Okei, tuossa on viety asiaa vähän eteenpäin. Ainut negatiivinen asia, että jos kamera tekee valituilla asetuksilla itse korjaukset tähän yhteen isoon pixel shift RAW tiedostoon, niin tietynlaiset korjaukset jälkikäsittelyssä ilmeisesti mahdotonta tehdä enää (kuten motion correction). Esimerkiksi Pentaxin pixel shift tiedoston kanssa pystyi jälkikäteen valitsemaan, että minkälaista erikoiskorjausta haluaa lisätä siihen, kuten vaikka tuo motion correction.Shuko kirjoitti:https://diglloyd.com/blog/2019/20190413 ... Creek.html" onclick="window.open(this.href);return false;But the Panasonic S1R uses an 8-frame multi-shot high-res mode approach that performs in-camera merging of those 8 frames into single raw file with size equivalent to four frames. A smart merge, not a dumb-recording science fair project like Pentax and Sony.
Voisi jopa ajatella, että kun sinulla on vaikkapa Sonyn pixel shiftin tuottama raakamateriaali (joko 4 tiedostoa tai 16 tiedostoa), niin jos tulevaisuudessa pikselisiirtelyn käsittely kehittyy eri ohjelmissa, niin niistä voisi saada myöhemmin vielä enemmän irti...
Olen kuitenkin myös samaa mieltä, että Panasonicin suunta on oikea. Eli valmiiksi pureskeltu materiaali on kuitenkin ehkä käyttäjän kannalta parempi.
Lopuksi haluan kuitenkin sanoa, että pixel shift kuvauksen käyttäminen on kuitenkin melko marginaalista puuhaa, sitä tarvitaan vain erittäin huolelliseen ja tarkkaan valokuvaamiseen. Tällöin ei loppujen lopuksi ole enää niin hirveän iso asia jos joudut askartelemaan jälkikäsittelyn kanssa yhden työsuoritteen enemmän (kuvien liittäminen apuohjelmalla yhdeksi hi-res DNG tiedostoksi).