Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
jouluukko kirjoitti:Hommasin sony a7r3 kameran, mutta en saa raw kuvia auki koneessani enkä lightroomissa. Kokeilin sekä pakkaamattomina, että pakattuina.
Omistan myös a7s:n ja sen raw kuvat näkyvät ihan normaalisti.
Miksi en saa a7r3:lla raw kuvia näkyviin?
a7R3:n Videotestissä ei kuulunut ääniä, kai siinä on sisäinen mikki kuitenkin?
Morjens Jouluukko, temama-tonttu täällä!
Päivitä lightroom. Onko koneessasi muita ohjelmia joilla yrität avata raw filuja? Ja tottamaar siinä on omat mikit siinä kamerassa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Kiitos nopeasta vastauksesta!
Lightroom päivitetty, mutta kuvat ei edelleenkään aukea (preview unavailable for this file).
Latasin koneelle image raw:n, niin sillä saan sentään näkymään koneella nuo raw kuvat.
Jpg:t kyllä näkyy normaalisti.
Videossa ei kuulu ääni, vaikka testasin myös ulkoista mikkiä?
Mitähän sitten seuraavaksi?
jouluukko kirjoitti:Hommasin sony a7r3 kameran, mutta en saa raw kuvia auki koneessani enkä lightroomissa. Kokeilin sekä pakkaamattomina, että pakattuina.
Omistan myös a7s:n ja sen raw kuvat näkyvät ihan normaalisti.
Miksi en saa a7r3:lla raw kuvia näkyviin?
Kuvan kun koittaa avata koneella, niin tulee teksti: Asenna lisäpakkauksenhallintoja, jotta voit käsitellä tätä tiedostoa.
No mahtaako se olla päivitetty tuohon viimeiseen versioon kun Adoben sivuilta ei kovin helpolla uusinta ole aina löytänyt? Toinen juttu mikä voi olla vinossa on että kuvat on otettu siinä pixel-shift moodissa. Eikös se tarvinnut aluksi sitä Sonyn ohjelmaa että sai auki?
Maffer kirjoitti:No mahtaako se olla päivitetty tuohon viimeiseen versioon kun Adoben sivuilta ei kovin helpolla uusinta ole aina löytänyt? Toinen juttu mikä voi olla vinossa on että kuvat on otettu siinä pixel-shift moodissa. Eikös se tarvinnut aluksi sitä Sonyn ohjelmaa että sai auki?
Ainakin ohjelma on nyt päivitetty, eikä siltikään kuvat auenneet.
Nyt on tuo Sonyn ohjelmakin ladattu koneelle. Pitääkö kaikki kuvat ensin kierrättää jotenkin sen kautta, että saa ne LR:ssa näkyviin? pitäisihän ne saada suoraan LR:iin ilman mitään temppuja.
Sillä ei ole väliä onko Lightroom päivitetty, jos sen sisällä oleva Adobe Camera Raw on vanha/väärä. Ensimmäiset A7R3:n raw-tuet löytyvät näistä Adobeista:
- Adobe Camera Raw 10.1 (12.12.17)
- Lightroom Classic CC 7.1 (pilvi-Lightroomin pöytäkoneversio, 12.12.17)
- Lightroom 6.14 (viimeinen standalone-Lightroom, 20.12.17)
Lightroomin yläpalkin kohdasta "Help > System Info" aukeaa taulu josta voit tsekata sekä LR- että ACR-versiot.
Lightroom 6 on siis ostettu puoli vuotta sitten ja juuri päivitetty.
Kuvat eivät vain tunnu aukeavan lightroomissa. Kokeiltu on jos jonkinmoista.
Voisiko joku a7r3 kameran käyttäjä kertoa mistä kiikastaa?
jouluukko kirjoitti:Lightroom 6 on siis ostettu puoli vuotta sitten ja juuri päivitetty.
Josko tarkastaisit nyt tämän ihan ensiksi:
Lightroomin yläpalkin kohdasta "Help > System Info" aukeaa taulu josta voit tsekata sekä LR- että ACR-versiot
.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
jouluukko kirjoitti:Lightroom 6 on siis ostettu puoli vuotta sitten ja juuri päivitetty.
Päivitetty juu, mutta mihin versioon? Lightroom "6:sta" kun on olemassa nämä versiot:
Päivitetty juu, mutta mihin versioon? Lightroom "6:sta" kun on olemassa nämä versiot:
Ainoastaan viimeinen 6.14 toimii A7R3:n kanssa ja silloinkin Adobe Camera Rawin pitää olla 10.1.
Terveisin,
Kahden A7R3:n omistaja.
Ihan mielenkiinnosta, jos kaverilla on vaikka Lightroom v.6.2, niin saako sen siis "päivitettyä" tähän 6.14 versioon ihan helposti, ja missä vaiheessa ( ja miten camera raw päivitetään 10.1 versioon?) ...Kysyn, koska itse en voi tätä nyt kokeilla, ja Jouluukko-kaverilla näyttää selvästi olevan ongelmia juuri tämän asian kanssa...
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Eikös ne kuvat voi suosiolla muuntaa DNG kuviksi.
Ilmaisen DNG converterin voi ladata Adoben sivuilta.Siinä converterissakin on kaikenlaisia asetuksia,kannattaa katsoa ne läpi,ettei laatu kärsi.
aikaarska kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, jos kaverilla on vaikka Lightroom v.6.2, niin saako sen siis "päivitettyä" tähän 6.14 versioon ihan helposti, ja missä vaiheessa ( ja miten camera raw päivitetään 10.1 versioon?) ...Kysyn, koska itse en voi tätä nyt kokeilla, ja Jouluukko-kaverilla näyttää selvästi olevan ongelmia juuri tämän asian kanssa...
Jos päivityskertoja on vielä jäljellä, niin pitäisi onnistua. En muista montako päivitystä sisältyi yhteen standalone-lisenssiin, olisko ollut 2 (vai 3) kappaletta, mutta niiden jälkeen piti ostaa "uusi" versio. ACR taas on "ilmainen" ja päivittyy automaattisesti Photarin ja/tai Lightroomin mukana, mutta se voidaan päivittää myös erikseen.
plumpus kirjoitti:Eikös ne kuvat voi suosiolla muuntaa DNG kuviksi.
Ilmaisen DNG converterin voi ladata Adoben sivuilta.Siinä converterissakin on kaikenlaisia asetuksia,kannattaa katsoa ne läpi,ettei laatu kärsi.
Miksi ihmeessä? Yhteensopivuus LR 6.14 kanssa on, niin miksi pitäisi ajella näitä DNG-converterin läpi...ihan turhaa työtä.
Se on sitten eri asia jos käyttää Macia, eikä voi päivittää versiota eri syistä vaatimuksen mukaiseksi, sitten voi käytellä vanhempaa versiota DNG-converterista, mutta se ei välttämättä taas tue käytettävää kameraa jne.
--
aikaarska kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, jos kaverilla on vaikka Lightroom v.6.2, niin saako sen siis "päivitettyä" tähän 6.14 versioon ihan helposti, ja missä vaiheessa ( ja miten camera raw päivitetään 10.1 versioon?) ...Kysyn, koska itse en voi tätä nyt kokeilla, ja Jouluukko-kaverilla näyttää selvästi olevan ongelmia juuri tämän asian kanssa...
Päivitetään se LR uusimpaan versioon ja ACR tulee siinä mukana, eli päivittyy samalla.
--