Sony A6300 ja A6500

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

burmanm kirjoitti:Sama tavaraa kuin aikaisemmin, "it should", "it could", "it better have". Tähän asti ainoa materiaali taitaa olla press-releasesta, kenellekään ei itse kameraa ole annettu?
Juu, enempi oli A6000:sta, mutta koska keskustelu näistä kahdesta rungosta tuntuu olevan tällä hetkellä tässä threadissä, niin laitoin sen tänne. Vaikka eipä tuolla urheilua voi kuvata, kun niin dcnetissä sanottiin. Tyhmä Jason kun ei kuunnellut. ;)

PS. Itseä ei ko. rungot kiinnosta sen enempää, joten huvikseni vain provoan, joten jatkakaa ihan vapaasti haukkumista. :D
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Shuko kirjoitti:Vaikka eipä tuolla urheilua voi kuvata, kun niin dcnetissä sanottiin. Tyhmä Jason kun ei kuunnellut. ;)
Jasonista tiedä, enkä jaksanut videota katsella, mutta olen kuvannut "urheilua" kuustonnisella ja omakohtaisesta kokemuksesta tiedän, ettei siitä ole siihen ainakaan jos verrokkina on Nikonin DSLR.

Ja tämä "urheilu" oli viime kevään megaexpo-tapahtumassa BMX-radalla ajaneet 6-8 -vuotiaat.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
DorianBlue

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

aikaarska kirjoitti:
Mutta mielestäni seuraavat ominaisuudet ovat jonkun arvoisia, tässä joitakin verrattuna A6000 runkoon:

- Kovempaan käyttöön tehty runko, jonkinlainen sääsuojauskin.

- Uudistettu kenno (new image sensor and updated image processing algorithms which, together, bring lower noise levels and much-improved autofocus)

- Parempi EVF (tarkempi ja nopeampi päivitysnopeus)

- Laukaisu/suljin painiketta parannettu

- Parannettu AF järjestelmä (huomattavasti)

- Silent shooting and better bracketing

- Paremmat Video ominaisuudet, myös erillinen 3.5mm liitin mikrofonille

- parempi akunkesto
Noista ominaisuuksista - eikun anteeksi parannuksista - olisin valmis maksamaan pienen lisähinnan korkeintaan sääsuojauksesta (itse asiassa en edes tiedä, millä tasolla se on a6000:ssa). Parantunut sensori on niin itsestäänselvyys jokaikisessä versiouudistuksessa, että sitä on minusta ihan turha mainita. Ja kun ottaa huomioon, että a6000 sensori on aika hyvä sekin, niin ei kyllä herätä minkäänlaista päivitysintoa. Jos tuollainen kevyt 100 % hinnankorotus pitää jotenkin perustella, niin sitten on kyllä täytynyt keksiä ihan uutta ruutia ja pyörä kaupan päälle. En tiedä, kuulunko suureen a6000-omistajamassaan, mutta minusta sen ominaisuudet ovat jo aivan riittävät siihen tarkoitukseen, mihin olen sen ostanut. En yksinkertaisesti kaipaa noita parannuksia. Miksi maksaisin jostain parantuneista video-ominaisuuksista, kun mulla ei yksinkertaisesti ole mitään käyttöä koko videolle? Nex5:ssä siitä oli jopa haittaa, kun se nappi oli niin pöljässä paikassa.

Olen ihan onnellinen, kun laahaan koko ajan 1-2 sukupolvea perässä kameroineni. Tämän päivän uudistukset ovat tarjouksessa siinä vaiheessa, kun vanha kalusto haluaa pois käytöstä :)
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

DorianBlue kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:
Mutta mielestäni seuraavat ominaisuudet ovat jonkun arvoisia, tässä joitakin verrattuna A6000 runkoon:

- Kovempaan käyttöön tehty runko, jonkinlainen sääsuojauskin.

- Uudistettu kenno (new image sensor and updated image processing algorithms which, together, bring lower noise levels and much-improved autofocus)

- Parempi EVF (tarkempi ja nopeampi päivitysnopeus)

- Laukaisu/suljin painiketta parannettu

- Parannettu AF järjestelmä (huomattavasti)

- Silent shooting and better bracketing

- Paremmat Video ominaisuudet, myös erillinen 3.5mm liitin mikrofonille

- parempi akunkesto
Noista ominaisuuksista - eikun anteeksi parannuksista - olisin valmis maksamaan pienen lisähinnan korkeintaan sääsuojauksesta (itse asiassa en edes tiedä, millä tasolla se on a6000:ssa). Parantunut sensori on niin itsestäänselvyys jokaikisessä versiouudistuksessa, että sitä on minusta ihan turha mainita. Ja kun ottaa huomioon, että a6000 sensori on aika hyvä sekin, niin ei kyllä herätä minkäänlaista päivitysintoa. Jos tuollainen kevyt 100 % hinnankorotus pitää jotenkin perustella, niin sitten on kyllä täytynyt keksiä ihan uutta ruutia ja pyörä kaupan päälle. En tiedä, kuulunko suureen a6000-omistajamassaan, mutta minusta sen ominaisuudet ovat jo aivan riittävät siihen tarkoitukseen, mihin olen sen ostanut. En yksinkertaisesti kaipaa noita parannuksia. Miksi maksaisin jostain parantuneista video-ominaisuuksista, kun mulla ei yksinkertaisesti ole mitään käyttöä koko videolle? Nex5:ssä siitä oli jopa haittaa, kun se nappi oli niin pöljässä paikassa.

Olen ihan onnellinen, kun laahaan koko ajan 1-2 sukupolvea perässä kameroineni. Tämän päivän uudistukset ovat tarjouksessa siinä vaiheessa, kun vanha kalusto haluaa pois käytöstä :)
Caruna-meininkiä :-) Kuitenkin sillä poikkeuksella, että kamerahommissa jokainen voi tykönään tuumia, että ostaako vai ei.

Olen samaa mieltä, kameramarkkinoilla uusimman tekniikan lisähinta on hyötyyn nähden usein kohtuuton. Näin etenkin nykyään kun uusien mallien parantuminen on aika maltillista. Jos edellinen A6000 oli suht hyvä, niin ei kai tämä A6300 mikään mullistus voi olla.

Nyt tuntuu myös siltä, että valmistajat valmistautuvat laskeviin kameramarkkinoihin nostamalla tuotteittensa listahinnan taivaisiin. Sony ei ole ainoa tämän tien kulkija. On sitten mistä antaa alennuksia, kun myyntiä pitäisi vauhdittaa.
mremonen
Viesti:

Runkovakaaja olisi ollut sellainen ominaisuus, josta olisi voinut maksaa hieman preemiota. Muuten tuo on aika lailla "meh".

Onneksi nyt on a6000 eikä odotellut tätä sateentekijäksi, olisi kyllä ollut paha pettymys.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kohta saa mopohintaan a6000:sta ja voi lähettää semmoisen ir-konversioon :O
mremonen
Viesti:

Maffer kirjoitti:Kohta saa mopohintaan a6000:sta ja voi lähettää semmoisen ir-konversioon :O
Tuskin uuden hinta juuri alle sen 400 EUR putoaa, minkä Kryptos maksoi.

Noiden NEXien IR-koversioita ei ole tehty Suomessa, kerro kokemuksesi jos teetät sen täällä... Jenkkeihin lähettämisessä tulee sitten tullit, ym... (tulli ja ALV pitää maksaa siitä "arvonlisästä" eli työstä).
---
blogi
Pesse

Lelukamera?

Viesti Kirjoittaja Pesse »

emerik kirjoitti:
nomad kirjoitti:..Mutta toisaalta vaikea uskoa, että se pärjäisi jatkuvaa tarkennusta vaativissa tilanteissa vieläkään dslr:lle, joita kumminkin saa tähän hintaluokkaan jo aika hyvinä versioina. A6300 on selvästi kalliimpi kuin esim Nikon D7200.

Eli ennustus on, että peilittömän ja peilikameran rajat eivät vieläkään murru. Kaupunkikävelyille peilitön ja luontoon sekä urheilukuvaukseen peilikamera.
Itse en miettisi edes noista kahdesta toista eli valinta olisi ehdottomasti Nikon. Toinen on oikea kamera, kun toinen on vain lelu.
nomad kirjoitti:..Tulee olemaan mielenkiintoista katsoa miten A6300 ja X-Pro2 vertautuvat toisiinsa. Hipsteripiireissä Fuji on taatusti katu-uskottavampi. Ja onhan Fujin objektiivivalikoima paremmalla tollalla. Sonylla on sitten se brändi.
Fujifilm eduksi voi sanoa, myös että päivitykset ei lopu seinään. Brändistä, niin noin voi olla massoilla. Itse olen pitänyt taas tilannetta toisinpäin eli Sonya halpis merkkinä.
Lelukamerafirmasta sen verran (Konican ja Minoltan peruja...), että kyseinen firma VALMISTAA KENNOT NIKONILLE JA OSALLE MYÖS CANONIA.
burmanm

Re: Lelukamera?

Viesti Kirjoittaja burmanm »

Pesse kirjoitti:Lelukamerafirmasta sen verran (Konican ja Minoltan peruja...), että kyseinen firma VALMISTAA KENNOT NIKONILLE JA OSALLE MYÖS CANONIA.
Konica ja Minolta ei kyllä kennovalmistusta sinne siirtäneet ja Nikon ostaa kennoja myös muualta (eikä D5/D500 kennot taida olla Sonylta alkuunkaan).

Sen lisäksi tässä puhuttiin kameroista, ei kennoista. Kyllähän täälläkin kovasti inhotaan kiinan laatua, mut suomalaiset rakentaa kiinalaisesta teräksestä taloja -> kiinalaiset teki talon?
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Pesse kirjoitti:
emerik kirjoitti:
Itse en miettisi edes noista kahdesta toista eli valinta olisi ehdottomasti Nikon. Toinen on oikea kamera, kun toinen on vain lelu.
Lelukamerafirmasta sen verran (Konican ja Minoltan peruja...), että kyseinen firma VALMISTAA KENNOT NIKONILLE JA OSALLE MYÖS CANONIA.

Voi olla, että Sonyn kamerat ovat tällä hetkellä osaan käytöstä vähän lelumaisia. Kunnon ruggeroidut mallit puuttuvat.

Mutta valmistajista sen verran, että kyseessä on maailman vanhin valokuva-alan valmistaja, Konica, yhdistettynä innovatiiviseen Minoltaan.. Pitkä lista meriittejä kummallakin verrattuna esimerkiksi Nikoniin tai Canoniin, joista kumpikaan ei ole toiminut innovaattorina.
Zone VI
mremonen
Viesti:

zone6 kirjoitti:Mutta valmistajista sen verran, että kyseessä on maailman vanhin valokuva-alan valmistaja,
Ok, ja nyt sitten Tiimari ostaa Kodakin kalmiston ja ponnahtaa kamera-alan eliittiin?

Ja vaikkakin Konica lyö Nikonin muutamalla kymmenellä vuodella yrityksen perustamisesta laskettuna, niin molemmat kuitenkin julkistivat ensimmäiset kameransa suurin piirtein samoihin aikoihin. Ja jos kerran on oltu niin innovatiivisia, niin miksi Konica/Minolta on aikanaan myyty? Samasta syystäkö kuin Saab teki maailman parhaat autot? Niitä ei vaan kukaan viitsinyt ostaa.
---
blogi
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti: Ja vaikkakin Konica lyö Nikonin muutamalla kymmenellä vuodella yrityksen perustamisesta laskettuna, niin molemmat kuitenkin julkistivat ensimmäiset kameransa suurin piirtein samoihin aikoihin. Ja jos kerran on oltu niin innovatiivisia, niin miksi Konica/Minolta on aikanaan myyty? Samasta syystäkö kuin Saab teki maailman parhaat autot? Niitä ei vaan kukaan viitsinyt ostaa.
Tulee mieleen jotta koska Konica innovoi viimeksi? 1976? Vai 40 vuotta sitten? Minoltankin suuruuden ajat päättyivät 90-luvulle.

Jään odottamaan niitä "ruggeroituja" Sonyja :-)
BacWooZ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

mremonen kirjoitti:
Shuko kirjoitti:Vaikka eipä tuolla urheilua voi kuvata, kun niin dcnetissä sanottiin. Tyhmä Jason kun ei kuunnellut. ;)
Jasonista tiedä, enkä jaksanut videota katsella, mutta olen kuvannut "urheilua" kuustonnisella ja omakohtaisesta kokemuksesta tiedän, ettei siitä ole siihen ainakaan jos verrokkina on Nikonin DSLR.

Ja tämä "urheilu" oli viime kevään megaexpo-tapahtumassa BMX-radalla ajaneet 6-8 -vuotiaat.
Tämä selittääkin miksi en ole edelleenkään pyynnöistä / etsinnöistä huolimatta nähnyt yhtään kunnollista peilittömällä otettua kuvaa kohti laukkaavasta koirasta.
Nikon D3s, Canon EOS M, Lumia 1020, Olympus TG-2
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

On se mahdollista, nimittäin käsin tarkentamalla. Tai lukitset vaan tarkennuksen tiettyyn pisteeseen missä oletat kohteen olevan ampumishetkellä. Tuli katseltua viime viikolla lentokuvaamista lintujen suhteen kohtuu lähietäisyydeltä eikä AF:llä ollut siinä hommassa osaa ja arpaa.
graphiksi

Viesti Kirjoittaja graphiksi »

BacWooZ kirjoitti:
Tämä selittääkin miksi en ole edelleenkään pyynnöistä / etsinnöistä huolimatta nähnyt yhtään kunnollista peilittömällä otettua kuvaa kohti laukkaavasta koirasta.
Voi olla ettei ole jonkun mielestä kunnollinen kuvaa kohti laukkaava koirakuva, mutta tälläiset on minusta jo oikein hyviä, eikä ole mikään ongelma jo pari vuotta vanhalle Pana GX7lle.

(Ensimmäisen kuvan editointiin ei kannata kiinnittää huomiota, oli kokeilevampi jakso menossa noiden kanssa)

https://www.flickr.com/photos/graphiksi ... /lightbox/

https://www.flickr.com/photos/graphiksi ... /lightbox/
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

BacWooZ kirjoitti:Tämä selittääkin miksi en ole edelleenkään pyynnöistä / etsinnöistä huolimatta nähnyt yhtään kunnollista peilittömällä otettua kuvaa kohti laukkaavasta koirasta.
https://videos.files.wordpress.com/tYjB ... mid_hd.mp4

Toisaalta, tottahan tuo on, että "kunnollista" kuvaa ei voi edes jostain hiton koirista edes ottaa, joten lähtökohtakin on hyvin paradoksaalinen.
BacWooZ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

Paras mahdollisuus saada manuaalitarkennuksella (ennalta tarkennus tiettyyn kohtaan) on jonkun esteen ylityksen kohdalta. Siis siten että suurin osa kuvista onnistuu. Ilman estettä koiran asento on liian suurella todennäköisyydellä "väärä"

Kiitos graphiksille mahtavista kuvista! Olen monesti yrittänyt etsiä flickristäkin peilittömillä kuvattuja vastaavia, enkä ole löytänyt. Nuo on ylivoimaisesti parhaat mitä olen ikinä nähnyt. Oletko tuossa tukinylityskuvassa tarkentanut ennakkoon tuohon tukkiin?

Shukon linkittämästä videosta pystyy hyvin ymmärtämään kuinka haastava kohde tuollainen on tarkennukselle. Joku kohti tuleva auto tai mopo on ihan naurettavan helppo tuohon verrattuna. Silti vanhallakin peilikameralla homma onnistuu. Lisäksi on syytä huomioida että isommalla kennolla ei tarkennuksen ole varaa mennä yhtä paljon huti (tietty sillä oletuksella että kuvataan suurimmalla aukolla).
Nikon D3s, Canon EOS M, Lumia 1020, Olympus TG-2
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Koira on kuitenkin aika pieni kokoinen ja sitten etäisyys on varsin olematon, eli ei ihme jos kameroilla tekee vaikeuksia osua kohdilleen. Aika paljon se auttaa jos pystytään ennakoimaan se koiran liikkuminen suunnan suhteen. Opetettu koira ja mahdollinen avustaja, sekä avonainen tila auttaa hyvin paljon. Tuollainen selkeä este on hyvä paikka, kun voidaan ennakoida mistä hetkestä halutaan saada kuva. Peilittömissä kameroissa on kyllä ihan hyvä etu tuo, että kuvausnopeus on yllättävänkin suuri. Kuitenkin monesti osunut tarkennus ei vielä tarkoita hyvää kuvaa, kun se koiran asento ja ilme pitäisi olla oikea. Tässä mielessä siis autojen kuvaus on tosiaan naurettavan helppoa.
graphiksi

Viesti Kirjoittaja graphiksi »

BacWooZ kirjoitti: Kiitos graphiksille mahtavista kuvista! Olen monesti yrittänyt etsiä flickristäkin peilittömillä kuvattuja vastaavia, enkä ole löytänyt. Nuo on ylivoimaisesti parhaat mitä olen ikinä nähnyt. Oletko tuossa tukinylityskuvassa tarkentanut ennakkoon tuohon tukkiin?
Kiitoksia!

En ole tarkentanut ennakkoon, vaan kamera on asetettu siten, että olen valinnut tarkennus tavaksi AF-C, ja asettanut siten että kamera tarkentaa ainoastaan back button af painikkeesta, tarkennuspisteen valitsen aina keskelle. Sitten seuraan painike pohjassa kohdetta ja sarjalla sitten menemään kun kohta on oikea. Useimmiten tuo GX7 napsii kovalla prosentilla kohdalleen, vaikka tuskin tosiaan peilikameroiden tasolle yltääkään. En kuitenkaan ole intohimoinen action kuvaaja joten tuo GX7 riittää aivan hyvin.

M43 kameroista Panasoniceilla (Aina G6 mallista eteenpäin) nuo onnistuu, mutta Olympus on uusimillakin malleilla melko hidas, ja käytännössä vastaava on täysin toivotonta.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

zone6 kirjoitti: Mutta valmistajista sen verran, että kyseessä on maailman vanhin valokuva-alan valmistaja, Konica, yhdistettynä innovatiiviseen Minoltaan.. Pitkä lista meriittejä kummallakin verrattuna esimerkiksi Nikoniin tai Canoniin, joista kumpikaan ei ole toiminut innovaattorina.
Kumpi on tärkeämpi meriitti kuvaajan kannalta. Se, että kameravalmistajalla on vuosikymmenien kokemus kameroiden tekemisestä valokuvaajien ehdoilla valokuvaajien tarpeeseen, vai se, että keksitään väkisin kaikenlaista, josta suurin osa on turhia ihme hömpötyksiä, ja ympätään niitä jonkinlaisiin puolivillaisiin prototyyppeihin? Minä valitsen mieluummin ergonomisen työkalun, jossa otetaan uudet jutut käyttöön sitten, kun ne ovat osoittaneet hyödyllisyytensä. Ilmeisesti moni muukin, koska nuo "innovaattorit" näyttävät olevan taipuvaisia tekemään persnettoa ja vaihtavat muutaman (kymmenen) vuoden välein omistajaa. Toki se on hyvä, että joku ennakkoluuloton optimisti maksaa tuotekehityksen ja CaNikon voi apinoida oikeasti hyvät jutut ja kehittää ne tuotantokäyttöön sopiviksi.
Hannu
Vastaa Viestiin