Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer kirjoitti:Jätkät poimii jotain alivalotettuja jiipekkejä :D Eihän sille mahda mitään jos 95/100 ilmaisesta revikasta on tehnyt täysi tuuhio. Dpreview kuuluu tähän kategoriaan.
Samoin valotettu bayer kamera (dpreview :n valottama kuva, otettu samalta paikalta) selviää tuosta samasta tilanteesta ilman värien sotkemista. Tässä on nyt vaan taas yksi Foveo kennon miina löydetty.
Lisäys: Tarkistin, ihan sama värivirhe on RAW tiedostossa, eli ajovalot näkyvät erivärisinä. Ei siis mikä jpeg muunnosvirhe vaan "mömmö" tulee suoraan sensorita.
Sivuhuomioina se ettö tämä Sigma SD Quattro H :n 26Mpix RAW on kooltaan huimat 143 MB, jääpi Sony A7R iv :n 61 Mpix pakkaamaton RAW jalkoihin mitä tiedoston kokoon tulee.
Maffer kirjoitti:Miksi oletatte että kuvanlaadun takia tämän tilasin?
Vain täysi pöljä jättää väliin mahdollisuuden kokeilla kaikentyyppisiä digikennoja.
Etkös toisaalta aina käytä lempi-termiäsi, TUHNU, eli kyllä sillä kuvanlaadulla sinullekin merkitystä on, koska aina olet jaksanut muistuttaa kuinka huono bayer on ja kuinka ylivoimainen foveo taasen on.
Tuohon jälkimmäiseen lauseeseesi voisi todeta että näinhän se kaltaisillesi kalusto-orjentoituneille varmasti onkin, kun se valokuvaaminen tapahtumana on sellainen missä kuvakerronnan sisältö ei ole pää-prioriteetti, koska pääosaa näyttelee tekniikka sen eri muodoissaan.
Kukin harrastamme valokuvausta eri tavoin, toisille se on kalusto-orjentoitunutta tuhnu-nysväämistä kun mikään ei koskaan ole kyllin hyvää ja toiset taasen nauttivat itse kuvaustapahtumasta ja ympäristön havannoinnista, taltioiden sen monimuotoisuutta ja sitten taas kolmas...
Mutta että onko joku pöljä jos ei käy kokoajan kaikkea eri digikenno-variaatioita läpi ? Ei, tunnen lähinnä myötähäpeää henkilöä kohtaan, kuka moista slaishea päästää suustaan kuvitellen että se on ainoa oikea tapa harrastaa.
Älä ny p*skaa jauha mistään kuvaamisista. Et ole vieläkään onnistunut laittamaan ainuttakaan näkyville.
Kamera ei edes ole saapunut perille, taikka objektiivikaan, ja jo keksitään vikoja etukäteen. Vai että erivärisiä ajovaloja. No menkään kuvaamaan pitkällä valotuksella autojen ledivaloja hämärään. Millään kameralla, joka kykenee erottelemaan värejä, ei näy tasaisen värinen viiva... Se on katkonainen ja kaiken lisäksi siinä on melkoisesti eri sävyjä samasta väristä. Tähän pystyi jo ensimmäisen sukupolven a7 kaikkineen suttuineen.
Maffer kirjoitti:Älä ny p*skaa jauha mistään kuvaamisista. Et ole vieläkään onnistunut laittamaan ainuttakaan näkyville.
Kamera ei edes ole saapunut perille, taikka objektiivikaan, ja jo keksitään vikoja etukäteen. Vai että erivärisiä ajovaloja. No menkään kuvaamaan pitkällä valotuksella autojen ledivaloja hämärään. Millään kameralla, joka kykenee erottelemaan värejä, ei näy tasaisen värinen viiva... Se on katkonainen ja kaiken lisäksi siinä on melkoisesti eri sävyjä samasta väristä. Tähän pystyi jo ensimmäisen sukupolven a7 kaikkineen suttuineen.
Mutta hei, tämä Foveon ihmekenno sotkee värit jo ihan lyhyelläkin valotuksella, joka kuitenkin on se tyypillisin käyttäjätilanne.
En ole nähnyt minkään bayer kennoisen kameran tehneen autojen ajovaloista tuollaista väriarpomista kuin tämä Foveon kenno, kennon jonka piti olla hyvä, ylivertainen, nimenomaan väreissä.
Varmaan Foveon kennossa on jotakin hyvääkin, jossakin marginaalitilanteessa.
No ei sitä ainakaan pitäisi millään interpoloinnilla tehdä jos värejä väkisin haluaa nähdä. Bayerin tie on menty loppuun 60MP kinokennon myötä, siitä etiäpäin tavallinen tallaaja ei tule saamaan kakkuloillaan nimellistä resoluutiota koskaan irti.
Ei muuta kuin prismaa väliin ja 3CMOS sitten. Yksi, kaksi tai kolme kennoa - kuka niitä laskee?
Maffer kirjoitti:No ei sitä ainakaan pitäisi millään interpoloinnilla tehdä jos värejä väkisin haluaa nähdä. Bayerin tie on menty loppuun 60MP kinokennon myötä, siitä etiäpäin tavallinen tallaaja ei tule saamaan kakkuloillaan nimellistä resoluutiota koskaan irti.
Ai siis ei koskaan? Muistahan sanasi, katsotaan miten käy :) Noi uudet primet kun ovat aika teräviä jo melko isollakin aukolla, ja kehitys menee koko ajan eteenpäin, ei ehkä erityisen nopeasti, mutta ”ei koskaan” on myöskin aika pitkä ajan määritelmä.
Maffer kirjoitti:No ei sitä ainakaan pitäisi millään interpoloinnilla tehdä jos värejä väkisin haluaa nähdä. Bayerin tie on menty loppuun 60MP kinokennon myötä, siitä etiäpäin tavallinen tallaaja ei tule saamaan kakkuloillaan nimellistä resoluutiota koskaan irti.
Päinvastoin, tarpeeksi pikseliä kennolle niin linssin virheet peittävät bayerin puutteet (pl. se, että valoa heitetään edelleen n. puolet hukkaan.). ;)
Loppukäyttäjälle voisi tosin pullauttaa jonkin pikselibinnatun raakafilun sen >250MP sutturawin sijasta.
No jos hilataan se kino 100MP resoluutioon, bayerilla aletaan olla f/2.8 diffraktiorajalla. Siitä sitten tusinahintaisilla romukakkuloilla koittamaan irtoaako. Ei irtoa. Sitten maksetaan se 2500€ 50mm normilasista. Olkoot se sitten vaikka N.N. niminen kennoteknologia, niin RGB on saatava kerralla omiin ämpäreihinsä jolloin kinon resot voidaan pitää 36MP luokassa ja pyyhkiä Phase Onella lattiaa.
Mitä nyt tulee Foveonin puutteisiin, sitä varten on pitkä valotus että valohukkaa kompensoidaan. Varjot ja palaneet korjataan HDR:llä. Ei suinkaan laiteta sormea suuhun mitäs nyt.
Ota vaikka yksi kuva Sonillasi muiden iloksi sinäkin. 99% Foveonista kirjoitetut jutut on tuubaa mikä lähtee liikkeelle jonkun tampion JPG-kokeilusta. Eihän se nyt herra isä sentään ole APS-C koossa mikään sadan tonnin hevonhäntäjouhisivellin, vaan nyt katsotaan lähinnä montako Sonia se jättää taakseen (niistä siveltimistä on jouhet korvattu perskarvoilla).
Yhden P40 Pron hinnalla saa kaksi Quattroa tai 1/4 Sonia.
Maffer kirjoitti:Mitä nyt tulee Foveonin puutteisiin, sitä varten on pitkä valotus että valohukkaa kompensoidaan. Varjot ja palaneet korjataan HDR:llä. Ei suinkaan laiteta sormea suuhun mitäs nyt.
Isoin vika on se, että värit joudutaan joka tapauksessa arpomaan, kun jokainen foveonin kerros reagoi käytännössä kaikkeen näkyvään valoon ja vieläpä jokseenkin satunnaisesti, jolloin mikään vakiokorjaus ei ole koskaan oikein. Sitä ei mikään määrä valotusta tule korjaamaan.
No jos nyt odotetaan että romut tulee kun tulee ja heitetään sitten jokeen kun aika on. Suosittelen että suhtaudutte samanlaisella epäilyksellä kaikkiin tuleviin romuihin niin saa paljon mielenkiintoisempia vääntöjä aikaiseksi.
Mielestäni paljon vakavampi ongelma on Fujin matokenno joka ei yritä ratkaista mitään ongelmaa vaan vain lisää niitä.
Maffer kirjoitti:Mitä nyt tulee Foveonin puutteisiin, sitä varten on pitkä valotus että valohukkaa kompensoidaan. Varjot ja palaneet korjataan HDR:llä. Ei suinkaan laiteta sormea suuhun mitäs nyt.
No, lukemani perusteella se on vain niin että on niistä kuvaajia joilta menee sormi suuhun jos vaikka vain akku pitäisi vaihtaa kesken kuvauspäivän. Kaikki ilmeisesti ei ole niin joustavia että voisi toimia tilanteen vaatimalla tavalla, vaan helposti tuhahdetaan pienenkin epämukavuuden (esim. akun vaihto) edessä että laite on romu. Muistat varmaan joistakin vanhoista keskusteluista jotakin tämän suuntaista.
Useampi tai pitkä valotus ei ole aina mahdollista. Jos on niin kuvaustilanne onkin jo paljon helpompi.
Sonylla oli joskus menneisyydessä, vuosia sitten, joitakin ongelmia pitkien valotuksien kanssa. Miksi silloin ei useampi lyhyt valotus ja niiden yhdistäminen tullut mieleen, kuten nyt tuli. Sillon meni joltakin sormi suuhun, ja taitaa mennä vieläkin aina yhä uudestaan kun vähänkin tähän (Sony) asiaan liittyvää tulee keskusteluun mukaan.
Mähän kuvasin Sonyn star trailsit lopulta pinoina kun totesin laitteen olevan kelvoton ja samaan päätyi muutkin jostain jotain ymmärtävät säätäjät. Kysehän on aivan eri asiasta - monen tonnin vehkeessä tehdään satasen kameran optimointi.
Yhtä lailla voi todeta Canonin olevan sontaa ennen markki nelosta. Minkäs värisiä ne varjot on? No pinkkiä ja magentaa. Taitaa kuule varjoissa sininen auto olla magenta ja merkistäkään ei välttämättä saa enää selvää.
Tuomitsen romun romuksi kun olen pari tuntia käyttänyt sitä vähintään. Nyt se saippuakotelo lentää jossain siperian yllä.
Maffer kirjoitti:Yhtä lailla voi todeta Canonin olevan sontaa ennen markki nelosta. Minkäs värisiä ne varjot on? No pinkkiä ja magentaa. Taitaa kuule varjoissa sininen auto olla magenta ja merkistäkään ei välttämättä saa enää selvää.
Sentään ymmärsivät, ettei pikselien maskaamisella saa aikaan kuin sutta ja sekundaa ja kehittivät suoraan dual pixel viritelmänsä. Nyt vaan sony menee mobiilikennoissa jo 2x2 asettelulla yhden mikrolinssin alla, joten sielläkin on maskailut kohta historiaa. Siihen tosin menee hetki, että sellainen kenno on sellaisen firman tuotteessa joka osaa pitää näppinsä erossa raakadatasta.
Hyvä vääntö käynnissä ja just jetsulleen oikeassa paikassa. Hyvä pojat!
Maffer kirjoitti:Kamera ei edes ole saapunut perille, taikka objektiivikaan, ja jo keksitään vikoja etukäteen.
Tää piti vaan poimia täältä. Muistaakseni tovi sitten joku dumas optiikan täysin romuksi vaikka se oli vasta protoasteella. Sinällään olemassa olevan kameran sämppelikuvien perusteella jo voikin tehdä jotain päätelmiä. Sen sijaan proto patenteista sen sijaan on aika haastava sanoa mitään. Tai siis toki on niitäkin jotka siihen pystyy.
Ottakaas japanilaisista mallia postin käsittelyssä. 19. päivä tilattu, 20. päivä veivät paikalliseen postiin ja tänään Sigma on jo Helsingissä tullissa. Eri asia on miten sujuvasti se sieltä sitten joskus lähtee.
Maffer kirjoitti:Älä ny p*skaa jauha mistään kuvaamisista. Et ole vieläkään onnistunut laittamaan ainuttakaan näkyville.
Kamera ei edes ole saapunut perille, taikka objektiivikaan, ja jo keksitään vikoja etukäteen.
Sinullekko meinaat että valokuvaan, sallinet minun nauravan =) =) =)
Etkö vieläkään usko/ymmärrä, että kiinnostukseni laittaa tänne kuvia on +-0, kun ei nyt vaan yksinkertaisesti kiinnosta niin ei kiinnosta.
Vai keksitään vikoja etukäteen, keneltäkö lie opittu sekin piirre, paas katsoin peiliin ja taas repesin, lollika lollia... =) =) =)