuljettimille tai kärreihin... Määräyksiä noudatan riippumatta siitä, vahtiiko kuka tai miten toiset toimivat, ei ole iso vaiva.

Kannettavien tietokoneiden alkuaikoina jouduin joskus thinkpadin taikomaan käyntiin turvatarkastuksessa; en tiedä mihin olisin joutunut jos olisi ollut akku tyhjä... mikä niissä ensimmäisissä olisi helposti voinut tilanne olla koneeseen pääsyä odotellessa. Nykyisinhän kentällä kaikki aika menee turvatarkastukseen jonottaessa, ettei tarvi mitään ajanvietettäkään kuljettaa... Vielä 90-luvulla koneisiin jonotti pukumiehiä ja jakkunaisia salkut käsissä, nykyisin pääjoukko on lukio- tai amisikäistä nuorisoa menossa johonkin Euroopan pääkaupunkiin viikonlopun viettoon. Siis toteamuksena vain erilaisuudesta, ottamatta kantaa siihen, kumpi maailma on parempi.

JL Anttola
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja nomad »

100/160 wattituntia koskee akkujen kokonaismäärää. Wattituntimerkintä on aina painettu akun kylkeen,joten siitä vaan ynnäilemään paljonko tavaraa on yhteensä mukana.

Kameroiden kanssa tätä wattituntirajaa ei helposti saa yli. Eri asia on jos kuljetat mukana radio-ohjattuja, droneja tms.

Eikä mitään akkuja sinne ruumaan! Ensinnäkin se on ohjeiden vastaista ja toiseksi jos matkatavaroiden läpivalaisussa huomaavat akun, niin saattavat avata laukun ja ottaa akun ulos.
Tervo
Viestit: 586
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja Tervo »

nomad kirjoitti: Eikä mitään akkuja sinne ruumaan! Ensinnäkin se on ohjeiden vastaista ja toiseksi jos matkatavaroiden läpivalaisussa huomaavat akun, niin saattavat avata laukun ja ottaa akun ulos.
Kyllä ne ohjeen mukaan saa ruumassa olla, jos ovat asennettuna laitteeseen!
Finskin ohje:
"Enintään 100 wattitunnin litium-ioniakkuja (esimerkiksi matkapuhelimen tai kannettavan tietokoneen akku) saa kuljettaa ruumaan menevänä matkatavarana tai käsimatkatavarana kun akku on asennettu kannettavaan laitteeseen."

Kyse lienee siitä, että irtoakkua ei oikein tunnista läpivalaisussa, laitteen yhteydessä olevan kyllä.
Fifty-forty
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja nomad »

Tervo kirjoitti:
nomad kirjoitti: Eikä mitään akkuja sinne ruumaan! Ensinnäkin se on ohjeiden vastaista ja toiseksi jos matkatavaroiden läpivalaisussa huomaavat akun, niin saattavat avata laukun ja ottaa akun ulos.
Kyllä ne ohjeen mukaan saa ruumassa olla, jos ovat asennettuna laitteeseen!
Finskin ohje:
"Enintään 100 wattitunnin litium-ioniakkuja (esimerkiksi matkapuhelimen tai kannettavan tietokoneen akku) saa kuljettaa ruumaan menevänä matkatavarana tai käsimatkatavarana kun akku on asennettu kannettavaan laitteeseen."
Ymmärsin, että irtoakuista tässä on kyse. Tosin olen kyllä läppäriäkin aina kuljettanut käsimatkatavarassa.
Tervo kirjoitti:Kyse lienee siitä, että irtoakkua ei oikein tunnista läpivalaisussa, laitteen yhteydessä olevan kyllä.
Muutama vuosi sitten kun nämä säännöt olivat vielä hiukan tuntemattomampia selvittelin tätä asiaa kantapään kautta (muistaakseni) Wienin kentällä. Erikoismatkatavarassani oli hiukan isompi läjä 3s lipoja, ja pois ne oli sieltä lopulta purettava :-) Tuolla kertaa onni oli, että erikoismatkatavara piti itse viedä skannattavaksi, joten olin itse paikalla kun ongelma ilmeni.

Mutta ei nämä asiat kamera-akkujen kanssa kovin nopeasti tule vastaan. Esimerkiksi dronen lennättäjien kannattaa jo tarkemmin ynnätä montako wattituntia on kyydissä. En myöskään vannoisi sen nimeen, että dronen akku on kiinteä osa laitetta. Kuten ei olekaan.
JL Anttola

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tuossa perässä Finnairin sivulta kopioituna, tänään. Minun ymmärryskyvylläni ei tarvi li-ion akkujen wattitunteja yhteen laskea, vaan rajat koskevat yksittäistä akkua...
Näiden säännösten noudattaminen aivan kirjaimellisesti ei ole ongelma kameroiden kanssa; ainoastaan viimeisessä lauseessa on tulkinnanvaraisia rajoituksia...

FINNAIR, PARISTOT LENTOKONEESSA

"Litium-akkuja koskevat rajoitukset:

Litium-metalliakkuja, jotka sisältävät enintään 2 grammaa litiumia (esimerkiksi kameran akku), saa kuljettaa kirjattuna matkatavarana tai käsimatkatavarana kun akku on asennettu kannettavaan laitteeseen. Suosittelemme kuljettamaan niitä käsimatkatavarana.

Ylimääräisiä litium-metalliakkuja, jotka sisältävät enintään 2 grammaa litiumia, saa kuljettaa vain käsimatkatavarana.

Yli 2 grammaa litiumia sisältävien litium-metalliakkujen kuljettaminen on kielletty.

Enintään 100 wattitunnin litium-ioniakkuja (esimerkiksi matkapuhelimen tai kannettavan tietokoneen akku) saa kuljettaa ruumaan menevänä matkatavarana tai käsimatkatavarana kun akku on asennettu kannettavaan laitteeseen. Käsimatkatavaroissa kuljettaminen on suositeltavaa.

Ylimääräisiä, enintään 100 wattitunnin litium-ioniakkuja saa kuljettaa vain käsimatkatavarana.

Korkeintaan kaksi ylimääräistä yli 100 mutta alle 160 wattitunnin litium-ioniakkua: Finnairilta on hankittava lupa etukäteen.

Yli 100 mutta alle 160 wattitunnin litium-ioniakut (esimerkiksi videokameran tai lääkinnällisen laitteen akku) asennettuna laitteeseen: Finnairilta on hankittava lupa etukäteen.

Yli 160 wattitunnin litium-ioniakkujen (esimerkiksi suurikokoinen voimapankki varavirtalähde tai auton akku) kuljettaminen on kielletty.

Viallisten, vahingoittuneiden tai muiden kuin korkealaatuisten valmistusmenetelmien mukaisesti tuotettujen akkujen ja paristojen kuljettaminen on kielletty."
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Kaikki akut käsimatkatavaroihin. Ja mieluiten laite joka käyttää ko akkua mukaan. (joskus ovat pyytäneet esim käynnistämään tietokoneen testatakseen että on oikea :)

Ovat viimeaikoina lisänneet tarkkuutta tässä asiassa. ja ihan oikea asia onkin. Ko akkuja ei ole vuosikausiin saanut lähettää esim kuriiripalvelujen kautta.

Asian taustalla on se, että 2010 putosi UPS:n kone Dubaista nousun jälkeen ja syynä oli rahdissa syttynyt Litiumioniakku!!
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
Tervo
Viestit: 586
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja Tervo »

pelai65 kirjoitti: Ovat viimeaikoina lisänneet tarkkuutta tässä asiassa. ja ihan oikea asia onkin. Ko akkuja ei ole vuosikausiin saanut lähettää esim kuriiripalvelujen kautta.

Asian taustalla on se, että 2010 putosi UPS:n kone Dubaista nousun jälkeen ja syynä oli rahdissa syttynyt Litiumioniakku!!
Euroopasta (kokemusta Briteistä ja Espanjasta) tulenarkoja maaleja (pienoismallikäyttöön) ei toimiteta lentopostilla, vaan nimenomaan kurriirilla (UPS). Tulee ilmeisesti rekalla koko matkan.

Saksasta tilannut kameran akkuja, seurantakoodeista voisi päätellä että tulevat lentäen.

Kiinasta litium-akkuja lentäen. Sinällään outo tapaus, että jotain elektroniikkaa, johon kuuluu mukaan paristo, niin paristo riisutaan siellä päässä pois (näin ainakin tekivät RTC-kellopiirin ja jonkun radion kanssa).
Fifty-forty
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Pakkohan niitä akkujakson on lähetellä lentäen, mutta on varmaan sitten erityisesti pakattu. Tiedä häntä.
Mutta kokemuksesta...
Meiltä lähetellään asiakkaille varaosia ja esim logiikan ”paristo” saa olla kiinni logiikasta, mutta erikseen Ups ei sitä huoli....
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
Tervo
Viestit: 586
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja Tervo »

pelai65 kirjoitti:Pakkohan niitä akkujakson on lähetellä lentäen, mutta on varmaan sitten erityisesti pakattu. Tiedä häntä.
Samanlaisessa bubble-kuoressa noi on tulleet kuin kaikki muukin!
Fifty-forty
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Tilasin akun joten selvisi tuokin... akkuja voi lähettää vain rahtikoneessa... ainakin DHL...

Kuva
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
cobbo
Viestit: 50
Liittynyt: Helmi 23, 2019 8 : 35
Viesti:

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja cobbo »

nomad kirjoitti:100/160 wattituntia koskee akkujen kokonaismäärää. Wattituntimerkintä on aina painettu akun kylkeen,joten siitä vaan ynnäilemään paljonko tavaraa on yhteensä mukana.
En tulkitse itse noin esim. ylempänä linkattua Finnairin ohjetta, se ei minusta ota kantaa max 100 Wh akkujen määrään, vaan yksittäisen akun kokoon. Tuota suuremmille akuille on määrärajoituksia. Olen samaa mieltä kuin JL Anttola.

Anekdoottina, äsken lensin 20000 mAh virtapankin, kolmen dronen ja kolmen järkkärin akun kanssa, turvatarkistuksissa ei mitään ongelmaa. Noista jo virtapankki tulee lähelle 100 Wh arvoa ja dronen akuissa on jokaisessa hieman vajaa 30 Wh energiaa. Kokonaisuutena tuo 100 Wh raja ylittyi että heilahti.
Kuvatarinoita vaelluksilta ja luonnosta - http://exposedpaths.exposure.co
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja nomad »

cobbo kirjoitti:
nomad kirjoitti:100/160 wattituntia koskee akkujen kokonaismäärää. Wattituntimerkintä on aina painettu akun kylkeen,joten siitä vaan ynnäilemään paljonko tavaraa on yhteensä mukana.
En tulkitse itse noin esim. ylempänä linkattua Finnairin ohjetta, se ei minusta ota kantaa max 100 Wh akkujen määrään, vaan yksittäisen akun kokoon. Tuota suuremmille akuille on määrärajoituksia. Olen samaa mieltä kuin JL Anttola.

Anekdoottina, äsken lensin 20000 mAh virtapankin, kolmen dronen ja kolmen järkkärin akun kanssa, turvatarkistuksissa ei mitään ongelmaa. Noista jo virtapankki tulee lähelle 100 Wh arvoa ja dronen akuissa on jokaisessa hieman vajaa 30 Wh energiaa. Kokonaisuutena tuo 100 Wh raja ylittyi että heilahti.
Se 100 Wh on periaatteessa sallitun raja. Siis yhteensä. Eri asia on sitten se, missä vaiheessa turvatarkastuksessa puuttuvat asiaan. Olen itsekin matkustanut aika suurten akkumäärien kanssa, taatusti yli 100Wh, mutta koskaan eivät ole ruvenneet ynnäilemään erillisten akkujen wattitunteja yhteen. Akkuja kuljetellaan lentokoneissa aika paljon eri syistä, kuten yhtenä dronet. Pääasia vain, ettei laita niitä akkuja ruumaan, siihen puututaan kyllä kärkkäästi.

Yhdessä kamera-akussa on tyypillisesti 20Wh tai vähemmän. 100Wh riittää siis hyvin.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja niffe »

Niinpä niin, kai sieltä itse kukin on aina silloin tällöin saanut jotain luvatonta läpi, mutta sen kerran kun heillä on juuri ollut koulutus aiheesta, akut pysähtyvät kuin seinään kentällä. Sen jälkeen mietitään, että kuka hävittää akut. Teetkö sen itse vai tekevätkö he. Sen vuoksi olisi mukava tietää eksaktit määrät akkujen litiumin ja wattituntien suhteen.
cobbo
Viestit: 50
Liittynyt: Helmi 23, 2019 8 : 35
Viesti:

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja cobbo »

nomad kirjoitti:Se 100 Wh on periaatteessa sallitun raja. Siis yhteensä. Eri asia on sitten se, missä vaiheessa turvatarkastuksessa puuttuvat asiaan.
Haluaisin edelleen tästä lähteen. FInavian sivuilta lainaus (joka noudattelee finskin sivustoa):

"Yhden pariston tai akun energiasisältö saa olla enintään 100 Wh. Jos energiasisältö on 100–160 Wh, pyydä lupa kuljettamiseen ennen matkaa lentoyhtiöltä. Silloinkin akkuja tai paristoja voi olla mukana enintään kaksi kappaletta."

Trafin sivut ohjaavat samaiselle finavian sivulle. Jos jossain on eroava ohjeistus, se on ainakin haudattu melko hyvin yleisöltä.

edit: kannattaa myös huomata että litiumi(metalli)paristo ja litiumi-ioniakku ovat kaksi eri asiaa. Ensimmäisessä säädellään litiumimetallin määrää, toista ei tämä rajoitus koske, vaan tuo 100/160 Wh kokonaisenergiarajoitus. Virtapankit, droneakut jne. ovat jälkimmäisiä.
Viimeksi muokannut cobbo, Touko 07, 2019 14 : 37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvatarinoita vaelluksilta ja luonnosta - http://exposedpaths.exposure.co
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja nomad »

cobbo kirjoitti:
nomad kirjoitti:Se 100 Wh on periaatteessa sallitun raja. Siis yhteensä. Eri asia on sitten se, missä vaiheessa turvatarkastuksessa puuttuvat asiaan.
Haluaisin edelleen tästä lähteen. FInavian sivuilta lainaus (joka noudattelee finskin sivustoa):

"Yhden pariston tai akun energiasisältö saa olla enintään 100 Wh. Jos energiasisältö on 100–160 Wh, pyydä lupa kuljettamiseen ennen matkaa lentoyhtiöltä. Silloinkin akkuja tai paristoja voi olla mukana enintään kaksi kappaletta."

Trafin sivut ohjaavat samaiselle finavian sivulle. Jos jossain on eroava ohjeistus, se on ainakin haudattu melko hyvin yleisöltä.
Okei. Sitten se on varmaan noin, että 200Wh yhteensä. Hyvä tietää!
cobbo
Viestit: 50
Liittynyt: Helmi 23, 2019 8 : 35
Viesti:

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja cobbo »

nomad kirjoitti:
cobbo kirjoitti:
nomad kirjoitti:Se 100 Wh on periaatteessa sallitun raja. Siis yhteensä. Eri asia on sitten se, missä vaiheessa turvatarkastuksessa puuttuvat asiaan.
Haluaisin edelleen tästä lähteen. FInavian sivuilta lainaus (joka noudattelee finskin sivustoa):

"Yhden pariston tai akun energiasisältö saa olla enintään 100 Wh. Jos energiasisältö on 100–160 Wh, pyydä lupa kuljettamiseen ennen matkaa lentoyhtiöltä. Silloinkin akkuja tai paristoja voi olla mukana enintään kaksi kappaletta."

Trafin sivut ohjaavat samaiselle finavian sivulle. Jos jossain on eroava ohjeistus, se on ainakin haudattu melko hyvin yleisöltä.
Okei. Sitten se on varmaan noin, että 200Wh yhteensä. Hyvä tietää!
Ei minusta näinkään. Alle 100 Wh akkujen lukumäärään ei oteta mitään kantaa. 100-160 Wh akuista tarvit luvan, ja saat maksimissaan kaksi.
Kuvatarinoita vaelluksilta ja luonnosta - http://exposedpaths.exposure.co
Vastaa Viestiin