ISO12800, f2.8, 1/60s asti ainakin nappaa eye-af vielä nätisti laitoja myöten. Voin pistää tarvittaessa linkkiä yv:llä esimerkkivideoon, en kehtaa laittaa täysin julkisuuteen tänne.Shuko kirjoitti:Jep, tarkoitin juurikin käytännössä ja etenkin ketjun rungossa. Jotta ei kenellekään nyt jää väärää kuvaa, niin ei ne ihan koko ruutua täytä (vihreät = vaihepisteet):nomad kirjoitti:Jos tarkkoja ollaan, niin vaihetarkennuspisteet ei Sonyissakaan aivan reunalle ulotu. Vieläpä on hiukan vaihtelua eri malleissa. Mutta kyllä nuo toisiaan niin laidalle ulottuu, etteivät ne ole koskaan rajoittaneet sommittelua.
Sony A7III
-
Re: Sony A7III
-
Siittä:
https://www.sony-asia.com/electronics/s ... EA6ATVxLlo" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuka uskaltaa laittaa ensimmäistä arpalappua vetämään?
https://www.sony-asia.com/electronics/s ... EA6ATVxLlo" onclick="window.open(this.href);return false;
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
-
Jos vanha kamera toimii, eikä satu omistamaan noita uusimpia objektiiveja, niin mitä syytä on hötkyillä :-)nsamppa kirjoitti:Siittä:
Sonyn firmware päivityksistä on sanottava kaksi asiaa. Ensinnäkin se saa minut kaipaamaan Nikonin päivitysprosessin yksinkertaisuutta. Ainakin maccin käyttäjälle Sonyn nykyinen systeemi on monimutkainen ja toimivuudeltaan hämärän rajamailla oleva.
Toiseksi olen kaivannut muutamia ominaisuuksia... Ainakin lisää kroppimoodeja - nehän olisi peilittömässä helppo toteuttaa. Miksei saada koko koko linjaa neliöstä aina X-Pan panoraamaan? Olisi myös mukava jos Fn nappien toimintaa voisi käyttäjämoodeissa kustomoida vapaammin. Tekisin mielelläni yhden C-moodin ei-sähköisiä vintageobjektiiveja varten. Tässä olisi minulla mm. se, että af-nappi veisi tällöin etsinkuvan suurennukseen.
-
Toissapäivän kuvauksissa kosketus näytössä lakkasi toimimasta. Tarkennuspiste ei vain siirtynyt. Perus virta pois-päälle kikka ratkaisi sen. Onko tuttu ongelma?
Toinen mikä tuli vastaan oli tarkennuksen hieman epäjohdonmukainen toiminta. Nyt siis puhutaan videosta. Kuvasin kelkalla kamera-ajon niin että käden takaa paljastuu kasvot. Halusin siirtää tarkennuksen kädestä kasvoihin. AF-c ja pienin piste oli valittuna. Aluksi piste oli kädessä ja halutulla hetkellä täppäsin sen kasvoihin kauas kädestä. Se oli yhden laatikon mitan verran sivussa mutta kamera ei millään päästänyt tarkennusta irti kädestä. Sen sijaan kun tarkensin ensiksi käteen, laitoin mf:lle, siirsin pisteen siihen samaan paikkaan ja oikealla hetkellä laitoin AF:n päälle, tarkennus siirtyi samantien. Eli tarkennus toimi samalla sommittelulla ja samalla tarkennuspisteellä eri lailla.
Muuten taas kolme päivää kuvausta takana ja hyvin vaan pelittävät nämä.
Toinen mikä tuli vastaan oli tarkennuksen hieman epäjohdonmukainen toiminta. Nyt siis puhutaan videosta. Kuvasin kelkalla kamera-ajon niin että käden takaa paljastuu kasvot. Halusin siirtää tarkennuksen kädestä kasvoihin. AF-c ja pienin piste oli valittuna. Aluksi piste oli kädessä ja halutulla hetkellä täppäsin sen kasvoihin kauas kädestä. Se oli yhden laatikon mitan verran sivussa mutta kamera ei millään päästänyt tarkennusta irti kädestä. Sen sijaan kun tarkensin ensiksi käteen, laitoin mf:lle, siirsin pisteen siihen samaan paikkaan ja oikealla hetkellä laitoin AF:n päälle, tarkennus siirtyi samantien. Eli tarkennus toimi samalla sommittelulla ja samalla tarkennuspisteellä eri lailla.
Muuten taas kolme päivää kuvausta takana ja hyvin vaan pelittävät nämä.
Showreel:
-
-
Eikös tuo tullut jo yli kuukausi sitten ulos?nsamppa kirjoitti:Uutta 2.10 firmistä tarjolla.
-
Itseasiassa voipi olla. Katoin vaan kun sony laitto mulle oikein spostia siitä. Varmaan tullu sähköposti ihan normipostin kuljettamana.sahe69 kirjoitti:Eikös tuo tullut jo yli kuukausi sitten ulos?nsamppa kirjoitti:Uutta 2.10 firmistä tarjolla.
Mut sit taas asiaan. Nyt kun muutaman päivän kuvannut ulkoisen Aputure ruudun kanssa niin tuli huomattua ihme juttu. Värit ulkoisella näytöllä on aivan erilaiset kuin kameran näytöllä. Ne menee aivan magentaksi. Sinisestä tulee violettia ja sitä rataa. Kompootterilla kuitenkin oli ihan kameran näytön näyttämät värit mitkä halusinkin. En yhtään ehtinyt sitä sen enempää tutkimaan. Liekö kyse kuvaprofiilien käytöstä?
Showreel:
-
- Viesti:
Sony-blogissa pitkästä aikaa uutta luettavaa. Tällä kertaa haastattelussa suomalainen Sony Alpha Ambassador Jaakko Posti. Rovaniemellä asuva Jaakko kuvaa paljon outdoor-lajeja ja tekee mielenkiintoisia reissuja napapiirin pohjois-puolella. Hyvä haastis ja hyvät kuvat.
http://yearofthealpha.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
-Toni
http://yearofthealpha.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
-Toni
-
Tuohon vastauksena on Aputuren näytön kalibrointi. Netti tiesi kertoa.nsamppa kirjoitti:Itseasiassa voipi olla. Katoin vaan kun sony laitto mulle oikein spostia siitä. Varmaan tullu sähköposti ihan normipostin kuljettamana.sahe69 kirjoitti:Eikös tuo tullut jo yli kuukausi sitten ulos?nsamppa kirjoitti:Uutta 2.10 firmistä tarjolla.
Mut sit taas asiaan. Nyt kun muutaman päivän kuvannut ulkoisen Aputure ruudun kanssa niin tuli huomattua ihme juttu. Värit ulkoisella näytöllä on aivan erilaiset kuin kameran näytöllä. Ne menee aivan magentaksi. Sinisestä tulee violettia ja sitä rataa. Kompootterilla kuitenkin oli ihan kameran näytön näyttämät värit mitkä halusinkin. En yhtään ehtinyt sitä sen enempää tutkimaan. Liekö kyse kuvaprofiilien käytöstä?
Mut sitten taas positiivisen puolisia juttuja vaihteeksi otsikon kamerasta. Tuossa kun ensi tatseissa valittelin ulkoisen näytön ja tarkennuksen vaikeutta. Etenkin kasvotarkennus näyttää olevan poissa päältä. Asia ei taida ihan noin olla. Tänään tuli kuvattua over-the-shoulder ottoja. Tarkennus itseasiassa tarrasi kasvoihin AF wide:llä vaikka ensimmäisen vastassa oli olkapää. Jos kasvotarkennus ei toimisi, olisi tarkennus luonnollisesti ensin vastaan tulevassa olkapäässä. Luulen että syy on kameran HDMI-lähdössä. Ulkoiselle näytölle kun ei tule mitään merkkiä missään tarkennuksessa. Ei pistetarkennuksessa, eikä siten kasvotarkennuksessakaan. Syynä tähän lieneen niinkin yksinkertainen että kamera puskee puhdasta signaalia HMDI:n kautta ulos, vaikka tallennus tapahtuisikin sisäisesti. Ulkoisen tallentimen kauttahan saa pienen lirpun parempaa kuvanlaatua, mutta paljon suurempaa tiedostoa ulos. Ehkä tossa olis hyvä jos vois valita haluaako käyttää ulkoista vai sisäistä tallennusta. Muutenhan otsikon kamera toimi taas kuin unelma. Ei jäätymisiä, sekoiluja tai muutakaan härväämistä. Se vain toimi just niinkuin piti silloin kun piti. False colorsin ja/tai waweformin jos sais vielä näkyviin niin videomiehet tykkäis vielä enemmän. Ehkä sitten A7SIII:ssa.
Sen sijaan kännykän käyttö ulkoisena näyttönä on vähän ärsyttävää/turhaa. Ainakin jossain tapauksissa. Jos haluaa katsoa kuvatun klipin, katkeaa yhteys minkä jälkeen sen joutuu taas roplaamaan yhteyteen. Ja se lagi on vain armotta liian suuri. Mallia ”ihan kiva” ominaisuus, muttei oikein toimi.
Showreel:
-
A7III:n low light -kuvia on kehuttu netissä. Onko talvella sisällä (hämärässä) otetut kuvat käytännössä kelvollisia tai jopa hyviä?
-
- Viesti:
Kääntäisin tämän kysymyksen toisinpäin, että mikä antaa aihetta että ei olisi?julmistus kirjoitti:A7III:n low light -kuvia on kehuttu netissä. Onko talvella sisällä (hämärässä) otetut kuvat käytännössä kelvollisia tai jopa hyviä?
Tuolla maltillisella resolla Sonyn kenno ei muihin verraten ainakaan ole sieltä huonoimmasta päästä.
-
Jos joku kameran ominaisuus on mielestäni minulle tärkeä, on se juuri hämäräkuvaus. On tiessun minkälaisia tilaisuuksia.
Ajattelin vain saavani näin käytännön kokemuksia. Dpreview:issä Sonyä kehutaan varmaan syystä, mutta liikaakinko? Nikon Z6:n ja Canon EOS R ovat low light -kuvaamisessa huonompia. Siis Dpreview:in mukaan.
Ajattelin vain saavani näin käytännön kokemuksia. Dpreview:issä Sonyä kehutaan varmaan syystä, mutta liikaakinko? Nikon Z6:n ja Canon EOS R ovat low light -kuvaamisessa huonompia. Siis Dpreview:in mukaan.
-
En ota kantaa miten hyvin C tai N toimii, mutta olen kuvannut paljon ihmisiä hämärässä A7III:lla. ISO-rajan olen laittanut 12800, joka omiin silmiin näyttää vielä aivan siedettävältä. En edes käytä kohinanpoistoa niissäkään.julmistus kirjoitti:Jos joku kameran ominaisuus on mielestäni minulle tärkeä, on se juuri hämäräkuvaus. On tiessun minkälaisia tilaisuuksia.
Minulla on kuvia, joissa AF on toiminut ISO12800, f1.8, 1/10. Eli sähköttömässä hirsimökissä keskellä kesäyötä otsalampun valossa. Eye-AF on toiminut esim. f4 turistizoomilla ISO12800 ja 1/50 iltahämärässä.
Eli, jos kohina on mielestäsi siedettävällä tasolla jne, niin oikein mainio peli hämärässä kuvaukseen.
-
Toinen näkökulma täältä D700, D800, D810 Nikoneiden jälkeen. Kohina vähän kliinisempää, sanoisin 1-2 aukkoa. Minulla Nikoneilla auto-iso oli säädetty 3200-6400-arvoihin, Sonyllä tuo Shukon kanssa sama 12800. Värit säilyy ehkä aukon verran paremmin. En koskaan kokenut kyllä Nikoneillakaan valon määrän kanssa ongelmaa, vaan valon laatu on se, joka vain tuppaa olemaan hämärässä rumaa. Tähän ei kliinisempi kohina auta. En myöskään käytä juuri koskaan kohinanpoistoa.Shuko kirjoitti:En ota kantaa miten hyvin C tai N toimii, mutta olen kuvannut paljon ihmisiä hämärässä A7III:lla. ISO-rajan olen laittanut 12800, joka omiin silmiin näyttää vielä aivan siedettävältä. En edes käytä kohinanpoistoa niissäkään.julmistus kirjoitti:Jos joku kameran ominaisuus on mielestäni minulle tärkeä, on se juuri hämäräkuvaus. On tiessun minkälaisia tilaisuuksia.
Minulla on kuvia, joissa AF on toiminut ISO12800, f1.8, 1/10. Eli sähköttömässä hirsimökissä keskellä kesäyötä otsalampun valossa. Eye-AF on toiminut esim. f4 turistizoomilla ISO12800 ja 1/50 iltahämärässä.
Eli, jos kohina on mielestäsi siedettävällä tasolla jne, niin oikein mainio peli hämärässä kuvaukseen.
-
Hyvä. Tätä pitää siis käytännössä katsoa monella tapaa. Ja toivottavasti oppia samalla.
Kysyisin vielä mainitsemastanne kohinan poistosta. Ette siis käytä kameran kohinan poistoa. Onko syy mikä? Tietysti kamerassa tämä on joko päällä tai pois. Kuvan käsittelyssä tasoa voi säätää?
Kysyisin vielä mainitsemastanne kohinan poistosta. Ette siis käytä kameran kohinan poistoa. Onko syy mikä? Tietysti kamerassa tämä on joko päällä tai pois. Kuvan käsittelyssä tasoa voi säätää?
-
Meinaatko pitkän valotuksen kohinan poistoa eli mustaa ruutua (LENR) vai onko tuossa joku muukin vielä normikuvaukseen?julmistus kirjoitti:Hyvä. Tätä pitää siis käytännössä katsoa monella tapaa. Ja toivottavasti oppia samalla.
Oon ollut tosi varovainen softassa aina kohinan poiston kanssa, Nikoneiden kanssa käytin iso3200 jälkeen vain aavistuksen detaileihin LR:ssä, kun mielummin kohina kuin muovi. C1:seen latasin tuolle kameralle optimoidun profiilin kohinanpoistoon, mutta harvoin sitäkään tulee käytettyä. Mun makuun tosiaan nykyaikaset kamerat hoitaa hämäräkuvat jo tarpeeksi hyvin. Jos on kameralle liian pimeää, en edes mielelläni kuvaa enää.
-
Ihan vaan tämä: Oliko se siinä mun Sonyssä "High ISO NR" ja oliko se on/off vai oliko sillä useampia vaihtoehtoja? Nyt mulla ei ole kameraa, niin huonon muistin varassa mennään.TiRy kirjoitti:Meinaatko pitkän valotuksen kohinan poistoa eli mustaa ruutua (LENR) vai onko tuossa joku muukin vielä normikuvaukseen?
Minun kuvaaminen on alussa varmasti niin, että otan sekä jpeg:it että raw:t. Taistelen sitten muutamien raw:ien kanssa ja käytän suoraan jpeg:ejä ehkä 90%:ia. Kokemuksen myötä tämä varmasti muuttuu. Aikaa Capture One:n kanssa sai kyllä menemään, mutta hauskaa oli. Nyt kun jotakuinkin EHKÄ ymmärrän Capture One:sta perusteita, niin samalla olen alkanut miettiä, että olisiko joku suoraviivaisempi raw-ohjelma aloittelijalle parempi?
-
Aa joo, tarkoitit tuota. Katsoin omasta, niin Low:lla mennään. Varmasti voisi ottaa kokonaan poiskin. Kuten sanottua, en ole valonmäärää kokenut ongelmaksi. Toki tämäkin on paljon kuvaustottumuksista kiinni, en esim. juuri kuvaa pimeissä halleissa urheilua, lintuja tai muutakaan kovin nopeita suljinaikoja vaativaa.julmistus kirjoitti:Ihan vaan tämä: Oliko se siinä mun Sonyssä "High ISO NR" ja oliko se on/off vai oliko sillä useampia vaihtoehtoja? Nyt mulla ei ole kameraa, niin huonon muistin varassa mennään.TiRy kirjoitti:Meinaatko pitkän valotuksen kohinan poistoa eli mustaa ruutua (LENR) vai onko tuossa joku muukin vielä normikuvaukseen?
Minun kuvaaminen on alussa varmasti niin, että otan sekä jpeg:it että raw:t. Taistelen sitten muutamien raw:ien kanssa ja käytän suoraan jpeg:ejä ehkä 90%:ia. Kokemuksen myötä tämä varmasti muuttuu. Aikaa Capture One:n kanssa sai kyllä menemään, mutta hauskaa oli. Nyt kun jotakuinkin EHKÄ ymmärrän Capture One:sta perusteita, niin samalla olen alkanut miettiä, että olisiko joku suoraviivaisempi raw-ohjelma aloittelijalle parempi?
Tykkään käyttää omia esimerkkejä niin tuossa vaikka f2, 1/1000, iso3200 ilman kohinoihin kajoamista (en tiedä millasena nää toistuu, tabletilla katottuna näyttää vähän pehmeältä linkatessa tänne):
Tässä toinen f2.5, 1/1000, iso3200 kun valo on parempaa:
Jos oot kiinnostunut hämäräominaisuukaista, mutta aiot kuvata jpegiä vaan mahdollisimman vaivattomasti, niin näen tässä jonkin asteisen paradoksin. Ilman muuta kannattaa kuvata vain rawia, sieltä kun sitä tarpeellista säätövaraa sitten saa millä sitä näkyvää eroa tehdään. C1 on kyllä hyvä softa, ihastuin ensisilmäyksellä. Suosittelen niitä niiden omia webinaareeja, jos et vielä ole vilkaissut. Softan opettelemalla huomaat nopeasti, että voit tehdä valmiita presettejä, säätöjä suurelle määrälle kuvia kerrallaan ja niin edelleen, mikä nopeuttaa koko prosessia valtavasti. Voit vaikka tehdä sellaiset säädöt sinne valmiiksi, että ohjelman läpi ajamalla saat raweista samoja jpegejä, kun se kamera tekee. Joutuuhan niitä kuvia joka tapauksessa vähintään oikomaan jälkikäsittelyssä, jos vähääkään kelvollista kuvaa haluaa..
-
Kiitos. Ehkäpä käytän C1:stä, koska perusteet sujuu joten kuten? Ainakin jos ostan Sonyn.
Noista kuvistasi näkee hyvin syvyysterävyyden. Mielestäni tämä on hyvä juttu. Oltaisiinko lähempänä ihan oikeaa tilannetta - ei vain liian syväterävää kuvaa. Mutta tämä on vain mun mielipide.
Tämän aikaansaamiseksi käytin Sonyssä aukkoautomatiikkaa. Laitoin sen vielä niin, ettei aika pidentynyt normisti yli 1/60 tai 1/125 sekunnin. Jos tarvetta tuli, alkoi kamera sämplätä ISO:a suuremmaksi. ISO:llekin saattoi laittaa maksimi arvon. Kun tämä saavutettiin A7RIII:n sääti sitten aikaa tuota edellä mainittuakin pidemmäksi. Sitten tarkennusautomatiikka myös kohdalleen. Tämän jälkeen saattoi ottaa kuvia normaalissa kuvaustilanteessa. Minun tarvitsi miettiä vain aukkoa eli syvyysterävyyttä. Kaikki pelasi hyvin. Tämä siis näppäilykuvissa.
Oikeitten kuvien kanssa olen tuskin alussa ...
Noista kuvistasi näkee hyvin syvyysterävyyden. Mielestäni tämä on hyvä juttu. Oltaisiinko lähempänä ihan oikeaa tilannetta - ei vain liian syväterävää kuvaa. Mutta tämä on vain mun mielipide.
Tämän aikaansaamiseksi käytin Sonyssä aukkoautomatiikkaa. Laitoin sen vielä niin, ettei aika pidentynyt normisti yli 1/60 tai 1/125 sekunnin. Jos tarvetta tuli, alkoi kamera sämplätä ISO:a suuremmaksi. ISO:llekin saattoi laittaa maksimi arvon. Kun tämä saavutettiin A7RIII:n sääti sitten aikaa tuota edellä mainittuakin pidemmäksi. Sitten tarkennusautomatiikka myös kohdalleen. Tämän jälkeen saattoi ottaa kuvia normaalissa kuvaustilanteessa. Minun tarvitsi miettiä vain aukkoa eli syvyysterävyyttä. Kaikki pelasi hyvin. Tämä siis näppäilykuvissa.
Oikeitten kuvien kanssa olen tuskin alussa ...
-
Jos videopuoli kiinnostaa ollenkaan, niin kohinat menee lähes tasoissa A7SII:n kanssa. Se on aika hämmästyttävää sinällään, koska A7III:ssa on kaksi kertaa enemmän pikseleitä. Mulla videoita kuvatessa ISO 6400 ihan peruskauraa. Paria aukkoa voi vielä repiä irti tarvittaessa. Tehokas kamera se tosiaan on.
Showreel: