Olympus OM-D

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Sanokaas nyt. Mihin asti korkeat herkkyydet on oikeasti käyttökelposia tällä? Tossa olen nyt kuvaillut jotain diipadaapaa Pen E-PM1:llä kun Nikoni meni risaks, mutta huomasin että pitkät valotukset ihan perus-ISO:lla on jo ihan hirveetä sotkua yli 10s puhumattakaan korkeammista.

Meneekö ISO3200 miten? Tähtikuvausta näin ajatellen. Kovasti olen tykästynyt tuohon 4:3 kuvasuhteeseen. 7-14mm Panalla sais aukolla f/4 ihan jees kuvaa taivaalta kunhan ISO3200 olisi jossain määrin siedettävä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jvviita

Viesti Kirjoittaja jvviita »

Myös täältä löytyy yksi tyytyväinen E-M5:n omistaja. Kahvaan suhtaudun vähän kaksijakoisesti: toisaalta sen avulla kamerasta saa tukevamman otteen, mutta niinkuin joku jo mainitsikin niin sen liittämisen jälkeen sormet osuvat joihinkin nappeihin eri tavalla, mikä ei ole pelkästään hyvä juttu. Tämä ei olisi mikään ongelma jos Fn1- ja play-napit olisi suunniteltu niin että niihin osuu helpommin, nyt niitä hapuillessa tulee välillä painettua peukalon tyvellä jotain muuta nappia kun kahva on kiinni. Ylipäätään noiden nappien suunnittelu on kameran ainut sellainen suunittelumoka joka itseäni häiritsee, muuten tämä on todella miellyttävä käyttää. =)
Isompien linssien kanssa tuo kahva on melkein välttämätön, mutta esim. 12mm f/2, 45mm f/1.8 ja 20mm f/1.7 ovat niin pieniä että niiden kanssa tuo ei ole välttämätön.

Noiden mainittujen linssien lisäksi laukusta löytyy Voigtländer 17.5mm f/0.95, josta on tullut henkilökohtainen suosikkini. Vastoin kaikkia todennäköisyyksiä tuo on täydellä aukollakin jo yllättävän tarkka, vaikka toki terävöityy himmennettäessä. Täydellä aukolla CA:ta saa näkyviin aika helposti ja kontrasti ei ole paras mahdollinen, mutta näitä saa onneksi väänneltyä Lightroomissa paremmiksi jos käy häiritsemään. 35mm kinovastava lasi f/0.95 valovoimalla ja OM-D:n kuvanvakaajalla, tämän parempaa hämäräkuvausyhdistelmää saa hakea. :)
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

jvviita kirjoitti: 35mm kinovastava lasi f/0.95 valovoimalla ja OM-D:n kuvanvakaajalla, tämän parempaa hämäräkuvausyhdistelmää saa hakea. :)
Näin on, ja tarkentaminenkin onnistuu OM-D:llä leikiten.
nihtila

Viesti Kirjoittaja nihtila »

Maffer kirjoitti:Sanokaas nyt. Mihin asti korkeat herkkyydet on oikeasti käyttökelposia tällä? Tossa olen nyt kuvaillut jotain diipadaapaa Pen E-PM1:llä kun Nikoni meni risaks, mutta huomasin että pitkät valotukset ihan perus-ISO:lla on jo ihan hirveetä sotkua yli 10s puhumattakaan korkeammista.

Meneekö ISO3200 miten? Tähtikuvausta näin ajatellen. Kovasti olen tykästynyt tuohon 4:3 kuvasuhteeseen. 7-14mm Panalla sais aukolla f/4 ihan jees kuvaa taivaalta kunhan ISO3200 olisi jossain määrin siedettävä.
Eipä oikein tuollaiseen voi vastata kuin sinä itse, meillä kun on kovin erilaisia käsityksiä käyttökelpoisuudesta. Eli jotain esimerkkikuvia vain ihmettelemään. Pitkiä valotuksia en ole juuri käyttänyt. Sen verta kuitenkin sanon, että minulla on myös E-P2, jossa taitaa olla sama kenno kuin E-PM1:ssä, ja ero on "hyvin selvä" kun ISO nousee. Eli kehitystä on tapahtunut, mutta en voi vastata riittääkö se sinulle. Mulla auto-ISO:n yläraja on 3200. Ylemmäskin voin hätätapauksessa mennä, jos kuvaa ei muuten saa, mutta alempana pyrin pysymään. Auto-ISO kun ei muutenkaan ole paras tässä vehkeessä, kun se ei fiksusti huomioi vakaajaa.
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

nihtila kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Sanokaas nyt. Mihin asti korkeat herkkyydet on oikeasti käyttökelposia tällä? Tossa olen nyt kuvaillut jotain diipadaapaa Pen E-PM1:llä kun Nikoni meni risaks, mutta huomasin että pitkät valotukset ihan perus-ISO:lla on jo ihan hirveetä sotkua yli 10s puhumattakaan korkeammista.

Eipä oikein tuollaiseen voi vastata kuin sinä itse, meillä kun on kovin erilaisia käsityksiä käyttökelpoisuudesta. Eli jotain esimerkkikuvia vain ihmettelemään. Pitkiä valotuksia en ole juuri käyttänyt. Sen verta kuitenkin sanon, että minulla on myös E-P2, jossa taitaa olla sama kenno kuin E-PM1:ssä, ja ero on "hyvin selvä" kun ISO nousee. Eli kehitystä on tapahtunut, mutta en voi vastata riittääkö se sinulle. Mulla auto-ISO:n yläraja on 3200. Ylemmäskin voin hätätapauksessa mennä, jos kuvaa ei muuten saa, mutta alempana pyrin pysymään. Auto-ISO kun ei muutenkaan ole paras tässä vehkeessä, kun se ei fiksusti huomioi vakaajaa.
Ei se tosiaan ole kustomoitavissa kuten esim Nikoneissa. Itse olen käyttänyt suljinajan esivalintaa ja Auto-ISOa.
jukkapvk

Viesti Kirjoittaja jukkapvk »

Vaikka Olympusten kanssa olenkin useamman vuoden pelannut, en aiemmin ollut huomannut, että että tallennetut "My Set" - asetukset muistavat myös näppäinten kustomoinnit. Itselleni oli kätevää tallentaa oma kustomointi leica-m kakkuloille, jossa yksi painike tuo zoom-tilan käyttöön. Af-lasien kanssa sille taas ei ole käyttöä, joten niissä painike on ohjelmoitu muuhun käyttöön.
rauer

Viesti Kirjoittaja rauer »

p00kaju kirjoitti:Cyberphotosta ostin ja vinkkinä sellainen niille jotka eivät ole vielä omaansa hankkineet niin POWER KIT:n ostajan kannattaa tarkistaa se ARVOPAKETTI -lisävalinta. Mielestäni siinä saa kohtuullisella lisähinnalla 45/1.8 putken, laukun ja muuta turhaa krääsää. Tämä siis verrattuna Verkkokauppa.com:n vastaavaan pakettiin.
Kiitokset vinkistä! Olin pitempään harkinnut sitä pienempää power kittiä, mutta tuo 45mm objektiivi kuulostaa tosi hyvältä. Ja niinpä laitoin saman setin tilaukseen. Oliko tuossa muuten se pikkusalama mukana, Cyberphoto ei mainitse? Tilasin sillä oletuksella että ei ole, mutta kiva bonus jos on.
nihtila

Viesti Kirjoittaja nihtila »

rauer kirjoitti:
p00kaju kirjoitti:Cyberphotosta ostin ja vinkkinä sellainen niille jotka eivät ole vielä omaansa hankkineet niin POWER KIT:n ostajan kannattaa tarkistaa se ARVOPAKETTI -lisävalinta. Mielestäni siinä saa kohtuullisella lisähinnalla 45/1.8 putken, laukun ja muuta turhaa krääsää. Tämä siis verrattuna Verkkokauppa.com:n vastaavaan pakettiin.
Kiitokset vinkistä! Olin pitempään harkinnut sitä pienempää power kittiä, mutta tuo 45mm objektiivi kuulostaa tosi hyvältä. Ja niinpä laitoin saman setin tilaukseen. Oliko tuossa muuten se pikkusalama mukana, Cyberphoto ei mainitse? Tilasin sillä oletuksella että ei ole, mutta kiva bonus jos on.
Kyllä se pikkusalama pitäisi kuulua kaikkiin myyntipakkauksiin, on ihan vakiovaruste.
p00kaju

Viesti Kirjoittaja p00kaju »

rauer kirjoitti:
Kyllä oli mukana. Lisäakku tulee myös mukaan vaikka sitä ei mainittu tiedoissa, mutta sekin taitaa tulla mukaan kaikkialta ostetuissa power kit -paketeissa.
rauer

Viesti Kirjoittaja rauer »

Hienoa, kiitos. Sen toisen akun oletinkin tulevan kahvan mukana vaikka ei mainita.
kianha
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kianha »

Nostellaas tätäkin vähän.
Oletteko käyttäneet takanäytössä jotain suojaa ja jos, niin mitä? Kameraa tulee välillä säilyteltyä kassissa melko huolettomasti, mutta toistaiseksi naarmuja ei näy. Vanhassa E620:ssä käänsin takkanäytön piiloon, mutta tässä se ei onnistu.
mivo

Viesti Kirjoittaja mivo »

Millä hintatasolla käytetyn om-d hinta liikkuu tällä hetkellä? Onko kyseisessä kamerassa tyyppivikoja joista tulisi olla tietoinen kun on käytettyä ostamassa?
htc

Viesti Kirjoittaja htc »

mivo kirjoitti:Millä hintatasolla käytetyn om-d hinta liikkuu tällä hetkellä? Onko kyseisessä kamerassa tyyppivikoja joista tulisi olla tietoinen kun on käytettyä ostamassa?
No jos uusi on 879 euroa (runko), niin varmaan käytetyn pitäisi sijoittua 600-700 haarukkaan. Siis olettaen, että on ikänsä mukaisessa kunnossa, eli nuoren näköinen.

Tuon takanäytön kehys on joissakin haljennut parista-kolmesta kohtaa, kun ruuvit on kasaamisvaiheessa kierretty liian tiukalle. En ole kuullut, että tuosta olisi mitään seuraamuksia ollut ja Olympus korjaa sen veloituksetta, jos se häiritsee.

Hyvä peli!
- htc -
jvviita

Viesti Kirjoittaja jvviita »

htc kirjoitti:
mivo kirjoitti:Millä hintatasolla käytetyn om-d hinta liikkuu tällä hetkellä? Onko kyseisessä kamerassa tyyppivikoja joista tulisi olla tietoinen kun on käytettyä ostamassa?
No jos uusi on 879 euroa (runko), niin varmaan käytetyn pitäisi sijoittua 600-700 haarukkaan. Siis olettaen, että on ikänsä mukaisessa kunnossa, eli nuoren näköinen.

Tuon takanäytön kehys on joissakin haljennut parista-kolmesta kohtaa, kun ruuvit on kasaamisvaiheessa kierretty liian tiukalle. En ole kuullut, että tuosta olisi mitään seuraamuksia ollut ja Olympus korjaa sen veloituksetta, jos se häiritsee.

Hyvä peli!
Toinen samantyylinen pikkuvika on etsimen ympärillä olevan silmäsuppilon (eli tällaisen https://www.topshot.fi/product/7582/oly ... lmasuppilo) onnettoman ohut muovi. Noita on jo kaksi mennyt halki minulla vuoden sisään. Pikaliimalla korjautuu, mutta lievästi ärsyttävää kuitenkin. Se syvemmällä silmäkupilla varustettu malli tuntuu astetta tukevammalta, tai ainakin on toistaiseksi vielä kestänyt.
Taseman

Viesti Kirjoittaja Taseman »

Hei, eilen siirryin Canon 60:stä OM-D:hen. Olen todella innoissani vaihdosta. Ensivaikutelmat on loistavat. Mutta nyt pari kyssäriä näin nopeasti koska en millää kerkee lukea kaikkia 50 sivua täst kamerasta.. Ja klo 18 alkais kuvaukset. Elikkäs mun firmis on 1.2 ja lens 1.1. Miten saan päivitettyä tähän uusimman? Meneeks se ton Olympus wiewer 2sen kautta jotenni? Toinen minkä ihmetytti nii sellainen aika iso niinkuin tuulettimen kohina kuuluu aika voimakkaasti, saako tota pois? videomodessa se sammuun..hmm..
Ja onko pienestä salamasta mihinkään mikä tuli kittipaketin mukana??
Viimeksi muokannut Taseman, Kesä 13, 2013 13 : 39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Taseman kirjoitti:Hei, eilen siirryin Canon 60:stä OM-D:hen. Olen todella innoissani vaihdosta. Ensivaikutelmat on loistavat. Mutta nyt pari kyssäriä näin nopeasti koska en millää kerkee lukea kaikkia 50 sivua täst kamerasta.. Ja klo 18 alkais kuvaukset.hmm..
EEEH :D :D
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Taseman

Avokid kirjoitti:
Taseman kirjoitti:Hei, eilen siirryin Canon 60:stä OM-D:hen. Olen todella innoissani vaihdosta. Ensivaikutelmat on loistavat. Mutta nyt pari kyssäriä näin nopeasti koska en millää kerkee lukea kaikkia 50 sivua täst kamerasta.. Ja klo 18 alkais kuvaukset.hmm..
EEEH :D :D

Halu kellää auttaa? Miten saan firmiksen uusimman? Olymailma on ihan uusi mailma minulle.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Taseman kirjoitti: tuulettimen kohina kuuluu aika voimakkaasti, saako tota pois?
Jokos Olyissä on tuulettimetkin?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Taseman

OskuK kirjoitti:
Taseman kirjoitti: tuulettimen kohina kuuluu aika voimakkaasti, saako tota pois?
Jokos Olyissä on tuulettimetkin?
Oon täällä kyl *sensuroitu* jengiä! Ei voi muuta sanoa. Joo kuulostaa ihan tuulettimelta tai sinnepäin.
Taseman

Ja nyt päivittää:) Kiitos Google:D Ja ehdin kuvauksiin klo 18. hhaha! Osku K mä inhoon sua!

Ja voi että eipä ole ikävä Canonia.
Vastaa Viestiin