jmra kirjoitti:aikaarska kirjoitti:Enpä tiedä. Monet SLT peilin vaikutuksiin liittyvät jutut juontavat juurensa Sonyn ensimmäiseen SLT runkoon: A55, jonka jälkeen Sony on edelleenkehittänyt peiliä uudempiin malleihinsa.
Itse suhtaudun nykyään koko peiliasiaan positiivisella asenteella - nautin ennemmin sen suomista hyvistä asioista kuin murehdin pikselitason viilauksia. Hyviä asioita ovat siis:
Näin se varmasti on että tavallisiin kuvaustilanteisiin useimmille peilillä ei ole merkitystä. Tämä koko jupina olisi Sonyn kannalta ollut helposti vältettävissä jos olisivat lisänneet peilimoottorin. AF-C tilassa peiliä pidettäisiin paikallaan ja toiminta olisi niin kuin nytkin. AF-S tilassa peili menisi pois tieltä valotuksen ajaksi ja saataisiin se 1/2-aukkoa lisää valoa ja mielenrauha siitä ettei ole peili heikentämässä kuvanlaatua.
Olisi parhaat puolet molemmista, mutta olisihan se mahdollisesti jonkun kymmenen senttiä lisää valmistuskustannuksia ja pois katteista.
Joo, tuota peilimekanismia ajattelin joskus itsekin. Ehkä sen lisääminen olisi kuitenkin aiheuttanut kustannuksia enemmän kuin muutaman kymmenen sentin . Ja lisännyt kameraan hieman kokoa. Tosin Sonyn huippumalleissa tilaa olisi varmasti ollut - tai lisättävissä ilman kuluttajien mukinoita. Huippumalleissa peilimekanismi olisi ehkä ollut muutenkin paremmin perusteltavissa.
Joskus tästä juttelin jossakin ulkomaalaisella saitilla, ja siellä joku tietäväinen pohti että puoliläpäisevän peilin rungoissa myös kennon edessä olevan "filsu" olisi erillainen kuin normaali peilijärkkäreissä tai ilman AA filtteriä olevissa nykykameroissa.
Siis, että kennon edessä olevan "filsun" ominaisuuksissa olisi otettu huomioon SLT peili, niin, että valon kulku kennolle olisi optimoitu nimenomaan vain SLT peilin kanssa käytettäväksi...Mene ja tiedä näistä.
jmra kirjoitti:aikaarska kirjoitti:- Ei liikkuvaa peilimekanismia, yksinkertaisempi mekaniikka lisää luotettavuutta (?) ja tekee kamerasta hiljaisemman.
Päinvastoin heikentää luotettavuutta. Suljinongelmat ovat huomattavasti yleisempiä peilikameroissa kuin peiliongelmat. Elektroninen etsin tarvitsee kaksi sulkimen räpsäytystä jokaiseen valotukseen kun taas DSLR yhden. On siis kaksinkertainen sulkimenkulutusnopeus tällä keksinnöllä.
Käsittääkseni EVF ei kylläkään vaadi kahta kahta sulkimen räpsäystä sekään!
Sony kameroissa voi valita muuten myös "etuverhon sulkimen" käytön, itselläni se on käytössä koko ajan:
"Electronic First Curtain: Fast and quiet. A key technology in all Sony's August 2011 Alpha and NEX announcements is the "electronic first curtain" exposure capability. This greatly speeds the shutter release on live-view cameras, and significantly reduces shutter-generated vibration as well. A little explanation is perhaps in order.
In a conventional SLR, the focal-plane shutter is composed of two leaves or "curtains" that work together to control the exposure time. Think of your camera's sensor as a window with two windowshades; one rolling up from the bottom, the other rolling down from the top. The first curtain starts the exposure by dropping down to uncover the sensor. The second curtain ends the exposure by dropping down to cover it again. After each exposure, the shutter curtains are returned to their original positions in preparation for the next shot. Very short exposures are made by having the two curtains move together, moving a small slit across the focal plane.
To help you visualize, here are a couple of animations showing the action described above, one for a short exposure, the other for a longer one; once the graphic loads, click the button to see the shutter animation. (These animations are from Photocourse.com; check out their excellent Textbook of Digital Photography.)
In a live-view camera, the shutter curtains are initially open, so light can reach the sensor to create the live viewfinder display. In live view mode with a conventional mechanical shutter, the bottom curtain has to be raised first, before the exposure can begin. This of course takes time, increasing the shutter lag before the exposure can begin. The closing of the first curtain can also introduce additional vibration, affecting image sharpness at some shutter speeds. (See our detailed discussion of the blur anomaly in the original Olympus E-P1 for an example. The same issue exists to a greater or lesser degree in most mirrorless cameras, though it's all but invisible in some.)"
http://www.imaging-resource.com/camera- ... /sony/a77/
"the electronic front curtain option that doubles its expected life if you use it all the time. The 77 has exactly the same option but based on the 1/8000th shutter only found in top-end Alphas 700, 850 and 900. That gives it probably the longest expectation of shutter life yet in any Alpha, time will tell."
http://www.photoclubalpha.com/2012/07/1 ... nd-hybrid/
En ole kuullut, että SLT rungot olisivat kärsineet minkään sortin suljinongelmista, toisin kun eräiden muiden valmistajien mallit...en ole nähnyt raportteja ennenaikojaan hommaansa lopettaneista sulkimista, öljyläiskistä tai peilin flifloppauksista ;)