Paras kamera suurilla herkkyyksillä?
Lähetetty: Marras 12, 2013 18 : 11
Mikä on markkinoiden tämän hetken paras kamera suurten ISO herkkyyksien kestolta. Canon 1Dx vai Nikon D4, vai joku muu?
Keskustelu valokuvauksesta avattu 9.1.2003
https://digicamera.net/keskus/
Jos laajennettuna ISO 1600 on susta korkea herkkyys.. ;). Eikä taida jälki kovin mairittelevaa olla.. ei tosin ole siihen käyttöön tarkoitettukaan. Tuskin muut keskarit sen parempia on.Sakke_K kirjoitti:Eikö paras ole joku isomman kennokoon kamera, vaikka Pentax digikeskari tms. :)
Niin, ja nuo ehdot ovat vieläpä varsin käytettyjä jos ajattelee kuvaamista heikosti valaistuissa historiallisissa kohteissa sisätiloissa, tuollaisia kohteita ovat monien kaupunkilomakuvat täynnä. Veikkaisin että enempi tuollaisia kuvia otetaan kuin konsanaan kuvataan iltahämärässä lentoon pyrähtäviä sorsan per***tä.OskuK kirjoitti:Tarpeeksi tosiaan kun laittaa ehtoja niin saa haluamansa voittajan...
D3200 + kittilasi ja pikkujalusta. Maksaa huomattavasti vähemmän ja hakkaa kuvanlaadullisesti kaikki nuo jos niillä kuvataan korkeilla herkkyyksillä. Eikä itselläni vielä ole tullut kovinkaan usein vastaan täysin staattisia kohteita joita kuvaisin f/1.4 aukon tuottamalla syväterävyydellä..määvaan kirjoitti:Kysymys menettää merkityksensä siinä tapauksessa jos halutaan tietää millä kameralla saa parhaat kuvat heikohkossa valossa normaalilasilla liikkumattomaan kohteeseen käsivaralta ilman salamaa. Todennäköisesti parhaat kuvat tulevat tuossa järjestyksessä.
1. Olympus OM-D E-M1 + Leica Summilux DG 25mm F1.4, koska runkovakaajassa on vähintään 4 aukon vakautus
2. Sony A99 + Carl Zeiss Planar T* 50mm F1.4 ZA SSM, koska runkovakaajassa on vähintään 2 aukon vakautus
3. Nikon D4 + Nikkor AF-S 58mm f/1.4G, koska mitään vakaajaa ei ole
D3s, D4, D600, D800 jne. Mävaan voisi olla aivan tyytyväinen koska Sonyn kenno sentään pääsee tälle listalle. Vaan ei Sonyn kamera. Ja niin mainio kuin uusi Olympus onkin, niin _tässä ei liikuta_ sen vahvuusalueella.kribe kirjoitti:D3200 + kittilasi ja pikkujalusta. Maksaa huomattavasti vähemmän ja hakkaa kuvanlaadullisesti kaikki nuo jos niillä kuvataan korkeilla herkkyyksillä. Eikä itselläni vielä ole tullut kovinkaan usein vastaan täysin staattisia kohteita joita kuvaisin f/1.4 aukon tuottamalla syväterävyydellä..määvaan kirjoitti:Kysymys menettää merkityksensä siinä tapauksessa jos halutaan tietää millä kameralla saa parhaat kuvat heikohkossa valossa normaalilasilla liikkumattomaan kohteeseen käsivaralta ilman salamaa. Todennäköisesti parhaat kuvat tulevat tuossa järjestyksessä.
1. Olympus OM-D E-M1 + Leica Summilux DG 25mm F1.4, koska runkovakaajassa on vähintään 4 aukon vakautus
2. Sony A99 + Carl Zeiss Planar T* 50mm F1.4 ZA SSM, koska runkovakaajassa on vähintään 2 aukon vakautus
3. Nikon D4 + Nikkor AF-S 58mm f/1.4G, koska mitään vakaajaa ei ole
Mites sitten jos vaikka tarvitsee 24mm tai vaikkapa 200mm polttoväliä? Mikä voittaa? Entä jos halutaan liike pysäyttää? Entä tähtitaivaan kuvaamisessa?
Yhtäkkiä ei tule mieleen yhtäkään tilannetta, missä järjestys olisi tuon mukainen kun edellä esitit, jos mietitään todellisia kuvaustilanteita.
Kyllä niillä ISO 6400 < herkkyyksillä ottaisin Canonin 1DX:n mukaan ja unohtaisin nuo D600/800. D3s, D4 ja 1DX on noilla yli ISO6400 herkkyyksillä omassa luokassa..nomad kirjoitti:D3s, D4, D600, D800 jne. Mävaan voisi olla aivan tyytyväinen koska Sonyn kenno sentään pääsee tälle listalle. Vaan ei Sonyn kamera. Ja niin mainio kuin uusi Olympus onkin, niin _tässä ei liikuta_ sen vahvuusalueella.kribe kirjoitti:D3200 + kittilasi ja pikkujalusta. Maksaa huomattavasti vähemmän ja hakkaa kuvanlaadullisesti kaikki nuo jos niillä kuvataan korkeilla herkkyyksillä. Eikä itselläni vielä ole tullut kovinkaan usein vastaan täysin staattisia kohteita joita kuvaisin f/1.4 aukon tuottamalla syväterävyydellä..määvaan kirjoitti:Kysymys menettää merkityksensä siinä tapauksessa jos halutaan tietää millä kameralla saa parhaat kuvat heikohkossa valossa normaalilasilla liikkumattomaan kohteeseen käsivaralta ilman salamaa. Todennäköisesti parhaat kuvat tulevat tuossa järjestyksessä.
1. Olympus OM-D E-M1 + Leica Summilux DG 25mm F1.4, koska runkovakaajassa on vähintään 4 aukon vakautus
2. Sony A99 + Carl Zeiss Planar T* 50mm F1.4 ZA SSM, koska runkovakaajassa on vähintään 2 aukon vakautus
3. Nikon D4 + Nikkor AF-S 58mm f/1.4G, koska mitään vakaajaa ei ole
Mites sitten jos vaikka tarvitsee 24mm tai vaikkapa 200mm polttoväliä? Mikä voittaa? Entä jos halutaan liike pysäyttää? Entä tähtitaivaan kuvaamisessa?
Yhtäkkiä ei tule mieleen yhtäkään tilannetta, missä järjestys olisi tuon mukainen kun edellä esitit, jos mietitään todellisia kuvaustilanteita.
Suurten herkkyyksien suorituskykyyn vaikuttavat muutkin seikat kuin 18%:n harmaasta laskettu kohina. Dynamiikan ja värien säilyminen ovat ainakin yhtätärkeitä ominaisuuksia eli noita tuloksia pitää tulkita kokonaisuutena eikä yhtä saraketta painottaen. Ja kuvasta tulisi löytyä sisältöäkin (yksityiskohtien yms. säilyminen), mutta sitähän ei dxomarkki mittaa.janne. kirjoitti:http://www.dxomark.com/Cameras/Camera-S ... ase_sports
Eikä ole minusta järkeä verrata millä herkkyydellä mikäkin runko saavuttaa tietyn kohinatason, etenkin kun puhutaan vielä aika maltillisesta kohinamäärästä. Voimasuhteet muuttuvat aika radikaalisti kun noista herkkyyksistä mennään ylöspäin.jmra kirjoitti:Suurten herkkyyksien suorituskykyyn vaikuttavat muutkin seikat kuin 18%:n harmaasta laskettu kohina. Dynamiikan ja värien säilyminen ovat ainakin yhtätärkeitä ominaisuuksia eli noita tuloksia pitää tulkita kokonaisuutena eikä yhtä saraketta painottaen. Ja kuvasta tulisi löytyä sisältöäkin (yksityiskohtien yms. säilyminen), mutta sitähän ei dxomarkki mittaa.janne. kirjoitti:http://www.dxomark.com/Cameras/Camera-S ... ase_sports
Tuo on totta, vaan kun tuo DxOMark on vertailusivusto, olisi melkein mahdotonta pisteyttää kennojen suorituskykyä, jos järjestys kennojen suorituskyvyssä muuttuu koko ajan mitatuilla eri ISO-arvoilla.kribe kirjoitti:Eikä ole minusta järkeä verrata millä herkkyydellä mikäkin runko saavuttaa tietyn kohinatason, etenkin kun puhutaan vielä aika maltillisesta kohinamäärästä. Voimasuhteet muuttuvat aika radikaalisti kun noista herkkyyksistä mennään ylöspäin.jmra kirjoitti:Suurten herkkyyksien suorituskykyyn vaikuttavat muutkin seikat kuin 18%:n harmaasta laskettu kohina. Dynamiikan ja värien säilyminen ovat ainakin yhtätärkeitä ominaisuuksia eli noita tuloksia pitää tulkita kokonaisuutena eikä yhtä saraketta painottaen. Ja kuvasta tulisi löytyä sisältöäkin (yksityiskohtien yms. säilyminen), mutta sitähän ei dxomarkki mittaa.janne. kirjoitti:http://www.dxomark.com/Cameras/Camera-S ... ase_sports
Tuo pistesysteemi onkin typerä, eikä se kerro juuri mitään kennon kokonaissuorituskyvystä. Canonin kennojen ominaisuudet on optimoitu juuri sillä tavalla, että saavat mahdollisimman vähän pisteitä dxon testeissä, kun taas Nikonin/Sonyn kennot tuntuu olevan dxon testejä varten optimoituja ;-)määvaan kirjoitti:Tuo on totta, vaan kun tuo DxOMark on vertailusivusto, olisi melkein mahdotonta pisteyttää kennojen suorituskykyä, jos järjestys kennojen suorituskyvyssä muuttuu koko ajan mitatuilla eri ISO-arvoilla.kribe kirjoitti:Eikä ole minusta järkeä verrata millä herkkyydellä mikäkin runko saavuttaa tietyn kohinatason, etenkin kun puhutaan vielä aika maltillisesta kohinamäärästä. Voimasuhteet muuttuvat aika radikaalisti kun noista herkkyyksistä mennään ylöspäin.jmra kirjoitti: Suurten herkkyyksien suorituskykyyn vaikuttavat muutkin seikat kuin 18%:n harmaasta laskettu kohina. Dynamiikan ja värien säilyminen ovat ainakin yhtätärkeitä ominaisuuksia eli noita tuloksia pitää tulkita kokonaisuutena eikä yhtä saraketta painottaen. Ja kuvasta tulisi löytyä sisältöäkin (yksityiskohtien yms. säilyminen), mutta sitähän ei dxomarkki mittaa.