Canon 20D

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
jhuovinen

Canon 20D

Viesti Kirjoittaja jhuovinen »

Ko. kamera on jo allekirjoittaneella ostettu eilen ja suomiversiota (suomenkieliset manuaalit = kalliimpi hinta) myydään täyttä päätä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tareone
Viesti:

Re: Canon 20D

Viesti Kirjoittaja tareone »

jhuovinen kirjoitti:Ko. kamera on jo allekirjoittaneella ostettu eilen ja suomiversiota (suomenkieliset manuaalit = kalliimpi hinta) myydään täyttä päätä.
Mistä ostit ja mihin hintaan? Laita ensikokemuksia, jos viitsit!
jhuovinen

Ostopaikka Akiba, ei mikään asiantunteva kameraliike (oma mielipiteeni), mutta heillä ko tuote tuli myyntiin eilen hintaan 1520,-.

Hiukan on kiireitä etten ole kovin syvällisesti ehtinyt kameraa tutkia. Tuntuu kuitenkin todella hyvältä. Suljin on mielestäni aika äänekäs. Mainostettu sarjakuvausnopeus oli hitaampi kuin odotin (dbreviewin ääninäytteessä tuntui jotenkin nopeammalta) tämä ei kuitenkaan ole minulle mitenkään tärkeä ominaisuus. Palaan asiaan jahka ehdin.

Jarkko
fangio

Viesti Kirjoittaja fangio »

Mikä kamera sulla oli ennen? Että jos tähän jotain raapustelet, niin tiedetään mihin verrataan. Mielenkiinnolla juu kokemuksia ootellaan.
jhuovinen

Oma kamerani on tähän asti ollut pokkari Oly 3040. Jonkin varran olen käyttänyt myös D300, 10D ja D70 kameroita.
jukkisv

Viesti Kirjoittaja jukkisv »

Soittelin kanssa eilen Akibaan ja saksaversiota kuulemma 70e halvemmalla eli 1450e parin viikon kuluttua.

Ihmettelen suuresti mitens nyt Suomessa saksan hinnat??!!! Vertasin topfoto jne.. Saksassa vaan parikyt-kolkyt euroa halvemmat mitkä uppoavat toimituskuluihin.

Hyllyssä oli vielä tuota suomiversiota muutama. Ois heti saannu mukaan:)

jukkisv
herkko

Viesti Kirjoittaja herkko »

jukkisv kirjoitti:Hyllyssä oli vielä tuota suomiversiota muutama. Ois heti saannu mukaan:)
jukkisv
Akiban jono *nyt* n.15 kameraa, puolen tunnin päästä jo enemmän. Voi kuulema tulla lisää jo tänään, saas nähdä.. puhelin soi taustalla koko ajan :)
jukkisv

Viesti Kirjoittaja jukkisv »

herkko kirjoitti:
jukkisv kirjoitti:Hyllyssä oli vielä tuota suomiversiota muutama. Ois heti saannu mukaan:)
jukkisv
Akiban jono *nyt* n.15 kameraa, puolen tunnin päästä jo enemmän. Voi kuulema tulla lisää jo tänään, saas nähdä.. puhelin soi taustalla koko ajan :)
Kumma juttu kun kysyntä ja tarjonta eivät koskaan tunnu kohtaavan! Pistäis tehtaaseen pökköä pesään niin kauppa kävisi...

Missähän luuraa kymppideen myyjät??

jukkisv
jhuovinen

Nyt olen jo jonkin varran ehtinyt kameraan tutustumaan ja pitää ensiksi vetää tuo sarjakuvaus moite takaisin. Kamera tekee minkä lupaa, kunhan käyttäjä osaa sitä käyttää :) eli viisi kuvaa tulee todella mallikasta nopeutta, riittää ainakin minulle.

Käteen kamera sopii hyvin eikä mielestäni tunnu lainkaan painavalta (lasina Tamronin 28-75/2,8).

Siirryin pokkarista pois lähinnä hankalien valikoiden uumenissa sijaitsevien käsisäätöjen takia. Tämä kamera on todella helppo käyttää tällaiselle SLR aloittelijallekin. Tärkeimmät ominaisuudet löytyy manuaalitilassa helposti, ohjekirjaa lukematta (ei siis juuri hyötyä suomenkielisyydestä). Toisella säätöpyörällä suljin ajan ja toisella aukon hallinta (10D'n). Eikä isoarvon, af mittaustavan, sarja/yksittäiskuvan valinta ole kuin yhden lisänäppäimen päässä johon yltää helposti etusormella otetta vaihtamatta. En tidä miten käyttöergonomiaa voisi tästä parantaa. Juurikin tätä olin tältä kameralta odottanut, en vain osannut ihan näin kätevää systeemiä odottaa. Valkotasapainon olen toistaiseksi antanut olla automaatilla ja ihan tyytyväinen olen sen antamiin sävyihin ollut (olen kuvannut lähinnä RAW+suurin JPG ja tässä JPG'ssäkin on WB antanut mukavan sävyisiä kuvia).

Nopasti en löydä muita moitteita kuin tuon pienen "joystikin" jolla saa seikkailtua suurennetuissa näytön kuvissa (pitänee sittenkin lukea manuaalista, että mihin muuhun sitä voi käyttää). Sen materiaali/muotoilu olisi voinut olla parempikin. Isompi puute on LCD näyttö, joka on kyllä tarkka, mutta onnettoman pieni (jopa vanhassa Olympuksessani oli isompi).

Entäpä tärkein eli kuvanlaatu: Jotakin joka saa hiljaiseksi. Ei ehkä hämmästytä/kummastuta digi järkkäreillä enemmän leikkineitä, mutta minuun se teki vaikutuksen. Hyviä lähes täysin kohinattomia kuvia sisältä ilman salamaa parin 40W hehkulampun valossa . Mielestäni ISO 800 on vielä vähintäänkin käyttökelpoinen käsittelemättömänäkin. 1600 jää nyt arvostelematta kun en ole vielä tarvinnut. En ole 10D'llä kuvannut niin paljon, että osaisin verrata kuvanlaatua enkä edes yritä. Kuvanlaatu on minulle riittävän hyvä. Odotin kuvanlaadulta paljon ja odotuksiin vastattiin.

Automaattitarkennus on mielestäni todella nopeaa ja varmatoimista. Onko sitten enempi objektiivista vai kamerasta kiinni siihen voi joku kokeneempi ottaa kantaa.

20D tuntuu kuvaamiseen tehdyltä työkalulta. Joka toistaiseksi on täyttänyt kaikki ne odotukset joita olin tälle aika arvokkaalle hankinnalle asettanut.

Nyt pitäisi antaa lompakon toipua menetyksestään että saisi hiukan lasitavaraa lisää.

Niinkuin jo aiemmassa viestissä olen kertonut, ettei kokemukseni ennen tätä ole digi-SLR kameroista suuren suuri. Joten siltä pohjalta tätä pientä sepustusta sopii lukea.
Toivottavasti nyt joku saa jotain tästäkin irti.

T: Tyytyväinen kuvaaja
Marko

Viesti Kirjoittaja Marko »

FO110K

Viesti Kirjoittaja FO110K »

jhuovinen kirjoitti:20D tuntuu kuvaamiseen tehdyltä työkalulta. Joka toistaiseksi on täyttänyt kaikki ne odotukset joita olin tälle aika arvokkaalle hankinnalle asettanut.
itse ostin juuri 10D:n, ja samat fiilikset itselläkin...
itse päätin käyttää tuon erotuksen hinnassa muihin romppeisiin, en kokenut 20D:n tuomaa lisää tarpeelliseksi omaan kuvaukseen.
(täysin tyytyväinen silti, en vieläkään koe tarvetta 20D malliin.)
jhuovinen kirjoitti:Nyt pitäisi antaa lompakon toipua menetyksestään että saisi hiukan lasitavaraa lisää.
sama juttu, pari tonnia mennyt komeesti viimesen parin viikon aikana, nyt hieman sit rauhallisempaa jonkun aikaa :P
lippoma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lippoma »

FO110K kirjoitti:20D tuntuu kuvaamiseen tehdyltä työkalulta. Joka toistaiseksi on täyttänyt kaikki ne odotukset joita olin tälle aika arvokkaalle hankinnalle asettanut.
Meille D60:lle tulee varmasti helpommin mieleen kameran päivittäminen kuin 10D ihmisille.
tareone
Viesti:

jukkisv kirjoitti: Missähän luuraa kymppideen myyjät??

jukkisv
Mitäs varten kympit pitäis myydä?
jruots
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jruots »

tareone kirjoitti:Mitäs varten kympit pitäis myydä?

No höh, etkö oo huomannu että sinunkin 10D ottaa jo huonompia kuvia kun 20D on nyt kaupoissa? Mars mars kauppaan ja 10D myyntiin niin kuvien taso paranee roimasti.
tareone
Viesti:

jruots kirjoitti: No höh, etkö oo huomannu että sinunkin 10D ottaa jo huonompia kuvia kun 20D on nyt kaupoissa? Mars mars kauppaan ja 10D myyntiin niin kuvien taso paranee roimasti.
Olen kyllä huomannut "tason" notkahtamisen, kuvaajaankin iskenyt laiskuus.

Ajattelin hommata 20D:n kybädeen rinnalle, että voin todeta, olisiko vaihto 20D:en kannattanut ;).
saNppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saNppa »

tareone kirjoitti:Mitäs varten kympit pitäis myydä?
Kunhan heittävät huulta, mutta hymy hyytyy seuralla hetkellä, sillä juttelin eräässä liikkeessä 10D:stä ja 20D:stä. Silloin 20D:tä ei vielä ollut tullut myyntiin, mutta varauksia oli tehty paljon. Myyjä tiesi myös kertoa, että moni 20D:n varaajista, oli 10D:n omistajia. Porukka siis ihan oikeasti vaihtavat 10D:n 20D:hen, mikä on ainakin minun suhteellisuudentajun ja järjen vastaista suhteutettuna hintaan, olettaen, että itse kuvat ovat kuvaamisen perusta. Tämä oletus ei kuitenkaan taida koskea kaikkia.

Jos on meillä täällä joku, jokaon suorittanut tällaisen vaihdon, olisi kiva kuulla, miten se perustellaan? ...muulla kuin uutuuden viehätyksellä. Tulee myös muistaa, että jokainen tekee rahoillaan ihan mitä lystää.
Viimeksi muokannut saNppa, Syys 15, 2004 16 : 37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jruots
Viesti:

tareone kirjoitti:
jruots kirjoitti: No höh, etkö oo huomannu että sinunkin 10D ottaa jo huonompia kuvia kun 20D on nyt kaupoissa? Mars mars kauppaan ja 10D myyntiin niin kuvien taso paranee roimasti.
Olen kyllä huomannut "tason" notkahtamisen, kuvaajaankin iskenyt laiskuus.

Ajattelin hommata 20D:n kybädeen rinnalle, että voin todeta, olisiko vaihto 20D:en kannattanut ;).
Tehdäänpä niin, että sitten kun olet todennut sen 20D:n huimasti paremmaksi kun 10D niin minä voin käydä noutamassa sinulta asevelihintaan sen sinun vanhan ja raihnaisen 10D:n avokille näppäilykameraksi. Pistä heti yv:tä kun voin tulla sen hakemaan.
jhuovinen

Tuli mieleen yksi 20D ominaisuus joka on parantunut sitten 10D:n. Ja se on valmius nopeus. 20D on välittömästi valmis. Olin itseasiassa jo ostamassa D70 kameraa jossa tämä valmius aika on myöskin luokkaa välittömästi valmis. Canon/Nikon valinta oli itselleni vaikea, no nyt ollaan sitten Canon leirissä.

Jos itselläni olisi vanhastaan 10D niin vaihtoa en edes harkitsisi.
Jokainen tietysti saa rahoillaan tehdä mitä tykkää.
tareone
Viesti:

jhuovinen kirjoitti:Tuli mieleen yksi 20D ominaisuus joka on parantunut sitten 10D:n. Ja se on valmius nopeus. 20D on välittömästi valmis.
Tuo ominaisuus kiinnostaa 20D:ssä kaikista vähiten. Ainakaan minulle ei ole mitään väliä, onko kamera kuvausvalmis 2 sekunnissa vai puolessa sekunnissa. Jos tiedän actionia olevan luvassa, kamera on minulla koko ajan päällä.

Eniten kiinnostaa käyttökelpoiset ISO 800 ja 1600.
Viimeksi muokannut tareone, Syys 15, 2004 16 : 49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jruots
Viesti:

jhuovinen kirjoitti:Tuli mieleen yksi 20D ominaisuus joka on parantunut sitten 10D:n. Ja se on valmius nopeus. 20D on välittömästi valmis.
Toisaalta tästäkin ongelmasta päästään kun viitsii säätää sen auto power off:n vaikka 30 minuuttiin. Tuskinpa tuo paljoa virtaa vie tuossa tilassa.
Vastaa Viestiin