Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
TiRy

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Mut ei se oo pelkästään se runko vaan pitää ajatella järjestelmänä. Nyt siellä on puolentoista kilon normizoomia ja muita muutaman tonnin optiikoita! Ja toki vanhat saa adapterilla kiinni (niin kuin kyllä mihin tahansa muuhunkin). Kyllä siinä saa luottoa olla merkkiin jos tuolle tielle keskiluokkaisen budjetilla lähtee, ja ehkä jopa tietynlaista huumoria. Sama koskee Nikonia. Never buy mk1 pätee nyt ja aina. Sonyllä saa lisätä toisen markin siihenkin :D

..Mutta on Canonilla sentään hyvä, uusi, kevyt ja halpa 35mm 1.8, toisin kuin esim. Sonyllä..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

Näitä teidän juttuja kun EOS R : stä lukee tulee väistämättä mieleen millainen omakohtainen kokemus teillä on kyseisellä kameralla kuvaamisesta? Mitään parin päivän kokeiluja ei lasketa mukaan sillä siinä ajassa ei kameraa opi tuntemaan. Moniko kommentoijista toimii pelkästään papukaijana ja monenko kommentit perustuu omaan henkilökohtaiseen kokemukseen? Oletan että ne jotka ei anna vastausta tähän ei omista minkäänlaista omakohtaista kokemusta kamerasta josta puhuvat.

Minulla on jonkinlaista kokemusta ko. kamerasta, ja voin kertoa että niissä olosuhteissa missä minä kuvaan, ja mitä kuvaan niin sillä saa paljon enemmän onnistuneita kuvia kuin eräällä toisella (kalliimmalla) peilittömällä millä minä olen kuvannut. Ja mittarina minulle tässä on se että avaan kuvan isolle ruudulle, katson ja arvion koko kuvan sekä sen 100% suurennoksen. Onhan siinä rajoitteet ja monet puutteensakkin, mutta minulle tärkein on lopputulos ja toki se että kameralla on miellyttävä kuvata. Ja painotan tässä että sillä on merkitystä että mitä kuvaa, mikään sporttikamera tämä ei ole. Vain yksi muistikortti, mutta kaikki kuvat on tullut toistaiseksi talteen (ja ne saa suoraan pilveenkin puhelimen kautta heti kuvan ottamisen jälkeen). IBIS puuttuu, mutta vakain linssistä löytyy, ei ongelma minulle. Crop 4k, en kuvaa videota juuri yhtään still kameralla, videokamerat on tehty minulle sitä varten. Vain 5 kuvaa sekunnissa, mutta riittää minulle ihan hyvin. Ymmärrän että joillekin nämä voivat olla kynnyskysymyksiä, mutta lopettakaa itkunne, pyyhkiää kyyneleenne ja niistäkään räkänne ja ostakaa mikä miellyttää teitä, sillä siitä pääsette. Ei se että joku kamera ei sovi jollekin tarkoita sitä ettikö se olisi juuri sopiva jollekin toiselle.

Eli mennään eteenpäin.....

Noita myyntilukuja kun tuolla ylempänä niin EOS R : llä FF peilittömissä n 20% markkinaosuus. Nikon saa saman aikaiseksi kahdella kameralla. Sony pääsee kahdeksalla kameralla 60% osuuteen.

Peilittömissä Canon :lla on käsittääkseni kohtuullisen suuri markkinaosuus, mutta FF peilittömissä vain 20% osuus, se siis pelkästään yhdellä kameramallilla saavutettu.
Miksus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

TiRy kirjoitti:Mut ei se oo pelkästään se runko vaan pitää ajatella järjestelmänä. Nyt siellä on puolentoista kilon normizoomia ja muita muutaman tonnin optiikoita! Ja toki vanhat saa adapterilla kiinni (niin kuin kyllä mihin tahansa muuhunkin). Kyllä siinä saa luottoa olla merkkiin jos tuolle tielle keskiluokkaisen budjetilla lähtee, ja ehkä jopa tietynlaista huumoria.
Toi butjetti homma taitaa järjestään näissä peilittömissä olla semmonen, että massi saa olla kunnossa, meinaa sitten mihin tahansa merkkiin (r)yhtyä.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Onko näissä Canikon, Panasonic kameroissa sähköistä, äänetötä ja kulumatonta suljinta. Jäikö se tykkänään Sonyn ominaisuudeksi.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

D850/Z7 on. Ei tietoa Panasta. Pentaksissa on myös mutta käsittämättömästä syystä vain pixel-shift moodissa!
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

kohan kirjoitti:Onko näissä Canikon, Panasonic kameroissa sähköistä, äänetötä ja kulumatonta suljinta. Jäikö se tykkänään Sonyn ominaisuudeksi.
Maffer vastasiki jo.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

kohan kirjoitti:Onko näissä Canikon, Panasonic kameroissa sähköistä, äänetötä ja kulumatonta suljinta. Jäikö se tykkänään Sonyn ominaisuudeksi.
Muistaakseni CaNikon osastolla on sähköinensuljin kyllä, mutta aika isoja rajoitteita niissä taitaa olla siihen kyytipojaksi.
kohan

Maffer kirjoitti:D850/Z7 on. Ei tietoa Panasta. Pentaksissa on myös mutta käsittämättömästä syystä vain pixel-shift moodissa!
Kuinka käyttökelpoinen Z7 sähköinen suljin on eli kuinka suuri on kennon lukunopeus. Lähinnä liikettä kuvatessa taipuuko suorat pinnat liikkeen vaikutuksesta.
rolsen

kohan kirjoitti:
Maffer kirjoitti:D850/Z7 on. Ei tietoa Panasta. Pentaksissa on myös mutta käsittämättömästä syystä vain pixel-shift moodissa!
Kuinka käyttökelpoinen Z7 sähköinen suljin on eli kuinka suuri on kennon lukunopeus. Lähinnä liikettä kuvatessa taipuuko suorat pinnat liikkeen vaikutuksesta.
Mie tarttisin tuota täysin elektronista suljinta makro- ja mikrokuvaukseen, missä tahtoo tärähyksiä tulla peilivehkeillä (poislukien D850) jos kuvaa vallitsevassa valossa.
kohan

rolsen kirjoitti:
kohan kirjoitti:
Mie tarttisin tuota täysin elektronista suljinta makro- ja mikrokuvaukseen, missä tahtoo tärähyksiä tulla peilivehkeillä (poislukien D850) jos kuvaa vallitsevassa valossa.
Suljin onkin muinasjäänne kunhan keksivät millä salamakuvauksen saa tehtyä.
rolsen

kohan kirjoitti: Suljin onkin muinasjäänne kunhan keksivät millä salamakuvauksen saa tehtyä.
Alan miehet ovat rakentaneet omia triggereitään siihen hommaan, jos pysyy kolvi kourassa, niin asian saa hoidettua. Luottokortti käynee tarvittaessa myös.
Miksus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

kohan kirjoitti:
kohan kirjoitti:
Suljin onkin muinasjäänne kunhan keksivät millä salamakuvauksen saa tehtyä.
Joo, tuo ominaisuuden olemassaolo ei vielä takaa mitään vaan nimenomaan tuo lukunopeus on se ratkaiseva tekijä. Ja jotenkin sellainen fiulis että tällä hetkellä sellainen löytyy vain Kohanin kameralaukun merkistä.
kohan

rolsen kirjoitti:
kohan kirjoitti: Suljin onkin muinasjäänne kunhan keksivät millä salamakuvauksen saa tehtyä.
Alan miehet ovat rakentaneet omia triggereitään siihen hommaan, jos pysyy kolvi kourassa, niin asian saa hoidettua. Luottokortti käynee tarvittaessa myös.
Jos kyse kokonaisuudessaan on noin yksinkertaisesta asiasta, niin olen varma että suljin olisi jätetty pois jo A9 rungosta ja markkinointi täysin sähköisestä rungosta olisi julistettu suurella hypellä.
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

javal kirjoitti:Noita myyntilukuja kun tuolla ylempänä niin EOS R : llä FF peilittömissä n 20% markkinaosuus. Nikon saa saman aikaiseksi kahdella kameralla. Sony pääsee kahdeksalla kameralla 60% osuuteen.

Peilittömissä Canon :lla on käsittääkseni kohtuullisen suuri markkinaosuus, mutta FF peilittömissä vain 20% osuus, se siis pelkästään yhdellä kameramallilla saavutettu.
Luvut ovat melko turhanpäiväisiä, koska niitä voi tulkita monella tavalla. Yleisesti mennään yksinkertaisen yhteenlaskun mukaan, jossa merkit A, B, C ostajat lasketaan yhteen, luoden markkinat. Peilittömissä on kuitenkin erittäin hyvin tullut esiin, että vaikka Sonyllä oli "100%" markkinoista pitkään, niin ei se todellisuudessa sisältänyt 100%, koska CaNikonistit eivät sitä ostaneet. Sama myös toistepäin, ettei Sonistit ole kiinnostuneita Canonista. Merkkiuskollisia ei oikein voi laskea toisen merkin markkinoihin. Luonnollisesti on osa, joka voidaan laskea kaikkiin osuuksiin, mutta merkkiuskollisuudella oli jo peilivehkeiden markkinoissa merkitystä. Samanhan se on monissa muissakin asiossa, esim autot jne.
rolsen

kohan kirjoitti: Jos kyse kokonaisuudessaan on noin yksinkertaisesta asiasta, niin olen varma että suljin olisi jätetty pois jo A9 rungosta ja markkinointi täysin sähköisestä rungosta olisi julistettu suurella hypellä.
Kyse on makrokuvaukseen tehdystä rigistä, missä käytetään laukaisimia ohjaamaan kameran sulkimen avaamista, hetkisen päästä rätkäistään salama ja sitten suljin kiinni lopuksi. Studiotuikut käytössä ja paljon laskemista ja pohtimista, mutta itse toteutus on "verrattain" yksinkertainen ja itse rakennettavissa (joillekin meistä). Tällaisesta ei vielä hirveätä hypeä kannata nostaa, niinkus tiiät. Viritys mikä viritys, mutta on tehty. Olympus tais sallia salamit täysin elektronisella sulkimella, en ole varma.
kohan

rolsen kirjoitti: Olympus tais sallia salamit täysin elektronisella sulkimella, en ole varma.
Tuo olisi mielenkiintoista tietää, mahdolliset rajoitukset ja jne koska tuohon suuntaan ollaan menossa niin ettei mekaanisia osia tarvita, halvempi siis...
TiRy

Viesti Kirjoittaja TiRy »

javal kirjoitti:Näitä teidän juttuja kun EOS R : stä lukee tulee väistämättä mieleen millainen omakohtainen kokemus teillä on kyseisellä kameralla kuvaamisesta? Mitään parin päivän kokeiluja ei lasketa mukaan sillä siinä ajassa ei kameraa opi tuntemaan. Moniko kommentoijista toimii pelkästään papukaijana ja monenko kommentit perustuu omaan henkilökohtaiseen kokemukseen? Oletan että ne jotka ei anna vastausta tähän ei omista minkäänlaista omakohtaista kokemusta kamerasta josta puhuvat.

Minulla on jonkinlaista kokemusta ko. kamerasta, ja voin kertoa että niissä olosuhteissa missä minä kuvaan, ja mitä kuvaan niin sillä saa paljon enemmän onnistuneita kuvia kuin eräällä toisella (kalliimmalla) peilittömällä millä minä olen kuvannut. Ja mittarina minulle tässä on se että avaan kuvan isolle ruudulle, katson ja arvion koko kuvan sekä sen 100% suurennoksen. Onhan siinä rajoitteet ja monet puutteensakkin, mutta minulle tärkein on lopputulos ja toki se että kameralla on miellyttävä kuvata. Ja painotan tässä että sillä on merkitystä että mitä kuvaa, mikään sporttikamera tämä ei ole. Vain yksi muistikortti, mutta kaikki kuvat on tullut toistaiseksi talteen (ja ne saa suoraan pilveenkin puhelimen kautta heti kuvan ottamisen jälkeen). IBIS puuttuu, mutta vakain linssistä löytyy, ei ongelma minulle. Crop 4k, en kuvaa videota juuri yhtään still kameralla, videokamerat on tehty minulle sitä varten. Vain 5 kuvaa sekunnissa, mutta riittää minulle ihan hyvin. Ymmärrän että joillekin nämä voivat olla kynnyskysymyksiä, mutta lopettakaa itkunne, pyyhkiää kyyneleenne ja niistäkään räkänne ja ostakaa mikä miellyttää teitä, sillä siitä pääsette. Ei se että joku kamera ei sovi jollekin tarkoita sitä ettikö se olisi juuri sopiva jollekin toiselle.
Minun tai sinun tai kenenkään muunkaan yksittäisellä mielipiteellä ei ole mitään merkitystä. Jos kameroista haluaa vähääkään objektiivisesti keskustella, on pakko katsella niitä speksejä, yleisiä mielipiteitä ja revikoita. Näiden mukaan pidän edelleen Canonin ja Nikonin ensimmäisiä FF-peilittömiä joko tahalleen rampautettuina tai keskeneräisinä julkaistuina. Luettelit ihan hyvän listan jo puutteita, kun taas jotain ultimaattisia ominaisuuksia esim. puolisen vuotta(?) vanhempaan A7iii:n ei juurikaan taida olla? Hyviä ominaisuuksia kuten hyvä näyttö, kennon eteen menevä suljin yms. toki. Jos kilpailija on lyönyt kortit pöytään, miksi markkinoille päästetään selvästi heikommilla spekseillä olevat mallit? No rahat pois ja uutta markkia tulemaan. Sonyllä homma lähti omaan makuun rullaamaan kolmannessa genissä, Nikonin näkisin pystyvän kahteen. Jos Canon on yhtä konseervatiivinen kuin ennen vanhaan kennojen kanssa, niin oi ja voi.

Kukaan ei osta itselle sitä huonompaa vaihtoehtoa, se nyt on selvä. Mutta firmat myyvät mielikuvilla ja merkkiuskolliset ovat niitä kultamunia. Vaikka olisin kuinka papukaija, en osta suorilta ajatustasi, että eos R on parempi kamera kuin kamera x, koska sillä saa enemmän onnistuneita kuvia. Tähän liittyy jumalattomasti muuttuvia tekijöitä kuten käyttötottumukset, kuvankäsittelytottumukset yms. Mistä voin tietää, että olet osannut käyttää sitä kalliimpaa toista peilitöntä niin kuin sitä kuuluu käyttää? Pelkästään esimerkiksi peilittömän automaattitarkennusta käytetään usein aivan erillä tapaa kuin peilikameran, mikä voi lisätä epäonnistumista merkittävästi, jos kuvaa vanhoilla tottumuksilla. Listaa voi jatkaa vaikka kuinka. Pitäisi saada enemmän tietoa siitä paremmuudesta, että osaisi suhteuttaa ja verrata omiin valintoihin. Eikä sillä loppupeleissä olekaan merkitystä, onko oma vehje yleisen mielipiteen mukaan paras vai ei, eikä toisen valinnat vaikuta niihin omiin. Mutta hei, topicissa lukee taistelu peilittömien FF-järkkäreiden herruudesta, niin ainakin ollaan oikeassa paikassa :D
kohan

Miksus kirjoitti: Ja jotenkin sellainen fiulis että tällä hetkellä sellainen löytyy vain Kohanin kameralaukun merkistä.
Jep olet oikeassa vertaan näitä uusia malleja, onko niissä stäkätyn kennon suorituskyky tai muuten niistä puuttuu vaadittava nopeus tarkennukselle tai puhumattakaan sähköisen sulkimen nopeus toimiakseen kunnolla.
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

TiRy kirjoitti: Mistä voin tietää, että olet osannut käyttää sitä kalliimpaa toista peilitöntä niin kuin sitä kuuluu käyttää? Pelkästään esimerkiksi peilittömän automaattitarkennusta käytetään usein aivan erillä tapaa kuin peilikameran, mikä voi lisätä epäonnistumista merkittävästi, jos kuvaa vanhoilla tottumuksilla. Listaa voi jatkaa vaikka kuinka.
Nyt puhuttiin vain peilittömistä, en ymmärrä logiikkaa että kalliimpi peilitön on vaikeampi käyttää kuin halvempi peilitön sen vuoksi että peilillisen automaattitarkennusta käytettään eri tavalla. Nämä nykyiset peilittömät on minun mielestä kivoja ja helppoja käyttää kun on kasvojen- ja silmätunnistushommat käytössä. Ei siinä voi paljon mennä tarkennuksessa pieleen jos käyttäjän tarvitsee vain nappia painaa. En tiedä mikä sitten menee pieleen jos EXIF tiedon mukaan tarkennuspiste on silmässä mutta itse kuvassa tarkennus on nätisti korvan lehdessä tai pään ja taustan yhtymäkohdassa (hiuksissa), ja valotusaika on niin pitkä että jos kohde olisi nopeasti liikkunut niin kuvassa olisi varmasti havaittavaa liike-epäterävyyttä. Näitä kun tulee tarpeeksi usein niin alkaa ketä tahansa kyrsimään (mikä tietenkin on merkki siitä että oli siinä kamerassa hyvääkin josta ei millään haluaisi luopua). Minulla nämä tällaiset ongelmat tuli käytännössä kun valoa oli suhteellisen niukasti, siten että kuvattiin ihmistä keinovalossa asetuksilla esim. noin ISO12800 ja 1/125s. Päivänvalolla en vastaavaa tai muuta mitään kummempaa ongelmaa havainnut. Jos osaan käyttää kameraa päivänvalossa, niin onkohan se kuitenkaan käyttäjän vika jos kamera ei tarkenna määrittelemäänsä takennuspisteeseen hämärämmissä olosuhteissa? Kuvan käsittelyllä en mitenkään osaa siirtää takennuspistettä jälkikäteen niin paljoa että homma toimisi, paitsi jos teen kuvasta postimerkin kokoisen ;).

Juu, firmat myyvät mielikuvilla, sponsoroivat kiihkeästi revikkasivustoja, palkkaavat entisiä rahapulassa olevia kuvaajia tekemään piilomarkkinointityötä, jne. Lisäksi Youtube on täynnä arvostelijoita jotka eivät ole arvosteltavaa kameraa koskaan edes nähnytkään, eivät korjaa asiavirheitään huomautuksista huolimatta, välittävät tahallaan hyvin vahvasti biasoituja mielipiteitä, jne. Tarkkana pitää olla noiden kanssa ja tutkia itse mitä tarvii ja mikä sopii parhaiten omaan käyttöön, toki revikat ja speksit kannattaa lukea. Mutta hyvä että meillä on vapaus valita.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

javal kirjoitti:
TiRy kirjoitti: Mistä voin tietää, että olet osannut käyttää sitä kalliimpaa toista peilitöntä niin kuin sitä kuuluu käyttää? Pelkästään esimerkiksi peilittömän automaattitarkennusta käytetään usein aivan erillä tapaa kuin peilikameran, mikä voi lisätä epäonnistumista merkittävästi, jos kuvaa vanhoilla tottumuksilla. Listaa voi jatkaa vaikka kuinka.
Nyt puhuttiin vain peilittömistä, en ymmärrä logiikkaa että kalliimpi peilitön on vaikeampi käyttää kuin halvempi peilitön sen vuoksi että peilillisen automaattitarkennusta käytettään eri tavalla. Nämä nykyiset peilittömät on minun mielestä kivoja ja helppoja käyttää kun on kasvojen- ja silmätunnistushommat käytössä. Ei siinä voi paljon mennä tarkennuksessa pieleen jos käyttäjän tarvitsee vain nappia painaa. En tiedä mikä sitten menee pieleen jos EXIF tiedon mukaan tarkennuspiste on silmässä mutta itse kuvassa tarkennus on nätisti korvan lehdessä tai pään ja taustan yhtymäkohdassa (hiuksissa), ja valotusaika on niin pitkä että jos kohde olisi nopeasti liikkunut niin kuvassa olisi varmasti havaittavaa liike-epäterävyyttä. Näitä kun tulee tarpeeksi usein niin alkaa ketä tahansa kyrsimään (mikä tietenkin on merkki siitä että oli siinä kamerassa hyvääkin josta ei millään haluaisi luopua). Minulla nämä tällaiset ongelmat tuli käytännössä kun valoa oli suhteellisen niukasti, siten että kuvattiin ihmistä keinovalossa asetuksilla esim. noin ISO12800 ja 1/125s. Päivänvalolla en vastaavaa tai muuta mitään kummempaa ongelmaa havainnut. Jos osaan käyttää kameraa päivänvalossa, niin onkohan se kuitenkaan käyttäjän vika jos kamera ei tarkenna määrittelemäänsä takennuspisteeseen hämärämmissä olosuhteissa? Kuvan käsittelyllä en mitenkään osaa siirtää takennuspistettä jälkikäteen niin paljoa että homma toimisi, paitsi jos teen kuvasta postimerkin kokoisen ;).

Juu, firmat myyvät mielikuvilla, sponsoroivat kiihkeästi revikkasivustoja, palkkaavat entisiä rahapulassa olevia kuvaajia tekemään piilomarkkinointityötä, jne. Lisäksi Youtube on täynnä arvostelijoita jotka eivät ole arvosteltavaa kameraa koskaan edes nähnytkään, eivät korjaa asiavirheitään huomautuksista huolimatta, välittävät tahallaan hyvin vahvasti biasoituja mielipiteitä, jne. Tarkkana pitää olla noiden kanssa ja tutkia itse mitä tarvii ja mikä sopii parhaiten omaan käyttöön, toki revikat ja speksit kannattaa lukea. Mutta hyvä että meillä on vapaus valita.
Canonissa tarkennus on tosiaan melko keskentekoinen. Nopeallakin kokeilulla huomasin, ettei silmätarkennus toimi jatkuvalla tarkennuksella ja/tai sarjaa kuvatessa. Miten olikaan? Voit ehkä vahvistaa nuo rajoitteet.

Lisäksi Canonissa henkilön pitää olla todella lähellä ennen kuin silmätarkennus nappaa kiinni.

Yleisesti ottaen pidän kameroissa myös ongelmana hitautta. Canonia ei ainakaan voi pitää nopeana vaikka kyseessä onkin kohtuullisen alhaisen resoluution kamera.

Kaikenkaikkiaan en aivan ymmärrä miksi Canonin käyttäjän pitäisi vielä siirtyä peilittömään, 5D mkIV on niin paljon ongelmattomampi vaihtoehto samassa hintaluokassa. Edes vaakaajaa ei R tarjoa. Olisko ainoa todellinen syy se erinomainen 50mm/1.2 objektiivi?
Vastaa Viestiin