aikaarska kirjoitti:...AI MITÄ NYT?
Joo, ei mitään ihmeellistä - tylsiä testikuvia vain (älä vain etsi mitään taiteellista ansiota niistä ;-))...MUTTA ne on otettu kaikki manuaalitarkennuksella, KOSKA 60D:n autofokus ei suostunut tarkentamaan näihin rehuihin!!
Se vain sahasi vähän aikaan rehukohteen ja taustakasvillisuuden välillä, ja lopulta pysähtyi aina taustakasvillisuuteen.
Nikonin 3D systeemi käyttää tarkennuksessaan hyväksi valotusinformaatiota. Se toimii siis hyvin sikäli kun "rehut" ovat väriltään taustasta poikkeavia. Jos taas taustassa on paljon samanvärisiä kasveja, niin silloin 3D ei juuri auta, jos ei kyllä haittaakaan.aikaarska kirjoitti:Olen lähes 100% varma, että esim. Nikon D5000 (edellinen kamerani, myyty 60D:n tieltä) olisi tarkentanut noihin kasveihin. Eikai se johdu siitä Nikonin 3D AF systeemistä?
Tuommoisen kohteen kanssa vaihdan suosiolla vain yhden pisteen käyttöön, sitä vartenhan kameran takana se vipu on! Siis tarkennan ja sommittelen, ihan vanhanaikaisesti. Kyllä 51 pisteen käyttökin D700:n kanssa onnistuisi, mutta onpahan jotenkin selkeämpää yhden pisteen kanssa.
Eikös se ole nyt aika selvää, että jos Canonin af on potentiaalisesti paras, niin Nikonin af on parhaiten toimiva.aikaarska kirjoitti:Olin ajatellut, että Canonissa olisi aika huippu tuo AF, mutta nyt en enää ole varma. Ehkä se toimiikin hienosti BIF kuvissa (Lintu lennossa), mutta mites esim. pikkulintu pusikossa tyyppinen asetelma? Minulla ei ole vielä kunnon teleputkea Canoniin joten en voi kokeilla sitä, mutta nyt en enää ole varma haluanko edes investoida sellaiseen ;-D
Nopeus ei ole af:n tärkein ominaisuus, vaan se, että tarkennus osuu oikeaan kohtaan!