Toi on myös stillihommissa aivan täyttä myrkkyä. Itse tarkennan käsipelillä edestakaisin iteroiden ja tuostahan ei tule lasta eikä *askaa kun linssit liikkuu eri määrän riippuen siitä kuinka nopeasti tarkennusrengasta pyörittää. Ton option tarkoitus on nähdäkseni vaan lisätä käsitarkennuksen vaikeusastetta.nsamppa kirjoitti:Sillä nopeuden muutoksella tarkoitan sitä että se kuinka nopeasti kierää kääntää, vaikuttaa siihen kuinka paljon tarkennus siirtyy. Varmaan toi progressiivisesti kiihtyvä tarkennus on oikein ilmaistu. Manuaalilinsseillä saan kyllä tarkennuksen toimimaan niinkuin haluan, mutta noilla focus-by-wire linsseillä se menee aina arpomiseksi. Valokuvauksessa toi on varmaan ihan fiksukin ominaisuus, mutta videoitaessa aiheuttaa vain nuuskan kulutusta. Mä en millään saa tarkkaa tatsia siihen. Jos vaikka haluaa vain siirtää tarkennuksen pisteestä a pisteeseen b, ei riitä että laittaa selkärankaan paikat mistä mihin pitää siirtää, vaan siirto pitää tehdä myös oikealla nopeudella. Sen kun sais edes valinnaiseksi, ratkaisisi se jo ongelman. Tossa näkyy mun mielestä just se Sonyn akilleen kantapää; on sensoria, linssiä, speksiä ym. mut se itse kuvaamisen ymmärtäminen on vähän hakusessa.
Olympuksen 1.2 Pro laseissa on sitä vastoin lineaarinen käsitarkennus ja Fujin vehkeissä se on käsittääkseni valittavissa menusta.