70D -> 5D MkII/III ?
-
-
Onneksi hommasin ensimmäiseksi järkkäriksi "vain" 5D Mark II:n n. 1,5 v sitten (sitä ennen kyllä kuvannut monta vuotta erilaisilla pokkareilla jne.). Kun ei paremmasta tiedä, niin olen kyllä ollut tosi tyytyväinen tuohon. Eli ehkä sillä 5D Mark II:lla ei "pärjää", jos on käyttänyt 5D Mark III:sta, mutta kyllähän se ihan käyttökelpoinen kamera on hintaansa nähden - kyseessä kuitenkin täyden kennokoon kamera.
Itse maksoin täältä foorumilta n. 20k kuvatusta n. 800 euroa muistikorttien, akkukahvan, lisäakkujen ja LCDVF:n kanssa.
6D käsittääkseni tosiaan on pimeässä parempi, mutta tuntuu lelummalta ja nappien sijoittelusta en itse tykännyt. Mark II:een verrattuna hintaa joitakin satoja lisää.
5D Mark III olisi selvä valinta, mutta hinta pomppaa käytettynä Mark II:sta n. 1000 € (+125 %). Itselle tuo olisi aika helppo valinta edelleen, vaikkakin jossain vaiheessa hintojen tippuessa luultavasti vaihdan 5D Mark III:een tai ostan uuden 5D Mark IV:n, jos se on MERKITTÄVÄSTI parempi.
Muutenkin näissä kamerahankinnoissa pärjää aika hyvin, jos ei välttämättä tarvitse aina sitä uusinta lelua. Erot kameroiden hinnoissa saattavat olla todella suuria, mutta ominaisuuksissa erot eivät välttämättä ole - ainakaan (vakavalle) harrastajalle - niin kriittisiä. Esim. 5D Mark II:n 800 € ja 7D:n 440 € ovat mielestäni aika hyviä hintoja tuon tasoisista vehkeistä.
Itse maksoin täältä foorumilta n. 20k kuvatusta n. 800 euroa muistikorttien, akkukahvan, lisäakkujen ja LCDVF:n kanssa.
6D käsittääkseni tosiaan on pimeässä parempi, mutta tuntuu lelummalta ja nappien sijoittelusta en itse tykännyt. Mark II:een verrattuna hintaa joitakin satoja lisää.
5D Mark III olisi selvä valinta, mutta hinta pomppaa käytettynä Mark II:sta n. 1000 € (+125 %). Itselle tuo olisi aika helppo valinta edelleen, vaikkakin jossain vaiheessa hintojen tippuessa luultavasti vaihdan 5D Mark III:een tai ostan uuden 5D Mark IV:n, jos se on MERKITTÄVÄSTI parempi.
Muutenkin näissä kamerahankinnoissa pärjää aika hyvin, jos ei välttämättä tarvitse aina sitä uusinta lelua. Erot kameroiden hinnoissa saattavat olla todella suuria, mutta ominaisuuksissa erot eivät välttämättä ole - ainakaan (vakavalle) harrastajalle - niin kriittisiä. Esim. 5D Mark II:n 800 € ja 7D:n 440 € ovat mielestäni aika hyviä hintoja tuon tasoisista vehkeistä.
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
-
- Viesti:
En vain jaksaisi enää tuskailla SET-napin kanssa. 70D:ssä ja 6D:ssä ne nuolinäppäimet on tungettu niin lähelle sitä, etten voi käyttää niitä kunnolla varsinkaan hanskoilla.habannaama kirjoitti:Unohda jo se Mark II ja sen tilalle 6D, jossa parempi kuvanlaatu.
Jos ihminen oppii puhumaan useampia kieliä, osaa ajaa muutakin kuin yhtää autoa, ym. vst, niin eiköhän hän opi käyttämään käyttökytkimiltään hieman erilaisia kameroitakin rinnakkain ;)
Viimeksi muokannut JKyytinen, Maalis 05, 2015 14 : 47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Aika samalla lailla ajattelen, Nelosen tullessa MkIII varmasti halpenee, ja se on helppo valinta, ellei MkIV ole suuri harppaus kennoteknologiassa.Cumbo kirjoitti:Itselle tuo olisi aika helppo valinta edelleen, vaikkakin jossain vaiheessa hintojen tippuessa luultavasti vaihdan 5D Mark III:een tai ostan uuden 5D Mark IV:n, jos se on MERKITTÄVÄSTI parempi.
Jesse Kyytinen
-
- Viesti:
Ja tässä kuvana se syy, miksi 6D ei käy.
Jesse Kyytinen
-
Ihan tähän aiheeseen 70D ja surkeat yökuvat aiheeseen ,kannattaa harkita ja lukea testejä sigma 18-35 F 1.8 linssistä kroppi kameran kanssa. Oma amatööri arvioni on että tossa esimerkki kuvassa on säädöt persiillään kun kaikki kohisee.. Ehkä liian tumma ja koitettu valaista jälikäteen? Valotus 20 sek ja iso 1600 kuulostaa aika pieneltä jos ei ole tosi valovoimainen putki
-
- Viesti:
Ei kiitos Art-Sigmojen tarkennusrenkaalle.P.W kirjoitti:,kannattaa harkita ja lukea testejä sigma 18-35 F 1.8 linssistä kroppi kameran kanssa.
Oikein ei valotusta saa pidemmäksi kun tähdet liikkuvat niin nopeasti, parin minuutin ajalla jälki onkin hyvää. Tuo kuva on kohtuuvalovoimaisella 14mm f/2.8:lla, mutta FF:lle on Sampalta lähs samalla kinovastaavuudella 1.4-aukkoinen.P.W kirjoitti:Ehkä liian tumma ja koitettu valaista jälikäteen? Valotus 20 sek ja iso 1600 kuulostaa aika pieneltä jos ei ole tosi valovoimainen putki
ISOn nostostahan ei oikeastaan saa paljoa apua, signaali-kohinasuhde kun ei mihinkään parane n. 800 yllä. Tuo 1600 usein jää päälle siksi, ettei valosaaste (taivaalla/lähellä) pala puhki, joskus on myös 3200.
Pitääpä joskus vaikka tehdä ihan real-life testi tuosta signaali-kohinasuhteen muutoksesta.
Jesse Kyytinen
-
Mikä siinä Sigma tarkennus renkaassa on ongelma. Ei kai siä tarvitse kuin kerran kääntää kohtaan ääretön ja se siitä.
Kyllä 30 sekkaa taitaa olla yleisin valotus aika tähti kuvauksessa mitä tsekkailut huippu kuvaajien arvoja ja iso se 1600 - 3200 vähän putkesta ja F arvosta riippuen.
Itse olen tolla sigma/70D kombolla saanut tähtitaivaasta ihan hyviä ja teräviä kuvia. Toki etuala jos siihen haluaa jotain yksityiskohtia kärsii kun kuvataan taivasta ääretön fokuksella. Oma käsitys on että siihen ei auta kuin pitää etuala tummana ettei kohina näy tai ottaa toinen kuva etualasta ja yhdistää
Kyllä 30 sekkaa taitaa olla yleisin valotus aika tähti kuvauksessa mitä tsekkailut huippu kuvaajien arvoja ja iso se 1600 - 3200 vähän putkesta ja F arvosta riippuen.
Itse olen tolla sigma/70D kombolla saanut tähtitaivaasta ihan hyviä ja teräviä kuvia. Toki etuala jos siihen haluaa jotain yksityiskohtia kärsii kun kuvataan taivasta ääretön fokuksella. Oma käsitys on että siihen ei auta kuin pitää etuala tummana ettei kohina näy tai ottaa toinen kuva etualasta ja yhdistää
-
- Viesti:
Sigman rengas kääntyy niin lyhyen matkan, alle 90 astetta, josta yleisetäisyydet ovat alle kymmenys, että verrattuna Samyjen lähes kokonaan ympäri kääntyvään renkaaseen verrattuna täsmällinen onnistuminen on todella pienestä kiinni, ja helppo mokata.P.W kirjoitti:Mikä siinä Sigma tarkennus renkaassa on ongelma. Ei kai siä tarvitse kuin kerran kääntää kohtaan ääretön ja se siitä.
Tuo esimerkkikuva on kyllä pahimmasta päästä, esim. tässä ihan hyvältä webbikoossa näyttävä, valosaaste on myös auttanut ja paljon.P.W kirjoitti: Itse olen tolla sigma/70D kombolla saanut tähtitaivaasta ihan hyviä ja teräviä kuvia.
Jesse Kyytinen
-
Tämähän on erittäin tyypillistä af-obiskoilla. Valitin samasta äskettäin kun tuolla keskusteltiin laajiszoomeista, että manuaalinen tarkennus selkeällä äärettömän stopilla tyyliin Zeissit olisi kätevämpi.JKyytinen kirjoitti:Sigman rengas kääntyy niin lyhyen matkan, alle 90 astetta, josta yleisetäisyydet ovat alle kymmenys, että verrattuna Samyjen lähes kokonaan ympäri kääntyvään renkaaseen verrattuna täsmällinen onnistuminen on todella pienestä kiinni, ja helppo mokata.P.W kirjoitti:Mikä siinä Sigma tarkennus renkaassa on ongelma. Ei kai siä tarvitse kuin kerran kääntää kohtaan ääretön ja se siitä.
Zoomeissa on lisäksi se ongelma, että vain harvat niistä ovat parfokaalisia. Äärettömän kohta sii siirtyy hieman sen mukaan miten zoomaat.
Jos olen lähdössä taivasta kuvaamaan, niin yleensä lukitsen tarkennuskierän teipillä jo etukäteen kotona. Tarkan äärettömän kohdan voi ottaa kuusta tai vaikka jostain linkkitornista.
-
Itse tulee yleensä otettua pari kolme kuvaa ja siirrettyä ääretöntä ihan millin jokaseen jos löytyy paikka mistä haluua 100% varmuudella tarkan kuvan. Yleesä osoittautunut turhaksi. Onnistunut ekalla melkein aina ,mutta varmuuden vuoksi ettei mene ihan hukkaan hieno taivas ja yövalvominen. Päiväs aikaan ei manuaali tarkennusta tule käytettyäkään oikeastaan ollenkaan. tuo valosaaste tähtitaivas kuvissa on kyllä hirveän näköstä. Itse hakeudun syrjemmälle tai sitten en kuvaa ollenkaan
-
- Viesti:
Aika turhaa minutsa ensin maksaa extraa turhasta AF:stä, ja sitten käyttää tupla-aika kuvaamiseen, kun senkin ajan voisi käyttää muihin kuviin tai vaikka siitä ensimmäisestä kuvasta pinon tekemiseen.P.W kirjoitti:Itse tulee yleensä otettua pari kolme kuvaa ja siirrettyä ääretöntä ihan millin jokaseen jos löytyy paikka mistä haluua 100% varmuudella tarkan kuvan.
Ja ainakaan 30mm Sigmalla jos millin siirtää, ei ehkä tule ollenkaan terävää kuvaa, niin pienestä se sillä on kiinni.
Jesse Kyytinen
-
Ei kun Zeissejä ostamaan - saat sitten maksaa manuaalisuudesta :-)JKyytinen kirjoitti:Aika turhaa minutsa ensin maksaa extraa turhasta AF:stä, ja sitten käyttää tupla-aika kuvaamiseen, kun senkin ajan voisi käyttää muihin kuviin tai vaikka siitä ensimmäisestä kuvasta pinon tekemiseen.P.W kirjoitti:Itse tulee yleensä otettua pari kolme kuvaa ja siirrettyä ääretöntä ihan millin jokaseen jos löytyy paikka mistä haluua 100% varmuudella tarkan kuvan.
Ja ainakaan 30mm Sigmalla jos millin siirtää, ei ehkä tule ollenkaan terävää kuvaa, niin pienestä se sillä on kiinni.
-
Omasta mielestä af ei ole turha ,pelaa yölläkin hyvin jos kuu tai joku kaukainen valo jossain mistä ottaa focus. Mielipide ja totuttelu kysymyksiä. Ja päivällä tulee käytettyä vallan. Tossa1.8 omasta kokemuksesta se ääretön ei ole ihan älyttömän tarkka. Se optimi paikka on noin 1/3 milliä ennen ääretön merkkiä. Ei varmasti pärjää uuden sukupolven täyskennoisille yökuvauksessa mutta harrastelijana olen tykännyt jäljestä verrattuna canonin mukana tulleeseen yleis putkeen. Kannattaa lukea tai katsoa youtubesta kys. Objektiivin arvosteluja kroppi kamerassa
-
- Viesti:
Samyang.nomad kirjoitti:Ei kun Zeissejä ostamaan - saat sitten maksaa manuaalisuudesta :-)
Miksi antaa hätäisen automatiikan tarkentaa melkein, kun itse voi - ja ehtii - tarkentaa juuri oikeaan kohtaan. Sitä paitsi suurin osa tähtikuvista tulee otettua ilman kuutamoa tai kaukana näkyviä valoja.P.W kirjoitti:Omasta mielestä af ei ole turha ,pelaa yölläkin hyvin jos kuu tai joku kaukainen valo jossain mistä ottaa focus.
En minä ihan kitillä kuvaakaan.P.W kirjoitti:Ei varmasti pärjää uuden sukupolven täyskennoisille yökuvauksessa mutta harrastelijana olen tykännyt jäljestä verrattuna canonin mukana tulleeseen yleis putkeen.
Jesse Kyytinen
-
- Viesti:
Helpompi silti on LiveViewillä tarkentaa kuin Sigmalla. En minä tarkennusrengasta katso samaan aikaan kun tarkennan näytöltä.nomad kirjoitti:Eihän noissa ole edes ääretön kohdallaan.JKyytinen kirjoitti:Samyangnomad kirjoitti:Ei kun Zeissejä ostamaan - saat sitten maksaa manuaalisuudesta :-)
Jesse Kyytinen
-
Zeississäkään ei tarvitse katsoa, tarkennusrengas nimittäin stoppaa äärettömään kuten wanhan hyvän objektiiveissakin.JKyytinen kirjoitti:Helpompi silti on LiveViewillä tarkentaa kuin Sigmalla. En minä tarkennusrengasta katso samaan aikaan kun tarkennan näytöltä.nomad kirjoitti:Eihän noissa ole edes ääretön kohdallaan.JKyytinen kirjoitti: Samyang
-
- Viesti:
Ihan niin paljoa en ääretön-stopista ajatellut maksaa.nomad kirjoitti:Zeississäkään ei tarvitse katsoa, tarkennusrengas nimittäin stoppaa äärettömään kuten wanhan hyvän objektiiveissakin.
Jesse Kyytinen