Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Tossa on 50 summilux apo käytössä (ei tietenkään kaikissa kuvissa). Kyllä se tosi kivaa ja todella omanlaistaan jälkeä tekee. Mä en kyl niin kulmia tutki, pikseleitä piippaa tai muita ämpäritestejä tee. Fiilis pohjalla vaan mennään ja mukavasti rullaa.
Videossa se ei oo just niin ton kulmapiirron kanssa, mutta stilliä tuijotetaan ihan eri intensiteetillä, kun se roikkuu siinä näkyvillä pitempään.
Mut oot asian ytimessä, se luonne näkyy videossa yhtä lailla. Sonylla voi kyllä aika huoletta kuvata vanhoilla laseilla videota, kun osaa. Eiköhän tää Pana oon tehty sillä ajatuksella, että tietty osa asiakkaista ostaa tän kuvatakseen niillä vanhoilla mf laseilla tälläkin. Vähän haiskahtaa siltä... ;)
Maffer kirjoitti:Tuo 50mm tuuhio on huonoin noista anguloneista. Ming Theinin testit löytyy. Canonin uudet TS-E:t ratkaisee noi ongelmat. Kyllä sekin adapteri sieltä tulee kun Novolta on jo sähköinen Niksutin.
Mä tykkään enemmän noista Schneiderin sävyistä. Yhtään TS Canonia mulla ei oo tosin ollut, liekö aika ostaa?
T71 kirjoitti:
Tää on vaan yksi esimerkki, että saa niillä mf laseillakin asiallista jälkeä. Viitseliäisyyttä se tietty vaatii ja osaamista. Onhan se paljon helpompaa ostaa 24 GM, joka on Sonyyn huikean hienon tuntuinen lasi, mutta paremmalta se tuntuu, jos voisi käyttää siinä kamerassa myös muita huikean hienoja laseja, eiks joo.
Tai sitten vain odotellaan Sonyn tekemiä. Sonyltä niitä on tullut melkoisella vaihdilla.
TS laajis ja EF400 DOII vastaava alle 2kg tele olisi toivelistalla.
Joo FE24GM on hyvä lasi, ei paina ei maksa liikaa.
Mut niin tai näin, niin nimimerkki T71 voi olla jyvällä tässä. Se voi olla että kun Leica on mukana tässä kombinaatiossa, niin olisko silloin pidetty huolta että M lasit rokkaa? Nyt heitän tässä foliohatun päähän ja kurkistan kristallipalloon. Olisko mahdollista että sieltä on tulossa M-L adapteri AF-toiminnolla? Siinä hommassa kun vimpan päälle hiottu pdaf on aika kätevä. Toi Panasonic-Leica-Sigma allianssi on kyl äärimmäisen mielenkiintoinen.
Todella näppärän oloisia jippoja siellä. Vakaajan käyttö, pikamenu ja mf-tarkennuksen säädöt vaikuttaa fiksusti ajatelluilta.
Mielenkiintoisia oivalluksia kyllä. Koko hommasta paistaa kyllä se, että oli järkevä ratkaisu rauhassa tehdä tuote valmiiksi kuin julkaista liian aikaisin. Vaikka Nikonin julkaisu on taannoin hyvä, niin mielestäni se olisi kannattanut rauhassa myöhemmin julkaista. Toki päivityksillä voidaan näitä parannella, mutta kun se julkaisusta syntyvä mielikuva on niin tärkeä nykyään. On todella hienoa, että Panasonic on saanut raudan ja softan suhteen hommat pyörimään. Joka tapauksessa todella upea julkaisu ja ihan mielenkiintoista lukea myöhemmin kun käytännön testejä tulee kyseisestä kamerasta. Toivottavasti tämä julkaisu nyt herättää ainakin Nikonin ja siellä hiodaan omat tuotteet kuntoon softan suhteen (rautaa kun on niin vaikea parantaa jälkeenpäin). Upea työtä Panasonic.
nsamppa kirjoitti:Mut niin tai näin, niin nimimerkki T71 voi olla jyvällä tässä. Se voi olla että kun Leica on mukana tässä kombinaatiossa, niin olisko silloin pidetty huolta että M lasit rokkaa? Nyt heitän tässä foliohatun päähän ja kurkistan kristallipalloon. Olisko mahdollista että sieltä on tulossa M-L adapteri AF-toiminnolla? Siinä hommassa kun vimpan päälle hiottu pdaf on aika kätevä. Toi Panasonic-Leica-Sigma allianssi on kyl äärimmäisen mielenkiintoinen.
Minulla kun on sellainen käsitys ettei kennolla ole pdaf sensoreita niin ei niitä saa kuin vaihtamalla toinen kenno kameraan.
nsamppa kirjoitti:Mut niin tai näin, niin nimimerkki T71 voi olla jyvällä tässä. Se voi olla että kun Leica on mukana tässä kombinaatiossa, niin olisko silloin pidetty huolta että M lasit rokkaa? Nyt heitän tässä foliohatun päähän ja kurkistan kristallipalloon. Olisko mahdollista että sieltä on tulossa M-L adapteri AF-toiminnolla? Siinä hommassa kun vimpan päälle hiottu pdaf on aika kätevä. Toi Panasonic-Leica-Sigma allianssi on kyl äärimmäisen mielenkiintoinen.
Minulla kun on sellainen käsitys ettei kennolla ole pdaf sensoreita niin ei niitä saa kuin vaihtamalla toinen kenno kameraan.
nsamppa kirjoitti: Olisko mahdollista että sieltä on tulossa M-L adapteri AF-toiminnolla? Siinä hommassa kun vimpan päälle hiottu pdaf on aika kätevä. Toi Panasonic-Leica-Sigma allianssi on kyl äärimmäisen mielenkiintoinen.
Minulla kun on sellainen käsitys ettei kennolla ole pdaf sensoreita niin ei niitä saa kuin vaihtamalla toinen kenno kameraan.
Onko toi nyt niin iso homma. Mullakin vaihdettiin koko kenno Sonyyn... ;)
Sitäpaitsi kenen kenno (Nikon? Sony? Pana?) tuossa rungossa on ja oisko niin, että siellä on ne sensorit kennolla kuitenkin? Tuli vaan ihan yllättäen mieleen...
Sony voi mennä jokusen vuoden teknorintaman kärjessä mutta tämä kolmen koalitio pudotti jo CaNikonin pois pelistä. Ergonomiapojot meni suoraan kättelyssä sukkana sisään. Ehkä Olympus vielä nilkuttaa takaovesta mukaan.
R-mallin kennon speksit on linjassa D850 kanssa pl. ISO64. Eli Sonyn prutku siellä majailee? Suhinakohinat on myöskin D850/Z7 linjalla.
Kyllä se taitaa olla. Enpäs ole nähnyt muuta perspektiivinkorjauslasia joka on täydellä aukolla käyttökelpoinen maksimishiftillä. En FF-koossa enkä isoformaatissa. Nosto/lasku yhdistettynä laajikseen avaa niin paljon kuvamahdollisuuksia että aluksi hirvittää. Lasin 4000€ hinta on perusteltu.
"Ja pahoittelut! Meille tuli juuri tietoa, että Panasonicin takuutapaukset hoidetaan suoraan Panasonicin sivujen kautta: https://www.panasonic.com/fi/tuki/rekis ... ralle.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli takuutapauksessa kamera / objektiivi rekisteröidään tuonne ja sivu antaa sitten ohjeet huoltolaitteen lähetykseen.
Mutta tosiaan päätepiste on sama, eli tuo Ruotsin huolto."
Tämä huoltopaikka on Panasonic Service - pari kilometriä länteen Södermalm:ilta.
nomad kirjoitti:
Sehän tiedetään jo, että Panojen tarkennus ei ole Sonyn peilittömien veroinen. Lisäksi nuo objektiivit ovat kauheita jytkyjä, eli Pana on tekemässä niiden kanssa samaa virhettä kuin Sony on tehnyt monien GM objektiiviensa kanssa.
Panasonicin tarkennuksen heikkous on jatkuvassa tarkennuksessa. Yksittäiskuvissa sen tarkennus lienee yksi nopeimmista ellei nopein.
Ei se panan AF-C myöskään ole niin huono kun kuvittelisi. Ei edes videolla vaikka läheltä kuvattuja eteen-taakse -juoksevia kasvoja ei pystykään seuraamaan youtubettajien testeissä kuten Canon tai Sony.
zone6 kirjoitti:
Ei se panan AF-C myöskään ole niin huono kun kuvittelisi. Ei edes videolla vaikka läheltä kuvattuja eteen-taakse -juoksevia kasvoja ei pystykään seuraamaan youtubettajien testeissä kuten Canon tai Sony.
Liikkuvaa kohdotta kuvattaessa tarkennus on 480 kertaa sekunnissa aina väärässä kohtaa, joskus se on enemmän joskus vähemmän.
Se on kontrastitarkennuksen luonne kun AF-C:llä etsii tarkkaa kohdetta kokoajan.
kohan kirjoitti:Liikkuvaa kohdotta kuvattaessa tarkennus on 480 kertaa sekunnissa aina väärässä kohtaa, joskus se on enemmän joskus vähemmän.
480fps tarkoittaa myös että se on pielessä niiden välissä, eli aina 2ms verran jos kohde liikkuu. Se olisi kohdallaan ainoastaan tarkennuksen hetken, eli 480 kertaa sekunnissa. Ei väärässä 480 kertaa - väärässä se on niin usein kuin jaksat vain 2ms välissä tarkastella asiaa, valo kyllä kerkeää liikkua.
Sama toki koskee myös PDAF-tarkennusta, sillä kaikissa sensoreissa on myös PDAF:n osalta jonkinlainen hystereesi, jota ei tosin ole taidettu missään ilmoittaa. Tuon epätarkkuuden sisällä se voi olla väärässä kohdassa. Samoin kuin lukunopeuden hetken ja meneehän siinä valitettavasti hetki laskeakin ja siirtää moottoria.
480fps:n kohdalla jos ajatellaan ihmisen kävelen kohti vaikkapa sen 4km/h vauhtia, niin tarkennus voi olla todellakin sen 2mm ohi noiden tarkennusaikojen välissä. Sen enempää sen ei tarvitse olla teoriassa, sillä tuostahan voi nähdä että out-of-focus alue on siirtynyt sen verran joten linssiä voidaan säätää vain yhteen suuntaan tarpeen mukaisesti (ei tarvitse sahausta teoriassa DFD:ssä koska out-of-focus alueesta voidaan päätellä mihin suuntaan säätää ja paljonko).
Tämä on tietysti aika paha ongelma, sillä silmän kaarevuus voi aiheuttaa pilalle menneen valokuvan kun tarkennus ei ollut kohdallaan.
Se on tehty Leica SL -kameraan mutta sama kiinnitys näissä on.
Jollain videolla oli, että ei toimi luotettavasti. Kannattaa odottaa uudempaa versiota.
Tuo Panasonic pesee Nikon Z6:sen ISON kestossa kun video on kyseessä. ISO 51200/102400 np jopa ehkä 204800 tuon video mukaan joka on kaksi aukkoa käyttökelpoisempi video mitä NIkon Z6. Odottelen vielä muita testejä tuosta, että onko ero noin suuri oikeasti.
Todella näppärän oloisia jippoja siellä. Vakaajan käyttö, pikamenu ja mf-tarkennuksen säädöt vaikuttaa fiksusti ajatelluilta.
Mielenkiintoisia oivalluksia kyllä. Koko hommasta paistaa kyllä se, että oli järkevä ratkaisu rauhassa tehdä tuote valmiiksi kuin julkaista liian aikaisin. Vaikka Nikonin julkaisu on taannoin hyvä, niin mielestäni se olisi kannattanut rauhassa myöhemmin julkaista. Toki päivityksillä voidaan näitä parannella, mutta kun se julkaisusta syntyvä mielikuva on niin tärkeä nykyään. On todella hienoa, että Panasonic on saanut raudan ja softan suhteen hommat pyörimään. Joka tapauksessa todella upea julkaisu ja ihan mielenkiintoista lukea myöhemmin kun käytännön testejä tulee kyseisestä kamerasta. Toivottavasti tämä julkaisu nyt herättää ainakin Nikonin ja siellä hiodaan omat tuotteet kuntoon softan suhteen (rautaa kun on niin vaikea parantaa jälkeenpäin). Upea työtä Panasonic.
Jep Panasonic oli ensimmäinen kameravalmistaja jolta tuli peilitön kamera, niin kyllä niillä on hiukan jo kokemusta näistä. ;) monilta unohtuu tuo pieni yksityiskohta helposti.
Se mikä on todella mukava asia on se, että Panasonicin lasit näyttää kameraan kiinnitettyinä paljon luontevammilta mitä linssikannan kohdalta kaventuvat Sonyt. Sonyn kennon kokoa ja linssien visuaalista ulkonäkö tarkastellessa tulee aina mielee yksi sana "why". Et "miksi menitte kememään noin ahtaan mountin?" Toki kaikki tietää miksi niin on, niin en tässä sitä avaa.
"DFD autofocus
Q: Why has Panasonic chosen to stay with its DFD system rather than phase-detection autofocus?
A: Autofocus includes the detection of the distance from camera to the object, and the focus movement to focus on the object. Both are a very important part of the autofocus. So for the detection part, contrast AF, phase detection AF and DFD, these three technologies are available right now, and at this moment we pursue a hybrid system with our DFD detection, and we are sure that this is competitive enough, at this moment. However, in the future, if we introduce not only one technology, but also two, three or four technology combinations, if they make the autofocus more precise, we are going to study whether to introduce some of this technology beside the DFD. So we always try to develop and make an evolution of the autofocus system. "