Sivu 1/1

Keskiformaattiin hyppääminen

Lähetetty: Kesä 08, 2016 14 : 06
Kirjoittaja hakkaraine
Olen päätynyt taloudellisesti siihen tilanteeseen, että useamman vuoden haaveilun jälkeen digitaaliseen keskiformaattiin hyppäys olisi mahdollista. Aloitin kuvausharrastukseni 90-luvun alkupuolella ja kuvasin sekä 35mm-filmiä Nikonilla että keskiformaattia Hasselbladilla, mutta jälkimmäisen järjestelmän myin hypättyäni digiaikaan D1x:n myötä. Sen jälkeen on kaikenlaista vermettä kulkenut näppien läpi, tällä hetkellä runkoina löytyvät D800E ja Sonyn a7s II, Nikoniin löytyy jos jonkinlaista lasia ja Sonylle kompaktina settinä 25mm Batis ja 55mm Sonnar. Keskiformaattiin hyppäämisen myötä olisi ajatus pitää Sony yleissettinä ja hämärähommiin, ja Nikonilta vaihtaa runko sporttiseen D500:seen ja jättää putkista ainoastaan 70-200 f2.8 VR II ja 300mm f2.8 VR II, eli tämä paketti jäisi satunnaiseen urheilu- ja tirppakuvaukseen.

Se mikä keskiformaattiin houkuttaa, on maisema- ja muotokuvaus. Nämä ovat olleet kuvausharrastukseni kulmakivet jo sieltä alkuajoilta lähtien, vaikka päällimmäinen kiinnostuksen kohde on välistä vaihdellut niin katukuvaukseen (Leicat lähtivät jo vuosia sitten...) kuin urheiluunkin. Vaikka D800E tekeekin 35mm digiformaatiksi erinomaista jälkeä, niin kun kertaalleen on keskiformaatin pureman saanut niin vaikea sitä on saada hätisteltyä pois. Värisävyt, erityisesti ihon, mikrokontrasti ja detaljien toisto läpi dynamiikka-alueen ovat ne päällimmäiset kuvanlaadulliset asiat jotka mielessä kummittelevat. Samalla myös se ison kennon ja laitteiston potentiaalin ja työkalumaisuuden fiilis, sekä oman kuvaamisen hidastaminen. Kun tätä harrastuksekseen tekee, niin fiiliksellä on suuri merkitys ja jotain terapeuttista noissa laitteissa on verrattuna perus-kuluttajajärjestelmäkameroilla kuvaamiseen.

Nyt olisi enää edessä valinta siitä, mihin kelkkaan lähteä. Pentax on poissuljettu sekä varsin vaatimattomasti 35mm-kennoa isomman kennon ja hitaan salamasynkan takia. Leica taasen ei ole ekosysteemillään vakuuttanut, ja kun firmalta pukkaa uutta järjestelmää vähän väliä niin tuo ei ole jatkuvuudellaan vakuuttanut. Jäljelle jää käytännössä Hasselblad ja Mamiya/Phase One. Yksi viimeisimpiä tekijöitä joka tähän harkintaan minut sai, oli CMOS-kennojen ilmaantuminen keskiformaattiin laajemman ISO-käytettävyyden ja live viewin takia, joten lopulliset vaihtoehdot olen rajannut Hasselin H6D-50c/100c:hen ja Phase One XF IQ3 50mp/100mp perällä tai XF IQ1 50mp perällä. 50mp perä on tällä hetkellä ykkösvaitoehto kun mihinkään megapikselikisaan ei ole tarkoitus lähteä, mutta 100mp ehkä ujosti kiinnostaisi tulevaisuuden osalta. Tosin ainahan saa uusia periä kunhan runko kestää aikaa.

Lasivalikoima on toki myös yksi mietinnän aihe uuteen järjestelmään investoitaessa. Tarkoitus olisi kasata settiin laajis, normaali ja lyhyt tele/potrettilasi. Hasselilta löytyisi aivan upea 28mm/f4, lisäksi kiikarissa olisi 100mm/f2.2 ja 150mm/f3.2 Phase Oneen olen tiiraillut vastaavia, 28mm/f4.5, 110mm/f2.8 (LS) (tai 80mm/f2.8 (LS)) ja 150mm/f3.5 (LS). Hasselit tuntuisivat olevan kautta linjan piirrollisesti ja kontrastiltaan inasen edellä, mutta kummankin järjestelmän lasitavara on yksinkertaisesti uskomatonta, mitä olen kuvia katsellut ja pikselipiipannut. Onko jotain ajatuksia näiden järjestelmien lasitavarasta?

Tulipa pitkä viesti, mutta ajatuksia ja kokemuksia kaipaisin tältä pohjalta. Olenko haukkaamassa ison läjän sitä itseään, vai onko tässä tuumailussa jotain järkeäkin? Kolme erilaista, erikoistunutta kamerajärjestelmää olisi todella houkutteleva ajatus, ja tämän parempaa ei taida muoto- ja maisemakuvaukseen löytyä. Ensisijaisesti kaipaisin ajatuksia näistä järjestelmistä ekosysteeminä, kumpaan kannattaa hypätä, ja omakohtaisia kokemuksia objektiiveista. Onko jommallakummalla jotain tarjolla joka jo itsessään oikeuttaisi valinnan siihen suuntaan?

Lähetetty: Kesä 08, 2016 14 : 42
Kirjoittaja Maffer
Pitkään miettinyt samaa mutta oma valinta olisi 645Z tai Alpan runko ja Phase liveview digiperä. Luultavimmin Alpa lasivalikoiman kannalta (käännöt ja siirrot).

Digiperien yleinen 4:3 kuvasuhde on myös suuressa roolissa tässä.

Lähetetty: Kesä 08, 2016 22 : 42
Kirjoittaja Stomp
Olen puolitoista vuotta saanut kurittaa Penan 645Z ja päivääkään en ole katunut. Vieläkin meinaa ns. ottaa eteen, kun pääsee kuvaamaan.
Eli sanoisin, että "pthyii..." anna mennä!

Lähetetty: Kesä 09, 2016 7 : 05
Kirjoittaja hakkaraine
Alpa olisi mielenkiintoinen maisemafiilistelykamera, mutta omassa käytössäni olisi aika rajoittunut järjestelmä. Mitä enemmän tutkiskelee ja lukee, sitä enemmän Phase Onen XF IQ3-perällä alkaa houkuttelemaan. Vaikuttaa hyödyntävän teknologian kehitystä enemmän ja paremmin käytettävyydessään kuin Hasseli. Ensi kuussa on työreissu New Yorkiin ja aikomus olisi päästä siellä käpistelemään kumpaakin ja mahdollisesti jotain muitakin malleja, jos kaupoista testattavana löytyy. Enää ei tarvitsisi valita kuin 50MP ja 100MP kennojen väliltä. Resoluutioksi riittäisi ainakin tällä hetkellä 50MP, mutta satasen kenno olisi fyysisesti isompi. Toisaalta menisi varmaan tietokonekin vaihtoon. Ans kattoo nyt.

Lähetetty: Kesä 09, 2016 9 : 51
Kirjoittaja Kalainen
Studiovarustamoltahan näitä Phase One laitteita voi vuokrata, että kannattaa tietysti testata omassa käytössä eri malleja, kun se kerran on mahdollista.

-Toni

Lähetetty: Kesä 09, 2016 13 : 37
Kirjoittaja OskuK
hakkaraine kirjoitti:Toisaalta menisi varmaan tietokonekin vaihtoon. Ans kattoo nyt.
No jaa, jos on pystynyt vetämään jotain sessiollisia kinokuvia Lightromilla, niin mikä ettei niitä paria isompaa kuvaakin?

Lähetetty: Kesä 09, 2016 14 : 25
Kirjoittaja Maffer
Jos kone hanskaa Ponyn paisutetun A7r2 pakkaamattoman RAWin niin se hanskaa myös nuo digiperätiedostot. Siinä on aina hyvä mittari.

Lähetetty: Kesä 09, 2016 17 : 01
Kirjoittaja janne.

Lähetetty: Kesä 09, 2016 23 : 54
Kirjoittaja AnHa
En oo itse omistanut tai kuvannut, mutta vierestä katsonut, että PhaseOnella on ilmeisen hyvä takaisinostopolitiikka: päivittäessä uuteen hyvittävät vaihdossa vanhoista. Kannattaa ainakin kysyä.

Lähetetty: Kesä 10, 2016 8 : 29
Kirjoittaja kirmo
Oma polkuni ollut p65+ --> IQ180 ---> IQ380
PhaseOne DF ---> XF

PhaseOne on kyllä erittäin hienosti vaihdossa tullut
vastaan ja hyvittänyt vanhoista kamoista.

XF on ihan toinen juttu kuin kuin DF runko. Hienosti
suunniteltu käyttäjiä kuunnellen. Toteutus on vieläpä
sellainen että sitä päivitetään koko ajan ja uusia ominaisuuksia
saapuu softapäivityksien myötä.

Viimeisimmän vaihdon myötä sain DF rungon ja uuden 80LS
objektiivin sekä sen IQ380 perän ja näille 5 vuoden takuun.

t. Kirmo

ps. kyllä sitä kalustoa mulla kulkee reissuilla mukana Kiinassa ja
Aasiassa muuallakin ja ei tuo Canonin 1-sarjan rungot ja valovoimaiset
lasit juuri kevyempiä ole kantaa.

Lähetetty: Kesä 11, 2016 12 : 25
Kirjoittaja itu
Ketjun aloittajalla ei selvästikään ole rahasta pulaa, joten ainut oikea vaihtoehto on ostaa satanen peräksi. Niin, no, oliko muuta? Blad taitaa tarjota vasta viiskymppistä, siis ostos on Phasen satku. Helppo päätös. Kuulostaa tosin, että aloittajalla on ainakin osatarpeena joku muu kuin ns. "riittävän" kaluston käyttäminen.

Pikseleitten perässä juokseminen on tietty jonkin aikaa kivaa - täytyy kyllä myöntää, että yritän nykyään heittää jotain pois, kun muuta tulee tilalle. Useamman järjestelmän loukku on turha, koska sellainen ei tunnu parantavan kuvan laatua.

Edellisellä järjestelmällä raksutin töissä kymmenen vuotta, saa nähdä, mikä on tämän tuoreemman kokonaiskäyttöikä. (Tästä voi myös lukea, että elän taloudellisesti rajattua elämää. Jos budjetti (= pomo) antaisi periksi, hankkisin heti Schneider-K:n PC T-S:n. Sillä voisi tehdä töissä useamman asian helpommin kuin kaiken maailman asetteluilla.