Canon/Tamron adapteri Fujiin ...
-
Canon/Tamron adapteri Fujiin ...
Canon tai muiden merkkisten objektiivien kiinnittämisestä Fuji-kameroihin on varmaan täälläkin keskusteltu syväluotaavasti aikaisemmin. Nyt asia on tullut minulle ajankohtaiseksi ja en ole aikaisemmin joutunut tällaisia asioita pohtimaan. Olen siis vaihtamassa Canon-kalustoani kevyempään ja pienempään Fujiin. Canon-lasien joukossa on 70–200 mm L4 IS -tele ja 1.4x telejatke. Tällä päästään Canon-rungon kanssa 448 kinovastaavuuteen pisimmillään ja Fujissa hiukan vähemmän. Fujilla on telejatkeita tarjolla vain kalleimpiin pitkiin putkiin, jollainen ei minun budjettiini nyt oikein sovi. Houkutus nyt on suuri jättää vielä vaihtamatta tuo Canon-tele Fujiin. Mutta olen ymmärtänyt, että Canon-lasien liittäminen Fujiin ei ole ongelmatonta. Toiset sanovat ettei tällainen leikkiminen kannata ja toiset kehuvat, että Canon-Fuji yhteyttäminen toimii oikeastaan ihan hyvinkin. Nyt ensimmäisenä olen tutkinut Fringer EF-FX PRO adapteria. Olen jopa ilmoittautunut ostamaan sellaisen käytettynä, jos täällä kotomaasta sellainen löytyisi. Mutta tämä tuote on vielä ilmeisen uusi tulokas adapteri-markkinoilla ja onko niin ettei niitä Suomenniemellä vielä paljoa ole "onnistuneessa" käytössä. Mikä on tämän päivän tilanne; onko meillä muita adapteri-vaihtoehtoja, joita voisi ajatella? Onhan kuitenkin niin, että toimivalla adapterilla juuri pidemmän polttovälin objektiivivaikoima on Fujin tarjontaa runsaampi, siis tällaisen "tavallisen" kuvaajan näkövinkkelistä katsottuna. Ja on minulla myös Canonin EFS 10-22, jota voisi myös alussa yrittää käyttää Fujissa. Nämä aatokseni eivät mitenkään tuomitse Fujin putkia, jotka vaikuttavat olevan erittäin laadukkaita. Perusputkeksi uuteen X-T3 -kameraani tulee näin aluksi XF 18 - 55 mm.
-
Re: Canon/Tamron adapteri Fujiin ...
Ekassa viestissäni jo kerroin, että adapterit ovat minulle ihan uutta asiaa, eikä minulla ole niistä mitään kokemusta. Miten adapterit yleensä vaikuttavat kuvan laatuun. Fringer EF-FX PRO -adapterissähän ei ole mitään lasielementtejä, mutta kun se tulee kameran ja objektiivin väliin, niin varsinainen objektiivihän siinä siirtyy ulospäin kameran kennosta. Mitä vaikutusta tällä on? Olin yhteydessä erääseen tanskalaiseen kuvaajaan, joka oli Fringer EF-FX PRO -adapteria kokeillut. Hän sanoi, että kuvista tulee "tasaisia ja tylsiä". Mitenkähän tämä on mahdollista, jos välissä ei ole objektiivin lisäksi muita lasielementtejä?
-
Tasaisuus ja tylsyys on ehkä joku asia, millä kyseinen kuvaaja on yrittänyt kuvata itse adaptoidun optiikan toistoa värien tai kontrastin suhteen.
Adapterin vaikutukset voivat olla hidas/huonosti toimiva tarkennus ja huonossa adapterissä myös mitoitus voi olla vähän pielessä eikä kuvista tule teräviä. Ei ainakaan koko kuva-alalta.
Toisaalta moni käyttää lähikuvauksessa loittorenkaita ja moni käyttää telejatkeita. Molemmissa riski kuvan huononemiselle on täysin sama kuin adaptereissa. Adapterien lisänä on vain tarkennusongelma. Adapterin pitäisi osata sujuvasti tulkata Fujin ja Canonin välinen kommunikaatio ja vielä toimivasti kaikilla objektiiveilla.
Adapterin vaikutukset voivat olla hidas/huonosti toimiva tarkennus ja huonossa adapterissä myös mitoitus voi olla vähän pielessä eikä kuvista tule teräviä. Ei ainakaan koko kuva-alalta.
Toisaalta moni käyttää lähikuvauksessa loittorenkaita ja moni käyttää telejatkeita. Molemmissa riski kuvan huononemiselle on täysin sama kuin adaptereissa. Adapterien lisänä on vain tarkennusongelma. Adapterin pitäisi osata sujuvasti tulkata Fujin ja Canonin välinen kommunikaatio ja vielä toimivasti kaikilla objektiiveilla.
Zone VI
-
Dprview:ssä tuoretta keskustelua Fringer EF-FX PRO adapterista https://www.dpreview.com/forums/post/62478526" onclick="window.open(this.href);return false;. Josta yhteenvetona voisi todeta, että adapteri toimii useimmissa tilanteissa. Vaikeuksia on nopeasti liikkuvissa kohteissa, mutta keskustelussa todettiin, ettei Canon-rungotkaan aina pysty satavarmaan tarkennukseen. Eli, jos on budjettivajausta, niin Fringerin EF-FX PRO adapteri auttaa hyödyntämään jo hankittuja putkia tilanteessa jossa jostain syystä halutaan siirtyä esim. Canonista Fujiin, niin kuin minulla on nyt tarkoitus. Eli taas vaaka kallistui hieman lisää adapterin hankinnan puolelle.