Canon 5D2 -> 6D vai 5D3 / Viisaiden kerhoa kaivataan!

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
tuplayusto
Viesti:

Canon 5D2 -> 6D vai 5D3 / Viisaiden kerhoa kaivataan!

Viesti Kirjoittaja tuplayusto »

Morjensta!

DC.net on tullut tutuksi erinomaisen toimivana foorumina näissä joukkoistushommissa. Jatkan siis tällä linjalla ja toivon vinkkejä seuraavaan:

Olen vaihtamassa nykyistä runkoani (5D2) uudempaan, vaihtoehtoina 6D ja 5D3. Kuvauskohteina ovat musakeikat (useimmiten sisätiloissa), ihmiset ja ajoittain myös luonto. Linsseinä 16-28 -zuumi ja 50, 85, 135 mm -kiinteät (eivät ole vaihtumassa).

Tokihan tiedän, että tuo uudempi vitonen on dynamiikkaa lukuun ottamatta kovempi vehje, mutta myös reilun tonnin kalliimpi. Näin ollen haluaisin sisällyttää päätöksentekoon myös tämän hinta-asian, kuten myös tulevat käänteet Canonin runkomallistossa. Kuten tiedämme, uudet versiot näistä molemmista rungoista ovat tulossa ensi vuoden aikana.

En halua kuitenkaan odotella ensi vuoteen asti, vaihto pitää tehdä seuraavan kuukauden aikana.

Lopulta siis kaipaankin tähän sellaista hieman monipuolisempaa ajatusta sen suhteen, miten tämä asia kannattaisi juuri Sinun mielestäsi hoitaa. Ostaako se 5D3 nyt ja huomata sen arvon laskevan erittäin nopeasti loppuvuoden aikana? Vai tehdäkö sama päätös 6D:n kohdalla, todeta kompromissit kameran ergonomiassa ja tarkennuksessa, ja huomata tämän jälkeen kameran arvon laskevan hieman 5D3:a maltillisemmin?

Todelliset käyttökokemukset toki vankistavat analyysiäsi, joten ethän mutuile. Enkä myöskään ole ostamassa kroppia enkä Nikonia (koska linssit), mainittakoon tämäkin. :)

Elikkäs keskustelua! Kiitän jo etukäteen!
"..al diablo con los moralistas." -Gaucho
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Kuvauskohteina ovat musakeikat (useimmiten sisätiloissa), ihmiset
No, 6D:ssä on parempi tarkennus hämärässä. Ja kamera on halvempi.
tuplayusto
Viesti:

Hel_NiS kirjoitti:
No, 6D:ssä on parempi tarkennus hämärässä. Ja kamera on halvempi.
Juu, periaatteessa. Käytännössä voisi olla mukava tarkennella joskus muillakin kuin keskipisteellä, jota tässä 5D2:n aikana on tullut tehtyä hmm.. no, aina kun kameraa käytän.

Ja vaikkakin kutosen muutkin pisteet ovat vissiin hieman parempia, on vaikea sanoa, voiko kutosen sivupisteeseen luottaa kun ollaan melko hämärässä? Tai haittaako joikkarin puuttuminen ihan käytännön työskentelyä siinä kohtaa kun uusi käyttöliittymä ei oo vielä selkäytimessä ja piste pitäisi vaihtaa nopeasti?
zlei

Viesti Kirjoittaja zlei »

5D3 on työkalu 6D on lelu.
tuplayusto
Viesti:

zlei kirjoitti:5D3 on työkalu 6D on lelu.
Ok, kiitos näkemyksestäsi! Se ei kuitenkaan jeesaa mua mitenkään, koska et perustele asiaa mitenkään. :)
zlei

tuplayusto kirjoitti:
Ok, kiitos näkemyksestäsi! Se ei kuitenkaan jeesaa mua mitenkään, koska et perustele asiaa mitenkään. :)
Mikäli olet kuvannut aikaisemmin 5D2 rungolla, kannattaa käydä vaikka jossain liikkeessä kokeilemassa tuota 6D mallia, siinä vaiheessa viimeistään ymmärrät mitä tarkoitin. 6D on ikävä kyllä liki kaikilta ominaisuuksiltaan kuten myös käytettävyydeltään pahasti rampautettu varsinkin verrattuna 5D3 runkoon.
tuplayusto
Viesti:

zlei kirjoitti:
tuplayusto kirjoitti:
Mikäli olet kuvannut aikaisemmin 5D2 rungolla, kannattaa käydä kokeilemassa tuota 6D mallia, siinä vaiheessa viimeistään ymmärrät mitä tarkoitin. 6D on ikävä kyllä liki kaikilta ominaisuuksiltaan kuten myös käytettävyydeltään pahasti rampautettu varsinkin verrattuna 5D3 runkoon.
On siinä parempi dynamiikka, korkeat isot ja käyttökelpoisempi keskimmäinen tarkennuspiste? Ja hinta tosiaan yli tonnin vähemmän. Pitäähän sekin ottaa huomioon kun muistetaan, että kumpi tahansa noista vanhenee vuoden sisään sillä viissiin, että jälleenmyyntiarvoa kuvaava käyrä voisi mennä läpi autokaupassakin.

Ja siis oon kyllä hiplaillut noita molempia useastikin. 6D:n rajoitukset siis tiedossa, vaikken sitä leluna pidäkään. Joikkari on itselleni sata-nolla pahin puute.
zlei

Dynamiikkaa kannattaa hakea toisen merkin kamerasta, Canonilta sitä ei löydy. Ja tuo tarkennus 5D3 kamerassa on niin hyvä ettei parempaa osaa kaivata, esim tänä päivänä käytössäni oleva Nikon D810 tarkennus jää hämärässä kauas taakse 5D3:n tarkennuksesta.
tuplayusto
Viesti:

zlei kirjoitti:Dynamiikkaa kannattaa hakea toisen merkin kamerasta, Canonilta sitä ei löydy. Ja tuo tarkennus 5D3 kamerassa on niin hyvä ettei parempaa osaa kaivata, esim tänä päivänä käytössäni oleva Nikon D810 tarkennus jää hämärässä kauas taakse 5D3:n tarkennuksesta.
Jepa, toi dynamiikka-asia on varmastikin ihan totta. Ja hyvä kuulla, että 5d3:n tarkennus toimii käytännössä, just näitä kokemuksia siis kaipaankin tässä. DXOmarkit ja testilätinät on jo selattu, niitä ei siis tarvitse tuplata.
PAP

Viesti Kirjoittaja PAP »

Tästä teknistä speksiä valinnan tueksi:

http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-5 ... S-6D/specs

Dynamiikassa on pieni ero muttei käytännössä meritsevästi. Lyhin valotusaika voi joitakin haitata 6D:sssä (1/4000). Niin ja tarkennuspisteitä on murto-osa 6D:ssä. Eikä ergonomia ole parhaimmasta päästä; raplatkaapa niitä nappeja pakkasella hanskat kädessä...
tuplayusto
Viesti:

PAP kirjoitti:Tästä teknistä speksiä valinnan tueksi:

Dynamiikassa on pieni ero muttei käytännössä meritsevästi. Lyhin valotusaika voi joitakin haitata 6D:sssä (1/4000). Niin ja tarkennuspisteitä on murto-osa 6D:ssä.
Kiitti, mutta oon tosiaan selannut kaikki noi läpi jo, kuten juuri tuossa yllä mainitsin. :) Eli tätä hommaa ei enää spekseillä ratkasta, käytännön tuntemuksia kaipaan.
jantjuha
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jantjuha »

PAP kirjoitti:Tästä teknistä speksiä valinnan tueksi:

Dynamiikassa on pieni ero muttei käytännössä meritsevästi. Lyhin valotusaika voi joitakin haitata 6D:sssä (1/4000). Niin ja tarkennuspisteitä on murto-osa 6D:ssä. Eikä ergonomia ole parhaimmasta päästä; raplatkaapa niitä nappeja pakkasella hanskat kädessä...
Kuutosen keskipiste on kyllä nannaa, sivupisteet kuraa. Takanappitarkennus korjaa sivupistepuutteet useimmissa tapauksissa (haluaisin tosin käyttää sitä nykyisenkin kamerani kanssa, vaikka tarkennus kattaa käytännössä koko kuva-alan). Tarkennuspisteen siirtämisen saa konffattua suoraan monitoimikiekon painikkeisiin, eli se kompensoi joikan puutetta edes vähäsen.

Wifi on erittäin kätevä, tosin Canon on sössinyt siinä sen verran, ettei RAWeja voi kehittää jpegeiksi kuvanoton jälkeen erikseen ja wifin yli ei raakakuvat kulje.

Kuutosen takanäyttö ei ole kovin kummoinen ainakaan nyt Samsungiin tottuneena.
https://www.strobotti.com

Sony A7III+A7rII | Batis 85mm f1.8 | Sony 35mm f1.4 | Samyang AF 14mm f2.8 | Sony 24-70 f2.8 GM | Sigma 105mm f2.8 macro
PAP

Viesti Kirjoittaja PAP »

tuplayusto kirjoitti: Kiitti, mutta oon tosiaan selannut kaikki noi läpi jo, kuten juuri tuossa yllä mainitsin. :) Eli tätä hommaa ei enää spekseillä ratkasta, käytännön tuntemuksia kaipaan.
Noh, rahaa palaa joka tapauksessa (enemmän tai vähemmän) eli siitähän tässä on kyse. 6D on täyskennojen budjettimalli ja toinen on tehty työkaluksi.
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

6D riittää takuulla sun kuvaushommiin. Sisätiloissa ei napitkaan haittaa vaikka en täysin ymmärrä tätä valitusta. Minä itse kuvaan lähes pelkästään ulkona ja varsinkin 6D on käytössä talvisin ulkona ja pakkasella.

Itse vaihdoin parisen vuotta sitten 5Dmk2 juurikin 6D .Eikä ole kaduttanu yhtään.

...mutta jos käytössäni olisikin vain yksi runko niin tilanne muuttuisi kohdallani. Silloin luultavasti valintani olisi 5Dmk3(jos päätyisin ff- runkoon) Syynä olisi kun kuitenkin kuvaan maisemakuvien lisäksi lintuja ja ne vaatii tarkennukselta paljon.

Valitse 6D jos et tarvi välttämättä parempaa tarkennusta action kuviin(niistäkin 6D suoriutuu tyydyttävästi kun vain tiedostaa rajoitteet).
Lay

Viesti Kirjoittaja Lay »

Jos esim. pärjää keskimmäisellä tarkennuspisteellä, ilman joystickia ja ilman toista korttipaikkaa, niin voihan sen 6D:n ottaa.

Eipä näihin kukaan muu voi antaa valmista vastausta...
tuplayusto
Viesti:

Lay kirjoitti:Jos esim. pärjää keskimmäisellä tarkennuspisteellä, ilman joystickia ja ilman toista korttipaikkaa, niin voihan sen 6D:n ottaa.

Eipä näihin kukaan muu voi antaa valmista vastausta...
Ei voikaan, mutta jonkilaisen käsityksen saa haarukoimalla ihmisten käyttökokemuksia. Jota tässä haen.

Ymmärrän toki, ettei näiden kokemusten kirjoitteleminen ole välttis kovin mielenkiintoista hommaa. Mutta tiedän myös, että osa jengistä haluaa jeesailla tällä tavalla, jonka vuoksi tämä ketju. :)

Kiitti siis kaikille kommenteista! Pistäkää lisää vaan, jos siltä tuntuu.
madu-

Viesti Kirjoittaja madu- »

Mikä 5D Mark II:ssa on vikana, miksi pitää saada uusi? Oon itse tuota 6D:hen tai 5D Mark III:een päivittämistä kanssa miettinyt moneen otteeseen, enkä kuitenkaan ole keksinyt perusteluksi päivittämiselle mitään muuta kuin uuden kameratavaran ostamisen hauskuutta.

Itte skippasin sitten nuo molemmat vaihtoehdot ja ostin ihan vaan ostamisen ilosta 1D Mark IV:n. Omassa kuvaamisessa sarjatulinopeudella ja paremmalla tarkennuksella ei edes ole hirveästi merkitystä, mutta tossa on kaikkia kivoja pikkujuttuja niinkuin tarkennuspisteen vaihtaminen suoraan monivalintakytkimellä ilman että pitää ensin painaa tarkennuspisteen valintanäppäintä, kuvan esikatselussa suoraan tarkennuspisteeseen zoomaaminen, parempi akunkesto ja laturi mihin saa kaksi akkua yhtä aikaa ladattavaksi mitkä tekivät päivityksestä minulle hintansa arvoisen.

Vielä en ole tositoimiin päässyt tuon ykkösen kanssa, mutta jotenkin veikkaisin ettei mun kuvat sillä muutu yhtään sen paremmiksi kuin vitosellakaan.
tuplayusto
Viesti:

Vanha runko vaihtuu koska sillä on ammuttu jo yli 130000 laakia. Ja viime aikoina sen rajat tarkennushommissa ja korkeiden isojen siedossa ovat alkaneet jurppimaan aika pahasti.

Harkitsin itsekin 1D4 -vaihtoehtoa, mutta totesin, että joutuisin hommaamaan uusia linssejä, jos niin tekisin. Kropin vuoksi siis.

En ole nyt ihan varma mistä rungosta madu- siirryit, mutta kyllähän tarkennuspisteen valinnan on saanut joikkariin myös 5D2:ssa. Sama kaikissa vanhemmissa kymppisarjalaisissakin. Toivottavasti tää tieto ei nyt tule liian karmeana jälkiviisautena. :)
jusimisa

Viesti Kirjoittaja jusimisa »

6D:stä ei ole kokemusta, voi ollakin sinun tarpeisiisi paremmin sopiva.
Itse kuvaan paljon eläimiä (linnut, koirat, hevoset) joten 5DIII oli luonnollinen päivitys 7D:stä. Tuohon MKIII:n AF:n konffaukseen löytyy valinnanvaraa jopa liiankin kanssa, joten jos siihen päädyt ja kuvaat nopeasti liikkuvia kohteita niin suosittelen lukemaan dpreviewin jutun "Configuring your 5D Mark III AF for fast action" aiheesta.
tuplayusto
Viesti:

jusimisa kirjoitti:6D:stä ei ole kokemusta, voi ollakin sinun tarpeisiisi paremmin sopiva.
Itse kuvaan paljon eläimiä (linnut, koirat, hevoset) joten 5DIII oli luonnollinen päivitys 7D:stä. Tuohon MKIII:n AF:n konffaukseen löytyy valinnanvaraa jopa liiankin kanssa, joten jos siihen päädyt ja kuvaat nopeasti liikkuvia kohteita niin suosittelen lukemaan dpreviewin jutun "Configuring your 5D Mark III AF for fast action" aiheesta.
Juuh, mulla oli aiemmin 7D, joten oon tottunut säätämään noiden tarkennusparametrien kanssa. Mutta kiitti ohjevinkistä!

Tarkennuksen suhteen tässä onkin mielekiintoinen pulma. Kutosessa on etuna se keskipiste, vitosessa koko muu tarkennus. Hieman ihmettelen sitä, miten tota kutosta suositellaan kovasti "konserttikuvaajille", koska itse ainakin arvostaisin juuri niitä sivupisteitä. Keskipiste + uudelleen sommittelu ei yksinkertaisesti ole käytännöllinen toimintatapa noissa puuhissa, vaikkakin olen juuri sitä viimeiset kolme vuotta käyttänyt. Hieman liian monta kuvaa on mennyt roskiin tämän vuoksi.

Oiskohan tuolla maailmalla sitten valoisampia konserttisaleja tai pienitehoisempia savukoneita kuin Tampereella, vaikee sanoo.
Vastaa Viestiin