D800 edelleen kiven alla?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Sigma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sigma »

--
Viimeksi muokannut Sigma, Heinä 30, 2012 22 : 56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
TTH

Viesti Kirjoittaja TTH »

Scorpion kirjoitti:Telefotosta soittivat tänään, varmistivat kiinnostuksen edelleen D800:seen.
Kertoivat toimittavan 2-3viikon sisällä.
On tuota ooteltukkin ja siihen hintaan ei vielä muut ole tarjonneetkaan.
Tänne ei ole kukaan soittanut - tosin olen sähköpostilla pommittanut säännöllisesti eli siellä lienee tiedossa kysymättäkin että tänne voi yhden laittaa tulemaan heti kun löytyy. Tuohon saatavuuden paranemiseen suhtaudun varauksella. Edellisen kerran saatavuuden piti parantua kesäkuussa ja sen jälkeen kukaan ei tainnut pariin viikkoon saada tuolta yhtään runkoa.

Jos Nikon ei kohta puoleen saa jonoja purettua niin viimeiset vaihtaa varmaan tilauksia jo D600:n suuntaan...
TTH

Viesti Kirjoittaja TTH »

TTH kirjoitti:
Scorpion kirjoitti:Telefotosta soittivat tänään, varmistivat kiinnostuksen edelleen D800:seen.
Kertoivat toimittavan 2-3viikon sisällä.
On tuota ooteltukkin ja siihen hintaan ei vielä muut ole tarjonneetkaan.
Tänne ei ole kukaan soittanut - tosin olen sähköpostilla pommittanut säännöllisesti eli siellä lienee tiedossa kysymättäkin että tänne voi yhden laittaa tulemaan heti kun löytyy. Tuohon saatavuuden paranemiseen suhtaudun varauksella. Edellisen kerran saatavuuden piti parantua kesäkuussa ja sen jälkeen kukaan ei tainnut pariin viikkoon saada tuolta yhtään runkoa.

Jos Nikon ei kohta puoleen saa jonoja purettua niin viimeiset vaihtaa varmaan tilauksia jo D600:n suuntaan...
Kaikki muut on vissiin runkonsa jo saaneet?
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Meillä päin tuota saa hyllystä (kuten E-versiotakin).
Less Is More
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Tapiol2003 kirjoitti:Meillä päin tuota saa hyllystä (kuten E-versiotakin).
Helsingin Tapiolasta? ;-)
--------
Aves!
TTH

Viesti Kirjoittaja TTH »

Kyse on lähinnä hinnasta. Olisihan tuota saanut jo keväällä jos olisi ollut valmis maksamaan enemmän.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

TTH kirjoitti:
Kyse on lähinnä hinnasta. Olisihan tuota saanut jo keväällä jos olisi ollut valmis maksamaan enemmän.
Näinhän se tietysti on. Toisaalta kannattaa ehkä kysyä, tarvitseeko kameraa oikeasti, jos muutama satanen on hankinnan este... Mutta jokainenhan tekee näitä valintoja omista lähtökohdistaan.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:
TTH kirjoitti:
Näinhän se tietysti on. Toisaalta kannattaa ehkä kysyä, tarvitseeko kameraa oikeasti, jos muutama satanen on hankinnan este... Mutta jokainenhan tekee näitä valintoja omista lähtökohdistaan.
Useimmille meistä nämä hinnat ovat jo valmiiksi kipurajalla, joka korostaa hinnan merkitystä.

Erityisen paljon hinnan merkitys korostuu jos satutkin myymään kamerasi vaikka vuoden tai kahden päästä. Arvonpudotus on iso jos olet tehnyt ostoksen kalliilla.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

nomad kirjoitti: Useimmille meistä nämä hinnat ovat jo valmiiksi kipurajalla, joka korostaa hinnan merkitystä.

Erityisen paljon hinnan merkitys korostuu jos satutkin myymään kamerasi vaikka vuoden tai kahden päästä. Arvonpudotus on iso jos olet tehnyt ostoksen kalliilla.
Niin, siinä vaiheessa ehkä sit kannattais miettiä, että onko se kamera välttämätön hankinta.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nomad

Avokid kirjoitti:
nomad kirjoitti: Useimmille meistä nämä hinnat ovat jo valmiiksi kipurajalla, joka korostaa hinnan merkitystä.

Niin, siinä vaiheessa ehkä sit kannattais miettiä, että onko se kamera välttämätön hankinta.
En kuitenkaan noin ankaraa linjaa vetäisi. Jollain D50:llä minäkin kuvaisin jos välttämättömyyksillä kalustohankontoja linjattaisiin.
Avokid

nomad kirjoitti:
Avokid kirjoitti:

En kuitenkaan noin ankaraa linjaa vetäisi. Jollain D50:llä minäkin kuvaisin jos välttämättömyyksillä kalustohankontoja linjattaisiin.
Niin siis tarkoitin, että tarviiko silloin tuota kameraa hankkia. Esim D700 on aivan loistava kamera ja maksaa puolet mitä D800.
nomad

Avokid kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Avokid kirjoitti: Niin, siinä vaiheessa ehkä sit kannattais miettiä, että onko se kamera välttämätön hankinta.
Niin siis tarkoitin, että tarviiko silloin tuota kameraa hankkia. Esim D700 on aivan loistava kamera ja maksaa puolet mitä D800.
Monilla D800:n ostajakandidaateilla jo onkin D700. Meille D700 ei siis maksa enää mitään :-) D700 vs. D800 hinta-asetelma on siis 0e vs. 2500e.

Toi on realistista sillä ainakaan minä en saa omasta D700:sta järkevää hintaa. Ostoilmoitusten perusteella haetaan minttiä ja max 10 000 otettua yksilöä. Normikuntoinen ja 80 000 kuvaa otettu varmaan kiinnostaisi ketään. Jos siis D800:n ostaisin, niin D700 jäisi kakkos kameraksi.
Avokid

nomad kirjoitti: Monilla D800:n ostajakandidaateilla jo onkin D700. Meille D700 ei siis maksa enää mitään :-) D700 vs. D800 hinta-asetelma on siis 0e vs. 2500e.

Toi on realistista sillä ainakaan minä en saa omasta D700:sta järkevää hintaa. Ostoilmoitusten perusteella haetaan minttiä ja max 10 000 otettua yksilöä. Normikuntoinen ja 80 000 kuvaa otettu varmaan kiinnostaisi ketään. Jos siis D800:n ostaisin, niin D700 jäisi kakkos kameraksi.
No moniko D700:n omistaja oikeasti tarvitsee D800:sta? :)
nomad

Avokid kirjoitti:
nomad kirjoitti: Monilla D800:n ostajakandidaateilla jo onkin D700. Meille D700 ei siis maksa enää mitään :-) D700 vs. D800 hinta-asetelma on siis 0e vs. 2500e.

No moniko D700:n omistaja oikeasti tarvitsee D800:sta? :)
Se on vaikea kysymys. D800:n omistajana voisit oikeastaan avata pelin ja kertomalla omista tarpeistasi ;-)

Jos ajattelen itseäni, niin enimmäkseen en tosiaankaan tarvitse, olen täysin tyytyväinen D700:seen. Toisaalta tulee kuitenkin kuvattua aika paljon laajoja maisemia. Ne ovat se kuviteltu käyttötarkoitus jossa D800 loistaisi. Mutta riittääkö kuviteltu käyttötarkoitus ostopäätöksen perusteluksi?
Avokid

nomad kirjoitti:
Avokid kirjoitti: No moniko D700:n omistaja oikeasti tarvitsee D800:sta? :)
Se on vaikea kysymys. D800:n omistajana voisit oikeastaan avata pelin ja kertomalla omista tarpeistasi ;-)

Jos ajattelen itseäni, niin enimmäkseen en tosiaankaan tarvitse, olen täysin tyytyväinen D700:seen. Toisaalta tulee kuitenkin kuvattua aika paljon laajoja maisemia. Ne ovat se kuviteltu käyttötarkoitus jossa D800 loistaisi. Mutta riittääkö kuviteltu käyttötarkoitus ostopäätöksen perusteluksi?
No kuten olen jo aikaisemminkin kertonut, niin minun syyt olivat pääasiassa muualla kuin kennossa. Sen hyvyys on ollut vain positiivinen yllätys kaiken tarpeellisen lisäksi. Olin ostamassa ensimmäistä pro-kameraa, enkä halunnut enää ostaa D700:sta joka oli ollut markkinoilla jo pari vuotta silloin kun päätin päivittää ja niiden hintapyynnit olivat minusta yläkanttiin.

Iso etsin ja ergonomia olivat ne isoimmat syyt.
Kun katson minun nettigalleriaa, niin luontokuviahan siellä on eniten viimeiseltä vuodelta. Laitan hyvin marginaalisesti kuvia nettigalleriaan ja silti näyttäisi olevan ihan hyvä läjä tältä vuodelta tuolla maisemakuvienkin puolella: http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Nature/
Itseasiassa ainut viikko tänä jolloin kuvia ei ole on se jolloin oli muutto paikkakunnalta toiselle :)

Onhan tuo D800 iso ja painava, puhumattakaan laseista. Eilen viimeksi vertailin Panan G2+Zeiss 25mm vs. D800+50/1.8G settejä. Vaikka kuvasin ISO 100:lla, niin ei ole epäselvää voittajasta vaikka katsoisi vain näytön kokoista kuvaa. Kuvanlaadun ero on hämmästyttävä, vaikka tuo Zeiss on huomattavasti terävämpi kuin minun m43-lasit.
nomad

Avokid kirjoitti: Kun katson minun nettigalleriaa, niin luontokuviahan siellä on eniten viimeiseltä vuodelta. Laitan hyvin marginaalisesti kuvia nettigalleriaan ja silti näyttäisi olevan ihan hyvä läjä tältä vuodelta tuolla maisemakuvienkin puolella: http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Nature/
Itseasiassa ainut viikko tänä jolloin kuvia ei ole on se jolloin oli muutto paikkakunnalta toiselle :)
Avokid kirjoitti:Onhan tuo D800 iso ja painava, puhumattakaan laseista. Eilen viimeksi vertailin Panan G2+Zeiss 25mm vs. D800+50/1.8G settejä. Vaikka kuvasin ISO 100:lla, niin ei ole epäselvää voittajasta vaikka katsoisi vain näytön kokoista kuvaa. Kuvanlaadun ero on hämmästyttävä, vaikka tuo Zeiss on huomattavasti terävämpi kuin minun m43-lasit.
Kaikella kunnioituksella, kun katson galleriaasi, niin en tällä 24 tuuman näytölläni huomaa systemaattista eroa kameroiden välillä. Olipa sitten D800 tai m43 tai joku muu. Kuvaustilanteiden (valo) ja kuvankäsittelyn vaihtelu on suurempaa kuin kameroiden kuvanlaadun vaihtelu.

Mutta nuohan ovat vain galleriaan päätyneet kuvat. Taisit tarkoittaa, että kun pyörittelet alkuperäisiä kuvia tietokoneellasi? Ehkäpä D800:lla kuitenkin saa itseään tyydyttävän kuvan aikaan vaikeammissakin oloissa? Ja ehkäpä sen tiedostoja on hauskempi käsitellä kun jotain GF1 jälkeä?

PS Täyskennoisen painohan tulee enemmän objektiiveista kuin kamerasta itsestään. Saattaa olla että se D600, jos on niin pieni kuin huhuillaan, tulee oleman liian pieni isompien fx-objektiivien kahvaksi.
Avokid

nomad kirjoitti:
Kaikella kunnioituksella, kun katson galleriaasi, niin en tällä 24 tuuman näytölläni huomaa systemaattista eroa kameroiden välillä. Olipa sitten D800 tai m43 tai joku muu. Kuvaustilanteiden (valo) ja kuvankäsittelyn vaihtelu on suurempaa kuin kameroiden kuvanlaadun vaihtelu.

Mutta nuohan ovat vain galleriaan päätyneet kuvat. Taisit tarkoittaa, että kun pyörittelet alkuperäisiä kuvia tietokoneellasi? Ehkäpä D800:lla kuitenkin saa itseään tyydyttävän kuvan aikaan vaikeammissakin oloissa? Ja ehkäpä sen tiedostoja on hauskempi käsitellä kun jotain GF1 jälkeä?
Joo, tarkoitin kyllä ihan niitä alkuperäisiä joita käsittelen. D800:n kuvia vain päätyy enemmän galleriaan kuin Panan kuvia, vaikka kuvausmäärä ei eroa niin paljoa toisistaan.

En tiedä siitä hauskuudesta ja kyllä Panankin kuva käsittelyä sietää, mutta jostain syystä Nikonilla otetut kuvat miellyttävät enemmän. Sama oli jo D7000n aikaan. Ainakin Panasoniceissa tuntuu vihreä toistuvan oletuksilla oudosti. Ehkä pitäisi kokeilla kalibrointia..

PS. Mulla on ollut mielessä lainata kaverilta J1stä ja vertailla sitä Panaan. Panan kuvia joudun nyt säätää paljon enemmän, että saan mieleiseksi kuin Nikonien kuvia.
TTH

Viesti Kirjoittaja TTH »

mremonen kirjoitti:
TTH kirjoitti:
Mistä D800:sta saa reilun 2600€ hintaan? Minulle vajaa 500€ on hyvä syy odotella. Nykyisellä rungolla olen kuvannut jo yli 5v eikä muutama kuukausi lisää tunnu ollenkaan mahdottomalta jos sillä säästää vaikka kelvollisen salaman hinnan.
nomad

Avokid kirjoitti: PS. Mulla on ollut mielessä lainata kaverilta J1stä ja vertailla sitä Panaan. Panan kuvia joudun nyt säätää paljon enemmän, että saan mieleiseksi kuin Nikonien kuvia.
Meillä on myös EP-L2. Siinä on useimmilla kriteereillä mitattuna parempi kuvanlaatu kuin V2:ssa. Tosin tykkään enemmän V2:n tavasta käyttäytyä korkeilla herkkyyksillä, EP-L2 tekee semmoista tuhnua. V2:ssa on myös yllättävän hyvä kirkas pää. Lienee tosin osaksi hyvän valonmittauksen ansiota.
sahe69

Viesti Kirjoittaja sahe69 »

TTH kirjoitti:Mistä D800:sta saa reilun 2600€ hintaan? Minulle vajaa 500€ on hyvä syy odotella. Nykyisellä rungolla olen kuvannut jo yli 5v eikä muutama kuukausi lisää tunnu ollenkaan mahdottomalta jos sillä säästää vaikka kelvollisen salaman hinnan.
Scandinavianphoto.fi näyttäis myyvän tällä hetkellä hintaan 2650 + postikulut, ja varastoakin taitaa olla.
Vastaa Viestiin