SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)
Lähetetty: Tammi 09, 2018 15 : 29
"SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun" otsikkoa muokattu 19.6.2018.
Ketju on aloitettu 9.1.2018 ja tällöin Sony on väittänyt, että kameran kennon puhdistaminen Suomessa mitätöi kameran takuun.
Tästä on mustaa valkoisella useasta eri lähteestä, useilta jälleenmyyjiltä ja itse Sonylta.
Sony on kuukausien ajan itse toistanut tätä samaa väitettä.
Sony on vasta 11.4.2018 useiden yhteydenottojen ja selvityspyyntöjen jälkeen ilmoittanut minulle henkilökohtaisesti, että "Kameran takuu ei raukea, jos puhdistatte kameran jossakin muussa, kuin Sonyn valtuuttamassa huoltamossa."
Sony on siis useiden kuukausien jälkeen muutanut mielensä asian suhteen.
Lisäys otsikkoon 19.6.2018 takuuongelmista ja A7II vinosta kennosta:
Ketjun aiheena olleesta kamerasta on löytynyt myöhemmin vika ja kamera on toimitettu 15.2.2018 Sonyn valtuutettuun huoltoon Ruotsiin.
Kyseisen kameran kenno on vinossa siten, että oikeassa laidassa tarkennus on huomattavasti lähempänä, kuin vasemmassa laidassa.
Huolto ei ole löytänyt vikaa.
Huolto siis väittää, että kamerassa ei ole mitään vikaa ja tästä syystä myyjäliike ei suostu kaupan purkuun.
Kamera on toimitettu kolmatta kertaa huoltoon 8.6.2018.
Eikä näytä hyvältä vieläkään... ja suoraan sanottuna, jos ostat Sonyn ja se hajoaa, niin kannattaa ehkä lukaista tätä ketjua ennen laitteen toimittamista huoltoon.
------------------------- alkuperäinen viesti --------------------------
Ostin Sony A7II Demorungon ja huomasin kotona, että sillä olikin kuvattu reilusti ja päästetty pölyä kennolle. Myyjäliike lupasi tulla vastaan puhdistuttamalla kennon.
Puhdistava liike yritettiin löytää Suomesta, mutta Sonylta ilmoitettiin, että kennon saa puhdistaa vain Sonyn valtuutettu huoltoliike tai kameran takuu raukeaa siihen.
Otin itse yhteyttä Sonyn sivujen kautta kysyin miten asia on. Vastaus oli: "Huoltamon jonne viette kameran puhdistukseen, täytyy olla Sonyn valtuuttama huolto. Jos viette kameran takuuajan sisällä jonnekin muuhun huoltamoon ja joku muu, kuin Sonyn valtuuttama teknikko avaa kameran, purkautuu kameran takuu."
Suomessa Sonyn korjauksia hoitaa Infocare Vantaalla.
https://infocareworkshop.fi/fi/hinnasto#kamerat" onclick="window.open(this.href);return false;
Olin yhteydessä heihin ja ymmärsin, että kamera tulee lähettää Ruotsiin puhdistettavaksi ja tämä vie noin 3 viikkoa. Kennon puhdistus ei ole takuuseen kuuluva huolto ja Infocare ei osaa kertoa työlle mitään hintaa. Kysymykseen vastattiin kieltäytymällä ponnekkaasti kertomasta mitään. Kamera siis pitäisi lähettää Ruotsiin ja maksaa siitä ensin "Sony kameran kustannusarvio sisältäen kuljetuksen", hinta 87 € / alv 0%, eli 107,88 euroa. Tämän jälkeen maksetaan se puhdistus, jonka hintaa ei kerrottu.
Nyt siis suomalainen valtuutettu SONY huoltoliike ei osaa tai halua sanoa mitään hintaa tälle "huoltotyölle" ja ruotsalainen infocare ei ole kyselyistä huolimatta vastannut.
https://infocareworkshop.se/kontakt" onclick="window.open(this.href);return false;
Kysynkin, onko kukaan puhdistuttanut kameraansa Ruotsissa ja paljonko se tuli maksamaan?
Ketju on aloitettu 9.1.2018 ja tällöin Sony on väittänyt, että kameran kennon puhdistaminen Suomessa mitätöi kameran takuun.
Tästä on mustaa valkoisella useasta eri lähteestä, useilta jälleenmyyjiltä ja itse Sonylta.
Sony on kuukausien ajan itse toistanut tätä samaa väitettä.
Sony on vasta 11.4.2018 useiden yhteydenottojen ja selvityspyyntöjen jälkeen ilmoittanut minulle henkilökohtaisesti, että "Kameran takuu ei raukea, jos puhdistatte kameran jossakin muussa, kuin Sonyn valtuuttamassa huoltamossa."
Sony on siis useiden kuukausien jälkeen muutanut mielensä asian suhteen.
Lisäys otsikkoon 19.6.2018 takuuongelmista ja A7II vinosta kennosta:
Ketjun aiheena olleesta kamerasta on löytynyt myöhemmin vika ja kamera on toimitettu 15.2.2018 Sonyn valtuutettuun huoltoon Ruotsiin.
Kyseisen kameran kenno on vinossa siten, että oikeassa laidassa tarkennus on huomattavasti lähempänä, kuin vasemmassa laidassa.
Huolto ei ole löytänyt vikaa.
Huolto siis väittää, että kamerassa ei ole mitään vikaa ja tästä syystä myyjäliike ei suostu kaupan purkuun.
Kamera on toimitettu kolmatta kertaa huoltoon 8.6.2018.
Eikä näytä hyvältä vieläkään... ja suoraan sanottuna, jos ostat Sonyn ja se hajoaa, niin kannattaa ehkä lukaista tätä ketjua ennen laitteen toimittamista huoltoon.
------------------------- alkuperäinen viesti --------------------------
Ostin Sony A7II Demorungon ja huomasin kotona, että sillä olikin kuvattu reilusti ja päästetty pölyä kennolle. Myyjäliike lupasi tulla vastaan puhdistuttamalla kennon.
Puhdistava liike yritettiin löytää Suomesta, mutta Sonylta ilmoitettiin, että kennon saa puhdistaa vain Sonyn valtuutettu huoltoliike tai kameran takuu raukeaa siihen.
Otin itse yhteyttä Sonyn sivujen kautta kysyin miten asia on. Vastaus oli: "Huoltamon jonne viette kameran puhdistukseen, täytyy olla Sonyn valtuuttama huolto. Jos viette kameran takuuajan sisällä jonnekin muuhun huoltamoon ja joku muu, kuin Sonyn valtuuttama teknikko avaa kameran, purkautuu kameran takuu."
Suomessa Sonyn korjauksia hoitaa Infocare Vantaalla.
https://infocareworkshop.fi/fi/hinnasto#kamerat" onclick="window.open(this.href);return false;
Olin yhteydessä heihin ja ymmärsin, että kamera tulee lähettää Ruotsiin puhdistettavaksi ja tämä vie noin 3 viikkoa. Kennon puhdistus ei ole takuuseen kuuluva huolto ja Infocare ei osaa kertoa työlle mitään hintaa. Kysymykseen vastattiin kieltäytymällä ponnekkaasti kertomasta mitään. Kamera siis pitäisi lähettää Ruotsiin ja maksaa siitä ensin "Sony kameran kustannusarvio sisältäen kuljetuksen", hinta 87 € / alv 0%, eli 107,88 euroa. Tämän jälkeen maksetaan se puhdistus, jonka hintaa ei kerrottu.
Nyt siis suomalainen valtuutettu SONY huoltoliike ei osaa tai halua sanoa mitään hintaa tälle "huoltotyölle" ja ruotsalainen infocare ei ole kyselyistä huolimatta vastannut.
https://infocareworkshop.se/kontakt" onclick="window.open(this.href);return false;
Kysynkin, onko kukaan puhdistuttanut kameraansa Ruotsissa ja paljonko se tuli maksamaan?