julmistus kirjoitti:TiRy kirjoitti:Meinaatko pitkän valotuksen kohinan poistoa eli mustaa ruutua (LENR) vai onko tuossa joku muukin vielä normikuvaukseen?
Ihan vaan tämä: Oliko se siinä mun Sonyssä "High ISO NR" ja oliko se on/off vai oliko sillä useampia vaihtoehtoja? Nyt mulla ei ole kameraa, niin huonon muistin varassa mennään.
Minun kuvaaminen on alussa varmasti niin, että otan sekä jpeg:it että raw:t. Taistelen sitten muutamien raw:ien kanssa ja käytän suoraan jpeg:ejä ehkä 90%:ia. Kokemuksen myötä tämä varmasti muuttuu. Aikaa Capture One:n kanssa sai kyllä menemään, mutta hauskaa oli. Nyt kun jotakuinkin EHKÄ ymmärrän Capture One:sta perusteita, niin samalla olen alkanut miettiä, että olisiko joku suoraviivaisempi raw-ohjelma aloittelijalle parempi?
Aa joo, tarkoitit tuota. Katsoin omasta, niin Low:lla mennään. Varmasti voisi ottaa kokonaan poiskin. Kuten sanottua, en ole valonmäärää kokenut ongelmaksi. Toki tämäkin on paljon kuvaustottumuksista kiinni, en esim. juuri kuvaa pimeissä halleissa urheilua, lintuja tai muutakaan kovin nopeita suljinaikoja vaativaa.
Tykkään käyttää omia esimerkkejä niin tuossa vaikka f2, 1/1000, iso3200 ilman kohinoihin kajoamista (en tiedä millasena nää toistuu, tabletilla katottuna näyttää vähän pehmeältä linkatessa tänne):
Tässä toinen f2.5, 1/1000, iso3200 kun valo on parempaa:
Jos oot kiinnostunut hämäräominaisuukaista, mutta aiot kuvata jpegiä vaan mahdollisimman vaivattomasti, niin näen tässä jonkin asteisen paradoksin. Ilman muuta kannattaa kuvata vain rawia, sieltä kun sitä tarpeellista säätövaraa sitten saa millä sitä näkyvää eroa tehdään. C1 on kyllä hyvä softa, ihastuin ensisilmäyksellä. Suosittelen niitä niiden omia webinaareeja, jos et vielä ole vilkaissut. Softan opettelemalla huomaat nopeasti, että voit tehdä valmiita presettejä, säätöjä suurelle määrälle kuvia kerrallaan ja niin edelleen, mikä nopeuttaa koko prosessia valtavasti. Voit vaikka tehdä sellaiset säädöt sinne valmiiksi, että ohjelman läpi ajamalla saat raweista samoja jpegejä, kun se kamera tekee. Joutuuhan niitä kuvia joka tapauksessa vähintään oikomaan jälkikäsittelyssä, jos vähääkään kelvollista kuvaa haluaa..