Pentaxilta uusi APS-C runko
-
- Viesti:
Re: Pentaxilta uusi APS-C runko
K-1 takanapit ei ole valaistuja. Ainoastaan se näytön alapuoli on mikä on turha bling. Nikonilla D4+ ja D850 on oikein tehty.
-
Tekeekö muistini tepposet? Kun painaa sitä valaistuksen on/off nappia, niin eikö valot syty myös taakse johonkin nappeihin? Pystyikö sen peräti menun valikoista vaikuttamaan mihin valaistus syttyy?Maffer kirjoitti:K-1 takanapit ei ole valaistuja. Ainoastaan se näytön alapuoli on mikä on turha bling. Nikonilla D4+ ja D850 on oikein tehty.
No, tämän uuden APS-C rungon kohdalla on vielä huhuilu kesken, joten emme 100% varmasti tiedä miten siinä on asia hoidettu...
EDIT:
Muistin suunnilleen oikein...
https://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-1/5" onclick="window.open(this.href);return false;
The K-1 features unique LED lighting that proves to be extremely useful in low light or challenging lighting situations. LED's located behind the LCD screen, in the memory card slot, at the top of the lens mount and in the battery compartment give users plenty of illumination options to utilize as they see fit.
The settings can be easily customized using the illuminations settings menu options found tucked away in the camera's main settings menu. Using the customization options you can set the LCD and rear button illumination to different brightnesses and toggle off/on the lens mount, memory card slot and battery compartment LEDs.
Minusta K-1:ssä on hoidettu erittäin hyvin tämä asia.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viesti:
No eipä tossa omassa muu pala kuin paneelin tausta ja lankakaken kolo. Eikä pala mk1:ssäkään noissa kahdessa muussa.
Toi "Backside Controls" on nimenomaan toi takanäytön alla olevat Need for Speed blingblong valot millä ei ole mitään virkaa kunnes kiskoo sen paneelin irti ja sittenkin ne valaisee yleensä maata kameran alla. Sakepäissä tehty halpuutus kun ei muutakaan ymmärretty. Harakirin paikka jollekin mitsumotolle.
Toi "Backside Controls" on nimenomaan toi takanäytön alla olevat Need for Speed blingblong valot millä ei ole mitään virkaa kunnes kiskoo sen paneelin irti ja sittenkin ne valaisee yleensä maata kameran alla. Sakepäissä tehty halpuutus kun ei muutakaan ymmärretty. Harakirin paikka jollekin mitsumotolle.
-
Piti oikein tarkistaa. Omassani valot toimivat aikaarskan viestissä kuvatulla tavalla.Maffer kirjoitti:No eipä tossa omassa muu pala kuin paneelin tausta ja lankakaken kolo. Eikä pala mk1:ssäkään noissa kahdessa muussa.
-
- Viesti:
Väitätkö että sun K-1:ssa on oikeasti valaistuja takanappeja? Edelleen toi backside controls tarkoittaa sen takanäytön pohjassa olevia ledejä mitkä vaivoin valaisevat sitä takapaneelia.
Kas siinä on backside controls valot päällä. Osa valosta sivuaa joitain takanappeja, osa jää täysin pimeäksi ja osan päälle tulee näytön tangoista varjoja. Eeppinen sähellys missä ei ole mitään tolkkua. Sen sijaan että olisi tehty valaistut napit kuten Nikon teki.
Penan visionäärinen näkemys on vissiin että käyttäjä alkaa sähläämään takanäyttöä juuri oikeaan kulmaan että vaivoin näkee umpipimeässä jonkin tietyn nappulan? Sitten neropatit vielä unohtivat että takanäytön yläpuolellakin on rungossa takana nappeja.
Nyt voisi murjaista vitsin että missähän tän uuden Penan takavalot on kun takanäyttöä ei saa ollenkaan käännettyä?
Kas siinä on backside controls valot päällä. Osa valosta sivuaa joitain takanappeja, osa jää täysin pimeäksi ja osan päälle tulee näytön tangoista varjoja. Eeppinen sähellys missä ei ole mitään tolkkua. Sen sijaan että olisi tehty valaistut napit kuten Nikon teki.
Penan visionäärinen näkemys on vissiin että käyttäjä alkaa sähläämään takanäyttöä juuri oikeaan kulmaan että vaivoin näkee umpipimeässä jonkin tietyn nappulan? Sitten neropatit vielä unohtivat että takanäytön yläpuolellakin on rungossa takana nappeja.
Nyt voisi murjaista vitsin että missähän tän uuden Penan takavalot on kun takanäyttöä ei saa ollenkaan käännettyä?
-
Joo, eihän tuo Pentaxin ratkaisu ole täydellinen, mutta ei voi sanoa, että olisi täysin onnetonkaan. Selvästi sentään yritetty. Extravalaisuhan ei jää vain hienosti kääntyvän takanäytön ledeihin, vaan ledejä on sijoitettu muistikorttitilaan ja objektiivin bajonetin viereen valaisemaan objektiivin vaihtoa pimeässä. Takaosan napit olisivat tosiaan voineet olla "taustavalaistuja, mutta ehkä siinä on ollut joku tekninen syy, että ovat toteuttaneet sen noin...
...Sony A7RII tapauksessa hoidin homman näin, paremman puutteessa ;-)
valo by Aika Arska, on Flickr
Joka itseasiassa toimii oikeastaan oikein hyvin! Ollut ahkerassa käytössä kun olen kuvaillut sysipimeässä tähtitaivasta...Hätävarana voi valaista vähän kameralaukkua ja muutakin jalustan läheisyydessä. Suosittelen. Löytyy aina helposti siitä kamerahihnasta.
...Sony A7RII tapauksessa hoidin homman näin, paremman puutteessa ;-)
valo by Aika Arska, on Flickr
Joka itseasiassa toimii oikeastaan oikein hyvin! Ollut ahkerassa käytössä kun olen kuvaillut sysipimeässä tähtitaivasta...Hätävarana voi valaista vähän kameralaukkua ja muutakin jalustan läheisyydessä. Suosittelen. Löytyy aina helposti siitä kamerahihnasta.
-
- Viesti:
No siinäpä on hyvä kysymys. Rahaa oli laittaa tuollainen tankojumppa tuonne taakse, mutta ei kuitenkaan vaikka samanlaista näyttöä kuin KP:ssa ja aitoja taustavalonappeja?
-
Mihin sitä näppäinvaloa oikeastaan tarvitsee? K-1:n harvalukuiset näppäimet kyllä muistaa pimeässäkin. Joten peukalo kyllä menee tarvittaessa juuri oikean näppäimen kohdalle. Ja useimmat näppäimet herättävät vielä takanäytön, joten harhanäppäilyn kyllä huomaisi aika pian. Useammin olen tarvinnut tietokoneen näppäimistöön valoja, mutta siinä näppäimiä onkin jotain 70.
-
- Viesti:
No sitä tarttee nimenomaan siellä mihin Pentaks ostetaan - hankalissa sääolosuhteissa hämärässä ja pimeässä sekä pimeänäön säilyttämisessä. Aina ei pelkillä sormilla pärjää. Pentax mokasi ja ongelma on korjattava seuraavaan malliin.
Kankeilla jäisillä sormilla yks lysti miten ne napit tuntumalla on, aina ei vain pysty.
Kankeilla jäisillä sormilla yks lysti miten ne napit tuntumalla on, aina ei vain pysty.
-
Jos näppituntuma on heikko, tarjoaako Nikon paremman vaihtoehdon?
-
- Viesti:
Öö ei. Kun pointti ny oli että siinä vaiheessa kun menee vaikeaksi joutuu turvautumaan valoon napeissa. Siinä tilanteessa ei enää tarttis mitään takanäytön kääntelyä että näkee haluamansa alueen takapaneelista. Pentaks vielä mokasi niin että ne nappuloiden tekstit ja symbolit eivät erotu kunnolla kun niihin kohdistuu suora valo vaan koko nappi kiiltää ja heijastelee varsinkin kun runkoa on käytetty usea vuosi.
-
Itse pidän K-1:n peräpäätä melkein täydellisenä. Ainoastaan valotuksen lukitusnappi, se joka sytyttää tähden näyttöön, on huonossa paikassa. Pilkkirukkaset kädessä kuvatessa tahtoo aina mennä valotus lukkoon jos käyttää takanappitarkennusta. Toinen pieni ongelma on AF-moden vaihto C:n ja S:n välillä. En ole keksinyt tapaa vaihdella näitä kahta nopeasti.
-
Minun kuvaustavassa valotus lukittuu aina samaan aikaan tarkennuksen kanssa, ja käytän siis molempiin laukaisunappia. Sopii, koska haluankin, että pääkohde/tarkennuskohta on valonmittauksen lähde.magyar kirjoitti:Itse pidän K-1:n peräpäätä melkein täydellisenä. Ainoastaan valotuksen lukitusnappi, se joka sytyttää tähden näyttöön, on huonossa paikassa. Pilkkirukkaset kädessä kuvatessa tahtoo aina mennä valotus lukkoon jos käyttää takanappitarkennusta. Toinen pieni ongelma on AF-moden vaihto C:n ja S:n välillä. En ole keksinyt tapaa vaihdella näitä kahta nopeasti.
Tarkennustapaa vaihdan painamalla AF MODE -nappia ja etusormella eturullasta vaihdan noiden välillä. Nopeus riippuu tietysti sorminäppäryydestä, mutta minulle se nopeus on riittänyt.
-
Itse olen tottunut käyttämään keskellä olevaa tarkennuspistettä: ensin tarkennan ja sitten sommittelen. Tämän lisäksi käytän sitten koko kuva-alalta keskiarvoistavaa valonmittausta, ja olen oppinut tekemään mahdolliset tarvittavat korjaukset sen mukaan miten tiedän kameran toimivan. Esimerkiksi jos tummahkolla kuva-alalla on vaaleita kasvoja, pitää säätää valotusta alaspäin. Valotuksen mittaan siis mieluiten silloin kun sommittelu on lopullinen. Tämä on paljon tottumiskysymys (ja tulee kaukaisesta menneisyydestä kun muita vaihtoehtoja ei ollut) ja tiedän, että omaksumani tapa ei ole paras tai nopein. (Viime aikoina olen alkanut opetella myös muiden tarkennuspisteiden käyttöä, kun DFA-linsseillä C-moodilla on tarve seurata muutakin kohtaa kuin keskipistettä).
AF-moodin säätämistä varten ainakin minä joudun laskemaan kameran pois silmiltä ja katsomaan niitä säätimiä (ja näyttöä). Varmaan tuonkin voisi opetella nopeammaksi.
K-1:ssähän pystyy suljinnopeutta, aikaa, ISOa ja valotuksenkorjainta säätämään kuvausotetta muuttamatta kun tuo tieto on saatavilla myös etsimessä. Tätä oikeastaan tarkoitin nopealla säätämisellä, jota en itse ainakaan pysty "sokkona" tekemään AF-moodille.
AF-moodin säätämistä varten ainakin minä joudun laskemaan kameran pois silmiltä ja katsomaan niitä säätimiä (ja näyttöä). Varmaan tuonkin voisi opetella nopeammaksi.
K-1:ssähän pystyy suljinnopeutta, aikaa, ISOa ja valotuksenkorjainta säätämään kuvausotetta muuttamatta kun tuo tieto on saatavilla myös etsimessä. Tätä oikeastaan tarkoitin nopealla säätämisellä, jota en itse ainakaan pysty "sokkona" tekemään AF-moodille.
-
- Viesti:
Keskipiste on ihan OK mihin vain. Vaikka olisi kuinka peilitön hahmontunnistustarkennus, ei kukaan ihminen pidä mitään pörriäistä juuri siinä oikeassa yläkolmanneksessa muuta kun tuurilla vaan käy vahinko ja pörriäinen lipsahtelee ulos ruudusta.
Keskipisteellä koitetaan pitää kohde jyvällä eikä tarvitse mitään blingblong peilittömiä. Kuka ny kiikaritähtäimelläkään metsästää ajetellen että nyt napsuu kun karhun perse vilkkuu tähtäimen reunamilla.
Keskipisteellä koitetaan pitää kohde jyvällä eikä tarvitse mitään blingblong peilittömiä. Kuka ny kiikaritähtäimelläkään metsästää ajetellen että nyt napsuu kun karhun perse vilkkuu tähtäimen reunamilla.
-
99%:ssa minun valokuvauksestani tuo pitää paikkansa. Se 1% on sitten se kun haluaisin silmän tarkaksi ja sen silmän jonnekin muualle kuin keskipisteeseen, isolla aukolla. Näissä olen opetellut muiden tarkennuspisteiden käyttöä C-moodissa.Maffer kirjoitti:Keskipiste on ihan OK mihin vain. Vaikka olisi kuinka peilitön hahmontunnistustarkennus, ei kukaan ihminen pidä mitään pörriäistä juuri siinä oikeassa yläkolmanneksessa muuta kun tuurilla vaan käy vahinko ja pörriäinen lipsahtelee ulos ruudusta.
Keskipisteellä koitetaan pitää kohde jyvällä eikä tarvitse mitään blingblong peilittömiä. Kuka ny kiikaritähtäimelläkään metsästää ajetellen että nyt napsuu kun karhun *sensuroitu* vilkkuu tähtäimen reunamilla.
-
99%:ssa minun valokuvauksestani tuo pitää paikkansa. Se 1% on sitten se kun haluaisin silmän tarkaksi ja sen silmän jonnekin muualle kuin keskipisteeseen, isolla aukolla. Näissä olen opetellut muiden tarkennuspisteiden käyttöä C-moodissa.Maffer kirjoitti:Keskipiste on ihan OK mihin vain. Vaikka olisi kuinka peilitön hahmontunnistustarkennus, ei kukaan ihminen pidä mitään pörriäistä juuri siinä oikeassa yläkolmanneksessa muuta kun tuurilla vaan käy vahinko ja pörriäinen lipsahtelee ulos ruudusta.
Keskipisteellä koitetaan pitää kohde jyvällä eikä tarvitse mitään blingblong peilittömiä. Kuka ny kiikaritähtäimelläkään metsästää ajetellen että nyt napsuu kun karhun *sensuroitu* vilkkuu tähtäimen reunamilla.
-
Tuossa tapauksessa mittaan valon suoraan kasvoista/pääkohteesta. Varsinaista valotuksenkorjausta en käytä, koska käytän käsisäätöjä.magyar kirjoitti:Esimerkiksi jos tummahkolla kuva-alalla on vaaleita kasvoja, pitää säätää valotusta alaspäin. Valotuksen mittaan siis mieluiten silloin kun sommittelu on lopullinen.
Myös tuo AF-moodikin näkyy vaihdettaessa siellä optisessa etsimessä. Silmä etsimellä, AF MODE pohjassa, niin eturullalla voi säätää tarkennustapaa ja takarullalla tarkennuspisteitä.
-
Lopulta sitten vähän täsmällisempää tietoa
https://www.topshot.fi/product/17880/pe ... amerarunko
-
Joo, Pentaxin suomisivut ei paljon "uutisista" notku...PPellinen kirjoitti:Lopulta sitten vähän täsmällisempää tietoa
https://www.ricoh-imaging.fi/fi/aloitussivu.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Aika kovaan hintaan meinaavat myydä. Varsinkin jos vertaa kinokennoiseen K-1:een.
Täällä lisää keskustelua K-3III mallista:
https://www.pentaxforums.com/forums/16- ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;