Olympus OM-D

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nihtila

Viesti Kirjoittaja nihtila »

p00kaju kirjoitti:Te jotka jo omistatte kameran, olisitteko valinneet ostoslistalle power kitin (kahva+akku) jos sen saisi pienestä lisähinnasta?

Lisäksi pitänee ainakin ostaa se kehuttu (hintaisekseen) 45/1.8 putki ja jättää pitkään harkintaan Zuiko 7-14, 12/2, 60/2.8 macro ja 75/1.8 koska niihin saa jo rahaa uppoamaan melkoisen määrän. Hieman vielä pureskelua aiheuttaa Olympuksen valinta rahastaa kunnolla lisää vastavalosuojilla.
Ehdottomasti olisin ottanut powerkitin pienellä lisällä. Kamalasti kahvasta en ole valmis maksamaan, koska halusin pienen kameran. Kahvaa käyttäisin vain sisätiloissa esimerkiksi joissakin juhlissa jne. Kuvaamiseni on kuitenkin paljon satunnaista käppäilyä kamera "varmuuden vuoksi mukana" tai reissaamista, johon pieni koko on tärkeä. Sen sijaan ainakin yksi (minulle riittää yksi) lisäakku on ehdoton. Kuvamäärä on huomattavasti peilikameroita pienempi, joten on hyvä olla yksi täysi akku aina mukana.

45/1.8 on ehdoton hankinta. Muita sitten tarpeen mukaan. Olen itse miettinyt Panan 14mm päivittämistä Olyn 12-milliseen ja harkinnut myös Panan 20mm vaihtoa, mutta olen tullut siihen tulokseen, että nuo ovat riittäviä minulle, ja edellä mainitsemassani käytössä pieni koko todellakin on etu. Kyseisillä pannareilla kamera esimerkiksi menee talvitakin taskuun. Seuraava hankinta on varmaan joku laajis, esim mainittu Olyn 9-18, ellen sitten kallistu kuitenkin tuohon 12-milliseen.

Kaiken säätämisen ja vaihtamisen jälkeen olen vihdoin löytänyt jonkinlaisen rauhan ja mietin seuraavaa hankintaa harkiten, mitä oikeasti tarvitsen :) Insinörtti yrittää nyt sen sijaan keskittyä itse asiaan. Sen suhteen ko. kamera on minulle tällä hetkellä kyllä se paras, että olen erittäin sinut sen kanssa. Sama mitä muut sanovat, vaikka tuntuvat olevan kovasti samaa mieltä noissa vuoden kamera -jutuissa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

nihtila kirjoitti: Kamalasti kahvasta en ole valmis maksamaan, koska halusin pienen kameran.
Hyvä pointti, tuota kannattaa monen miettiä. TM:ssa seisoi, jossain sinänsä puolivillaisessa jutussa, että kameran koolla ei ole väliä, jos se joka tapauksessa vaatii oman kassinsa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nihtila

OskuK kirjoitti:
nihtila kirjoitti: Kamalasti kahvasta en ole valmis maksamaan, koska halusin pienen kameran.
Hyvä pointti, tuota kannattaa monen miettiä. TM:ssa seisoi, jossain sinänsä puolivillaisessa jutussa, että kameran koolla ei ole väliä, jos se joka tapauksessa vaatii oman kassinsa.
Kannattaa myös muistaa, että koko m4/3-järjestelmä on pieni, saan esimerkiksi tuommoiseen pieneen http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... t-Sisaltaa (muistikortti antaa kokoreferenssiä) laukkuun kameran, 14mm ja 20mm pannarit sekä 45/1.8:n ja lisäakun. Ja painoa on varmaan kilon verran.

Mutta tottahan se on, että lähes aina jonkun laukun tarvii, ja jos ei kanna laukkua muuten niin vaatii sen kameralaukun sitten kuitenkin. Kannattaa tuota miettiä pientä kameraa haluavan, että onko sillä koolla nyt sitten kuitenkaan niin paljon väliä.

Reissukäytössä ko järjestelmä on kyllä ihan omaa luokkaansa, varsinkin kun matkustelee Ryanairilla käsimatkatavaroilla, jolloin tilavuus ja paino ovat todella rajoitettuja.
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

nihtila kirjoitti:Kannattaa myös muistaa, että koko m4/3-järjestelmä on pieni, saan esimerkiksi tuommoiseen pieneen http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... t-Sisaltaa (muistikortti antaa kokoreferenssiä) laukkuun kameran, 14mm ja 20mm pannarit sekä 45/1.8:n ja lisäakun. Ja painoa on varmaan kilon verran.

Mutta tottahan se on, että lähes aina jonkun laukun tarvii, ja jos ei kanna laukkua muuten niin vaatii sen kameralaukun sitten kuitenkin. Kannattaa tuota miettiä pientä kameraa haluavan, että onko sillä koolla nyt sitten kuitenkaan niin paljon väliä.
Ei kun pientä kameraa haluavan pitää tarvittaessa ostaa vielä pienempi kamera, joka mahtuu vaikka takintaskuun. Esimerkiksi Olympuksen E-PM2 on oikeasti ihan taskukokoinen (objektiivista riippuen).
Matti Vuori
Lexar

Viesti Kirjoittaja Lexar »

nihtila kirjoitti:
p00kaju kirjoitti:Te jotka jo omistatte kameran, olisitteko valinneet ostoslistalle power kitin (kahva+akku) jos sen saisi pienestä lisähinnasta?

Lisäksi pitänee ainakin ostaa se kehuttu (hintaisekseen) 45/1.8 putki ja jättää pitkään harkintaan Zuiko 7-14, 12/2, 60/2.8 macro ja 75/1.8 koska niihin saa jo rahaa uppoamaan melkoisen määrän. Hieman vielä pureskelua aiheuttaa Olympuksen valinta rahastaa kunnolla lisää vastavalosuojilla.
Ehdottomasti olisin ottanut powerkitin pienellä lisällä. Kamalasti kahvasta en ole valmis maksamaan, koska halusin pienen kameran. Kahvaa käyttäisin vain sisätiloissa esimerkiksi joissakin juhlissa jne. Kuvaamiseni on kuitenkin paljon satunnaista käppäilyä kamera "varmuuden vuoksi mukana" tai reissaamista, johon pieni koko on tärkeä. Sen sijaan ainakin yksi (minulle riittää yksi) lisäakku on ehdoton. Kuvamäärä on huomattavasti peilikameroita pienempi, joten on hyvä olla yksi täysi akku aina mukana.

45/1.8 on ehdoton hankinta. Muita sitten tarpeen mukaan. Olen itse miettinyt Panan 14mm päivittämistä Olyn 12-milliseen ja harkinnut myös Panan 20mm vaihtoa, mutta olen tullut siihen tulokseen, että nuo ovat riittäviä minulle, ja edellä mainitsemassani käytössä pieni koko todellakin on etu. Kyseisillä pannareilla kamera esimerkiksi menee talvitakin taskuun. Seuraava hankinta on varmaan joku laajis, esim mainittu Olyn 9-18, ellen sitten kallistu kuitenkin tuohon 12-milliseen.

Kaiken säätämisen ja vaihtamisen jälkeen olen vihdoin löytänyt jonkinlaisen rauhan ja mietin seuraavaa hankintaa harkiten, mitä oikeasti tarvitsen :) Insinörtti yrittää nyt sen sijaan keskittyä itse asiaan. Sen suhteen ko. kamera on minulle tällä hetkellä kyllä se paras, että olen erittäin sinut sen kanssa. Sama mitä muut sanovat, vaikka tuntuvat olevan kovasti samaa mieltä noissa vuoden kamera -jutuissa.

Itse siirryin lopullisesti Pentaxista M 4/3:n tuossa kuluvan vuoden puolivälissä (kun etukäteen tilattu OM-D saapui akkukahvan kera). Objektiivipuolella ''siirtymäaika'' oli silti melko pitkä. Vaan näinhän se on, jos vanhaan järjestelmään on kertynyt paljon tavaraa. Itselläni oli vielä melkoisesti ns. harvinaista/kallista tavaraa Pentaxiin, mille ostajat löytyivätkin sitten väliltä Australia USA...Aasian ja Euroopan kautta kierrettynä. Tilalle ostin M4/3 tarvikkeita pikkuhiljaa ajan kuluessa. Nyt tuo tarvikelista alkaa olla pääpiirteiltään kasassa mukaan lukien: langaton kaukolaukasin, normi- ja macrosalamat, LED-valo videokuvaukseen että seuraavat objektiivit:
Samyang 7,5mm f3.5 fisheye (tarvittaessa oikaisen kuvat LR:ssa), Oly 12mm f2, Oly 17mm f1.8, Pana-Leica 25mm f1.4, Oly 45mm f1.8, Oly 60mm f2.8 macro, Oly 75mm f1.8. 75mm pidempiä natiivi objektiiveja en ole katsellut...ehkä myöhemmin tuleva Panan 150mm saattaisi jo tulla kyseeseen, tai sitten ei....on vähän liian lyhyt sekin. Eli käytän Minoltan APO 200mm f2.8:aa, että Pentaxin F* 300mm f4.5 adaptereilla tuossa OM-D:ssä. MA-bajonettiseen Minoltaan ei itseltä löydy TC:tä, mutta ei ole tarvettakaan Penan 300mm takia. Penan 300mm liitän tarvittaessa Pentaxin oman A 1.4X-s tai A 2X-s kiinni. No tulipahan nyt sitten ''hairahdettua'' näinä välipäivinä hommaamaan tuonne yläpäähän vielä pikkusen polttoväliltä (300mm * 2) pidempi objektiivi, ja siihen saman merkin TC. Alkaa mennä kuukuvaustasolle tuossa 2x croppirungossa, mutta se ompi toinen tarina se (odotetaan ensin että kys. objektiivi kotiutuu).

Vaan lyhyesti, olen samaa mieltä. Oly 45mm f1.8 on kyllä hintaansa nähden loistava. Lähes pakko-ostos M4/3 systeemiin. Ja varmasti varsinkin silloin, jos muut objektiivit ovat enempi zoomi pohjalla, kuin nuo omat kiinteäni. Ja mitä tulee akkukahvaan, kuten edellä kerroin, ostin sen yhdessä rungon kanssa...ja poissa se on ollut ainoastaan akkuja vaihdellessa. Itselleni runko on juuri passeli kahvojen kanssa.
Tuossa omassa kamerassa on myös kiinni rannetuki (tottumuksen takia), ja sekin pitäisi irroittaa ensin, jotta nuo akkukahvat saisi kokonaan irti rungosta. Ei ole ollut tarpeen.
jjheino

Viesti Kirjoittaja jjheino »

Lexar kirjoitti: ...

Vaan lyhyesti, olen samaa mieltä. Oly 45mm f1.8 on kyllä hintaansa nähden loistava. Lähes pakko-ostos M4/3 systeemiin. Ja varmasti varsinkin silloin, jos muut objektiivit ovat enempi zoomi pohjalla, kuin nuo omat kiinteäni. Ja mitä tulee akkukahvaan, kuten edellä kerroin, ostin sen yhdessä rungon kanssa...ja poissa se on ollut ainoastaan akkuja vaihdellessa. Itselleni runko on juuri passeli kahvojen kanssa.
Tuossa omassa kamerassa on myös kiinni rannetuki (tottumuksen takia), ja sekin pitäisi irroittaa ensin, jotta nuo akkukahvat saisi kokonaan irti rungosta. Ei ole ollut tarpeen.
Mites teidän 45mm f1.8:t -onko ne samalla tavalla tarkkoja heti täydeltä aukolta vai hiukan pehmeämpiä? Eli itse hankin tuon tovi sitten ja hiukan mietityttää tuo täyden aukon terävyys. Minulla tarkentuu vaikka kasvokuvissa selkeästi himmentämällä ja ehkä odotin että tuo olisi 1.8:lla jo "täysin" tarkka.
Lexar

jjheino kirjoitti:
Mites teidän 45mm f1.8:t -onko ne samalla tavalla tarkkoja heti täydeltä aukolta vai hiukan pehmeämpiä? Eli itse hankin tuon tovi sitten ja hiukan mietityttää tuo täyden aukon terävyys. Minulla tarkentuu vaikka kasvokuvissa selkeästi himmentämällä ja ehkä odotin että tuo olisi 1.8:lla jo "täysin" tarkka.
No, en ole tehnyt mitään empiiristä tutkimusta tästä, mutta ei noilla omilla kiinteillä m4/3:lla (mukaan lukien 45mm) ole ollut aivan hirmuista pakkotarvetta pimentää terävyyden vuoksi. Ainakaan itselläni (tässä toki omat tarpeet ja kriteerit homioiden). Ja hyvä niin, koska elämä on syvyysterävyyden kanssa aika haastavaa jo muutenkin. Toisin päin sama kääntäen, itse koen että tässä on oikeastaan yksi suurimmista eroista (painon/koon lisäksi) lähes kaikkiin aiemmin käyttämiini objektiiveihini nähden. Toki aloitin kuvaamisen jo filmikaudella, ja omasta laukusta on tupannut aina löytymään sitä ns. valovoimaisinta optiikkaa (mikä ei siis aina ole ollut suurimmalla aukolla mitenkään hirmuterävää, kuten esim. vanhat 50mm f1.2:t tai edes 85mm f1.4:t). Eli vaikea sanoa...jokaisella kun voi olla omat vaateensa, mutta toisaalta varmasti tuon edullisen hintaluokan objektiiveissa on myös selviä kappale-eroja (vaikka niitä ei saisi olla).
mappe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

Lexar kirjoitti:
nihtila kirjoitti:

Itse siirryin lopullisesti Pentaxista M 4/3:n tuossa kuluvan vuoden puolivälissä (kun etukäteen tilattu OM-D saapui akkukahvan kera). Objektiivipuolella ''siirtymäaika'' oli silti melko pitkä. Vaan näinhän se on, jos vanhaan järjestelmään on kertynyt paljon tavaraa. Itselläni oli vielä melkoisesti ns. harvinaista/kallista tavaraa Pentaxiin, mille ostajat löytyivätkin sitten väliltä Australia USA...Aasian ja Euroopan kautta kierrettynä. Tilalle ostin M4/3 tarvikkeita pikkuhiljaa ajan kuluessa. Nyt tuo tarvikelista alkaa olla pääpiirteiltään kasassa mukaan lukien: langaton kaukolaukasin, normi- ja macrosalamat, LED-valo videokuvaukseen että seuraavat objektiivit:
Samyang 7,5mm f3.5 fisheye (tarvittaessa oikaisen kuvat LR:ssa), Oly 12mm f2, Oly 17mm f1.8, Pana-Leica 25mm f1.4, Oly 45mm f1.8, Oly 60mm f2.8 macro, Oly 75mm f1.8. 75mm pidempiä natiivi objektiiveja en ole katsellut...ehkä myöhemmin tuleva Panan 150mm saattaisi jo tulla kyseeseen, tai sitten ei....on vähän liian lyhyt sekin. Eli käytän Minoltan APO 200mm f2.8:aa, että Pentaxin F* 300mm f4.5 adaptereilla tuossa OM-D:ssä. MA-bajonettiseen Minoltaan ei itseltä löydy TC:tä, mutta ei ole tarvettakaan Penan 300mm takia. Penan 300mm liitän tarvittaessa Pentaxin oman A 1.4X-s tai A 2X-s kiinni. No tulipahan nyt sitten ''hairahdettua'' näinä välipäivinä hommaamaan tuonne yläpäähän vielä pikkusen polttoväliltä (300mm * 2) pidempi objektiivi, ja siihen saman merkin TC. Alkaa mennä kuukuvaustasolle tuossa 2x croppirungossa, mutta se ompi toinen tarina se (odotetaan ensin että kys. objektiivi kotiutuu).

Itse päätin vihdoin hommata OM-D:n ja tuo 17mm 1.8 kiinnostaa kuvakulman puolesta eniten. Kun sinulla näyttää olevan kaikki hyvin piirtävät lasit, niin riittääkö tuon lasin piirto täydellä aukolla? Tokihan nämä asiat ovat subjektiivisia, mutta sen verran ristiriitiaisia arvosteluja olen lukenut että mietin kannattaako ostaa tuo vai panan 20mm.
nihtila

Panan omistajana kommentoin sen verran, että siinä ei tarkennus kyllä ole mitään huippuluokkaa, minkä nyt varmaan olet lukenutkin jostain. Tuli taas huomattua tuossa jouluna kun hämärämmässä tarkenteli, että melkoista sahausta meinasi välillä olla. Ulkona ja pääasiallisesti toimii kuitenkin sen verta ok, että päätin etten ainakaan toistaiseksi tuota vaihtoa tee.
Lexar

mappe kirjoitti:
Itse päätin vihdoin hommata OM-D:n ja tuo 17mm 1.8 kiinnostaa kuvakulman puolesta eniten. Kun sinulla näyttää olevan kaikki hyvin piirtävät lasit, niin riittääkö tuon lasin piirto täydellä aukolla? Tokihan nämä asiat ovat subjektiivisia, mutta sen verran ristiriitiaisia arvosteluja olen lukenut että mietin kannattaako ostaa tuo vai panan 20mm.
Sorry. Valitettavasti sain tuon oman 17mm vasta ihan Joulun alla, enkä ole sillä hirmuisesti ehtinyt vielä kuvaamaan.
markku55

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Meikäläinen valitsi Panan 14mm ja Olyn 45mm näin alkuun, katsotaan sitten tarvitaanko väliin normaalia vastaavaa lainkaan.
12mm oli liian kallis ja 17mm liian suppea, siksi kompromissiksi 14mm.
45mm ei liene selittelyjä kaipaa, en ole tuosta nähnyt vielä huonoa arvostelua ja hintakin ymmärrettävä alle kolmella sadalla.
Käytettynä on/oli 200€ pyynnillä, sen olisin valinnut jos en olisi uutta juuri ehtinyt tilata (kaikkihan kuvaa käytetyillä objektiiveilla;-)

Ai niin, sen verran vielä pohjatietoa, eli 14-42 MKII, 12-50 ja 40-150 Olyn zoomit on käytössä myös.
eesau

Viesti Kirjoittaja eesau »

Ollut tuo OM-D jo jonkin aikaa E-P3 kaverina. Taitaa olla aivan ensimmäisiä Suomessa. Kahva ilman akkuosaa on kätevä ja aina paikoillaan.
12 mm kiinteä on selkeästi eniten käytössä ja aivan loistava. Ehdottomasti hintansa väärti. Voi olla, että uusi 17 mm tulee hankittavaksi. Nyt oikeastaan kiinnostaisi Panan 12-35 2.8. Voisi vaihtaa noilla käyttämättömiksi jäävillä parilla Olyn zoomilla.
Salamaksi riittää normikäytössä pieni 14 malli joka on kätevä pitää mukana.
hansu65

Viesti Kirjoittaja hansu65 »

Täytyy kyllä sanoa että on komia peli tää oly!

Siis ulkoisesti!
Lexar

eesau kirjoitti: 12 mm kiinteä on selkeästi eniten käytössä ja aivan loistava. Ehdottomasti hintansa väärti. Voi olla, että uusi 17 mm tulee hankittavaksi. Nyt oikeastaan kiinnostaisi Panan 12-35 2.8. Voisi vaihtaa noilla käyttämättömiksi jäävillä parilla Olyn zoomilla.
Tuo 12mm on täälläkin ollut viime aikoina kyllä eniten kiinni rungossa. Siis kuvattu lähinnä talvimaisemia, kun on tullut vastaan jotain mielenkiintoista...eli luonnossa lumikengillä kävelyä reppu selässä, ja repussa pientä purtavaa plus termarissa kaffetta. Tekee hyvää pitkien kaloripitoisten Jouluaterioitten jälkeen.

Salamana minulla on Olympuksen FL 300r, vaan eipä ole suuren
suuri sekään. Ihan tarkoituksella jätin uuden 600r ostamatta, vaikka varmasti loistava olisi ollutkin. Yritän pitää sydeemin tietyllä tavalla mahdollisimman kevyenä (poislukien telepään kuvaus).
Ja onhan tuolla 300r:llä selvitty ainakin tähän päivään saakka (toki käytän salamaa melko vähän ylipäätään), plus päälle löytyy edullinen led-pohjainen rengassalama macrokuviin, kuin tuon salaman kanssa samaa minjatyyrikokoa oleva zoomillinen LED valo, jossa on kiinnitys kameran salamapaikkaan.
nihtila

Lexar kirjoitti:
eesau kirjoitti: 12 mm kiinteä on selkeästi eniten käytössä ja aivan loistava. Ehdottomasti hintansa väärti. Voi olla, että uusi 17 mm tulee hankittavaksi. Nyt oikeastaan kiinnostaisi Panan 12-35 2.8. Voisi vaihtaa noilla käyttämättömiksi jäävillä parilla Olyn zoomilla.
Tuo 12mm on täälläkin ollut viime aikoina kyllä eniten kiinni rungossa. Siis kuvattu lähinnä talvimaisemia, kun on tullut vastaan jotain mielenkiintoista...eli luonnossa lumikengillä kävelyä reppu selässä, ja repussa pientä purtavaa plus termarissa kaffetta. Tekee hyvää pitkien kaloripitoisten Jouluaterioitten jälkeen.

suuri sekään. Ihan tarkoituksella jätin uuden 600r ostamatta, vaikka varmasti loistava olisi ollutkin. Yritän pitää sydeemin tietyllä tavalla mahdollisimman kevyenä (poislukien telepään kuvaus).
Ja onhan tuolla 300r:llä selvitty ainakin tähän päivään saakka (toki käytän salamaa melko vähän ylipäätään), plus päälle löytyy edullinen led-pohjainen rengassalama macrokuviin, kuin tuon salaman kanssa samaa minjatyyrikokoa oleva zoomillinen LED valo, jossa on kiinnitys kameran salamapaikkaan.
Miten tuon 300R:n käyttö muuten onnistuu katsoessa etsimestä? Osuuko pahasti otsaan? Varmaan kattoon suuntaus ei oikein onnistu, mutta eipä tuossa tehoakaan kamalasti ole.

Itse ostin 600R:n ja hyvähän se on, mutta aika vähän on tosiaan tullut käytettyä.

Ja onko sinulla linkkejä noihin muihin mainitsemiisi salamoihin?
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

Vuoden 2012 paras kamera dpreviewin äänestyksessä:
http://www.dpreview.com/news/2013/01/01 ... 12-results
Lexar

nihtila kirjoitti:
Miten tuon 300R:n käyttö muuten onnistuu katsoessa etsimestä? Osuuko pahasti otsaan? Varmaan kattoon suuntaus ei oikein onnistu, mutta eipä tuossa tehoakaan kamalasti ole.

Itse ostin 600R:n ja hyvähän se on, mutta aika vähän on tosiaan tullut käytettyä.

Kyllähän tuo 300r osuu otsaan (ainakin 185cm kokoisella miehellä) jos tuon OM-D:n etsimen kautta yrittää kuvata, ja salaman kulmaa muuttaa ylös/kattoa kohden vaakatasosta. Tuossahan koko pikkusalama kallistuu taaksepäin salamaa käännettäessa, eikä vain salaman kärki/yläosa. Eli en voi tuota suositella, jos salamakuvaus on hiemankin laajempaa, kuvauskohteet vaativat salamalta tehoa, tai jos etsimen kautta haluaa nekin mahdolliset vähäisetkin kuvat kuvata. Mutta muille, ns. satunnaissalamakuvaajille, tuo on kyllä juuri passeli, ja etenkin passelin kokoinen näihin pikkurunkoihin.

Ja noista muista....
Led valo on tämmöinen:
http://www.ebay.co.uk/itm/110680069463? ... 1497.l2649

Ja LED-macrorengasvalo tämmöinen:
http://www.ebay.co.uk/itm/Macro-O-Ring- ... 4ab937eae6

Molemmat siis täyttä puhdasta parasta muovista ''Idän ihmettä''...:D). Enkä tosiaan lähde väittämään etteikö parempia voisi löytyä, jopa ihan samoista hintaluokista...noita kun on nykyisin varsin monia erilaisia tarjolla. Tuon macrovalon ostin jo aikaisemmin Pentaxiin. No, siitä ei sitten enää löytynytkään riittävän pientä soviterengasta tuohon M4/3:n Olyn 60mm macroon. Mutta no problem... sillä sopivan välipalan 46mm -> 49mm löysi Ebaysta eurolla vaiko kahdella. No...onhan nuo silti parempia kuin ei mitään.
eesau

nihtila kirjoitti:
Lexar kirjoitti:

Jännä juttu tosiaa tuo, että salamaa tämän kameran kanssa tulee käytettyä tosi vähän. Minullakin 36R ja 50R ovat E-5 varten joskus hankittu, mutta tuolla ovat laatikon pohjalla. Sen verran kokeiltu, että tietää tarvittaessa toimivan hyvin.
Silloinkin kun käytän niin ainoastaan täytevalona isolla herkkyydellä jolloin näyttää kuvat siltä kuin ei salamaa olisikaan. Tällöin pikkusalama riittää oikein hyvin.
p00kaju

Viesti Kirjoittaja p00kaju »

Tulipahan tännekkin nyt tämä uus OM-D. Vaikuttaa alkuun ihan lupaavalta vaikka MENU viidakon opettelussa meneekin varmasti vähän aikaa. Iso kouraisena olen tyytyväinen että ostin Power Kitin, niin kuin moni kyllä suosittelikin. Eikä kyllä kaipaa muuta kuin tuon kahvan ykkösosan ja toki välillä molemmat.

Kuvankatselu nappi on vaatii totuttelua, kuin myös "nuolinäppäimet". Onpahan kehittämisen varaakin ;)

Cyberphotosta ostin ja vinkkinä sellainen niille jotka eivät ole vielä omaansa hankkineet niin POWER KIT:n ostajan kannattaa tarkistaa se ARVOPAKETTI -lisävalinta. Mielestäni siinä saa kohtuullisella lisähinnalla 45/1.8 putken, laukun ja muuta turhaa krääsää. Tämä siis verrattuna Verkkokauppa.com:n vastaavaan pakettiin.
eesau

Se 45 1.8 on kyllä hintaansa nähden todella laadukas lasi vaikka ulkoisesti on niin vaatimattoman tuntuinen 12 mm rinnalla.
Optisesti ei häpeä isompiaan ja kalliimpiaan.
Vastaa Viestiin