7D ja pystyraidat
Lähetetty: Syys 10, 2010 8 : 28
Huomenta Kaikille
Mulla on ollut tapana maisema kuvissa valottaa niin että taivas ei menisi puhki.
Tästä tietysti seuraa että esim. tumma metsä alivalottuu reilusti.
Tuohan ei sinäänsä ole ongelma kun esim LR fill light säädöllä saa helposti raw kuvan tummastapäästä sävyjä esiin.
Varsinkin kun käyttää herkkyytenä Iso 100 niin +2EV:n korjaus ylöspäin ei pitäisi olla RAW kuvissa ongelma.
30D:llä tuo toimii niin hyvin että en ole viitsinyt ottaa useita valotuksia ja yhdistää niitä hdr kuvaksi. Kennon oma dynamikka on riittänyt.
Nyt 7D:llä sama työnkulku tuo kuviin pysty raitoja jotka näkyvät tummissa sävyissä, tosin vasta 100% suurennoksella.
Onhan 7D:ssä 10 miljoonaa pikselia enemmän kuin 30D:ssa, joten nuo raidat alkavat näkymään vasta ehkä +A2 printeillä, mutta harmittaa tuo kuitenkin.
Canonin oma DPP konvertteri poistaa tuota ilmeisesti ohjelmallisesti, koska esim 100% suurennoksessa nuo raidat näkyvät todella selvästi ennen kuin kuvan prosessointi on ensimmäisen kerran valmis.
Ilmeisesti tuo on suuren pikselitiheyden tuoma ominaisuus. Olisi kiva tietää mikä ilmiö tuon raidoituksen takana on? Kärsivätkö muutkin canonin rungot samasta ongelmasta?
Linkistä löytyy muutama esimerkki kuva ja ruutukaappaus säädöistä. Alla hiukan selvitystä kustakin kuvasta.
20100907_-3ev_alkuperainen.jpg kuvassa on vain mustaa päätä ja valotusta säädetty niin että ne eivät leikkaannu
20100907_-3ev_alkuperainen_2_exposure.jpg kuvassa valotusta on nostettu 2ev:t. Ruutukaappaus kuva -3ev_2ev.JPG
20100907_-3ev_fill_light.jpg kuvassa on varjojen avaamiseen käytetty tuota LR:n fill light säädintä. Ruutukaappaus 3ev_fill_light.JPG
Raidat saa aina näkyviin oli säätötapa mikä tahansa. Tein tuosta alkuperäisestä kuvasta LR:llä TIFF:n ja avasin varjot sitten GIMPillä. Aivan sama tulos.
http://www.tuomokoskinen.kuvat.fi/kuvat ... 7D+banding
Mulla on ollut tapana maisema kuvissa valottaa niin että taivas ei menisi puhki.
Tästä tietysti seuraa että esim. tumma metsä alivalottuu reilusti.
Tuohan ei sinäänsä ole ongelma kun esim LR fill light säädöllä saa helposti raw kuvan tummastapäästä sävyjä esiin.
Varsinkin kun käyttää herkkyytenä Iso 100 niin +2EV:n korjaus ylöspäin ei pitäisi olla RAW kuvissa ongelma.
30D:llä tuo toimii niin hyvin että en ole viitsinyt ottaa useita valotuksia ja yhdistää niitä hdr kuvaksi. Kennon oma dynamikka on riittänyt.
Nyt 7D:llä sama työnkulku tuo kuviin pysty raitoja jotka näkyvät tummissa sävyissä, tosin vasta 100% suurennoksella.
Onhan 7D:ssä 10 miljoonaa pikselia enemmän kuin 30D:ssa, joten nuo raidat alkavat näkymään vasta ehkä +A2 printeillä, mutta harmittaa tuo kuitenkin.
Canonin oma DPP konvertteri poistaa tuota ilmeisesti ohjelmallisesti, koska esim 100% suurennoksessa nuo raidat näkyvät todella selvästi ennen kuin kuvan prosessointi on ensimmäisen kerran valmis.
Ilmeisesti tuo on suuren pikselitiheyden tuoma ominaisuus. Olisi kiva tietää mikä ilmiö tuon raidoituksen takana on? Kärsivätkö muutkin canonin rungot samasta ongelmasta?
Linkistä löytyy muutama esimerkki kuva ja ruutukaappaus säädöistä. Alla hiukan selvitystä kustakin kuvasta.
20100907_-3ev_alkuperainen.jpg kuvassa on vain mustaa päätä ja valotusta säädetty niin että ne eivät leikkaannu
20100907_-3ev_alkuperainen_2_exposure.jpg kuvassa valotusta on nostettu 2ev:t. Ruutukaappaus kuva -3ev_2ev.JPG
20100907_-3ev_fill_light.jpg kuvassa on varjojen avaamiseen käytetty tuota LR:n fill light säädintä. Ruutukaappaus 3ev_fill_light.JPG
Raidat saa aina näkyviin oli säätötapa mikä tahansa. Tein tuosta alkuperäisestä kuvasta LR:llä TIFF:n ja avasin varjot sitten GIMPillä. Aivan sama tulos.
http://www.tuomokoskinen.kuvat.fi/kuvat ... 7D+banding