Juurikin näin.kribe kirjoitti:En ymmärrä mitä ammattilainenkaan tuommoista ostaisi, kun kilpailijoilla on tarjolla aukkoa valovoimaisempaa, mutta saman painoista 500mm lasia.
Totta varmaan toinen puoli. Tosin molemmat on/oli vähän eri markkina-asemassa. Pentaxin on pakko löytää paikkansa isojen poikien leikeissä tavalla tai toisella, jolloin "perustuote" ei välttämättä ole ratkaisu. Aina pitäisi kuitenkin tarjota jotain erilaista ja "parempaa" jotta saa näkyvyyttä. Isommat pojat voi taas "pelata varman päälle" ja tehdä perustuotteita massoille, koska paikka (brändi) on sen verran vakiintunut. Kaikki ostaa sen kuitenkin, jos muualla ei ole tarjota SELKEÄSTI parempaa. Tai jos jotain ei markkinoida heille selkeästi parempana. Markkinoinnilla (mainoksilla jne.) on kuitenkin aika iso voima siinä mitä sinun halutaan haluavan.karjala67 kirjoitti:Pentaxista on valitettavasti tullut kameramaailman Nokia; molempien puuhastelu on aika väkinäisen tuntuista, ilman selkeää visiota ja ymmärrystä siitä, mitä asiakkaat haluavat..
Ehkä tuossa Pentaxin toiminnassa näkyy paikoin liikaa tuo japanilaisuus (vaikka en japanilaisuuteen sen suuremmin ole tutustunutkaan) joka ei täysin aukene näin länsimaalaiselle. Tehdään "outoja" tuotteita jotka ei spekseiltään ole sitä terävintä kärkeä ja yritetään sitä kautta erottua "väärällä" tavalla. Tosin Pentaxilla on paljon myös hyviä uniikkeja tuotteita ja ominaisuuksia, joita ei muilta valmistajilta saa. Tällähetkellä näyttää kuitenkin pahasti siltä, että Pentax on jäämässä teknisessä kehityksessä muiden jalkoihin. Ellei sieltä nyt ole jotain vielä tulossa.