SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
niffe

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja niffe »

mremonen kirjoitti:
emerik kirjoitti:*Kannattaa muistaa, että dc vitriinikuvaajat vaihtaa varsin nopeasti kameroita.
Vitriinissä ei kennot pölyynny. Mulla on kameroissa vielä kennon päällä se repäistävä suojamuovikin tallella...
Täm'oli hyvä! Kyllä se tosiaan nyt alkaa näyttää siltä, ettei Sonylla kannata kuvata takuuaikana takuun peruuntumisen vuoksi...

=D =D =D
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

niffe kirjoitti:
mremonen kirjoitti:
emerik kirjoitti:*Kannattaa muistaa, että dc vitriinikuvaajat vaihtaa varsin nopeasti kameroita.
Vitriinissä ei kennot pölyynny. Mulla on kameroissa vielä kennon päällä se repäistävä suojamuovikin tallella...
Täm'oli hyvä! Kyllä se tosiaan nyt alkaa näyttää siltä, ettei Sonylla kannata kuvata takuuaikana takuun peruuntumisen vuoksi...

=D =D =D
Elkäähän nyt. Aivan hyvin voisi laittaa kennolle sellaisen vastaavan systeemin, kuin formulakuskeilla on visiirissä, että aina vaan se eka likainen suojakalvo pois ja matka jatkuu. Uusi nippu asennettaisiin sitten Sonyn huollossa Ruotsissa 112 euroa sis alv, jotta Sonyn kennoturva pysyisi voimassa. Sitten voitaisiin vertailla kiinalaisten DIY kennonsuojakalvojen ja virallisten eroja MTF ja valitettaisiin siitä, kun uusimmassa suojakalvoerässä on mikrokuplia, joten ryhmäkuvissa lapset näyttää kaikki hiukan kehityshäiriöisiltä.

Ja uutisia: kennonpuhdistuksen hinta Ruotsissa 80e + kuljetus Fin-Swe-Fin 32 euroa = 112.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

T71 kirjoitti:Ja uutisia: kennonpuhdistuksen hinta Ruotsissa 80e + kuljetus Fin-Swe-Fin 32 euroa = 112.
Tuossahan on selvä piiloviesti: numero johon soittaa, kun tarvitset apua. Kokeilepa...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Et huomannut kysyä, että mitätöikö objektiivin vaihtaminen takuun ja mitä objektiivien vaihto maksaa Ruotsissa? ;P
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

niffe kirjoitti:Et huomannut kysyä, että mitätöikö objektiivin vaihtaminen takuun ja mitä objektiivien vaihto maksaa Ruotsissa? ;P
En huomannut, kun yritän kysyä paljonko tää sitten maksaa, jos kenno on likainen.
"These prices are for a normal cleaning, however if it’s very dirty it might be more.."
Kysyin kato englanniksi, niin kesti muutaman päivän, kun ne tutki, että mikä kieli on kyseessä.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

T71 kirjoitti:
niffe kirjoitti:Et huomannut kysyä, että mitätöikö objektiivin vaihtaminen takuun ja mitä objektiivien vaihto maksaa Ruotsissa? ;P
En huomannut, kun yritän kysyä paljonko tää sitten maksaa, jos kenno on likainen.
"These prices are for a normal cleaning, however if it’s very dirty it might be more.."
Kysyin kato englanniksi, niin kesti muutaman päivän, kun ne tutki, että mikä kieli on kyseessä.
jos kennon on tositosi likainen, niin luulen, että neuvovat ostamaan uuden kameratuksen!!

hei, nyt ihan oikeesti. vie se sony fokan huoltoon, ne putsaa kennon sulle. äläkä huoli takuusta, ei sony ryppyile jos kameraan tulee joku oikea vika, ei ne sitä kennoa mikroskoopilla rupee tutkailemaan.
teet asiasta liian vaikean.
täytyy vaan hyväksyä, että soni on suomessa tumpelo tän putsauksen kanssa. kun kerran Rajala ohjaa sonystit fokan huoltoon kennoputsausta varten, niin ei siinä mikään iso miina piile.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti:hei, nyt ihan oikeesti. vie se sony fokan huoltoon, ne putsaa kennon sulle.
Mä putsaan kennon itse, mutta mietin millä litkulla kostuttaisin lastat ja mistä sen litkun saan.
temama kirjoitti:kun kerran Rajala ohjaa sonystit fokan huoltoon kennoputsausta varten, niin ei siinä mikään iso miina piile.
Rajalan kanssa miina onkin se, että rahat menee. Tai okei, rahat ja hermot. Tai no... siis oikeasti, rahat, hermot ja oikeusturva...
temama

T71 kirjoitti:
temama kirjoitti:hei, nyt ihan oikeesti. vie se sony fokan huoltoon, ne putsaa kennon sulle.
Mä putsaan kennon itse, mutta mietin millä litkulla kostuttaisin lastat ja mistä sen litkun saan.
temama kirjoitti:kun kerran Rajala ohjaa sonystit fokan huoltoon kennoputsausta varten, niin ei siinä mikään iso miina piile.
Rajalan kanssa miina onkin se, että rahat menee. Tai okei, rahat ja hermot. Tai no... siis oikeasti, rahat, hermot ja oikeusturva...
niin, tai viet suoraan siihen rajalan tiskille kennoputsausta varten, etkä puhu takuusta mitään. sysää vastuu Rajalalle. kyllähän niiden sony-jälleenmyyjänä täytyy tietää mitä tekevät sonien kanssa.
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

T71 kirjoitti: Mä putsaan kennon itse, mutta mietin millä litkulla kostuttaisin lastat ja mistä sen litkun saan.
Eclipse by Photographic Solutions. Toimii hyvin. Olen putsannut sekä Canon 6D:n, 650D:n, sekä Sony a6000:n kennot tällä ja kennokokoon soveltuvilla sensor swabeilla. Mitään ongelmia ei ole esiintynyt ja operaatio on helppo.
Sapere aude.
---
flickr
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Kryptos kirjoitti:
T71 kirjoitti: Mä putsaan kennon itse, mutta mietin millä litkulla kostuttaisin lastat ja mistä sen litkun saan.
Eclipse by Photographic Solutions. Toimii hyvin. Olen putsannut sekä Canon 6D:n, 650D:n, sekä Sony a6000:n kennot tällä ja kennokokoon soveltuvilla sensor swabeilla. Mitään ongelmia ei ole esiintynyt ja operaatio on helppo.
Tästä litkusta oli jotain varoitusta aiemmin ja en muista oliko siinä perää.

http://briansmith.com/5-simple-steps-ca ... -cleaning/" onclick="window.open(this.href);return false;

NOTICE: We are recommending Aeroclipse for the Sony a7ii and a7rii. While Eclipse is safe with proper cleaning technique, it can remove the coating with prolonged cleaning and aggressive pressure. This is due to the pure concentration of methanol in Eclipse. Aeroclipse, to render it non-flammable, has considerably less methanol and is safe under all normal circumstances and proper technique.
temama

T71 kirjoitti:
Kryptos kirjoitti:
Tästä litkusta oli jotain varoitusta aiemmin ja en muista oliko siinä perää.

http://briansmith.com/5-simple-steps-ca ... -cleaning/" onclick="window.open(this.href);return false;

NOTICE: We are recommending Aeroclipse for the Sony a7ii and a7rii. While Eclipse is safe with proper cleaning technique, it can remove the coating with prolonged cleaning and aggressive pressure. This is due to the pure concentration of methanol in Eclipse. Aeroclipse, to render it non-flammable, has considerably less methanol and is safe under all normal circumstances and proper technique.
kannattaa uskoa brian smithiä, se on sentään sony lähettiläs, oikeesti.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

FM-foorumilla ainakin yksi on sulattanut kennonsa tuolla Eclipsellä. Kyllä tuossa varoituksessa on ihan perää. Liian monta tippaa pec padiin ja/tai litku kosketuksessa kennon pintaan liian kauan ni romua tulee.
temama

Maffer kirjoitti:FM-foorumilla ainakin yksi on sulattanut kennonsa tuolla Eclipsellä. Kyllä tuossa varoituksessa on ihan perää. Liian monta tippaa pec padiin ja/tai litku kosketuksessa kennon pintaan liian kauan ni romua tulee.
Tässä on infoa myös;

https://www.digitarvike.fi/aero-clipse- ... eaner-14mm" onclick="window.open(this.href);return false;

ainoana kennon puhdistustuotteiden valmistajana Photographic Solutions lupautuu korvaamaan mahdollisen kennolle aiheutuneen vaurion, jos tuotetta on käytetty Photographic Solutionsin ohjeen mukaisesti.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Maffer kirjoitti:FM-foorumilla ainakin yksi on sulattanut kennonsa tuolla Eclipsellä. Kyllä tuossa varoituksessa on ihan perää. Liian monta tippaa pec padiin ja/tai litku kosketuksessa kennon pintaan liian kauan ni romua tulee.
Mielenkiintoista. Olisko tässä syy siihen takuuseen?

Eclipse, 90-99% metanolia:

http://photosol.com/wp/wp-content/uploa ... ecl-ew.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Aero-clipse, ei metanolia, vaan 5-10% etanolia:

http://photosol.com/wp/wp-content/uploa ... se_sds.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Menee mielenkiintoiseksi, jos porukka oikeasti vetää millä vaan litkulla noita kennoja puhtaaksi.

No niin, mutta mistä sitä saa? Ja en tilaa Oulusta enkä hae Rahalasta.
Valmistajan sivuilla on dealerit kohdassa mm Fototek, joka lopetti 2011, joten kovin tarkkaa ei tunnu olevan.

http://photosol.com/intl-dealers/" onclick="window.open(this.href);return false;

Täällä on muuten lisätietoa, että myös Eclipse käy. Tällä logiikalla myös muut litkut sopinee?

http://photosol.com/products/eclipse-optic-fluid/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://photosol.com/wp/wp-content/uploa ... update.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

En tiedä, mutta Fokalla muuten kertoivat, että käyttävät "mietoja" nesteitä puhdistukseen, ettei vahinkoja pääse tulemaan...Eli tuskin käyttävät tuota 90-99% metanolia sisältävää nestettä.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

FM-foorumin Fred itse kertoi että putsaa Soninsa sellaisella tahmatikulla millä tökitään kennon pintaa ja nappastaan karvat mukaan.
tn1krr

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Maffer kirjoitti:FM-foorumin Fred itse kertoi että putsaa Soninsa sellaisella tahmatikulla millä tökitään kennon pintaa ja nappastaan karvat mukaan.
Kandee olla tarkkana noiden tahmatikkujenkin kanssa. Hommasin aikoinaan sellainen, Sony-specifisen oranssin version ihan viralliselta jälleenmyyjältä ja nihilistisesti käyttöohjeita seuraten kokeilin vanhaan A7R:ään. No tahmatikku jätti sellaiset tahrat sensoriin että niitä sitten märkäpestiin ihan huolella pois että eroon päästiin.

Mulla on VisibleDustin VDust Plus litkua ja saman firman swabit ja noilla on niin helppo pestä etten kyllä mihinkään tahmatikkuihin tai Sensorpeniin jne. tule koskemaan.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

tn1krr kirjoitti:
Maffer kirjoitti:FM-foorumin Fred itse kertoi että putsaa Soninsa sellaisella tahmatikulla millä tökitään kennon pintaa ja nappastaan karvat mukaan.
Kandee olla tarkkana noiden tahmatikkujenkin kanssa. Hommasin aikoinaan sellainen, Sony-specifisen oranssin version ihan viralliselta jälleenmyyjältä ja nihilistisesti käyttöohjeita seuraten kokeilin vanhaan A7R:ään. No tahmatikku jätti sellaiset tahrat sensoriin että niitä sitten märkäpestiin ihan huolella pois että eroon päästiin.
Eikö sitä tahmatikkua pidä vemputtaa siihen teippiin niin perkeleesti ennen sensorin paukuttamista? Tulisi sitten puhtaasti siihen pintaan ilman vanhoja limoja. Ei se mikään vihreä kuula kumminkaan ole, ellei osta jotain kiinanviritelmää.

Ja mites muuten tämmöinen satasen maksava karvapäristin? Kehtaako joku kertoa olevansa niin varoissaan, että on kokeillut tätäkin? ;)

https://www.youtube.com/watch?v=rX_ubnV ... be&t=2m42s" onclick="window.open(this.href);return false;
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

T71 kirjoitti:..Ja mites muuten tämmöinen satasen maksava karvapäristin? Kehtaako joku kertoa olevansa niin varoissaan, että on kokeillut tätäkin? ;)

https://www.youtube.com/watch?v=rX_ubnV ... be&t=2m42s" onclick="window.open(this.href);return false;
Epäilen vahvasti että sonystit keksii tuolle jotain käyttöä aivan muualta.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

T71 kirjoitti:Ja mites muuten tämmöinen satasen maksava karvapäristin? Kehtaako joku kertoa olevansa niin varoissaan, että on kokeillut tätäkin? ;)
Mulla on vastaava manuaaliversiona. Pölyt tuolla saa pois, mutta ei mitään roiskeita. Jos on onnistunut jostain syystä innoissaan jotain kennolle roiskimaan...

Paketissa mulla tuli mukana sellainen led-valaistu suurennuslasi, jolla näkee näppärästi kennon tilanteen. Olisiko siinä jopa UV-valo?

Juu, ja ei maksanut satasta...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Vastaa Viestiin