Turhauttaako Kennokoosta keskusteleminen

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
temama
Viestit: 10702
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Aegean kirjoitti:Joo ei näköjään olekaan kokeillut, sori se väittämäni!

Mutta muutenhan mies puhui ihan järkeä. Ei se, että on harrastanut valokuvausta 40 vuotta, tee hänestä tietämätöntä. Kas kun sellaisella pitkänlinjan harrastajalla on about sama kokemus kuin vaikka 10v sitten valokuvaamisen aloittaneella digikuvaajalla PLUS sitten se 30v siellä aikaisemassa historiassa....
En tarkoittanutkaan sitä, vaan ihmettelin että eikö noin pitkällä kokemuksella pitäisi ymmärtää suurinpiirtein mistä tässä adapterissa on kysymys.
Aegean kirjoitti:Saa nähdä mikä tuon kakkulan suhteen todellisuus, jahka siitä saadaan vähän kotoisempia käyttäjäkokemuksia. Mielenkiintoinen vehje sinänsä, mutta sen ja croppijärkkärin yhteenlasketulla hinnalla voisi ehkä saada jo ihan aidonkin kinokennollisen..?

Valon määrä on sitten vielä yksi kysymys. Itse kuulun niihin kuvaajiin, joille valon ylenpalttisesta määrästä on monesti enemmän harmia kuin hyötyä.
Joo, ja sitten siinä on vielä se hyvä pointti, että sitä ei ole pakko käyttää ;) Adapterin saa pois välistä.

Kaikki eivät halua isokokoista kameraa, mutta tahtoisivat välillä kuitenkin nauttia samantyyppisestä valokuvasta mitä kinojärkkäri ja valovoimainen objektiivi pystyy antamaan. Ts. taiteilla kapealla syväterävyydellä ja bokehilla. Tähän asiaan tämä adapteri voisi olla ratkaisu niille joilla on APS peilitön.

Odottelen jonkun aikaa käyttökokemuksia maailmalta, ja mikäli kaikki vaikuttaa hyvältä, niin taidan hommata mokoman adapterin NEXiin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
pekde
Viestit: 408
Liittynyt: Huhti 29, 2003 16 : 27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pekde »

Ohhoh. Minä kun olen tässä mollannut m43-systeemiä, niin nythän sille oikeasti tulisi tarkoitus. Ja ihme rutinaa taas heti vanhoilta parroilta noilla foorumeilla, että no kun se maksaa $600. Sitten kuitenkin ostelevat parin tonnin valolaseja.

Aika uskomaton juttu, jos edes puoliksi toimii niin kuin tuo alkuhypetys antaa myöten!
Nikon D40
Sony Cybershot DSC-HX5
Canon Digital IXUS 90 IS
Canon Powershot A720 IS
Canon Powershot A710 IS
Canon Powershot A70
- pitkän linjan roskapokkarimies, opettelen kuvaamista ja kameran käsittelyä
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

pekde kirjoitti:Ohhoh. Minä kun olen tässä mollannut m43-systeemiä, niin nythän sille oikeasti tulisi tarkoitus. Ja ihme rutinaa taas heti vanhoilta parroilta noilla foorumeilla, että no kun se maksaa $600. Sitten kuitenkin ostelevat parin tonnin valolaseja.

Aika uskomaton juttu, jos edes puoliksi toimii niin kuin tuo alkuhypetys antaa myöten!
_________________
Nikon D40
Sony Cybershot DSC-HX5
Canon Digital IXUS 90 IS
Canon Powershot A720 IS
Canon Powershot A710 IS
Canon Powershot A70
- pitkän linjan roskapokkarimies, opettelen kuvaamista ja kameran käsittelyä
Niinpä, siinä voi tulla mieleen vaihtaa pokkarit järjestelmään? Ihan turhaa urputusta jos taskukamera kuitenkin edelleen mahtuu ison kameran laukkuun.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Re: Vai "kennokoko"...

Viesti Kirjoittaja jmra »

temama kirjoitti:- adapteri tekee objektiivista valovoimaisemman! Kyllä! Sama objektiivi, sama aukko - tämän adapterin kanssa APS kenno saa enemmän valoa kuin mitä kinokenno saisi. Ilmiö perustuu telekompressoriin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Telecompressor
Valomäärä mikä adabterin edessä olevasta objektiivista menee läpi on kyllä edelleenkin aivan sama kuin ilman adapteria. Toki tämä valomäärä puristetaan pienemmälle pinta-alalle, joten valon intensiteetti kennon pinnalla on suurempi. -> valon voimakkuus/pinta-ala on suurempi. Sen sijaan koko kennon keräämä valomäärä adapterilla on sama kuin suurempi kennoisen ilman adapteria.

Mutta jos kennoissa on saman verran pikseleitä, niin pikselit ovat pienemmässä kennossa vastaavasti pinta-alaltaan samassa suhteessa pienempiä, jolloin ei siihen yhdelle pikselille mene sen enempää valoa kuin suurempikennoisessakaan.

Eli valovoima ei kyllä kasva. Sen sijaan pienenee, kun häviötä tuossa adapterissakin väistämättä tulee.
Viimeksi muokannut jmra, Tammi 18, 2013 16 : 08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
temama
Viestit: 10702
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Vai "kennokoko"...

Viesti Kirjoittaja temama »

jmra kirjoitti:
temama kirjoitti:- adapteri tekee objektiivista valovoimaisemman! Kyllä! Sama objektiivi, sama aukko - tämän adapterin kanssa APS kenno saa enemmän valoa kuin mitä kinokenno saisi. Ilmiö perustuu telekompressoriin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Telecompressor
Valomäärä mikä adabterin edessä olevasta objektiivista menee läpi on kyllä edelleenkin aivan sama kuin ilman adapteria. Toki tämä valomäärä puristetaan pienemmälle pinta-alalle, joten valon intensiteetti kennon pinnalla on suurempi. -> valon voimakkuus/pinta-ala on suurempi..
Juurikin näin!


jmra kirjoitti:Mutta jos kennoissa on saman verran pikseleitä, niin pikselit ovat pienemmässä kennossa vastaavasti pinta-alaltaan samassa suhteessa pienempiä, jolloin ei siihen yhdelle pikselille mene sen enempää valoa kuin suurempipikselisessäkään.

Eli valovoima ei kyllä kasva. Sen sijaan pienenee, kun häviötä tuossa adapterissakin väistämättä tulee.
Ei näin. Käytännössä sama objektiivi, sama aukko kombinaatio antaa adapterin kanssa APS kennolle intensiivisemmin valoa kuin kinokennolle.

Tuossa yllä laitoin linkin jossa asia on testattu ihan oikeassa elämässä, käytännön tilanteessa (lue keskivaiheelta juttua):

http://www.eoshd.com/content/9474/proto ... d-mark-iii

Eli NEXissä pystyi käyttämään ISO1600 herkkyyttä kun Canonin kinokennoisessa piti käyttää ISO3200 herkkyyttä, ja lopputulos oli hyvin samankaltainen. Ja sama objektiivia käytettiin, ja samaa aukkoa. Eikös tuossa ole jo ihan selvää faktaa? Lisäksi kuvanlaatukin oli hyvin samanlainen - adapteri ei ainakaan huonontanut kuvaa.
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

Ei se adapteri kyllä mistään sitä valoa lisää taio.

Kerrataan vielä.

Adapteri puristaa objektiivin läpi kulkevan valon pienemmälle pinta-alalle. Jolloin pienemmällä kennolla valon intensiteetti on kyllä suurempi kuin suurikennoisella ilman adapteria. Kennon keräämä valonmäärä on ikävä kyllä ihan sama jos jätetään adapterin häviöt huomioimatta.

Sen sijaan jos ajatellaan pienikennoista yhdellä objektiivilla ilman adapteria ja adapterilla, niin silloin adapterin kanssa valomäärä kyllä kasvaa, koska kuvakulma laajenee ja valo kerätään suuremalta pinta-alalta. Saman asian voi ajatella toisin siten, että käytetään objektiivin piirtoympyrää paremmin hyväksi.

-> tämä ei edelleenkään tuo mitään etua, koska suurempikennoisessa tämä etu tulee automaattisesti kennokoon kasvaessa.
temama
Viestit: 10702
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

jmra kirjoitti:Ei se adapteri kyllä mistään sitä valoa lisää taio.

Kerrataan vielä.

Adapteri puristaa objektiivin läpi kulkevan valon pienemmälle pinta-alalle. Jolloin pienemmällä kennolla valon intensiteetti on kyllä suurempi kuin suurikennoisella ilman adapteria. Kennon keräämä valonmäärä on ikävä kyllä ihan sama jos jätetään adapterin häviöt huomioimatta.

Sen sijaan jos ajatellaan pienikennoista ilman adapteria ja adapterilla, niin silloin adapterin kanssa valomäärä kyllä kasvaa, koska kuvakulma laajenee ja valo kerätään suuremalta pinta-alalta. Saman asian voi ajatella toisin siten, että käytetään objektiivin piirtoympyrää paremmin hyväksi.

-> tämä ei edelleenkään tuo mitään etua, koska suurempikennoisessa tämä etu tulee automaattisesti kennokoon kasvaessa.
Etkö katsonut antamani esimerkin käytännön tilanteesta? Se ei ollut mitään bullshittiä vaan ihan tosissaan tehty vertailu. Ja näitä esimerkkejä on netissä nyt enemmänkin. Kyllä se vaan nyt ikävä kyllä on niin, että tämä adapteri kasvattaa intesiteettiä pienemmälle kennolle kuin jos saman objektiivin ja aukon läpi sama valomäärä joudutaan hajoittamaan isommalle kinokennolle.

Esim. Nikonin alkuaikojen digijärkkäri Nikon E2 käytti samantyyppistä systeemiä kun filmille suunnitellut kino-objektiivit piti saada toimimaan pikkuruiselle 2/3" kennolle:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_E_series

Tulos oli, että vaikka kuvattiin f/16 aukolla, niin piti käyttää hyvin nopeita suljinaikoja, muuten kuvat paloivat helposti puhki. Eli valoa riitti kennolle ihan tarpeeksi!
pekde
Viestit: 408
Liittynyt: Huhti 29, 2003 16 : 27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pekde »

OskuK kirjoitti:
pekde kirjoitti:Ohhoh. Minä kun olen tässä mollannut m43-systeemiä, niin nythän sille oikeasti tulisi tarkoitus. Ja ihme rutinaa taas heti vanhoilta parroilta noilla foorumeilla, että no kun se maksaa $600. Sitten kuitenkin ostelevat parin tonnin valolaseja.

Aika uskomaton juttu, jos edes puoliksi toimii niin kuin tuo alkuhypetys antaa myöten!
_________________
Nikon D40
Sony Cybershot DSC-HX5
Canon Digital IXUS 90 IS
Canon Powershot A720 IS
Canon Powershot A710 IS
Canon Powershot A70
- pitkän linjan roskapokkarimies, opettelen kuvaamista ja kameran käsittelyä
Niinpä, siinä voi tulla mieleen vaihtaa pokkarit järjestelmään? Ihan turhaa urputusta jos taskukamera kuitenkin edelleen mahtuu ison kameran laukkuun.
Puhutko minun pokkareistani? En noita kaikkia käytä, Sonya vaan vaikka sen kuvanlaatu onkin huonoin. Olen samaa mieltä siinä, että jos kuitenkin kannetaan muutaman kilon putkia, niin on melko sama että onko se taltiointi laite lopulta sitten minkä 800g vai 500g. Mutta jos optiset ominaisuudet alkaa todella tuottaa etua täysikennoisiin järkäleisiin, niin miksei?
Nikon D40
Sony Cybershot DSC-HX5
Canon Digital IXUS 90 IS
Canon Powershot A720 IS
Canon Powershot A710 IS
Canon Powershot A70
- pitkän linjan roskapokkarimies, opettelen kuvaamista ja kameran käsittelyä
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Eipä tuolla adapterilla nexissä mitään etua FF:ään saa, mutta pääseehän sillä jo lähelle samaa tasoa. Kyllä FF-rungoissa herkkyysominaisuudet on vähintään aukon verran croppirunkoja edellä. Lisäksi FF-optiikka + adapteri nexin nokalla ei tuo mitään kokoetua FF:ään nähden. Ja kyllä tuo adapteri kuvanlaatua huonontaa ja valohäviöä tuossa tapahtuu. Ei välttämättä paljoa, mutta kuitenkin..

Mutta jos olisi Canuunan FF-runko ja siihen lasia ennestään, ja kakkoskamerana olisi Nex, niin kyllähän tuo kätevä olisi.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

temama kirjoitti:
jmra kirjoitti:Ei se adapteri kyllä mistään sitä valoa lisää taio.

Kerrataan vielä.

Adapteri puristaa objektiivin läpi kulkevan valon pienemmälle pinta-alalle. Jolloin pienemmällä kennolla valon intensiteetti on kyllä suurempi kuin suurikennoisella ilman adapteria. Kennon keräämä valonmäärä on ikävä kyllä ihan sama jos jätetään adapterin häviöt huomioimatta.

Sen sijaan jos ajatellaan pienikennoista ilman adapteria ja adapterilla, niin silloin adapterin kanssa valomäärä kyllä kasvaa, koska kuvakulma laajenee ja valo kerätään suuremalta pinta-alalta. Saman asian voi ajatella toisin siten, että käytetään objektiivin piirtoympyrää paremmin hyväksi.

-> tämä ei edelleenkään tuo mitään etua, koska suurempikennoisessa tämä etu tulee automaattisesti kennokoon kasvaessa.
Etkö katsonut antamani esimerkin käytännön tilanteesta? Se ei ollut mitään bullshittiä vaan ihan tosissaan tehty vertailu. Ja näitä esimerkkejä on netissä nyt enemmänkin. Kyllä se vaan nyt ikävä kyllä on niin, että tämä adapteri kasvattaa intesiteettiä pienemmälle kennolle kuin jos saman objektiivin ja aukon läpi sama valomäärä joudutaan hajoittamaan isommalle kinokennolle.

Esim. Nikonin alkuaikojen digijärkkäri Nikon E2 käytti samantyyppistä systeemiä kun filmille suunnitellut kino-objektiivit piti saada toimimaan pikkuruiselle 2/3" kennolle:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_E_series

Tulos oli, että vaikka kuvattiin f/16 aukolla, niin piti käyttää hyvin nopeita suljinaikoja, muuten kuvat paloivat helposti puhki. Eli valoa riitti kennolle ihan tarpeeksi!
Kyllä minä vilkaisin.

Tuo ISO1600 vs. ISO3200 on valitettavasti vaan näennäinen etu. Ei siis ilmaista lounasta tässäkään tapauksessa.

Tuo ISO1600 vs. ISO3200 ero tulee siitä, että kun sama valomäärä kutistetaan pienemmälle pinta-alalle, niin intensiteetti kasvaa. Huomaatko, että intensiteetti kasvaa pinta-alojen suhteessa mikä näkyy myös ISO arvojen erossa ? Pinta-ala erohan on niin että kinokennoinen on hieman reilu 2x suurempi eli reilun aukon, mikä vastaa esimerkkiherkkyyksien eroja.

Valitettavasti vaan pienempikennoisen herkkyydet eivät ole vastaavat kun sama-arvoiset isompikennoisessa. Jos kennot ovat muilta ominaisuuksiltaan samat, niin isompi on aina parempi pinta-alojen suhteessa. Tämä johtuu siitä, että pienempikennoinen kerää valoa vähemmän, jota joudutaan kompensoimaan signaalia vahvistamalla, että kameran herkkyys olisi sama. Tämä lisää kohinaa ja pienentää dynamiikkaa. Edelleen vahvistuksen määrä on suoraan suhteessa pinta-alojen suhteeseen. Puhtaasti pinta-alojen suhteesta johtuen kinokennoisen ISO3200 on jo teoreettisestikin hieman parempi, kuin ISO1600 kropikenolla. Siis jos kennotekniikka on muuten samaa.

Lopputulos on se, että kenoilta tulevia signaaleja on vahvistettu suurin piirtein saman verran, vaikka käytetty ISO herkkyyden numeroarvo on eri. Signaali/kohinasuhde on siis suurin piirtein sama. Ja mikäpä muu se voisikaan olla, kun siepattu valomäärä on suurin piirtein sama ?

Tuo adapteri vaan taitaa hieman hävittää sitä valoa matkalla ja enpä usko siihenkään, että lisälinssi välissä ainakaan parantaa piirtoa, niin kuin ei telekonverttereidenkaan tapauksessa.

Jos tuo adapteri tekniikka toimisi noin hienosti kuin mainostetaan, niin tokihan Nikon ja muut valmistajat olisivat jatkaneet E2 linjalla. Olisihan järjetön ollut tehdä mitään isompia kennoja, kun tuo pieni olisi jo niin paljon halvempi valmistaakin.
määvaan
Viestit: 5900
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

jmra kirjoitti:Valitettavasti vaan pienempikennoisen herkkyydet eivät ole vastaavat kun sama-arvoiset isompikennoisessa. Jos kennot ovat muilta ominaisuuksiltaan samat, niin isompi on aina parempi pinta-alojen suhteessa.
Eikös kennon koosta riippumatta samalla ISO:lla ja aukolla saada sama valotusaika kun kuvataan samaa kohdetta samanaikaisesti?
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

määvaan kirjoitti:
jmra kirjoitti:Valitettavasti vaan pienempikennoisen herkkyydet eivät ole vastaavat kun sama-arvoiset isompikennoisessa. Jos kennot ovat muilta ominaisuuksiltaan samat, niin isompi on aina parempi pinta-alojen suhteessa.
Eikös kennon koosta riippumatta samalla ISO:lla ja aukolla saada sama valotusaika kun kuvataan samaa kohdetta samanaikaisesti?
Kyllä. Siis jos kuvakulma, valotusaika ja ISO ovat samat, niin kuva on silloin valotukseltaan samanlainen.

Mutta vaikka valotus on samanlainen, niin edelleen pienempikennoisen kuva otettu pinta-alojen suhteessa pienemmällä valomäärällä. Pienempikennoisessa on vaan suurempi vahvistus signaalille, että kameran herkkyys on saatu samaksi. Isompi vahvistus taas huonontaa signaalia.

Eli moinen adapteri ei koskaan tee pienempikennoista kameraa valovoimasemmaksi kuin isompikennoinen niin kuin aiemmin on väitetty.

Sen sijaan sillä saadaan pienempikennoinen lähes yhtävalovoimaiseksi kuin isompikennoinen, koska saman kuvakulman tuottamiseksi tarvitaan isompikennoisen polttoväli (=pidempi polttoväli), jonka fyysinen aukko on suurempi samalla f arvolla.

Tällöin:
kroppikenno + adapteri + kinoobjektiivi + aukkoarvo x
tuottaa noin aukon verran ISO herkkyysetua tähän:
kroppikenno + ei adapteria + kino-objektiivia vastaava kuvakulma + sama aukkoarvo.

Mutta koskaan näillä adapterivirityksillä ei päästä parempaan tilanteeseen, kuin se kamera, jolle objektiivi on suunniteltu.

Tosin kyllähän tuo käyttökelpoinen sopivissa tilanteissa varmasti on, sitä en kiellä.
Viimeksi muokannut jmra, Tammi 18, 2013 22 : 27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
temama
Viestit: 10702
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

määvaan kirjoitti:
jmra kirjoitti:Valitettavasti vaan pienempikennoisen herkkyydet eivät ole vastaavat kun sama-arvoiset isompikennoisessa. Jos kennot ovat muilta ominaisuuksiltaan samat, niin isompi on aina parempi pinta-alojen suhteessa.
Eikös kennon koosta riippumatta samalla ISO:lla ja aukolla saada sama valotusaika kun kuvataan samaa kohdetta samanaikaisesti?
Kyllä joo periaatteessa, mutta tiedät varmaan, että APS-C järjestelmässä on se n. 1.5x croppi? Eli käytännössä jos halutaan sama kuvakulma, niin croppirungossa pitää olla polttoväliltään lyhyempi objektiivi. Tämän "speed boosterin" tarkoituksena on vähentää polttoväliä niin, että käytännössä kino-objektiivi toimisi samalla tavalla cropissa kuin kinossa - samalla objektiivista tulee tavallaan "valovoimaisempi" objektiivi croppikennolle kuin mitä se kinolla on.
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

temama kirjoitti:
määvaan kirjoitti:
jmra kirjoitti:Valitettavasti vaan pienempikennoisen herkkyydet eivät ole vastaavat kun sama-arvoiset isompikennoisessa. Jos kennot ovat muilta ominaisuuksiltaan samat, niin isompi on aina parempi pinta-alojen suhteessa.
Eikös kennon koosta riippumatta samalla ISO:lla ja aukolla saada sama valotusaika kun kuvataan samaa kohdetta samanaikaisesti?
Kyllä joo periaatteessa, mutta tiedät varmaan, että APS-C järjestelmässä on se n. 1.5x croppi? Eli käytännössä jos halutaan sama kuvakulma, niin croppirungossa pitää olla polttoväliltään lyhyempi objektiivi. Tämän "speed boosterin" tarkoituksena on vähentää polttoväliä niin, että käytännössä kino-objektiivi toimisi samalla tavalla cropissa kuin kinossa - samalla objektiivista tulee tavallaan "valovoimaisempi" objektiivi croppikennolle kuin mitä se kinolla on.
Periaatteessa olet ymmärtänyt asian oikein, mutta edelleen menet metsään siinä, että väität objektiivin olevan adapterilla valovoimaisempi kropissa kuin se kinolla olisi. Adapterin tarkoitus on saada objektiivin valovoima kropilla lähelle sitä, mitä se on kinossa.
määvaan
Viestit: 5900
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

jmra kirjoitti:
temama kirjoitti:
määvaan kirjoitti: Eikös kennon koosta riippumatta samalla ISO:lla ja aukolla saada sama valotusaika kun kuvataan samaa kohdetta samanaikaisesti?
Kyllä joo periaatteessa, mutta tiedät varmaan, että APS-C järjestelmässä on se n. 1.5x croppi? Eli käytännössä jos halutaan sama kuvakulma, niin croppirungossa pitää olla polttoväliltään lyhyempi objektiivi. Tämän "speed boosterin" tarkoituksena on vähentää polttoväliä niin, että käytännössä kino-objektiivi toimisi samalla tavalla cropissa kuin kinossa - samalla objektiivista tulee tavallaan "valovoimaisempi" objektiivi croppikennolle kuin mitä se kinolla on.
Periaatteessa olet ymmärtänyt asian oikein, mutta edelleen menet metsään siinä, että väität objektiivin olevan adapterilla valovoimaisempi kropissa kuin se kinolla olisi. Adapterin tarkoitus on saada objektiivin valovoima kropilla lähelle sitä, mitä se on kinossa.
Jos objektiivin valovoima kropilla saataisiin lähelle sitä mitä se olisi kinossa, eikö se olisi askel eteenpäin?
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
temama
Viestit: 10702
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

jmra kirjoitti:Periaatteessa olet ymmärtänyt asian oikein, mutta edelleen menet metsään siinä, että väität objektiivin olevan adapterilla valovoimaisempi kropissa kuin se kinolla olisi. Adapterin tarkoitus on saada objektiivin valovoima kropilla lähelle sitä, mitä se on kinossa.
Sinä et ymmärrä oikein miksi esimerkiksi näissä kuvavertailuissa NEX 7:lla voi kuvata ISO 1600 herkkyydellä kun kinokennoinen Canon vaatii ISO3200:
http://www.eoshd.com/content/9474/proto ... d-mark-iii

Yritit selittää sitä tuossa aikaisemmin, mutta se ei käy järkeen. Selitit, että "Lopputulos on se, että kenoilta tulevia signaaleja on vahvistettu suurin piirtein saman verran, vaikka käytetty ISO herkkyyden numeroarvo on eri. Signaali/kohinasuhde on siis suurin piirtein sama."
Höpö. höpö. Ei noiden herkkyyksien väliset erot annettuihin numeerisiin arvoihin ole noin isot. Kennotekniikkakin on erillaista, jotkut APS kennoiset ovat parempia herkkyydeltään kuin toiset APS kennot jne. Silti ISO arvot pyritään ilmoittamaan kameroissa suurin piirtein oikein. Tämähän on todettu monissa kameratesteissä.

Tällä "speed booster" adapterilla kompressoidaan sama valomäärä pienemmälle kennoalalle, ja näin pienempi kenno saa samasta objektiivista suhteessa enemmän valoa kuin mitä kinokennoinen saisi ilman adapteria...Kennotekniikka on asia erikseen.
määvaan
Viestit: 5900
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Asiasta vähän kolmanteen, että mitenkäs se nyrkkisääntö on käsivarakuvauksessa tärähtämättömän kuvan suhteen polttovälin osalta, eli saadaanko yleensä 85mm:n polttovälillä käsivaralta pääsääntöisesti tärähtämättömiä kuvia 1/85 s:n valotusajalla 1,5 x kropilla vai 1,5 x 1/85 s:n valotusajalla?
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

määvaan kirjoitti:Asiasta vähän kolmanteen, että mitenkäs se nyrkkisääntö on käsivarakuvauksessa tärähtämättömän kuvan suhteen polttovälin osalta, eli saadaanko yleensä 85mm:n polttovälillä käsivaralta pääsääntöisesti tärähtämättömiä kuvia 1/85 s:n valotusajalla 1,5 x kropilla vai 1,5 x 1/85 s:n valotusajalla?
Varttihan siinä menisi, kun ottaisi itselleen oman tyylinsä ja kykynsä mukaisen sarjan joka kertoisi sen. Mutta voisihan toisaalta pari iltaa hakea tuota tietoa netistäkin...

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
temama
Viestit: 10702
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

määvaan kirjoitti:Asiasta vähän kolmanteen, että mitenkäs se nyrkkisääntö on käsivarakuvauksessa tärähtämättömän kuvan suhteen polttovälin osalta, eli saadaanko yleensä 85mm:n polttovälillä käsivaralta pääsääntöisesti tärähtämättömiä kuvia 1/85 s:n valotusajalla 1,5 x kropilla vai 1,5 x 1/85 s:n valotusajalla?
Kyllä se croppikerroin pitää ottaa huomioon, eli 85x1.5, niin saat kinovastaavan luvun objektiiville cropissa. Tässä tapauksessa siis n. 1/125sec voisi riittää, mutta tämähän on vain summittainen muistisääntö. Riippuu miten tarkan kuvan haluat.
määvaan
Viestit: 5900
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

OskuK kirjoitti:
määvaan kirjoitti:Asiasta vähän kolmanteen, että mitenkäs se nyrkkisääntö on käsivarakuvauksessa tärähtämättömän kuvan suhteen polttovälin osalta, eli saadaanko yleensä 85mm:n polttovälillä käsivaralta pääsääntöisesti tärähtämättömiä kuvia 1/85 s:n valotusajalla 1,5 x kropilla vai 1,5 x 1/85 s:n valotusajalla?
Varttihan siinä menisi, kun ottaisi itselleen oman tyylinsä ja kykynsä mukaisen sarjan joka kertoisi sen. Mutta voisihan toisaalta pari iltaa hakea tuota tietoa netistäkin...
Näin on, eli taitaa tuossa tapauksessa kropilla olla kiinteällä 85mm:llä lasilla se tuollaiset 1/20...1/25 sekkaa ilman salamaa käsivaralta. :-)

Kuva


Kuva


Kuva
Viimeksi muokannut määvaan, Tammi 19, 2013 11 : 17. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Vastaa Viestiin