Nikon D750

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

D800:lla oli vanhemmilla firmiksellä ainakin ongelmaa että jos sattui kuvan kirjoituksen aikana räpläämään kameraa niin se joko leikkas kiinni tai korruptoi kuvan kortilla. Ei toki joka kerta mutta usein ja useammankin merkin korteilla.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Sain tänään huolletun D750:n postissa. Käy ja kukkuu nätisti.

Huollosta ei koitunut mulle mitään kustannuksia. Kirjoitan pidemmän tarinan tilanteen eri vaiheista kun kerkiän. Olen kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen :)
Viimeksi muokannut Ville^K, Heinä 27, 2015 17 : 04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ville^K
Viesti:

Kokeilin viikonloppuna AF-S 400/2.8D IF-ED II objektiivia kameran kanssa. Jostain syystä jos tuohon laittoi 1.4x tai 2.0x jatkeen väliin niin kombo ei toiminut lainkaan. Kamera piti pientä napsumisääntä, tarkennus ei toiminut, laukaisin ei toiminut ja LCD-ruudun numerot välkkyivät ja olivat mitä sattuu.

D700 toimi nätisti kyseisillä jatkeilla ja putkella.

AF-S 70-200/2.8G VR2 otti 1.4x jatkeen nätisti D750:n kanssa.

Käytössä siis Nikonin omat II-mallin jatkeet.

Muoks.

Ilmeisesti tästä on kyse: http://www.dpreview.com/forums/post/54531245

Ja ratkaisu on jonkun objektiivin virtapiirin päivitys huollossa:
http://www.dpreview.com/forums/post/55542696
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Maffer kirjoitti:D800:lla oli vanhemmilla firmiksellä ainakin ongelmaa että jos sattui kuvan kirjoituksen aikana räpläämään kameraa niin se joko leikkas kiinni tai korruptoi kuvan kortilla. Ei toki joka kerta mutta usein ja useammankin merkin korteilla.
Mitä siis piti räplätä että tuo tapahtui? Mä en ole saanut D800:lla yhtään kuvaa korruptoitumaan (tai kameraa oikeasti akunirrotusta vaativaan jumiinkaan) vaikka kamera teki usein sitä, että vihreä kortillekirjoitusvalo jäi palamaan epämääräisen pitkäksi aikaa kun vanhemmalla firmiksellä yritti katsoa juuri otettua kuvaa ennen kuin se kortille kirjoitus oli valmistunut.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ihan mitä vaan, vaikka painaa menu-nappia. D800E oli tuolloin mun runko.

Parit hyvät ruudut meni paskaks tuon takia. Korruptoitunut tiedosto meni sekä CF että SDHC-kortille.
Ville^K
Viesti:

Sain tänään huolletun D750:n postissa. Käy ja kukkuu nätisti.

Huollosta ei koitunut mulle mitään kustannuksia. Kirjoitan pidemmän tarinan tilanteen eri vaiheista kun kerkiän. Olen kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen :)
Nyt sitä pidempää tarinaa.

Oon aiemmin omistanut kaksi D700-runkoa joista molemmat on rakenteeltaan pro-tason vehkeitä ja mun kokemuksen mukaan kestävät varsin hyvin pakkasta ja sadetta. Sanoisin että viimisen päälle laadukkaita työkaluja! No nyt viime talvena tuli jonkin verran kuvattua studiossa ja muutenkin tuli sellaset fiilikset että olishan se kiva olla enemmän pikseleitä on 12Mpix ja erityisesti automaattitarkennukseen kaipasin parannusta hämärässä. Päädyin ostamaan Nikonin suht uuden D750-rungon koska sitä mainostettiin melkein pro-tasoiseksi ja sekin sisälti "sääsuojauksen". Meidän yhteiselo sujui alkuun oikein nätisti mutta sitten tuli ongelmia.

Kuljetin kameraa joku yö juhannuksen jälkeen pihalla siten, että runkoon oli kiinnitetty "sääsuojattu" AF-S 70-200/2.8G VR2. Kamera roikkui mun lanteilla Blackrapidin hihnassa joka oli kiinnitetty objektiivinjalustapantaan kiinni. Jalustapanta osoitti alaspäin joten kamera oli pohja kohti taivasta. Ihan alkupuoella reissua rupesi satamaan, mutta en suojannut kameraa mitenkään erityisesti vaan se roikkui edelleen lanteilla. En tehnyt mitään toimenpiteitä koska kamera oli myyty mulle sääsuojattuna aivan kuten D700 joka oli kestänyt vastaavat olosuhteet nätisti mukisematta. No nyt kuitenkin noin 10-20 kuvaa kastumisen jälkeen kamera valitti että juuri reissua ennen lataamani akku on tyhjä ja kuvien ottaminen ei onnistu. Ok, lopettelin kuvaukset ja tulin sisälle. Kun purin kamoja ja laitoin ne kuivumaan huomasin akkuluukkua avatessani että sieltä tuli jonkin verran vettä ulos.

Kameran kuivuttua kokeilin pistää sitä taas päälle mutta siihen ei tullut mitään eloa. Sama toistui molemmilla omistamillani akuilla. Otin tämän jälkeen yhteyttä Tampereen Rajalaan ja tiedustelin miten toimitaan kun "sääsuojatussa" kamerassani on kosteusvaurio. He sanoivat että takuu ei kata kosteusvauriota ja että mun tulisi toimittaa kamera akkuineen JAS-tekniikkaan tarkistettavaksi. Koitin tässävaiheessa tiedustella mitä sääsuojaus oikein tarkoittaa jos kerran ei sateen kestävyyttä, mutta en saanut mitään järkevää vastausta itselleni. Ainoastaan sen, että kameran ohjekirjassa lukee ne lämpötilat ja ilmankosteudet joissa kamera on tarkoitettu käytettäväksi. Nämä lukemat ovat täsmälleen samat D3200 ja D4S -rungoissa vaikka toisen pitäisi olla tehty kestämään äärimmäisen kovaa runttausta.

Olin yhteydessä myös JAS-tekniikkaan ja he sanoivat tutkivansa kameran ja että kosteusvaurion tapauksessa takuu ei kata korjauskuluja. Lähetin kameran JASsille ja olin yhteydessä myös omaan vakuutusyhtiööni joka oli sitä mieltä, että kameran rikkoontuminen vesisateessa ei ole yllättävä onnettomuus eikä kameran huoltoa korvata. Tämän jälkeen soitin kuluttajaneuvontaan ja tiedustelin heidän kantaansa siihen miten kameran myyntiteksteissä sana "sääsuojaus" tulisi ymmärtää. Heidän kantansa mukaan sääsuojauksen voi olettaa tarkoittavan suojausta tyypillisiä suomalaisia sääolosuhteita vastaan eli kamera on viallinen jos se ei kestä tavallista kesäsadetta. Ok. Olin tässä vaiheessa avautunut aiheesta aika paljon tällä foorumilla.

Parin päivän kuluttua JAS-tekniikalta tuli kameran korjausarvio joka oli suuruudeltaan noin 560€ ja selosteena ainoastaan "Akkukotelo virtapiireineen ja DG-virtapiiri uusittava". Kosteusvauriota ei mainittu sanallakaan. Soitin tämän jälkeen taas kuluttajaneuvontaan josta oltiin sitä mieltä että eihän toi voi tulla mun maksettavaksi. Kuluttajaneuvoja sanoi soittavansa heti JAS-tekniikkaan asian tiimoilta. Hetken odoteltuani JAS-tekniikalta soitettiin mulle ja mainittiin että kuluttajaneuvonnasta oltiin soitettu. Lisäksi he kertoivat että ilmoituksessa mainittiin pelkkä hinta eikä takuuhommista puhuttu mitään koska en ollut toimittanut ostokuittia kameran mukana huoltoon. Tämä oli ihan totta koska olin unohtanut pakata ostokuitin mukaan.

Puhelimessa puhunut kaveri sanoi että he eivät löytäneet kosteusvauriota kamerasta ja että homma menee takuun piikkiin mikäli toimitan heille asianmukaisen ostokuitin. Kiitin tiedosta, pahoittelin aiheuttamaani vaivaa ja toimitin takuukuitin sähköpostitse. Sain kamerani noin viikon kuluttua takaisin täysin toimintakunnossa ja uusimmalla firmiksellä varustettuna.

Pitäisin melko erikoisena että kamera lopettaa toimintansa samalla hetkellä kun akkukotelo täyttyy vedestä eikä tämä johdu kosteusvauriosta? Pidän myös outona sitä, että huoltoraportissa ei mainittu mitään vian aiheuttajaa vaaan asia käsiteltiin hyvin ylimalkaisesti. Kyynisempi henkilö saattaisi ajatella niin, että huoltoraportti jätettiin tarkoituksella vähän ylimalkaiseksi ja katsotaan kuinka paljon jaksan tapella. Nyt jos kosteusvauriota "ei löydy" niin sääsuojaukseen liittyen ei ole mainontaongelmaa ja mut saadaan hiljennettyä toimivalla kameralla. Olen kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen ja pakkohan tästä oli antaa huollolle hyvä arvosana Nikonin palautekyselyssä.

Mun kokemukset JASsista ei ole aikaisemmin olleet erityisen ruusuisia mutta nyt hoitivat kyllä aspan aika kivasti suhteessa siihen miten kilahtaneessa tilassa itse olin kun säädin tämän asian kanssa.
EOSMies

Viesti Kirjoittaja EOSMies »

Tämä runko on ollut hankintalistallani jo hetken aikaa D610:n lisäksi. D750:n ominaisuudet vain vetävät helposti pidemmän korren D610:een verrattuna. Toisaalta, jos 500€ kalliimmassa kamerassa on noin huono "sateensuojaus", niin ei silläkään sitten mitään tee, jos kamera sanoo poks kesken hommien. Pitääkö odottaa vielä "päivitettyä" versiota D760:stä? :D Vähän, kuin D600:n kanssa kävi aikoinaan.
Ville^K
Viesti:

EOSMies kirjoitti:Tämä runko on ollut hankintalistallani jo hetken aikaa D610:n lisäksi. D750:n ominaisuudet vain vetävät helposti pidemmän korren D610:een verrattuna. Toisaalta, jos 500€ kalliimmassa kamerassa on noin huono "sateensuojaus", niin ei silläkään sitten mitään tee, jos kamera sanoo poks kesken hommien. Pitääkö odottaa vielä "päivitettyä" versiota D760:stä? :D Vähän, kuin D600:n kanssa kävi aikoinaan.
Mun mielestä toi sääsuojaus ei ole sellanen mitä kannattaa pitää ostoperusteena. Itse lähden jatkossa siitä että mikään kamera ei kestä vettä.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Ja mitään runkoa ei kannata ostaa käytettynä, niillä on tuota kokeiltu.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Ville^K kirjoitti:
EOSMies kirjoitti:Tämä runko on ollut hankintalistallani jo hetken aikaa D610:n lisäksi. D750:n ominaisuudet vain vetävät helposti pidemmän korren D610:een verrattuna. Toisaalta, jos 500€ kalliimmassa kamerassa on noin huono "sateensuojaus", niin ei silläkään sitten mitään tee, jos kamera sanoo poks kesken hommien. Pitääkö odottaa vielä "päivitettyä" versiota D760:stä? :D Vähän, kuin D600:n kanssa kävi aikoinaan.
Mun mielestä toi sääsuojaus ei ole sellanen mitä kannattaa pitää ostoperusteena. Itse lähden jatkossa siitä että mikään kamera ei kestä vettä.
D600:n kastelin yhdellä Skotlannin reissulla muutaman kerran todella perusteellisesti. Se varmaan pelasti, että kannoin kameraa normaalista remmistä roikuttaen.

En osta kameroita tai objektiiveja sääsuojaukseen perustuen. Toisaalta kukapa lopettaisi kuvaamisen sääsuojaamattomuuden vuoksi?
Naranek

Viesti Kirjoittaja Naranek »

Jos haluat oikeasti sääsuojatun kameran jätät nämä Nikonit ja Canonit rauhaan ja ostat Pentaxin. Kokeiltu on. Pentaxin suojaukset ovat aivan toisesta maailmasta, luukkuja myöten.

ex-pentaxisti, nykyinen nikonisti
jmra

Viesti Kirjoittaja jmra »

Ville^K kirjoitti:Pitäisin melko erikoisena että kamera lopettaa toimintansa samalla hetkellä kun akkukotelo täyttyy vedestä eikä tämä johdu kosteusvauriosta? Pidän myös outona sitä, että huoltoraportissa ei mainittu mitään vian aiheuttajaa vaaan asia käsiteltiin hyvin ylimalkaisesti. Kyynisempi henkilö saattaisi ajatella niin, että huoltoraportti jätettiin tarkoituksella vähän ylimalkaiseksi ja katsotaan kuinka paljon jaksan tapella. Nyt jos kosteusvauriota "ei löydy" niin sääsuojaukseen liittyen ei ole mainontaongelmaa ja mut saadaan hiljennettyä toimivalla kameralla. Olen kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen ja pakkohan tästä oli antaa huollolle hyvä arvosana Nikonin palautekyselyssä.
Se on myös ihan todennäköistä ettei JAS tekniikka oikeasti nähnyt merkkejä kosteusvauriosta. Nykyisten pienen pienien pintaliitoskomponenttien aikaan tyypillinen kosteuden aiheuttama vika on se, että pisara vettä oikeaan paikkaan esimerkiksi kodensaattorin viereen. Vesi imeytyy kapillaarisesti kondensaattorin alle ja kondensaattorien päiden välillä oleva jännite-ero yhdessä veden kanssa käynnistävät elektrolyysin joka kasvattaa tinasta oikosulun kondensaattorin alle.

Tällainen oikosulku ei näy päälle päin ja sen löytäminen vaatii ihan eri laatuista tutkimista verratuna siihen mitä JAS:n kaltainen moduulinvaihto korjauspaja tekee.
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Maffer kirjoitti:Ihan mitä vaan, vaikka painaa menu-nappia. D800E oli tuolloin mun runko.

Parit hyvät ruudut meni paskaks tuon takia. Korruptoitunut tiedosto meni sekä CF että SDHC-kortille.
Juu, ei minunkaan kannata koskea mihinkään, silloin kun latusvalo palaa. Kyseessä D800. Tänään kuvasin yksiä interiöörejä, ja kaksi kertaa olin liian hätäinen. Kamera antoi kuvata, mutta takanäytöllä ei tapahtunut mitään, vaikka mitä teki. Akun poisto ei korjannut tilannetta. Molemmilla kerroilla auttoi aika (n. 2 minuuttia) ja muistikortin poistaminen hetkeksi.

Kapa

Johtuikohan siitä, että olin tietoturvan kannalta kaltevalla alustalla, ja nörtit asentelivat uusia laitteitaan ;) Oli minulla tosin turvamies/tilapalveluinsinööri koko ajan vahtimassa, etten tee vääriä asioita. Pari näyttöä olisin voinut ottaa kainaloon, mutta kun oli sitä omaa kamaa sen verran, ettei olisi onnistunut ilman apua, enkä vahdilta kehdannut kysyä. Nuo massiivisen rakennuksen LVI-tilat ovat kyllä kuvauksen kannalta mielenkiintoisia, mutta nyt jäi niitten kuvaaminen vähiin. Kiire oli, ja siellä tietenkin kamera tilttasi. Siinähän selittelit ;)
kamina

Viesti Kirjoittaja kamina »

jmra kirjoitti:
Ville^K kirjoitti:Pitäisin melko erikoisena että kamera lopettaa toimintansa samalla hetkellä kun akkukotelo täyttyy vedestä eikä tämä johdu kosteusvauriosta? Pidän myös outona sitä, että huoltoraportissa ei mainittu mitään vian aiheuttajaa vaaan asia käsiteltiin hyvin ylimalkaisesti. Kyynisempi henkilö saattaisi ajatella niin, että huoltoraportti jätettiin tarkoituksella vähän ylimalkaiseksi ja katsotaan kuinka paljon jaksan tapella. Nyt jos kosteusvauriota "ei löydy" niin sääsuojaukseen liittyen ei ole mainontaongelmaa ja mut saadaan hiljennettyä toimivalla kameralla. Olen kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen ja pakkohan tästä oli antaa huollolle hyvä arvosana Nikonin palautekyselyssä.
Se on myös ihan todennäköistä ettei JAS tekniikka oikeasti nähnyt merkkejä kosteusvauriosta. Nykyisten pienen pienien pintaliitoskomponenttien aikaan tyypillinen kosteuden aiheuttama vika on se, että pisara vettä oikeaan paikkaan esimerkiksi kodensaattorin viereen. Vesi imeytyy kapillaarisesti kondensaattorin alle ja kondensaattorien päiden välillä oleva jännite-ero yhdessä veden kanssa käynnistävät elektrolyysin joka kasvattaa tinasta oikosulun kondensaattorin alle.

Tällainen oikosulku ei näy päälle päin ja sen löytäminen vaatii ihan eri laatuista tutkimista verratuna siihen mitä JAS:n kaltainen moduulinvaihto korjauspaja tekee.
Todennäköisempää ettei Nikon halua muuttaa markkinointimateriaalejaan, eikä haluta virallista lausuntoa kuluttajaasiamieheltä joka voisi pakottaa hoitamaan muutkin vastaavat tapaukset suoraan mukisematta.

Alkuperäisen tiedon mukaan he olivat hyvinkin tietoisia siitä, että kamera oli kastunut. He varmaankin myös olivat tietoisia siitä, että se oli takuun alainen. Elleivät he kilpaile euroopan huonoimmasta asiakaspalvelusta ei ole uskottavaa, että he lähettävät suoraan laskun puuttuvan kuitin vuoksi sen sijaan että olisivat asiakkaaseen yhteydessä ja pyytäisivät lähettämään?
Ergin

Sulkimen aiheuttama kuvan varjostus

Viesti Kirjoittaja Ergin »

Onko joku, joka on lähettänyt D750 kameransa huoltoon (sulkimen aiheuttama kuvan varjostus)? Kauanko kesti ennen kun saitte kameranne takaisin? Kiitos.

Minun kamerani on listalla, vaikka kuvissa ongelma ei näy. Lähetän silti huoltoon ja samalla saisin kennon puhdistettuna.
fleshlight

Re: Sulkimen aiheuttama kuvan varjostus

Viesti Kirjoittaja fleshlight »

Ergin kirjoitti:Onko joku, joka on lähettänyt D750 kameransa huoltoon (sulkimen aiheuttama kuvan varjostus)? Kauanko kesti ennen kun saitte kameranne takaisin? Kiitos.

Minun kamerani on listalla, vaikka kuvissa ongelma ei näy. Lähetän silti huoltoon ja samalla saisin kennon puhdistettuna.
Itselläni meni 3vko. Etkös sinäkin ole jo omasi korjauttanut, vai onko 2. rungon vuoro?

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 41#1190541
Ergin

Viesti Kirjoittaja Ergin »

fleshlight kirjoitti:
Ergin kirjoitti:Onko joku, joka on lähettänyt D750 kameransa huoltoon (sulkimen aiheuttama kuvan varjostus)? Kauanko kesti ennen kun saitte kameranne takaisin? Kiitos.

Itselläni meni 3vko. Etkös sinäkin ole jo omasi korjauttanut, vai onko 2. rungon vuoro?

Silloin oli flare ongelma. Samassa rungossa on sulkimen ongelma myös. Eli menee uudestaan.
eskolius
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Kaksi viikkoa kesti täällä. Oli hyvä tuuri, kun lähetin flare-korjaukseen, ja tuli tieto suljinkorjauksesta juuri sopivasti, että menivät samalla.

Eipä kyllä kumpikaan ehtinyt mitään ongelmaa tuottaa.
eetu1978

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Ergin kirjoitti:
fleshlight kirjoitti:

Silloin oli flare ongelma. Samassa rungossa on sulkimen ongelma myös. Eli menee uudestaan.
Eikö nämä olleet yksi ja sama ongelma? Vai oliko mun entinen runko vain joku poikkeustapaus, siinä kun nämä molemmat ongelmat esiintyi ja molemmat poistui huollon jälkeen.
fleshlight

Viesti Kirjoittaja fleshlight »

Ergin kirjoitti:
fleshlight kirjoitti:

Aivan, sekoitin nämä kaksi ongelmaa toisiinsa.
Vastaa Viestiin