Sivu 1/1

Sigma Quattro

Lähetetty: Syys 13, 2014 18 : 25
Kirjoittaja AnHa
Mun mielestä tää kamera ansaitsee ketjun tänne. Kyseessä kolmen kameran järjestelmä - erilainen järkkärisetti. Hidas ja hassun muotoinen, mutta jäätävä kuvanlaatu. Kaikki ei voi ymmärtää, mutta mielenkiintoinen kokonaisuus. Maisemakuvauskamera kompaktissa koossa.

Uudessa DP1:ssä keskikoonkameraa muistuttava rakenne etsimen kanssa. Kahvan muotoilukin asettuu uuteen valoon.

http://www.dpreview.com/articles/616573 ... p1-quattro

Lähetetty: Syys 13, 2014 18 : 31
Kirjoittaja paaton
No niin, tuo olikin kamera. Vilkaisin eilen pikaisesti kuvaa ja ihmettelin miksi katselen mikroskooppia :)

Lähetetty: Syys 13, 2014 18 : 40
Kirjoittaja ppotka
Tuo luuppi selittää nyt kahvan muodon.

Foveon kennon "jäätävää kuvanlaatua" olen aina ihmetellyt. Terävyyttä dp-kameroiden kennolla on selkeästi vähemmän kuin 36MP Bayer-kennnolla. Värien laadussa Foveon on aina hävinnyt, koska punaisen värin saanti on ollut merkittävästi arpapeliä jo alhaisilla herkkyyksillä. Näissä dp-sarjalaisissa onkin annettu periksi juuri punaisen ja vihreän kohdalla käyttämällä niissä kerroksissa herkempiä ilmaisimia erotuskyvyn kustannuksella.

Lähetetty: Syys 13, 2014 19 : 06
Kirjoittaja AnHa
ppotka kirjoitti:Tuo luuppi selittää nyt kahvan muodon.

Foveon kennon "jäätävää kuvanlaatua" olen aina ihmetellyt. Terävyyttä dp-kameroiden kennolla on selkeästi vähemmän kuin 36MP Bayer-kennnolla.
Sen, mitä olen isoja näyttelyvedoksia katsellut, hyvältä näyttää. 36MP Bayer-systeemi samoilla kuvakulmilla on erilainen setti saletisti. Sitä paitsi 36MP Bayeria on vasta parilla ehdokkaalla ja vain toisella niistä on siihen lasit. Yksi Sigman vahvuuksia onkin erinomainen optiikka samassa paketissa. Mutta kuten sanoin, tämä filosofia ja systeemi ei varmasti kutita kaikkia.

EDIT: 36MP Bayer on siinäkin mielessä huono verrokki, että kaikki muut vastaavat dx/kinosensorit näyttävät huonoilta siihen verrattuna sillä pohjalla, mitä olen nyt itse Nikonin kameroita käyttänyt alkaen D5000:sta D800E:n.

EDIT2: En kuitenkaan väitä, että olen vedostamisen ammattilainen. Kuulen mielelläni toisia mielipiteitä.

Lähetetty: Syys 14, 2014 23 : 22
Kirjoittaja itu
Ostin alkukesästä L-kiskon ja Zacuton luupin ja DP3M on oikein käyttökelpoinen. Onhan se kuin keskari mutta pienessä koossa. Luuppi törröttää mutta kamera huusi oikeaa etsintä.

Sigman softa on kamala mutta kuvat ovat parhaimmillaan käsittämättömän hienoja.

Kiitos vielä sille Krunikkalaiselle herrasmiehelle, joka jaksoi ottaa yhteyttä toistamiseen ja myi hienon ja just sopivan luupin (Z-finder Jr.).

Lähetetty: Syys 15, 2014 20 : 38
Kirjoittaja Quu
Jää kyllä kuvanlaatu hyödyntämättä jos raakakuvat aukeavat vain jollain purkkaohjelmalla. Ainoa mikä näissä kameroissa puhuttelee tällä hetkellä on muotoilu.

Näyttääpi asiantuntijat olevan koolla

Lähetetty: Syys 18, 2014 21 : 44
Kirjoittaja aaro
Tässäpä sitä variä ja terävyyttä.

dp2 QUATTRO galleria

Kuva



Kuva



Kuva



Kuva

dp2 QUATTRO galleria

Lähetetty: Syys 19, 2014 10 : 30
Kirjoittaja aaro
ppotka kirjoitti:Tuo luuppi selittää nyt kahvan muodon.
Kahvan muoto tulee ihan muusta syystä kuin luupista. Jos ottaa jonkun työkalun käteen ymmärtää heti miksi quattron kahva on tuollainen. Se vapauttaa peukalon käyttämään painikkeita ja takimmaista rullaa. Vieläpä yhdellä kädellä.

Lähetetty: Syys 20, 2014 13 : 04
Kirjoittaja Tapiol2003
Olen samaa mieltä siitä, että kuvan laatu on todella upea - joskin vain "hitaimmilla" herkkyyksillä. Joka sinänsä ei haittaa, koska kuvaan lähes aina alhaisilla ISO-arvoilla.

Se, mikä hämmästyttää, on noiden tiedostojen jälkikäsittely. Ne suorastaan huutavat tehokasta ja hyvin toimivaa raw-konversiota.

Joka tapauksessa, tuossa kennossa on edelläkävijän ainesta. Tiedä sitten miten monet käytännön ongelmat saadaan tulevaisuudessa ratkaistua. Onhan toki niin, että nykyisten kennojen(siis laajemmin) vohvelirakenne on merkillisen typerä verrattuna vaikkapa nyt filmiin.

Lähetetty: Syys 20, 2014 20 : 34
Kirjoittaja jiihaa2
^ Niin millälailla typerä verrattuna filmiin? Onhan se foveon parempi. Myös paljon parempi kuin filmi.

Ja lisätääs vielä... Kokeilin quattroa photokinassa ja eihän se hullumpi käsiteltävä ole. Voisi hyvinkin harkita kuvaavansa maisemia tuollaisella, mutta se raw softapuoli vaan arveluttaa aika pahasti.