Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
mremonen kirjoitti:En nyt oikein kyllä ymmärrä, että mitä ihmeellisiä toimintoja siinä Nikonin laukaisunapissa on? Painaa nappia, kamera ottaa kuvan. Puoleen väliin painettaessa tarkennus aktivoituu, jollei ole ymmärtänyt kytkeä moista turhaketta pois päältä. Sitten - riippuen kuvausmoodista - laukaisinta alhaalla pitäen kuvia tulee yksi tai monta. Nopeasti tai hitaasti. Tai jonkun mielestä hitaasti ja vielä hitaammin.
Mitähän nyt taas olen missannut? Ei tuo nyt ainakaan Sonyn vastaavasta eroa.
Mikä tässä nyt on niin vaikeata? Kertalaaki on kertalaaki. S-asennossa tuo laukoo niin kauan kuin nappi on alhaalla, kun laukaisukynnys on ohitettu. Jos haluat käyttää ampumaradalta oppimiasi tärähdystä vähentäviä laukaisutekniikoita, niin se on mahdotonta, kun saat muutaman kuvan yhden sijasta. Sitten salaman tyristori on tyhjänä ja punahehkuisena puhumattakaan, ettei joka tilanteeseen sovi laukoa useita sarjassa esimerkiksi tilanteen arvokkuuden vuoksi.
Hel_Nis: Paina hitaasti toisen ja kolmannen nivelen välillä riittävän tasaisesti, niin kyllä poksuu. Jos painat sormen päällä, niin se toimii niin kuin pitääkin, mutta kamera heilahtaa aivan toisella tavalla. Tuon voit testata samalla tavalla kuin vakaajaakin testataan eli esimerkiksi kuvaamalla pidemmillä ajoilla pistemäistä valoa tumma taustaa vasten.
niffe kirjoitti:Hel_Nis: Paina hitaasti toisen ja kolmannen nivelen välillä riittävän tasaisesti, niin kyllä poksuu.
Näinhän minä painan aina. Ja tosiaan, saa painaa todella, todella hitaasti, että saa tuon laukeamaan kahdesti. Eipä ole mulla ollut koskaan ongelmana. Onko vika sitten tekniikassa vai kamerassa? Jos painan normaalisti, niin ottaa yhden kuvan. Tosin en juurikaan ota kuvia S-moodissa. Yleensä mulla on CL-moodi.
S-asennossa tuo laukoo niin kauan kuin nappi on alhaalla, kun laukaisukynnys on ohitettu.
Ei muuten lauo. Jos nappi on pohjassa, ei S-moodissa sen yhden kuvan jälkeen ota muita. Jos nappi ui siinä jossain välimaastossa laukaisukynnyksen ympäristössä, niin silloin voi tulla useampia sulkimen räpsähdyksiä. Jotka voivat johtua ihan siitä syystä, kun nappia on painettu vain hieman laukaisukynnyksen yli ja peilin tärähdys nostaa sormea sen millin sadasosan takaisin ylös.
Juu ja tenava kirjoittaa tähän peilistä jonkun keskikaljanhuuruisen kommentin.
Viimeksi muokannut mremonen, Touko 25, 2017 13 : 59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Hel_NiS kirjoitti:Moodi kestalaukaisulle ja nappi pohjaan. Yksi kuva.
niffe kirjoitti:S-asennossa tuo laukoo niin kauan kuin nappi on alhaalla, kun laukaisukynnys on ohitettu.
Nyt en tajua enää. Kun pääsen kotiin niin ekana on kokeiltava S-moodia ekaa kertaa ties kuinka moneen vuoteen vain jotta näen miten tuo D800 toimii. :-D
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
^Kyllä sen saa räpsähtämään enemmän kuin kerran, jos painaa todella, todella, todella (you got the point) hitaasti. Niin voi tulla kaksi kuvaa kerralla. Kokeilin D810:llä ja D500:lla. Mutta edellyttää, ettei paina nappia pohjaan, vaan se jää siihen "kellumaan". No, kuka mitenkin...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
mremonen kirjoitti:^Kyllä sen saa räpsähtämään enemmän kuin kerran, jos painaa todella, todella, todella (you got the point) hitaasti. Niin voi tulla kaksi kuvaa kerralla. Kokeilin D810:llä ja D500:lla. Mutta edellyttää, ettei paina nappia pohjaan, vaan se jää siihen "kellumaan". No, kuka mitenkin...
Joo, todellakin. Joka päivä oppii jotakin uutta, terveisin Nikonia vuodesta - 07 :) Eli toisin sanoen, en usko, että tuohon vikaan/ominaisuuteen tulen törmäämään ihan heti uudelleen...
EDIT. Kokeilin valokatkaisijalla samaa. Valo jää välkkymään kun katkaisija on sopivassa kohdassa..
Terävän ja melkein terävän kuvan välillä on se pieni ero. Kuvan terävyyteen on ilman muuta helpoin vaikuttaa ennen kuvan ottamista. Minä lauon noita tuplakuvia jatkuvasti johtuen tavastani pitää kameraa tukevassa otteessa ja laukoa kuvia mahdollisimman smoothisti.
niffe kirjoitti:Terävän ja melkein terävän kuvan välillä on se pieni ero.
Mikäli noista tyristorihorinoista mitään ymmärsin, niin kuvaat salamilla. Siinä ei kuvaa taida saada tärähtämään jollei kamera ole vapaassa pudotuksessa. Mutta kyllä sulla on tekniikassa vikaa jos et saa teräviä kuvia kuin heruttamalla. Pitkät suljinajat sitten erikseen, mutta niitä varten kehittivät amerikassa viime viikolla jalustan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
niffe kirjoitti:Terävän ja melkein terävän kuvan välillä on se pieni ero.
Mikäli noista tyristorihorinoista mitään ymmärsin, niin kuvaat salamilla. Siinä ei kuvaa taida saada tärähtämään jollei kamera ole vapaassa pudotuksessa. Mutta kyllä sulla on tekniikassa vikaa jos et saa teräviä kuvia kuin heruttamalla. Pitkät suljinajat sitten erikseen, mutta niitä varten kehittivät amerikassa viime viikolla jalustan.
Jep, erityisesti näin kesäkuumalla tyristorit lämpenevät ja salama saattaa siirtyä vartiksi jäähdytysmoodiin. Sitten on kuvaus ohi, ellei varalaitetta ole käden ulottuvilla. Käytän salamaa kontrastinhallintaan, joten sisätiloissa voi valottaa epäterävyyttä ihan riittämiin. Hyvällä laukaisutekniikalla voi tiristää herkkyydestä aukon pois helposti. Sillä saa sitä dynamiikkaakin vähän lisää kuviin tai vaihtoehtoisesti yhden aukon syväterävyyttä lisää.