Oly & Pana: Micro 4/3

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
srx2

Kysymys

Viesti Kirjoittaja srx2 »

Minulle jäi epäselväksi, millä kameralla PastSide on esittelemänsä kuvat ottanut.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Avokid

Re: Kysymys

Viesti Kirjoittaja Avokid »

srx2 kirjoitti:Minulle jäi epäselväksi, millä kameralla PastSide on esittelemänsä kuvat ottanut.
Mitä kuvia se on esitellyt?
Uusimmat kuvat sen flickrssäkin on Nikonin D80 ja Canonin 30D:llä otettuja.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
srx2

Ok !
Vastaus tuli nopeasti ja asia tuli selväksi.
M.43 käyttäjänä kiinnostaa muiden kuvaajien kameratkin.
paulas

Viesti Kirjoittaja paulas »

Avokid kirjoitti:
nomad kirjoitti: Näinhän se on. 90% satasarjan Canonin ostajista ei koskaan irroita saati vaihda objektiivia. Kysymyksessä on siis "modulirakenteinen pokkari. Isokokoinen sellainen.

Vähän sama näiden m43 kameroidan kanssa, luulisin.
Totta, 99% ajasta mun GF1:sen nokalla on se 20/1.7, eikä 14-45 zoomi ;)
Melkein sama täällä. E-P1:ssä 100% ajasta kiinni 20/1.7, joka on ainoa objektiivi ko. kamerassa :) No, käytössä on toinenkin runko, jossa putket vaihtuvat tiheämmin.
UnskiV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UnskiV »

paulas kirjoitti:
Avokid kirjoitti:
nomad kirjoitti: Näinhän se on. 90% satasarjan Canonin ostajista ei koskaan irroita saati vaihda objektiivia. Kysymyksessä on siis "modulirakenteinen pokkari. Isokokoinen sellainen.

Vähän sama näiden m43 kameroidan kanssa, luulisin.
Totta, 99% ajasta mun GF1:sen nokalla on se 20/1.7, eikä 14-45 zoomi ;)
Melkein sama täällä. E-P1:ssä 100% ajasta kiinni 20/1.7, joka on ainoa objektiivi ko. kamerassa :) No, käytössä on toinenkin runko, jossa putket vaihtuvat tiheämmin.
Minä en allekirjoita tuota ajatusta, minulla on E-PL2 ja adapteri 4/3 obtiikalle. Tosin on vielä jäänyt vähän niinkuin kokeiluksi, mutta tulokset ihan sitä luokkaa, että tulevaisuudessa tulee varmaan käytettyä ainakin 50-200 SWD:tä, oli miellyttävä yllätys sillä kuvaaminen ja kuvien taso. No ei tietenkään samaa luokkaa, kuin E-5:lla mutta täyttä tavaraa kuitenkin. Zuikon 50 macro oli myös miellyttävä yllätys, vähän hitaasti tarkensi, mutta tarkensi kuitenkin ja useinhan makrot joutuu muutenkin tarkentamaan käsin.

Vaikka E-PLlät ovatkin vähän lelumaisia, niin kuvia ne ottavat kuitenkin ja ihan laatukamaa ottaakin.
UnskiVee
PastSide

Viesti Kirjoittaja PastSide »

Avokid kirjoitti:
srx2 kirjoitti:Minulle jäi epäselväksi, millä kameralla PastSide on esittelemänsä kuvat ottanut.
Mitä kuvia se on esitellyt?
Uusimmat kuvat sen flickrssäkin on Nikonin D80 ja Canonin 30D:llä otettuja.
juu, ihan oikein tarkistitte, ja toivottavasti ette suuttuneet kun kysyin kuvia nähtäväksi.

En omista vielä m43 kameraa vaan olen vasta ostamassa sellaista. En jaksanut raahata kymppisarjan järkkärirunkoa mukana lasten kanssa seikkaillessa.

Lisäksi olen pähkäillyt itselleni, että kun omat kuvat tulostan koossa A4- tai alle niin ei paljoa merkitystä millä vehkeellä niitä kuvailee. Tarkoitan tällä siis sitä, että omissa kuvailuissani menisi täydet kennot ja lipton-sarjan putket täysin hukkaan. Ajattelin että siihen kävisi tällainen kätevämpikin vehje...

Olen vain jäänyt muilta kiireiltäni pohtimaan että olisiko se kiva peli sitten tämmöinen ns pokkarimallinen GF1/E-PL2 vaiko sitten sellainen ns 'järkkärimallinen' esim kohta julkaistava G3...
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

PastSide kirjoitti: Olen vain jäänyt muilta kiireiltäni pohtimaan että olisiko se kiva peli sitten tämmöinen ns pokkarimallinen GF1/E-PL2 vaiko sitten sellainen ns 'järkkärimallinen' esim kohta julkaistava G3...
Ensimäiseksi tietysti mietit onko pokkarinpylly vai integroitu etsin se, mikä sinusta on kiva. Elektroninenhan tuo peilittömän etsin on, muttei ainakaan tarvitse ostaa erikseen. Kaupan tiskillä noita kannattaa käydä hiplaamassa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
srx2

No niin

Kun nyt sekaannuin tähän keskusteluun, niin jatkan hiukan.
Ostin runsas puoli vuotta sitten PL1 värkin ja yksi vakava kriteeri oli runkovakain.
Minulla on vanhastaan joukko hyviä linssejä, jotka toimivat mukavasti tässä koneessa manuaali tarkennuksella.
Myöskin koko tietysti vaikutti asiaan. Reissukameraksi se on erinomainen.
Kuvan laatuhan muodostuu niin monesta tekijästä, ettei kaikkia epäonnistumisia voi kameran syyksi lykätä.
A nelosia suurempia en ole juurikaan harrastanut ja kuviini olen itse ollut tyytyväinen. Eivätkä perheenjäsetkään niitä ole moittineet. :)
OskuK

Re: No niin

srx2 kirjoitti: Reissukameraksi se on erinomainen.
Miten takanäytöstä näkee, reissuista ensin mieleentulevissa etelän maissa?

Waldo's Peoplen Waldo:

srx2

Joo, hehe,heh. Huonosti tietysti kirkkaassa paisteessa.
Se on kameran ainoa havaitsemani huono puoli. No, mikään ei ole täydellistä.
Aikoinaan opin, että täydellisyyteen pyrkiminen on teknistä taitamattomuutta.
Minulla on erillinen VF-2 etsin ja se on todella hyvä, mutta reissukamerassa vaatii hiukan liikaa huolehtimista.
No, kun joku valmista täydellisen kameran, niin olen ensimmäisenä jonossa ostamassa.
janus

Viesti Kirjoittaja janus »

Kun tuo Canonin järkkäripaketti ei oikein kulkenut mukana, niin nyt on aika siirtyä tähän m43-maailmaan. Vaihtoehtoina on Pen E PL2 tai Panan G2/3. Panassa kiinnostaa tuo kääntyvä näyttö, joka varmaan vie voiton. Mutta kannattaako odotella hetki tuota G3:a vai tyytyä vanhempaan malliin, jota saa esim. Scandinavian photosta hintaan 448€?

Itseni tuntien vanhemman mallin kun ostaa, niin jo hetken päästä polttelee uusi... Verkkokaupassa G3:n hinta näyttää olevan 699, hyllyssähän tuota ei vielä ole. Kuvanlaatu ja videokuvaus puoltaa tietty uudempaa mallia.

Näiden optiikoihin en ole juurikaan perehtynyt ja käytettynäkään ei näytä kovin paljoa liikkuvan. Ilmeisesti "pannari" on ehdoton ja joku pidempi zoomi tuon 14-40 kitin kaveriksi? Mistä näitä kannattaa silmäillä?

Muutenkin kokemuksia tuosta Panan G2:sta?
janus

Viesti Kirjoittaja janus »

Tilasin sitten Scandinavian Photosta G2:n kittilinssillä hintaan tyyliin 450€ ja postiennakolla kärsimätön kun olen. Saas nähdä, ehkä toi keventää kameralaukkua ja vaihdetaan sitten toiseen kun sen aika on.
mikko696

Viesti Kirjoittaja mikko696 »

Mistä laadukkaita tarvikeakkuja gh2:een?
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

mikko696 kirjoitti:Mistä laadukkaita tarvikeakkuja gh2:een?
Tarvikeakut ei taida oikein toimia noissa Panan uudemmissa kameroissa kun softa kelpuuttaa vain aidon. Tosin en tiedä ovatko jo häkänneet sen jotenkin, mutta näin oli ainakin talvella.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
mikko696

Viesti Kirjoittaja mikko696 »

Tämäpä se on, ei vaan kykene periaatteesta satkua alkuperäisestä maksamaan.

GH1:seen noita jo sai, vaihtovat vaan pirulaiset akun

http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=2215
E.T

Viesti Kirjoittaja E.T »

Avokid kirjoitti:
mikko696 kirjoitti:Mistä laadukkaita tarvikeakkuja gh2:een?
Tarvikeakut ei taida oikein toimia noissa Panan uudemmissa kameroissa kun softa kelpuuttaa vain aidon. Tosin en tiedä ovatko jo häkänneet sen jotenkin, mutta näin oli ainakin talvella.
Täältä löytyy GH2:en tarvikeakkuja:
http://www.trade-shop-online.de/
Viikossa tulivat postilaatikkoon mukaanlukien aika joka meni IBAN-maksuun kun reilut kaksi kuukautta sitten tilasin ennen vaellusmatkaa Nepalissa.
Kamera tosin ei näytä tarvikeakkujen varaustilaa mutta niitä saa puolenkymmentä yhden ryöstöhintaisen brändätyn poropietariakun hinnalla.
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
E.T

Viesti Kirjoittaja E.T »

janus kirjoitti:Näiden optiikoihin en ole juurikaan perehtynyt ja käytettynäkään ei näytä kovin paljoa liikkuvan. Ilmeisesti "pannari" on ehdoton ja joku pidempi zoomi tuon 14-40 kitin kaveriksi? Mistä näitä kannattaa silmäillä?
No siitähän se riippuu mitä kuvaat minkälaista lasia sitä tarvitsee.
Tuossa tuo tämänhetkinen lasivalikoima
http://www.four-thirds.org/en/microft/lense.html

Pannarin kanssa tosiaan GH2:kin menisi kyllä reilumpaan takin taskuun, on meinaan sen verran epäergonomisen pieneksi kutistettu.
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

E.T kirjoitti:Pannarin kanssa tosiaan GH2:kin menisi kyllä reilumpaan takin taskuun, on meinaan sen verran epäergonomisen pieneksi kutistettu.
Joo. Myyntiosastojen agressiivisen kokokiihkoilun seasta kantsii hokata että esim. Canon satasarjalainen CV:n pannarilla ei ole juurikaan isompi kuin etsimellinen m4/3 järkytys. Kierroksen tai kaksi vanhempi pikku-dslr on lisäksi hyvin edullinen ja lähes joka suhteessa four-turdiksia parempi : tarkka optinen etsin, tarvittaessa nopea AF, dslr-kuvanlaatu, ei valikkosäätöjä, loputon valikoima erihintaisia laseja ja mikä parasta : siihen ei saa retro-hip-hop-nahkakoteloa.
OskuK

elmar kirjoitti: Joo. Myyntiosastojen agressiivisen kokokiihkoilun seasta kantsii hokata että esim. Canon satasarjalainen CV:n pannarilla ei ole juurikaan isompi kuin etsimellinen m4/3 järkytys. Kierroksen tai kaksi vanhempi pikku-dslr on lisäksi hyvin edullinen ja lähes joka suhteessa four-turdiksia parempi : tarkka optinen etsin, tarvittaessa nopea AF, dslr-kuvanlaatu, ei valikkosäätöjä, loputon valikoima erihintaisia laseja ja mikä parasta : siihen ei saa retro-hip-hop-nahkakoteloa.
Mikäs sulla nahkaa vastaan on? Aika samoilla linjoilla, noita mainittuja on tullut naureskeltua vuosien varrella taajaan, mutta kaikki muuttuu kun tuodaan vielä huonompaa rinnalle -ja ohi.

Waldo's Peoplen Waldo:

ossipena

Viesti Kirjoittaja ossipena »

OskuK kirjoitti:
elmar kirjoitti: Joo. Myyntiosastojen agressiivisen kokokiihkoilun seasta kantsii hokata että esim. Canon satasarjalainen CV:n pannarilla ei ole juurikaan isompi kuin etsimellinen m4/3 järkytys. Kierroksen tai kaksi vanhempi pikku-dslr on lisäksi hyvin edullinen ja lähes joka suhteessa four-turdiksia parempi : tarkka optinen etsin, tarvittaessa nopea AF, dslr-kuvanlaatu, ei valikkosäätöjä, loputon valikoima erihintaisia laseja ja mikä parasta : siihen ei saa retro-hip-hop-nahkakoteloa.
Mikäs sulla nahkaa vastaan on? Aika samoilla linjoilla, noita mainittuja on tullut naureskeltua vuosien varrella taajaan, mutta kaikki muuttuu kun tuodaan vielä huonompaa rinnalle -ja ohi.
khrm keinonahkaa...
Vastaa Viestiin