Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Kalainen kirjoitti:Hyviä kuviahan nuo on, ihan turhaan selittelet. Miltäs kamera tuntuu noin yleisesti, onko responsiivinen vai lagaava? Itse en ole A7R:ää käyttänyt, mutta ilmeisesti se on ainakin ollut vähän lagaava, mikä olisi kyllä itselle iso miinus. Mietin sillä vaan, kun resoja on vielä nostettu, niin riittääkö vauhti kamerassa siihen.
Onhan toi paljon A7R:n ekaa generaatiota nopsempi melkein kaikin puolin, paljon nopeampi AF ja EFCS yksin jo vaikuttaa älyttömästi. Bufferin tyhjentely vie kyllä aikaa jos onnistuu sen täyteen saamaan ja heti kuvanoton jälkeen jos yrittää chimpata niin tulee tuttu "processing..."
Enkä selitellyt ;) Hiukan harmitti kun olis voinut ottaa ihan ok kuvia enemmänkin jos olis ollut aikaa paremmin; Yli 50% kuvista oli melko puhtaita siluetteja; saihan noista kaivamalla jotain. Kamera toimi tuolla paljon paremmin kuin odotin heti kun sain setupin kuntoon, ennenkuin löytyi tuon display-asetus kohdalleen meinasi muutama ärräpää päästä. Tollanen kovaa kohti tulevakin tuntui olevan AF:lle aika helppo poimia; meniskö toi sitten niin että kun kohteeseen osuus tarpeeksi PDAF-pointseja alkaa tarkkuuskin nousta. LA-EA4:kin oli mukana mutten nähnyt sille tarvetta, AF teki juuri sen minkä piti LA-EA3:llakin. Vanhan A7R:n suljinviiveellä ei olisi esim. ao:sta tälläisestä tarvinnut haaveilla ja aika kivasti toi kenno kompensoi suht vähäisiä millejä lasissa.
Siitä niin AWR-laatua koko rahalla prkle!!! Vesiväri, kaksväri, vai miten tota nyt kuvailis? Jpekkiä koko rahalla. Hienoisista sävyliu'uista ei ole mitään jäljellä.
Siitä niin AWR-laatua koko rahalla prkle!!! Vesiväri, kaksväri, vai miten tota nyt kuvailis? Jpekkiä koko rahalla.
Jep, tutkailin tuota itsekkin ja kyllähän toi aika karulta näyttää. RAW-Histogrammissa subipuolella eri värikavissa on melkoisen kamalia "kasoja", siellähän on se n. 10M pixeliä jokaisessa värikanavassa (Bayer:in Brucen filtteröinti eli RGGB kanavat), mutta itseasiassa jokaisessa kavavassa noi värit on clunssattu pääosin tiettyyn kapeaan kohtaan, että varmaan päälle 70% kanavasta koostuu muutamasta kymmenestä luminanssiarvosta. Punaisen kasa on arvojen 50 - 100 välillä ja vihreän ja sinisen vielä pahemmat kasat on luminance 350-400 nurkilla. Jostain DAC/pyöristysvirheestä johtuen tuolla on vielä mielenkiintoinen reikä eli yksi value "kasan" keskellä on täysin aliedustettu kaikissa kanavissa.
Oikea 14 bit datahan olisi minimissään tuplamäärään valueita jakautuneena, itseasiassa hiukan yli jos oletetaan ettei noita mystisen aliedustettuja valueita olisi. Hiukan avoimeksi jää miten pahasti toi blokkipakkaus lisää tuota valueiden kasaantumista, kovin suuri data span tuolla ei ole eli pakkausblokin minimisteppi tuskin hirveästi vaikuttaa; joskaan ei se myöskään helpota tilannetta.
Jotakin on nyt pahasti pielessä Sonyn leirissä, jos mitään testaukseen liittyvää anomaliaa ei tule esiin. Lukuisat muut esimerkit ja kommentit tosin eivät anna liiemmin toivoa siitä, että kyseessä olisi vain erikoinen poikkeustilanne. Kyse on todennäköisesti todella vakavista ongelmista Sonyn kameraliiketoiminnassa yleisesti. Kuinka hyvin Sony tiedostaa nämä ongelmat, tai edes pitää niitä ongelmina, on tietysti toinen asia.
nomad kirjoitti:Entäs kameran oma jpg? Onko siinä samat ongelmat?
Erittäin todennäköisesti kyllä. Aiemmin esillä olleista RAW-artefaktien sampleista on ymmärtääkseni päätelty että kameran oma jpg-engine ei saa syötteenä kompressoimatonta RAW:ia vaan tuo samaa pakattua versiota mitä käyttäjillekin tarjotaan.
nomad kirjoitti:Entäs kameran oma jpg? Onko siinä samat ongelmat?
Erittäin todennäköisesti kyllä. Aiemmin esillä olleista RAW-artefaktien sampleista on ymmärtääkseni päätelty että kameran oma jpg-engine ei saa syötteenä kompressoimatonta RAW:ia vaan tuo samaa pakattua versiota mitä käyttäjillekin tarjotaan.
Tämä on kyllä aivan deal breaker. Sonyllä on käsissään viittä vailla läpilyönti vakavan valokuvauksen markkinoille, mutta kamerat tökkivät still-kuvauksen perusasiassa. Ei hyvä... Paitsi Nikonille.
nomad kirjoitti:Entäs kameran oma jpg? Onko siinä samat ongelmat?
Erittäin todennäköisesti kyllä. Aiemmin esillä olleista RAW-artefaktien sampleista on ymmärtääkseni päätelty että kameran oma jpg-engine ei saa syötteenä kompressoimatonta RAW:ia vaan tuo samaa pakattua versiota mitä käyttäjillekin tarjotaan.
Tämä on kyllä aivan deal breaker. Sonyllä on käsissään viittä vailla läpilyönti vakavan valokuvauksen markkinoille, mutta kamerat tökkivät still-kuvauksen perusasiassa. Ei hyvä... Paitsi Nikonille.
Kyllähän näitä koko ajan ammattilaisetkin ostaa, mutta onhan tää RAW-juttu koko ajan suurempi ja suurempi riippakivi Sonylle, kun suurin osa muista suurista valituksen aiheista fiksattiin tässä A7R II:ssa. Mitä enemmän ns. "vakavat kuvaajat" tätä kameraa hankkii sitä enemmän näitä "not quite nearly visually lossless" RAW paljastuksia tulee. Kun sitä dataa hukataan niin aina se välillä iskee ihan kunnolla päin näköä, ei siitä pääse yli eikä ympäri.
Itse tule toimeen tämän kanssa, kun omaan käyttöön muuten miellyttäviä vaihtoehtoja ei ole. Vaihtoehdot kun on kookkaampia, niissä ei ole wysiwyg:iä, kennovakainta, kunnon MF-apuaja jne. jne.
Hyvä että aihe saa näkyvyyttä ja tulee lisää esimerkkejä RAW:in ongelmista. Ei turhaan osta kameraa sellaiset joille tämä on deal breaker ja vastaavasti Sony saa painetta fiksata tämän.
nomad kirjoitti:Entäs kameran oma jpg? Onko siinä samat ongelmat?
Erittäin todennäköisesti kyllä. Aiemmin esillä olleista RAW-artefaktien sampleista on ymmärtääkseni päätelty että kameran oma jpg-engine ei saa syötteenä kompressoimatonta RAW:ia vaan tuo samaa pakattua versiota mitä käyttäjillekin tarjotaan.
Tämä on kyllä aivan deal breaker. Sonyllä on käsissään viittä vailla läpilyönti vakavan valokuvauksen markkinoille, mutta kamerat tökkivät still-kuvauksen perusasiassa. Ei hyvä... Paitsi Nikonille.
Juuri näin. Parasta ja paskinta samassa paketissa. Miksi turhaan keksiä "raakakuvaa" uudestaan...
Siitä niin AWR-laatua koko rahalla prkle!!! Vesiväri, kaksväri, vai miten tota nyt kuvailis? Jpekkiä koko rahalla. Hienoisista sävyliu'uista ei ole mitään jäljellä.
tässä vaan se ongelma, ettei ladattavissa ole RAW filua. Kaikki puhuu RAW-pakkauksen aiheuttamista pikku paskuuksista, mutta ei ole RAW kuvaa mistä asian voisi todentaa, ei edes diglloydin tilaajille. On vain prosessoitu jpg.
diglloyd tykkää näköjään tehtailla näitä "mielenkiintoisia" pläjäyksiä, ilmeisesti klikkauksien ja rahan toivossa.
Joo, mutta ihan hyvä vaan, niin eiköhän se Sonykin herää sen verran horteesta, että laittavat vaihtoehtoa tuolle keitetylle formaatilleen. Oli se nyt sitten kuinka susi tahansa, tai ei.
Hahah, ei helvetti mitä hommaa. RAW, RAW antakaa RAW? Ihan sama juttu kuin sen star trailsin kanssa. Luuletteko että toi on tuulesta temmattu juttu? No aivan yks ja sama, jos omistaisitte Sonyn kameran ja vielä kuvaisitte sillä niin kyllä niitä susitiedostoja syntyis onnistuneiden ohella.