nihtila kirjoitti:p00kaju kirjoitti:Te jotka jo omistatte kameran, olisitteko valinneet ostoslistalle power kitin (kahva+akku) jos sen saisi pienestä lisähinnasta?
Lisäksi pitänee ainakin ostaa se kehuttu (hintaisekseen) 45/1.8 putki ja jättää pitkään harkintaan Zuiko 7-14, 12/2, 60/2.8 macro ja 75/1.8 koska niihin saa jo rahaa uppoamaan melkoisen määrän. Hieman vielä pureskelua aiheuttaa Olympuksen valinta rahastaa kunnolla lisää vastavalosuojilla.
Ehdottomasti olisin ottanut powerkitin pienellä lisällä. Kamalasti kahvasta en ole valmis maksamaan, koska halusin pienen kameran. Kahvaa käyttäisin vain sisätiloissa esimerkiksi joissakin juhlissa jne. Kuvaamiseni on kuitenkin paljon satunnaista käppäilyä kamera "varmuuden vuoksi mukana" tai reissaamista, johon pieni koko on tärkeä. Sen sijaan ainakin yksi (minulle riittää yksi) lisäakku on ehdoton. Kuvamäärä on huomattavasti peilikameroita pienempi, joten on hyvä olla yksi täysi akku aina mukana.
45/1.8 on ehdoton hankinta. Muita sitten tarpeen mukaan. Olen itse miettinyt Panan 14mm päivittämistä Olyn 12-milliseen ja harkinnut myös Panan 20mm vaihtoa, mutta olen tullut siihen tulokseen, että nuo ovat riittäviä minulle, ja edellä mainitsemassani käytössä pieni koko todellakin on etu. Kyseisillä pannareilla kamera esimerkiksi menee talvitakin taskuun. Seuraava hankinta on varmaan joku laajis, esim mainittu Olyn 9-18, ellen sitten kallistu kuitenkin tuohon 12-milliseen.
Kaiken säätämisen ja vaihtamisen jälkeen olen vihdoin löytänyt jonkinlaisen rauhan ja mietin seuraavaa hankintaa harkiten, mitä oikeasti tarvitsen :) Insinörtti yrittää nyt sen sijaan keskittyä itse asiaan. Sen suhteen ko. kamera on minulle tällä hetkellä kyllä se paras, että olen erittäin sinut sen kanssa. Sama mitä muut sanovat, vaikka tuntuvat olevan kovasti samaa mieltä noissa vuoden kamera -jutuissa.
Itse siirryin lopullisesti Pentaxista M 4/3:n tuossa kuluvan vuoden puolivälissä (kun etukäteen tilattu OM-D saapui akkukahvan kera). Objektiivipuolella ''siirtymäaika'' oli silti melko pitkä. Vaan näinhän se on, jos vanhaan järjestelmään on kertynyt paljon tavaraa. Itselläni oli vielä melkoisesti ns. harvinaista/kallista tavaraa Pentaxiin, mille ostajat löytyivätkin sitten väliltä Australia USA...Aasian ja Euroopan kautta kierrettynä. Tilalle ostin M4/3 tarvikkeita pikkuhiljaa ajan kuluessa. Nyt tuo tarvikelista alkaa olla pääpiirteiltään kasassa mukaan lukien: langaton kaukolaukasin, normi- ja macrosalamat, LED-valo videokuvaukseen että seuraavat objektiivit:
Samyang 7,5mm f3.5 fisheye (tarvittaessa oikaisen kuvat LR:ssa), Oly 12mm f2, Oly 17mm f1.8, Pana-Leica 25mm f1.4, Oly 45mm f1.8, Oly 60mm f2.8 macro, Oly 75mm f1.8. 75mm pidempiä natiivi objektiiveja en ole katsellut...ehkä myöhemmin tuleva Panan 150mm saattaisi jo tulla kyseeseen, tai sitten ei....on vähän liian lyhyt sekin. Eli käytän Minoltan APO 200mm f2.8:aa, että Pentaxin F* 300mm f4.5 adaptereilla tuossa OM-D:ssä. MA-bajonettiseen Minoltaan ei itseltä löydy TC:tä, mutta ei ole tarvettakaan Penan 300mm takia. Penan 300mm liitän tarvittaessa Pentaxin oman A 1.4X-s tai A 2X-s kiinni. No tulipahan nyt sitten ''hairahdettua'' näinä välipäivinä hommaamaan tuonne yläpäähän vielä pikkusen polttoväliltä (300mm * 2) pidempi objektiivi, ja siihen saman merkin TC. Alkaa mennä kuukuvaustasolle tuossa 2x croppirungossa, mutta se ompi toinen tarina se (odotetaan ensin että kys. objektiivi kotiutuu).
Vaan lyhyesti, olen samaa mieltä. Oly 45mm f1.8 on kyllä hintaansa nähden loistava. Lähes pakko-ostos M4/3 systeemiin. Ja varmasti varsinkin silloin, jos muut objektiivit ovat enempi zoomi pohjalla, kuin nuo omat kiinteäni. Ja mitä tulee akkukahvaan, kuten edellä kerroin, ostin sen yhdessä rungon kanssa...ja poissa se on ollut ainoastaan akkuja vaihdellessa. Itselleni runko on juuri passeli kahvojen kanssa.
Tuossa omassa kamerassa on myös kiinni rannetuki (tottumuksen takia), ja sekin pitäisi irroittaa ensin, jotta nuo akkukahvat saisi kokonaan irti rungosta. Ei ole ollut tarpeen.