Sivu 1/7
Mutta mitä tapahtui Olympukselle?!
Lähetetty: Syys 14, 2016 23 : 32
Kirjoittaja temama
Mitä ihmettä Olympus tekee nykyään?
Ei kuulu eikä näy mitään uutta, ei eedes huhuja!!!?
Rintama peililäpsyjä vastaan tarvitsee edelleen voimaa. Sonyssa sitä on, mutta yksin ei olla vahvoilla. Fujilta ei tule kauhiasti tukea - hidasta on kehitys, samsung menehtyi jo rintamalle, vai karkuriksi tais ryhtyä. Panasoonikki? No jaa.
Onko Olylta tulossa jotain uutta vai?
Lähetetty: Syys 15, 2016 7 : 15
Kirjoittaja BasicDude
Onko kuitenkin niin ettei peilitön sittenkään ole "the juttu" ;)
ilmeisesti kuitenkin jotain pro-linssejä tulossa.
Lähetetty: Syys 15, 2016 7 : 56
Kirjoittaja bpixels
Mitä tapahtui .. no tapahtui Kumamoto maanjäristys Sonyn sensori tehtaille. Näin ollen molemmat OMD-EM1 II ja Panasonic GH5 ovat kaupoissa vasta 2017 keväällä.
Ne kuitenkin lanseerataan jossain muodossa nyt ensi maanantaina.
Olympykselta tulossa kanssa iso liuta enemmän ja vähemmän kiinnostavia pro sarjan objektiiveja nyt 19.09.
http://www.43rumors.com/ft5-full-olympu ... cs-leaked/
Lähetetty: Syys 15, 2016 8 : 13
Kirjoittaja graphiksi
Juu ensi Maanantaina tulee annos uutta m43 tavaraa. Uudet lippulaivat esitellään ainakin osittain, lisäksi Olympukselta tulossa joku väsynyt PEN upgrade= ei mitään uutta ainakaan ennakkotietojen perusteella. Ja nuo uudet PRO sarjan lasit, 25mm 1.2 on mielenkiintoinen mutta ilmeisesti aika kaamean kokoinen. Ei taida olla mieltä vaihtaa Pana Leica 25 1.4 siihen, ero lienee aika mitätön, paitsi koossa ja hinnassa.
Panasonikki julkaisee uuden G-sarjan mallin, 4k 8-bit 4:2:2 videolla, 5-akselinen kuvanvakaaja ja next gen. Dual IS. Huhujen mukaan myös uusitut mallit 12-35 ja 35-100 zoomeista. Toiveissa olisi, että panasonikki olisi kehittänyt uuden vielä toimivamman version DFD-tarkennus menetelmästä. Kilpailijat kun lyövät toinen toistaan parempaa kokoajan pöytään.
Mutta jotain oikeasti uutta ja mielenkiintoista saanee vielä odotella hetken:
http://petapixel.com/2016/02/03/panason ... nsitivity/
Lähetetty: Syys 15, 2016 12 : 38
Kirjoittaja temama
juuh. se on selvä, että tekniikka kehittyy helevetinmoista vauhtia, ja kennot siinä mukana. epäselvää minkäkokoisena tää uusi kennoyritelmä on ensimmäisenä tulossa. tuleeko lilliputtikennoisena pokkareihin tai jopa johonkin kännyköihin.
selvää kuitenkin, ett ennemmin tai myöhemmin myös järkkäreihin.
mut jos dynamiikka kohinat ym. saadaan paranneltua huimalla tasolla kuten lupailtu, niin tulevaisuudessa isokennoisten hyödyksi jäänee lähinnä dof-taiteilu ja jotkut extreme kuvaukset joissa tarbitaan huimaa erottelukykyä yms tyyliin 100mp ++
kovassa murroksessa tulee tää valokuvaus olemaan. joka tavalla.
Lähetetty: Syys 15, 2016 13 : 12
Kirjoittaja Maffer
Valokuvaus ei ole missään murroksessa. Tekniikka on. Suurimman hyödyn näen tosta siinä että puusilmälafkatkin jotka eivät ole ymmärtäneet display gainin ideaa voivat tuoda markkinoille rungon millä pystyy sommittelemaan pimeässä evf:n ja takanäytön kautta.
Lähetetty: Syys 15, 2016 13 : 47
Kirjoittaja hkoskenv
Maffer kirjoitti:Valokuvaus ei ole missään murroksessa. Tekniikka on.
En sanoisi. 2000-luku oli digitaalisen valokuvaustekniikan murros, mutta nyt kamerat ovat kypsyneet lähes valmiiksi ja kehitystahti on vakiintunut rauhalliseksi. Yhä useammin uusien mallien parannukset ovat marginaalisia tai jotain erikoistemppuja, joilla on käyttöä vain marginaaliporukalle. Vuosikymmen sitten jokaisen valmistajan jokainen uusi malli oli merkittävä parannus kaikilla keskeisillä osa-alueilla. Toisaalta silloin digitekniikka oli selvästi kesken.
Lähetetty: Syys 15, 2016 15 : 44
Kirjoittaja mremonen
Niin, kaipa tämä on enemmän evo-, kuin revoluutiota.
Meniskö se jotenkin niin, että:
1. valokuvaus syntyy
2. päästään pois märkälevytekniikoista
3. kinokoko, joka mahdollisti reportaasikuvauksen
4. digikuvaus (mutta missä vaiheessa se oli murroksen tasolla, ensin taisi olla vain kuriositeetti)
5. kännykamerat, some ja "24 selfietä sekunnissa"
Sen jälkeen ei olekaan tapahtunut mitään. Joku kennon herkkyyden muutos tai peilin poisjättäminen eivät ole kyllä mitään valokuvauksen murrosta. Jonkinlaista teknistä kehitystä, ei muuta.
Lähetetty: Syys 15, 2016 20 : 40
Kirjoittaja temama
Maffer kirjoitti:Valokuvaus ei ole missään murroksessa. Tekniikka on. Suurimman hyödyn näen tosta siinä että puusilmälafkatkin jotka eivät ole ymmärtäneet display gainin ideaa voivat tuoda markkinoille rungon millä pystyy sommittelemaan pimeässä evf:n ja takanäytön kautta..
mremonen kirjoitti:Niin, kaipa tämä on enemmän evo-, kuin revoluutiota.
Meniskö se jotenkin niin, että:
1. valokuvaus syntyy
2. päästään pois märkälevytekniikoista
3. kinokoko, joka mahdollisti reportaasikuvauksen
4. digikuvaus (mutta missä vaiheessa se oli murroksen tasolla, ensin taisi olla vain kuriositeetti)
5. kännykamerat, some ja "24 selfietä sekunnissa"
Sen jälkeen ei olekaan tapahtunut mitään. Joku kennon herkkyyden muutos tai peilin poisjättäminen eivät ole kyllä mitään valokuvauksen murrosta. Jonkinlaista teknistä kehitystä, ei muuta.
no voi herranjestas sentään!!!
kyllä minusta koko kuvallinen viestintä on murroksesssa. oli se sitten taidetta tai jotain muuta fotoa, kun ns valokuvauksesta puhutaan.
laitteet kehittyvät. sitä ei kukaan kai kiellä. ne tulevat pienemmäksi, ja silti tekninen laatu paranee.
jengi napsii kuvia ihan sikana. jakaa niitä verkossa somessa ties missä. niistä on tullut enemmän kierrätystavaraa. mut on niillä silti arvonsa.
Pro- kuvaJournalismi kokee inflaatiota, kansalaiset napsii uutiskuvaa paikanpäältä ja niitä kuvia julkaistaan yhä enemmän. ammattivalokuvaajilla on entistä tukalammat paikat jos mielii elettää itsensä tai jopa perheensä.
Ja tosiaan, laitteet kehittyvät. niihin tulee uusia ominaisuuksia. kohta pitää taltioida jo 3D 360 asteen virtuaalitodellisuutta. ties mitä muuta.
kyllä järkkäreidenkin täytyy kehittyä siinä mukana.
ei tässä mitään vintage anselAdams tyyliin kuvata ikuisuuksiin. varmaan tositosi perinteisellä tyylisuunnallakin on paikkansa vielä pitkään, mutta se ei jaksa innostaa välttämättä kuin pientä osaa populaa tulevaisuudessa.
onhan se fantzua kuvata linnunrataa ja reposia pitkillä valotuksilla ja lyhyillöä valotuksilla ja timelapseilla ja niiden kombinaatioilla parantuneella tekniikalla, mutta ei tällä vielä räjäytetä sitä tajuntaa jota tulevaisuus vaatii.
ja vaikka olix visuaalisesti ja muutenkin kuinka lahjakas kuvaaja thansa vaikka katukuvaukseen ja muuhun niiden merkityksellisten hetkien tallentamiseen, niin kuinka pitkään immeisillä riittää kiinnostusta näihin still-otoksiin? Olen huomannu, että kuvaajilla tuntuu olevan kauhea pakko saada erityisen ihmeellistä tälläisiin kuviin, koska kertakaikkiaan tavallinen ei enää kohta kelpaa.
ehkä olen väärässä, mutta olen huomannut tälläisen tekotaiteellisuuden lisääntyneen valokuvauksen saralla.
Lähetetty: Syys 15, 2016 22 : 47
Kirjoittaja ruutu
Mahtavaa tajunnanvirtaa ja todellista gonzoa...oli otsikossa sony tai olympus.
Lähetetty: Syys 15, 2016 22 : 59
Kirjoittaja Maffer
Ei niillä kuvilla niin väliä ole. Itseä ainakin kiinnostaa enemmän koluta uusia paikkoja ja mietiskellä syntyjä syviä jossain muualla kuin sisällä kököttäen.
Bling blong selfiehyypiöt eivät koskaan eksy hyttysten syötäväksi suolle rämpimään joten kyllä niitä erilaisia kuvia tullaan ottamaan vielä pitkään.
Lähetetty: Syys 15, 2016 23 : 15
Kirjoittaja temama
Maffer kirjoitti:Ei niillä kuvilla niin väliä ole. Itseä ainakin kiinnostaa enemmän koluta uusia paikkoja ja mietiskellä syntyjä syviä jossain muualla kuin sisällä kököttäen.
Bling blong selfiehyypiöt eivät koskaan eksy hyttysten syötäväksi suolle rämpimään joten kyllä niitä erilaisia kuvia tullaan ottamaan vielä pitkään.
hyviä pointteja. ehkä hairahduin funtsiamaan asiaa epäoleellisesta vinkkelistä. ehkä se kuvan ottamisen fiilis on tärkeämpää. valmistautuminen, valotuksen ja sommittelun funtsiminen, talsiminen kuvauspaikoille jne. ennenkaikkea elämys! siihen perinteinen järkkärikin voi sopia hyvin. saahan sen nautinnollisen fillariretkenkin poljettu vanhalla konkelilla, ei välttis tartte uusinta uutta 10tonnin pyörää!
tietty noissa pro hommissa, kuten kuvajournalismissa, homma on raadollisempaa kun pitää saada tietynlaista kuvaa ulos. ja harvoin saa edes valita kuvauspaikkoja tai kohteita.
Lähetetty: Syys 15, 2016 23 : 19
Kirjoittaja nsamppa
Mut on niissä duunihommissakin oma hohtonsa. Sitä kun saa jonkin täysin utopistisen aikataulun ja keissin mikä on täysin mahdoton, on siinä onnistuminen aika tyydyttävää.
Harrastuksissa taas se ite kuvaaminen on ainakin meikäläiselle vaan niin siistiä. Jonkin sortin terapiaa ja itsetutkiskelua.
Monisyinen juttu.
Lähetetty: Syys 15, 2016 23 : 48
Kirjoittaja Maffer
Terapia on aika hyvä kuvaus asialle. Luuriksien taustalla on aina ollut joku totaalinen järjettömyys/mahdottomuus arkipäivän duunissa. Jotain kautta ne on sitten muodostuneet kuviksi.
Lähetetty: Syys 16, 2016 8 : 25
Kirjoittaja hkoskenv
temama kirjoitti:hyviä pointteja. ehkä hairahduin funtsiamaan asiaa epäoleellisesta vinkkelistä. ehkä se kuvan ottamisen fiilis on tärkeämpää. valmistautuminen, valotuksen ja sommittelun funtsiminen, talsiminen kuvauspaikoille jne. ennenkaikkea elämys! siihen perinteinen järkkärikin voi sopia hyvin. saahan sen nautinnollisen fillariretkenkin poljettu vanhalla konkelilla, ei välttis tartte uusinta uutta 10tonnin pyörää!
Tuo on totta. Mutta ei se tekninen hifistelyfiilis, joka tulee siitä että harrastaa mielestään hienoilla laitteilla, ole merkityksetön. Ainakaan kaikille.
Mutta kyllä tuo fillarianalogia menee niin päin, että Canonin 1D ja Nikonin D5 vastaavat niitä kymppitonnin maastopyöriä, Pentax 645 & muut studiokeskarit kymppitonnin maantiepyöriä ja peilittömät jotain BMX-ihmekikkafillareita rajatulle harrastajakunnalle.
Lähetetty: Syys 16, 2016 8 : 57
Kirjoittaja TiRy
Still vs videosta oma mielipide kallistuu vahvasti arkipäiväisessä elämässä stillien suuntaan. Kun ottaa esimerkiksi vaikka somet, uutisportaalit yms. niin videoita tulee harvemmin edes avattua. Jo mainokset vtuttaa ihan tarpeeksi, joten videot jää suosiolla katsomatta. Tähän lisänä klikkiuutiset videon kanssa; katsot 5 minuuttia turhaa skeidaa, jonka jälkeen 5 sekunnissa tapahtuu se, miksi videon avasit. Sama pätee kaikkiin tutoriaaleihin yms. Asian voisi kirjoittaa kolmella rivillä ja kaikilla olisi mukavaa, mutta sen sijaan siitä on tehty 5 minuutin video. Satan.
Somen myötä still-kuva on vahvempi kuin koskaan. Ihmiset kuvaavat PALJON enemmän, kun on selhviet ja belhviet ja muut. Ja kun kaikki ihmiset voivat kuvata kännyköillään, niin 95% kuvista on täyttä skeidaa. Tässä välissä on mukava olla siinä 5% porukassa, kyllä se ihmisiä säväyttää edelleen kun hyvä ja hyvälaatuinen kuva tupsahtaa silmien eteen.
Lähetetty: Syys 16, 2016 9 : 03
Kirjoittaja temama
hkoskenv kirjoitti:temama kirjoitti:hyviä pointteja. ehkä hairahduin funtsiamaan asiaa epäoleellisesta vinkkelistä. ehkä se kuvan ottamisen fiilis on tärkeämpää. valmistautuminen, valotuksen ja sommittelun funtsiminen, talsiminen kuvauspaikoille jne. ennenkaikkea elämys! siihen perinteinen järkkärikin voi sopia hyvin. saahan sen nautinnollisen fillariretkenkin poljettu vanhalla konkelilla, ei välttis tartte uusinta uutta 10tonnin pyörää!
Tuo on totta. Mutta ei se tekninen hifistelyfiilis, joka tulee siitä että harrastaa mielestään hienoilla laitteilla, ole merkityksetön. Ainakaan kaikille.
Mutta kyllä tuo fillarianalogia menee niin päin, että Canonin 1D ja Nikonin D5 vastaavat niitä kymppitonnin maastopyöriä, Pentax 645 & muut studiokeskarit kymppitonnin maantiepyöriä ja peilittömät jotain BMX-ihmekikkafillareita rajatulle harrastajakunnalle.
joo ihan hyvä vertasus toi, paitsi että mun Sony A7Rii kinaripeilitön tuntuu kaikilta noista. se on sellanen hybridi, varsinkin jos laittaa akkukahvaa kiinni silloin kun tarttee isompaa tavaraa handyyn.
Lähetetty: Syys 16, 2016 11 : 00
Kirjoittaja ttuplai
Tää ketju on suunnilleen samaa mitä teknologiakeskustelu yleensäkin - ihmisellä on hämmästyttävä kyky yliarvioida omaa aikaansa - siis sen merkitystä suhteessa historiaan (ja jopa tulevaisuuteen). No toki sonyhemmojen peliverkkarit vaihtuu markkinointimiesten ja maksettujen bloggarien avustuksella jokaisen uuden julkistusten myötä ja se saattaa hiukan hämätä todellisuudentajua.
Digikuvaus itsessään tullaan varmaan parin kymmenen vuoden päästäkin muistamaan mullistuksena - sonyn tai olympuksen uudet kilkkeet ja niiden vaikutus kuvaukseen tod. näk. ei. Eli tekniikasa nyt ollaan kyl enempi evoluutiovaiheessa kuin vallankumouksessa - itse valokuvaaminen ny ei isommien ole harpannut muutamaan vuosikymmeneen (paitti määrällisesti, mut virtuaalinen *sensuroitu* x miljoona on silti aika lähellä nollaa).
Lähetetty: Syys 16, 2016 11 : 19
Kirjoittaja Juha Sa
TiRy kirjoitti: Ja kun kaikki ihmiset voivat kuvata kännyköillään, niin 95% kuvista on täyttä skeidaa. Tässä välissä on mukava olla siinä 5% porukassa, kyllä se ihmisiä säväyttää edelleen kun hyvä ja hyvälaatuinen kuva tupsahtaa silmien eteen.
Ei järjestelmäkameran omistaminen nosta ketään tuohon 5% porukkaan. Kännykälläkin saa otettua myös hyviä kuvia ja järjestelmäkamerallakin huonoja.
Lähetetty: Syys 16, 2016 11 : 47
Kirjoittaja TiRy
Juha Sa kirjoitti:TiRy kirjoitti: Ja kun kaikki ihmiset voivat kuvata kännyköillään, niin 95% kuvista on täyttä skeidaa. Tässä välissä on mukava olla siinä 5% porukassa, kyllä se ihmisiä säväyttää edelleen kun hyvä ja hyvälaatuinen kuva tupsahtaa silmien eteen.
Ei järjestelmäkameran omistaminen nosta ketään tuohon 5% porukkaan. Kännykälläkin saa otettua myös hyviä kuvia ja järjestelmäkamerallakin huonoja.
Tarkoitin "kaikilla ihmisillä" tässä vertauskuvassa niitä joita kuvaaminen ei ole ennen tätä kännykkäsometusaikaa kiinnostanut, 5% niitä jotka ovat kiinnostuneita kuvaamisesta noin muutenkin. Uskon, että suurin osa tämänkin foorumin käyttäjistä voidaan kategorisoida tuohon viiden prosentin porukkaan. Eiköhän meidän kuvat siellä fb-virrassa erotu edukseen, ehkä ;)
inb4: Ja kun seuraavaksi varmaan tartutaan noihin prosentteihin niin sanottakoon, että nekin on hatusta vedettyä, varmasti yläkanttiin.
Toivottavasti pointti aukesi nyt. Allekirjoitan kyllä kommenttisi!