Pentaxin uutuuksista huhuja

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Lexar

Viesti Kirjoittaja Lexar »

nomad kirjoitti:
Lexar kirjoitti: Eipä silti; oli tuo ajatuksena ihan mielenkiintoinen. Vaan tuskinpa moisia viritelmiä enää tulee markkinoille (ainakaan nykypäivän kameraobjektiivivalmistajien toimesta). Sehän kun voisi pilata uusien muovisten halpis-sarjaobjektiivien myyntiä.
Eiköhän ne nykyajan muoviobjektiivit ole sekä halvempia parempia kuin nämä wanhan ajan vehkeet. Koneromantiikalla on toki paikkansa mutta tuo isku oli huti...
Riippuu ihan siitä mitä vertailee keskenään.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Järkäle kirjoitti:Jotain jatketta kaipaillut DA 300/f4 ja K-5:n kaveriksi. Tämä Pentaxin 1.7x jatkeen hinta nousee näköjään tasaisesti. Olikos jossain vaiheessa huhua että olisi uudempi TC tulossa (mahdollisesti sääsuojattuna)? Nyt olen arponut Kenkon 1.4/1.5x ja Pentaxin 1.7x välillä.

DA 300mm f4 + Kenko Pz-AF 1.5x Teleplus SHQ
Heh, onpas aika surkuhupaisan oloinen video. Jumakauta! Miten vaikeaa voi olla tuottaa laadukasta ja toimivaa 1.4x telejatketta??
Joku da 300/4 suorastaan huutaa sellaista, varsinkin kun pentaxilla ei ole käytännössä tarjota mitään järkevää pidempää teleä.
Koko tämä pentaxin SDM fiasko on jo melkoinen epäonnistuminen. Epävarma tarkennusmoottori joka ei edes ole kovin nopea,,,
Pentax sössii ihan itse laiskalla asenteellaan homman. Sitten ne vielä vääntää jotakin käsittämättömiä Q ja K-01 viritelmiä!
Perskuta mä myyn kohta koko pentax settini pois jos pikkuhiljaa ei ala tapahtumaan jotakin.
Elämä on lyhyt, ei ole varaa odotella turhan pitkään, varsinkaan jos firma ei edes osoita mitään piristymisen merkkejä.
Muutama hyvä tuote ei pelasta vielä kokonaisuutta.
markku55

Viesti Kirjoittaja markku55 »

temama kirjoitti:Elämä on lyhyt, ei ole varaa odotella turhan pitkään, varsinkaan jos firma ei edes osoita mitään piristymisen merkkejä.
Etkö saa hyviä kuvia Pentaxilla, onko ne puutteet sellaisia, ettet pysty elämään ilman niitä?
temama

markku55 kirjoitti:
temama kirjoitti:Elämä on lyhyt, ei ole varaa odotella turhan pitkään, varsinkaan jos firma ei edes osoita mitään piristymisen merkkejä.
Etkö saa hyviä kuvia Pentaxilla, onko ne puutteet sellaisia, ettet pysty elämään ilman niitä?
Jos tarttee n. 600mm kinovastaavaa teleä niin sitten tarttee. Enkä suostu saalistamaan ympäri maailmaa joitakin vanhoja ylihinnoiteltuja Pentaxin AF putkia.

Toki Pentax tuottaa hyviä kuvia, onhan siinä loistava Sonyn kenno.
Lexar

temama kirjoitti:
Heh, onpas aika surkuhupaisan oloinen video. Jumakauta! Miten vaikeaa voi olla tuottaa laadukasta ja toimivaa 1.4x telejatketta??
Joku da 300/4 suorastaan huutaa sellaista, varsinkin kun pentaxilla ei ole käytännössä tarjota mitään järkevää pidempää teleä.

''optisesta osaamisesta'' se ei ainakaan ole kiinni, sillä jopa Pentaxin vanhat A 1,4X-L ja A 2X-L TCs riittäisivät tänäkin päivänä ihan täysin. Kunhan vain muokkaisivat noita ihan pikkusen, jotta ne sopisivat käytettäviksi yhdessä DA* 300mm ja vaikkapa DA* 60-250mm kanssa, ja sitten niihin vain tuo AF/SDM.
markku55

Ei tuo 560mm uusi opiska ole sitten mikään vastaus?
temama

Lexar kirjoitti:
temama kirjoitti:

''optisesta osaamisesta'' se ei ainakaan ole kiinni, sillä jopa Pentaxin vanhat A 1,4X-L ja A 2X-L TCs riittäisivät tänäkin päivänä ihan täysin. Kunhan vain muokkaisivat noita ihan pikkusen, jotta ne sopisivat käytettäviksi yhdessä DA* 300mm ja vaikkapa DA* 60-250mm kanssa, ja sitten niihin vain tuo AF/SDM.
Näinpä juuri. En tiedä mitä ne venaa. Nyt porukkaa ostaa puutteessa halpoja Kenkon tms. AF jatkeita, jotka eivät välttämättä toimi kunnolla SDM hässäkän kanssa.

Sigma tekee toimivaa jatketta joihinkin Sigman putkiin Pentaxille, mutta ilmeisesti Sigmallakaan ei toimi HSM Pentaxiin tarkoitetun jatkeen kanssa (?).
Sinällään Sigman HSM toimii OK pentaxin kanssa.
Lexar

temama kirjoitti:
Sigma tekee toimivaa jatketta joihinkin Sigman putkiin Pentaxille, mutta ilmeisesti Sigmallakaan ei toimi HSM Pentaxiin tarkoitetun jatkeen kanssa (?).
Sinällään Sigman HSM toimii OK pentaxin kanssa.
Sigman TC:t ovatkin lähes ainoita joita en kerennyt Pentaxissa kokeilemaan (lähinnä koska vieroksun kaikenmoisia Sigman tekeleitä...ns. Siperia opettanut...ehkä olen kuvannut jo liian kauan). Mutta mitä olen ymmärtänyt, niin eivät nuo Sigman AF TC:t mitään varsinaisia helmiä ole...TC:nä (optisessa mielessä/vaikutus kuvaan).
jmra

Viesti Kirjoittaja jmra »

temama kirjoitti:
markku55 kirjoitti:
Jos tarttee n. 600mm kinovastaavaa teleä niin sitten tarttee. Enkä suostu saalistamaan ympäri maailmaa joitakin vanhoja ylihinnoiteltuja Pentaxin AF putkia.

Toki Pentax tuottaa hyviä kuvia, onhan siinä loistava Sonyn kenno.
Pentax:n oman ilmoituksen mukaan sekä 135-400 tms. että 1.4x telejatke olisivat tulossa tänä vuonna.

http://www.pentaximaging.com/files/pdf/lens_roadmap.pdf

Mutta täyttä varmuutta ei ole, koska ovat jättäneet takaportin.. "Roadmap may vary in responce to market situation". Toisaalta vuoden 2012 osatalta roadmap piti paikkansa.
Järkäle

Viesti Kirjoittaja Järkäle »

^ Tämähän on hyvä juttu. Jos tulisi vielä järjellisen hintaisena ja edellistä sopivampana juuri esim. DA* 300/4 ajatellen (sääsuojaus ja SDM). 560mm ampui hintansa puolesta reilusti yli realististen mahdollisuuksien omalla kohdalla.
Pentax K-5, DA 35mm f2.4, DA 18-55mm WR & 50-200mm WR, DA* 300mm f4 & Danubia 500mm f8
karjala67

Viesti Kirjoittaja karjala67 »

temama kirjoitti:[Koko tämä pentaxin SDM fiasko on jo melkoinen epäonnistuminen. Epävarma tarkennusmoottori joka ei edes ole kovin nopea,,,
Pentax sössii ihan itse laiskalla asenteellaan homman. Sitten ne vielä vääntää jotakin käsittämättömiä Q ja K-01 viritelmiä!
Perskuta mä myyn kohta koko pentax settini pois jos pikkuhiljaa ei ala tapahtumaan jotakin.
Elämä on lyhyt, ei ole varaa odotella turhan pitkään, varsinkaan jos firma ei edes osoita mitään piristymisen merkkejä.
Samat on mulla tullu mieleen kun olen tänä keväänä alkanut orientoitua lintujen kuvaamiseen, niin aika nihkeätä on Pentaxiin löytää järkevää lasitavaraa tuohon käyttöön.
Noh, tilasin juuri Sigma 120-400 OS:n, toivottavasti ei tee ihan toivotonta suttua...?

Ja kyllä, Pentaxin 560/5,6 ei ole vaihtoehto. Montakohan kappaletta tuota tulevat koko maailmassa ikinä myymään? Yli 6 keuron hintainen, yli puolen metrin pituinen pimeä putki, johon ei edes 5,6 aukolle ole saatu terävää piirtoa..;-0

Kyllä olisi Canonistin elämä helpompaa tällä saralla...
marvehni

Viesti Kirjoittaja marvehni »

tekisivätnytsentäydenkoonkennokameranmuutaentoivo

Tuossa oma Pentax toiveeni. Seuraava isompi hankinta on täyden koon runko, merkki näyttää siis vaihtuvan ellei yllätyksiä satu. Luonnossa liikun ja sinne sopivaa etsin.

Pitkiin putkiin liittyen: oma comboni on Sigma 100-300/4 + 1,7xTC joka toimii hyvässä valossa hienosti. Jatkuva tarkennus hukkaa tosin helposti kohteen taustaan eli lintujen kuvaus on haasteellista. Combon vaihtoehtona oli kiinteä DA* 300/4.
markku55

jmra kirjoitti:Pentax:n oman ilmoituksen mukaan sekä 135-400 tms. että 1.4x telejatke olisivat tulossa tänä vuonna.

Mutta täyttä varmuutta ei ole, koska ovat jättäneet takaportin.. "Roadmap may vary in responce to market situation". Toisaalta vuoden 2012 osatalta roadmap piti paikkansa.
Näyttäisi lukevan, että 2013 or later.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

markku55 kirjoitti:
jmra kirjoitti:Pentax:n oman ilmoituksen mukaan sekä 135-400 tms. että 1.4x telejatke olisivat tulossa tänä vuonna.

Näyttäisi lukevan, että 2013 or later.
Eli "or Later" ;-D

Mutta laadukas 135-400 olisi kyllä hyvä veto ja 1.4x jatke myös. Eiköhän ne vuoden päästä ole kaupassa...
PPellinen

Viesti Kirjoittaja PPellinen »

karjala67 kirjoitti:
Samat on mulla tullu mieleen kun olen tänä keväänä alkanut orientoitua lintujen kuvaamiseen, niin aika nihkeätä on Pentaxiin löytää järkevää lasitavaraa tuohon käyttöön.
Noh, tilasin juuri Sigma 120-400 OS:n, toivottavasti ei tee ihan toivotonta suttua...?

Ja kyllä, Pentaxin 560/5,6 ei ole vaihtoehto. Montakohan kappaletta tuota tulevat koko maailmassa ikinä myymään? Yli 6 keuron hintainen, yli puolen metrin pituinen pimeä putki, johon ei edes 5,6 aukolle ole saatu terävää piirtoa..;-0
..
Noista Sigman edullisemman hintaluokan telezoomeista 50-500 taitaa olla optisesti paras. Toki jos viimeisen päälle hyvää jälkeä haluaa, kiinteäpolttovälisessä on puolensa.
Pentaxin touhu tuon 560 millisen kanssa ei aukea minulle. Miksi kukaan ostaisi tuota kun Sigman 500/4,5 -lasin saa kolmanneksen halvemmalla? Parin vuoden kokemuksella olen erittäin tyytyväinen tähän viimeksimainittuun. Aivan turha selittää että muka optinen tai muu suorituskyky selittäisi hintaeron!
aikaarska

PPellinen kirjoitti:
karjala67 kirjoitti:

..
Noista Sigman edullisemman hintaluokan telezoomeista 50-500 taitaa olla optisesti paras. Toki jos viimeisen päälle hyvää jälkeä haluaa, kiinteäpolttovälisessä on puolensa.
Pentaxin touhu tuon 560 millisen kanssa ei aukea minulle. Miksi kukaan ostaisi tuota kun Sigman 500/4,5 -lasin saa kolmanneksen halvemmalla? Parin vuoden kokemuksella olen erittäin tyytyväinen tähän viimeksimainittuun. Aivan turha selittää että muka optinen tai muu suorituskyky selittäisi hintaeron!
Yep, samaa mieltä. Onneksi Sigma tekee tuota 500/4.5 teleä Pentaxille. Se on hyvä objektiivi kaikin puolin, kestää vertailun myös ns. merkkituotteisiin...

Sigman 150-500 on OK, kunhan saa siitä optisesti hyvän version. Itse käytin sitä Nikonissa ihan mielellään. Tosin palautin ensimmäisen kappaleen siitä, ja sain paremman tilalle.
jpyykone

Viesti Kirjoittaja jpyykone »

temama kirjoitti:Jos tarttee n. 600mm kinovastaavaa teleä niin sitten tarttee. Enkä suostu saalistamaan ympäri maailmaa joitakin vanhoja ylihinnoiteltuja Pentaxin AF putkia.
Jos tosiaan tarttee 600mm kinovastaavaa polttoväliä niin silloin Pentax on kyllä väärä valinta. Tuossa tapauksessa itse varmaan hommaisin Canonin 400/5.6 telen tai 100-400 zoomin ja vaikka 7D:n.

Itse huomasin kanssa oman harrastuksen alkuvaiheessa että Pentaxilla nuo lintuputket on aika vähissä. Lopulta kuitenkin totesin että tuo 300/4 on ainakin omalla kohdalla aikalailla sweet spotissa koon ja valovoiman suhteen. 2.8:a ei jaksaisi pitkiä aikoja kantaa eikä tuo mahtuisi kyllä laukkuunkaan. Tuosta pitemmät ei myöskään mahtuisi kunnolla laukkuun. Itse kun tykkään liikkua pääasiassa kävellen/pyörällä enkä välttämättä ajaa autolla suoraan kohteeseen. Joten tuolta osin 300/4 on pitkälti se mikä itselle riittää. Tosin joku sääsuojattu 135-400/4-5.6 zoomi olisi kyllä aika mainio esim. 18-135WR:än pariksi. Kunhan ei vaan paina kahta kiloa, kuten tuo sigman 150-500 OS möhkäle. Tai sitten toisaalta tuo 1.4x telejatke tuon 300/4:sen pariksi. Itse uskoisin kyllä että tuo telejatke julkaistaan tänä vuonna samoihin aikoihin tuon "K-3":sen kanssa. Tuo olisi jokseenkin loogista jos Pentax-Ricoh aikoo olla varteenotettava kilpailija markkinoilla.

Niin ja jos jotain aiheeseen liittyvääkin, niin tuo sigman 35/1.4 julkaistaan ilmeisesti Penalle ja Sonylle tämän kuun 17. päivä ainakin Japanissa:

http://digicame-info.com/2013/04/60mm-f ... sm517.html
markku55

markku55 kirjoitti:Tämä ei nyt ole varsinaisesti uutuus, mutta esitys siitä miten jokaisen Pentax objektiivin saa muunnettua shift objektiiviksi:
http://www.pentaxforums.com/cat/tutorial-videos.html
Itse asiassa kyse ei olekaan T/S objektiivista, vaan laajiksen kuva-alan laajentamisesta runkovakaimen avulla. Tässä vähän lisätietoa:
http://www.pentaxforums.com/news/sensor ... -view.html
aikaarska

Pentax K "speedbooster"

Tämä ei nyt varsinaisesti kuulu "Pentax uutuuksiin", mutta kyllä saattaa varmasti kiinnostaa joitakin Pentax käyttäjiä.

Eli edullinen kiinalainen versio Metabonesin Speedboosterista Pentax K objektiiveille:

http://www.ebay.com/itm/focal-reducer-s ... 2ec7df9d86

Ja kenelle speedbooster ei ole tuttu, niin täältä lisäinfoa:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12705740

p.s. Metabones ei ole tehnyt vielä versiota pentaxin objektiiveille. Siksi tämä kiinalainen kapistus on hitusen kiinnostavampi. Toivottavasti optinen laatu on myös hyvä...
alspe

Viesti Kirjoittaja alspe »

Vaikka en itse ehkä tällä haavaa ole mitään Pentaxiin ostamassa, niin eikös teille luontoihmisille olisi aika suurta tilausta jollekin
DA* 8-16mm F4 WR zoomille?
Pentaxilla saa kuvia
Vastaa Viestiin