Nikon D800

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

nomad kirjoitti:
Holden kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Voisiko joku kuitenkin todistaa minulle, miksi se on parempi kuin esim. D4:n 16mpx.
Minkä tyyppinen todiste kelpaisi sinulle?
Se että odotellaan mahdollisuutta vertailuun. Kun katsoo näitä tämän foorumin D4 vs. D800 keskusteluja, niin syntyy vaikutelma, että D800 olisi kuvalaadultaan selvästi parempi kamera.

Case D700:n myötä Nikon tuli tunnetuksi siitä, että se mokaa huippukameroidensa markkinat tekemällä liian hyviä välisarjan kameroita. En nyt kuitenkaan usko, että tässä tapauksessa on käymässä niin.
Seiskasatku oli niin paljon kolmosen varpailla ettei mitään määrää. Etenkin akkukahvalla.

Kasisatanen on taas paljolti erilainen kuin nelonen. Ei huonompi vaan erilainen ja erilaiseen kuvaamiseen. Nelonen on vauhtikunkku ääriolosuhteisiin, kasisatanen taas sopiva monenlaiseen kuvailuun maisemasta studioon ja pienimuotoiseen toimintakuvaamiseen. Ja kasisatanen tulee varmasti täyttämään studiorungon paikan Nikonilla ja tätämyöten lisäämään merkin menekkiä ammattilaisten keskuudessa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
papetsu

Viesti Kirjoittaja papetsu »

Avokid kirjoitti: Koska 5v tietokone ei jaksa pyörittää enää kuvia? :)
Mistä tiedä tai edes päättelet millä minä kuviani pyörittelen/käsittelen?
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

papetsu kirjoitti:
Holden kirjoitti:
papetsu kirjoitti: Tuo olisi jo hyvä peruste, jos kennon fyysinen koko kasvaisi samassa suhteessa.
Mitäs perusteita sinulla on 36 megapikselin kennoa vastaan? Kennokoko ei kuitenkaan ole pienentynyt.
Fysiikanlait eivät ole muuttuneet miksikään, (pienempi pikseli on huonompi). Se asia ei muutu vaikka millä perustelisitte..
Sinä siis katselet mielelläsi pikseleitä, ja unohdat kuvat kokonaan?

E: Paras kennohan olisi tällä perusteella mahdollisimman iso, jossa olisi 1 pikseli. Ei tulisi difraktion rajatkaan koskaan vastaan. Kyllä olisi ihanaa.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

papetsu kirjoitti:
Avokid kirjoitti: Koska 5v tietokone ei jaksa pyörittää enää kuvia? :)
Mistä tiedä tai edes päättelet millä minä kuviani pyörittelen/käsittelen?
No kuinka pieleen arvasin? :)

Naureskelen vain kun näitä pienempi pikseli on huonompi -vääntöjä on aina. Aina.
Ja valittajat aina unohtavat sen kokonaisuuden.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

En tiedä kennojen S/N-suhteesta, mutta tässä ketjussa aletaan olla jo aika tavalla alle yhden lukemissa. IMHO
papetsu

Holden kirjoitti:
Saahan niistä optiikoista D800:lla kuitenkin vähintään yhtä paljon irti, kuin D700:lla. Ehkä jopa vähän enemmän, vaikka piirto ei enää tuolle pikselitiheydelle riittäisikään.
Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato..

Mutta ei todellakaan saa, yhtä paljon irti.

Katsele sitten niitä suttu maalauksia (kuvia) mitä prosessori maalailee..
Holden

papetsu kirjoitti:
Holden kirjoitti:
Saahan niistä optiikoista D800:lla kuitenkin vähintään yhtä paljon irti, kuin D700:lla. Ehkä jopa vähän enemmän, vaikka piirto ei enää tuolle pikselitiheydelle riittäisikään.

Perustele.
Avokid

papetsu kirjoitti:
Holden kirjoitti:

Joo, tässä nyt kaivataan kyllä niitä perusteluja. 36mpx kennollahan saa juuri kaiken sen irti optiikasta mitä sillä on annettavaa.

Olen ihan itse tuon testannut 6mpx ja 16mpx DX-kennollisilla kameroilla. Todisteita pöytään vai jatkatko trollailua?
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Avokid kirjoitti:
papetsu kirjoitti:
Holden kirjoitti:

Joo, tässä nyt kaivataan kyllä niitä perusteluja. 36mpx kennollahan saa juuri kaiken sen irti optiikasta mitä sillä on annettavaa.
Jos haluaisi jotain tuohon sanoa, niin D800:n pitäisi minun ainakin harkita maisemakuvausasetuksiani. D700:n kanssa f/11-16 on ollut hyvä. D800 saattaisi olla parhaimmillaan kun paljoa f/8-11 enempää ei himmennettäisi. Jossain tapauksessa tästä aiheutuva terävyysalueen kaventuminen saattaa jopa huonontaa kuvaa. Ongelma lienee erityisen oleellisin pidemmillä polttoväleillä.

Toinen asia on kuvan tärähtäminen. Siitähän on ollut jo juttua D3x:n yhteydessä, että 12mpx kamerat ovat huolettomampia. Peukalosääntö sanoo, että valotusaika olisi hyvä noin puolittaa. Tästäkin taisi olla juttua siinä Nikonin äskettäin jakamassa mainiossa perusasiat kertaavassa ja varoituksia sisältävässä pdf:ssä.

Mikä on muuten se "kokonaisuus" josta edellä on puhuttu? Lopullinen kuva jota katsotaan tietsikan näytöltä tai printataan?
Avokid

nomad kirjoitti: Mikä on muuten se "kokonaisuus" josta edellä on puhuttu? Lopullinen kuva jota katsotaan tietsikan näytöltä tai printataan?
Kyllä mää mittaan sitä kuvanlaatua jossain todellisessa käyttökohteessa, joka ei ole webbikäyttö, koska webbikäyttöön kelpaa paljon huonompilaatuinenkin kuva.

Omat käyttökohteet ovat yli kymppikuvakoon kuvaprintit. Viimeisen puolen vuoden aikana mun kuvista teetettiin nelisen sataa yli 20cm leveää kuvaa joissa suurimmat olivat n. 60cmx130cm.

Tärähdyksen osaltahan kadotetaan vain hyöty 12mpx kennoon nähden, jos kuvataan yhtä "huolettomasti". Diffraktion vaikutus on selvä, mutta kyllä tosiasia on se, että suurin osa ( 99% ) ainakin minun kuvistani on f1.8-f8 välillä otettuja.

D7000:lla ( sama pikselikoko ) olen käyttänyt maisemissa aukkoväliä f9-f13. Diffraktiota ei kyllä näe lopputuloksessa todellakaan kovin helposti, ehkä f22:lla tms.
Pitäisi testata.
papetsu

Avokid kirjoitti:
papetsu kirjoitti:
Holden kirjoitti:

Olen ihan itse tuon testannut 6mpx ja 16mpx DX-kennollisilla kameroilla. Todisteita pöytään vai jatkatko trollailua?

En trollaile mitään, jos piirto ei riitä obtiikassa niin siinä käy juuri niin kuin kirjoitin prosessori alkaa ns. maalailemaan kuvaa halusit sitä tai et.

Luuletko olevasi ainut joka on kokenut muutoksen pikseli tasolla kuvissa.
Holden

papetsu kirjoitti:
Avokid kirjoitti:
papetsu kirjoitti: Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato..

En trollaile mitään, jos piirto ei riitä obtiikassa niin siinä käy juuri niin kuin kirjoitin prosessori alkaa ns. maalailemaan kuvaa halusit sitä tai et.

Ööh... kun optiikan piirto ei riitä, niin prosessori alkaa maalailemaan? :D
Avokid

papetsu kirjoitti: En trollaile mitään, jos piirto ei riitä obtiikassa niin siinä käy juuri niin kuin kirjoitin prosessori alkaa ns. maalailemaan kuvaa halusit sitä tai et.

Voitko nyt kiltisti vain kertoa esimerkin tästä?
digikuva81

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

Avokid kirjoitti:Viimeisen puolen vuoden aikana mun kuvista teetettiin nelisen sataa yli 20cm leveää kuvaa joissa suurimmat olivat n. 60cmx130cm.
Paljonko tulee hintaa yhdelle 60cm x 130 cm kuvalle?
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Noniin tulihan se epic fail sieltä:

http://nikonrumors.com/2012/03/10/nikon ... d800.aspx/

Ei saatana D700 oli jo kireä vehje PC-E lasin kanssa, mutta että näin. Ei siis perkele ainoa järkevä keino saada tolkkua terävyysalueen kanssa kikkailuun meni siinä laajispuolella. Nyt on sitten enää se Samyang 24mm mulkosilmäpallerotuutti mihin ei niin vaan filtteriä saa jos tuommoinen edes on tulossa.
Viimeksi muokannut Maffer, Maalis 13, 2012 13 : 55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avokid

digikuva81 kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Viimeisen puolen vuoden aikana mun kuvista teetettiin nelisen sataa yli 20cm leveää kuvaa joissa suurimmat olivat n. 60cmx130cm.
Paljonko tulee hintaa yhdelle 60cm x 130 cm kuvalle?
Joku 50e tms. ( lisäys: eli ihan vain valokuvapaperille tulostetttuna )

Ei se mikään mahdoton hinta ole, melkein tulee kehystykselle tai pohjustukselle saman verran hintaa :)
Viimeksi muokannut Avokid, Maalis 13, 2012 13 : 56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avokid

Maffer kirjoitti:Noniin tulihan se epic fail sieltä:

Ei saatana D700 oli jo kireä vehje PC-E lasin kanssa, mutta että näin.
Joo, aikamoista trollia lykkäsivät NR:ssä, eivätkä varsinaisesti koskaan korjanneet.

http://sulanto.blogspot.com/2012/03/nik ... 24-mm.html
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

digikuva81 kirjoitti: Paljonko tulee hintaa yhdelle 60cm x 130 cm kuvalle?
Riippuu paikasta, materiaalista, kehystyksestä, lasista, laminoinnista, pohjustuksesta jne. Tuohon on vaikea antaa yksittäistä lukua.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Just tätä teidän touhua seuratessani kässäröin tämmöisen kuvan. Koska en ole koskaan yli metrin vedosta teettänyt, niin ihan vakavasti kysyn, että kuinka isoksi tämän kehtaisi printata? D700 plus 24-70mm kuva. Pikkuisen on rajattu. (Varoitus linkki täyskokoiseen.)
http://farm8.staticflickr.com/7204/6832 ... 49fd_o.jpg
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Avokid kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Noniin tulihan se epic fail sieltä:

Ei saatana D700 oli jo kireä vehje PC-E lasin kanssa, mutta että näin.
Joo, aikamoista trollia lykkäsivät NR:ssä, eivätkä varsinaisesti koskaan korjanneet.

http://sulanto.blogspot.com/2012/03/nik ... 24-mm.html
Eli Sulanto ei ole itse kokeillut. D700:n kanssa jäi joku milli kaks tilaa sen integroidun salaman takia siihen mutterien ja rungon väliin jos linssin rotaatio oli tietyllä tavalla. Eli käytettävyys voi silti olla todella ankea.
Vastaa Viestiin