Matkamiehen järkkäri

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Planari

Matkamiehen järkkäri

Viesti Kirjoittaja Planari »

Moi!

Pitääpä esitellä tämmöinen grammanviilaajan järkkärisetti, joka lähtee mukaan vaellukselle. Itse kamera ja peruszoomi (14-42) kulkevat koko ajan vyölaukussa, ja loput romppeet sitten rinkan sivutaskussa. Näin kamera on koko ajan käsillä, ja tarvittaessa sitten riisutaan rinkka, jos oikein herkullinen kuvauskohde tulee vastaan. Ilta ja yökuvia varten on tietysti jalustat, joita joutuu ehkä hieman virittelemään.

Runko:
- Olympus PEN E-PL2, 400g
Objektiivit:
- 9mm/f8 fish-eye (140°), 30g
- 11mm laajakulmalisäke (90°), 100g
- 14-42mm/f3.5-5.6 zoomi (kino 28-84), 120g
- 40-150mm/f4-5.6 zoomi (kino 80-300), 200g
Varusteet
- minijalusta, noin 20cm, 120g
- ND8-suodin, 20g
- polarisaatiosuodin, 20g
- etsin VF-2, 40g
- laturi, 70g
- vara-akku, 40g
- vyölaukku, 170g
- pehmustettu suojapussi (reppuun) 100g

Tuo setti kattaa lähes koko kuvausalueen superlaajakulmasta pitkään teleen ja painaa kaikkineen vain 1,4 kg. Toisena jalustana on vielä vaellussauvaan tehty kierre (monopod). Kierteen sijaan olen tosin miettinyt siihen pientä kuulapäätä. Tällöin sauvan voisi sitoa irtohihnoilla puuhun/oksaan ja kameran saisi oikeaan asentoon.

Paljon kevyemmäksi ei laadukkaiden kuvien ottaminen enää kutistu. :)

EDIT: Minijalusta vaihdettu normikorkuiseen, mutta vain 500g painavaan. Setin kokonaipaino nousi 1,8 kg:aan.
Viimeksi muokannut Planari, Syys 05, 2014 14 : 14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ofverste

Viesti Kirjoittaja ofverste »

Itse vaihtaisin fisheyen ja laajakulmalisäkkeen 155 gramman 9-18/4-5.6 zoomiin. Body cap-linssit ja lisäkkeet ovat aika leluja. Muuten hyvä setti kyllä.
AnHa
Viesti:

Re: Matkamiehen järkkäri

Viesti Kirjoittaja AnHa »

Planari kirjoitti: Paljon kevyemmäksi ei laadukkaiden kuvien ottaminen enää kutistu. :)
Sony RX100 II tai III.

Toi sun setti ei myöskään taivu hämärään tai tähtitaivaskuviin. Mun mielestä se on kompromissi. Joko ottaa todella kevyttä tai sitten ottaa riittävän hyvää.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

AnHa kirjoitti:
Toi sun setti ei myöskään taivu hämärään tai tähtitaivaskuviin. Mun mielestä se on kompromissi. Joko ottaa todella kevyttä tai sitten ottaa riittävän hyvää.
Vähän säätää, niin kyllä heikommillakin peleillä kuvaa saa...
http://www.taivaanvahti.fi/observations/show/18148
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

AnHa kirjoitti:Mun mielestä se on kompromissi.
Kamera on aina sitä. Mikä kamera ei ole?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
AnHa
Viesti:

Hel_NiS kirjoitti:
AnHa kirjoitti:
Vähän säätää, niin kyllä heikommillakin peleillä kuvaa saa...
http://www.taivaanvahti.fi/observations/show/18148
Niin niin. Mitäs se seuranta sitten painoikaan tähän matkamiehen settiin ;)
AnHa
Viesti:

OskuK kirjoitti:
Toinen tietäjä :D Vastaus yllä oli viittaukseen "Paljon kevyemmäksi ei laadukkaiden kuvien ottaminen enää kutistu. :)".
OskuK

AnHa kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
Toinen tietäjä :D Vastaus yllä oli viittaukseen "Paljon kevyemmäksi ei laadukkaiden kuvien ottaminen enää kutistu. :)".
Ja: Sony RX100 II tai III ei ole kompromissi? ;-D

Waldo's Peoplen Waldo:

AnHa
Viesti:

OskuK kirjoitti:
Ja: Sony RX100 II tai III ei ole kompromissi? ;-D
"Paljon kevyempi" ja "kutistuu" paljon pienemmäksi.

Sä et vaan Osku osaa olla vastaamatta tähänkään viestiin ;)
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

AnHa kirjoitti:"Paljon kevyemmäksi ei laadukkaiden kuvien ottaminen enää kutistu."
RX100:n kanssa samassa paino- ja kokoluokassa (n. 300 gr) löytyy pian kuvanlaadultaan paljon parempikin ratkaisu, jos se nyt ketään kiinnostaa : Sony A5100 (260 gr) + 16-50 PZ OS (110 gr). http://camerasize.com/compact/#555,508.360,ha,b

A5100:n kuvanlaadusta osviittaa : http://www.sonyalpharumors.com/new-a510 ... 5dmarkiii/
AnHa
Viesti:

elmar kirjoitti:
AnHa kirjoitti:"Paljon kevyemmäksi ei laadukkaiden kuvien ottaminen enää kutistu."
RX100:n kanssa samassa paino- ja kokoluokassa (n. 300 gr) löytyy pian kuvanlaadultaan paljon parempikin ratkaisu, jos se nyt ketään kiinnostaa : Sony A5100 (260 gr) + 16-50 PZ OS (110 gr). http://camerasize.com/compact/#555,508.360,ha,b
Kuten näkyy vaihtoehtoja on! Erona näissä kahdessa mainitussa on tosin se, että toi pokkari menee taskuun ja toi uutuus ei. Sen lisäksi tossa pokkarissa f/1.8-2.8 ja sähköinen etsin. Sitä paitsi heittäisin tähän samaan settiin myös uuden Fujin X-30 -kameran.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

AnHa kirjoitti:Kuten näkyy vaihtoehtoja on! Erona näissä kahdessa mainitussa on tosin se, että toi pokkari menee taskuun ja toi uutuus ei. Sen lisäksi tossa pokkarissa f/1.8-2.8 ja sähköinen etsin. Sitä paitsi heittäisin tähän samaan settiin myös uuden Fujin X-30 -kameran.
A6000 on kulkenut takin taskussa koko kesän, miksei sitten pienempi A5100 kulkisi? Vai onkohan vaeltajille grammanviilaus kuitenkin se juttu, eikä esim. oikeasti hyvä kuvanlaatu suhteessa kokoon?

RX100 III:n lilliputtikennon valovoimat ovat suhteellisia, A5100:n APS-C + PZ-kittizoomilla pääset samassa valossa selvästi parempaan laatuun. Olen kuvannut paljon molemmilla (A6000 ja RX100 II), eikä paremmasta kuvanlaadusta noiden välillä ole epäilystäkään. Fujin kaltaiset erittäin pienikennoiset ei kiinnosta.
Planari

ofverste kirjoitti:Itse vaihtaisin fisheyen ja laajakulmalisäkkeen 155 gramman 9-18/4-5.6 zoomiin. Body cap-linssit ja lisäkkeet ovat aika leluja. Muuten hyvä setti kyllä.
Joo, mietin tuotakin, mutta tuo 9-18 objetiivi kattaisi vain tuon WCON laajakulmalisääkkeen, joka maksoi käytettynä vain 60,- WCON on myös saanut ihan hyvät kehut lisäkkeeksi.

m.zuiko 9-18:ssa on laajimmillaan noin sadan asteen kuvakulma, kun taas tuossa 9mm/f8:ssa on 140 asteen, vaikka polttoväli on sama. Laadullisesti se ei ehkä ole mikään huippu, mutta painaa vain 30g ja voi olla kivakin lisä matkalla. Tarve kalansilmälle on kuitenkin aika vähäistä.

Toinen syy on se, että tarkoitus jollain aikataululla siirtyä MFT:n huippupäähän, eli OM-D runkoon ja Pro-luokan objektiiveihin, niin ei viitsi näihin nyt enempää rahaa uhrata.
Planari

AnHa kirjoitti:
Planari kirjoitti: Paljon kevyemmäksi ei laadukkaiden kuvien ottaminen enää kutistu. :)
Sony RX100 II tai III.

Ööh, miten niin ei taivu? Herkkyys ISO 1600 ja jalusta, niin kyllä sillä ottaa hienoja yökuvia. Tähtitaivaan kuvaaminen alkaa olla sitten jo erikoishommaa, mutta esim. tuolla kalansilmällä ja pitkällä valotusajalla saa kyllä mielenkiintoisia tähtiviivataivaita kuvattua. :)

Käytössä on myös paljon laajempi kuvakulma-alue, kinovastaavana 21-300mm + fisheye, kun tuossa Sonyssä on vain 24-70mm. Lisäksi löytyy laajaa syväterävyyttä metristä äärettömään (14mm/f16) ja tarvittaessalyhyttä syväterävyyttä kohdekuviin, esim. 40cm terävyysalue 5m päässä. (100mm/f4).

Ja pisteenä i.n päälle vielä etsin kirkkaisiin päiväkuviin ja manuaalitarkennuksen käyttöön.
OskuK

Tähdet ja arska-lehdessä on useampaankin kertaan kehuttu Olyn Pen P2-rungon yökuvauskykyjä. Itse en ihan ostanut, mutta toisaalta käyttöni oli aika lailla pinnallisempaa.

Waldo's Peoplen Waldo:

AnHa
Viesti:

elmar kirjoitti:Vai onkohan vaeltajille grammanviilaus kuitenkin se juttu, eikä esim. oikeasti hyvä kuvanlaatu suhteessa kokoon?
No sitä pitää kysyä vaeltajilta. Nyt näin äkkiseltään kuitenkin väittäisin, että sinne kannattaa ottaa oikeasti jotain kevyttä ja pientä tai siitä toisesta ääripäästä. Jos joka päivä vaikka hiihtää tai kävelee 10-20km, se kertautuu, pullottaako tasku vähän vai paljon.

Kun taas kuvanlaadusta puhutaan, lukisin kuitenkin etsimen (optisen tai sähköisen) ihan kohtuu keskeisiin ominaisuuksiin tuolla skuttassa. Laadukas kuva kun on usein kohtuu nätisti rajattu. Saa olla erimieltä. Ehdotan kuitenkin ensin jokaista kokeilemaan, miten helppoa takanäytöllä kuvaaminen on vaikkapa polarisoivat aurinkolasit päässä.
AnHa
Viesti:

Planari kirjoitti:
AnHa kirjoitti:
...hämärään tai tähtitaivaskuviin...
Ööh, miten niin ei taivu?
f/3.5 on hidas minkä tahansa kameran nokalla hämärässä.

Mut nää oli vaan mun mietteitä :)
pndragon

Viesti Kirjoittaja pndragon »

Kyllähän tuo varmasti täysin riittävä setti on, mutta tokihan siinä aina parantamisen varaa olisi jos ei budjetti ole esteenä. :)

Jos tosi kevyttä m43 settiä itse kokoisin, tyytyisin varmaan johonkin tällaiseen:

e-pm2,
yksi prime: 14,15,17 tai 20mm oman maun mukaan,
35-100/2.8,
vf-4

Sitten on paljon näitä pokkarivaihtoehtoja joilla pärjää todella pitkälle aina full frame Sony RX1:een asti.

Itsellä ei vaelluksesta ole kokemusta, mutta nyt pitäisi lähteä viikonloppuna yhdeksi yöksi 6-vuotiaan poikani kanssa vähän kokeilemaan.. Kovin pitkää matkaa ei varmaankaan kannata miettiä ensimmäisellä kerralla joten kalustoakaan ei ajatellut kauheasti optimoida. Enköhän tuolla perussetilläni pärjäile eli E-M1, 12-40/2.8 ja 50-200/2.8-3.5. Täytyy katsoa saako jalustaa vielä mahtumaan mukaan, kun ei ole oikeaa rinkkaakaan.
Ohiampuja

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Planari kirjoitti:Toinen syy on se, että tarkoitus jollain aikataululla siirtyä MFT:n huippupäähän, eli OM-D runkoon ja Pro-luokan objektiiveihin, niin ei viitsi näihin nyt enempää rahaa uhrata.
Minä kanssa kuvailin jonkin aikaa Pen E-PM1 rungolla ja Panasonicin 14 mm ja 20 mm kiinteillä. Ja innostuin minä hommaamaan myös tuo VF-4 etsimen.

Mutta kyllästyin siihen etsimeen, myin pois ja hommasin tilalle OM-D M10 mallin. Ja nyt reissussa on kulkenut tuo M10 ja Panan 20 mm.

Sen vanhan Minin jätin varalle, kun sen jälleenmyyntiarvo ei ole häävi. Ja siinä olen pitänyt sitä 14 mm kiinteä. Se on jo liki pokkarin kokoinen kannettava.
Anie Mist

Viesti Kirjoittaja Anie Mist »

Vaikka ei olekaan järkkäri, niin Sonyn RX100m3 on osoittautunut loistavaksi kapistukseksi matkakäytössä. Painoa akun ja muistikortin kanssa alle 300g. Polttoväli 24-70mm f/1.8-2.8. 180 astetta kääntyvä näyttö, huikean mahtava pop-up EVF (se pitää kokea!), kuvanlaatu oikein mainio. Laite on niin pieni että se mahtuu aidosti esim. shortsien etutaskuun siten, ettei se juuri pullota. Ainoana miinuksena pienen koon aiheuttama heikohko ergonomia ja akkukin voisi olla kestävämpi. No saa sillä joku 350 kuvaa otettua, eli vara-akku mukaan jos enemmän meinaa kuvailla.

Olympuksen E-M1 on ja pysyy toistaiseksi ykköskameranani koska se nyt vaan on niin loistava vehje (eikä sekään muuten ole mitenkään iso), mutta mihinkään pidemmälle reissulle en enää lähde ilman Sonyä.
Vastaa Viestiin