Planari kirjoitti:Moi!
Pitääpä esitellä tämmöinen grammanviilaajan järkkärisetti, joka lähtee mukaan vaellukselle. Itse kamera ja peruszoomi (14-42) kulkevat koko ajan vyölaukussa, ja loput romppeet sitten rinkan sivutaskussa. Näin kamera on koko ajan käsillä, ja tarvittaessa sitten riisutaan rinkka, jos oikein herkullinen kuvauskohde tulee vastaan. Ilta ja yökuvia varten on tietysti jalustat, joita joutuu ehkä hieman virittelemään.
Runko:
- Olympus PEN E-PL2, 400g
Objektiivit:
- 9mm/f8 fish-eye (140°), 30g
- 11mm laajakulmalisäke (90°), 100g
- 14-42mm/f3.5-5.6 zoomi (kino 28-84), 120g
- 40-150mm/f4-5.6 zoomi (kino 80-300), 200g
Varusteet
- minijalusta, noin 20cm, 120g
- ND8-suodin, 20g
- polarisaatiosuodin, 20g
- etsin VF-2, 40g
- laturi, 70g
- vara-akku, 40g
- vyölaukku, 170g
- pehmustettu suojapussi (reppuun) 100g
Tuo setti kattaa lähes koko kuvausalueen superlaajakulmasta pitkään teleen ja painaa kaikkineen vain 1,4 kg. ...
...
Paljon kevyemmäksi ei laadukkaiden kuvien ottaminen enää kutistu. :)
EDIT: Minijalusta vaihdettu normikorkuiseen, mutta vain 500g painavaan. Setin kokonaipaino nousi 1,8 kg:aan.
Mielenkiintoinen aihe eli kiitos kun pistit ketjun pystyyn.
Minä kiinnitin huomiota oheistarvikkeiden suhteellisen isoon painoon. Kamerahan objektiiveineen painaa alle kilon joten suojapussit ja vyölaukut tuovat melkoisen lisäpainon.
Itselläni setti on:
Pentax K-5IIs, kortin ja akun kanssa 740g
15mm DA Limited, 212g
20-40mm DA Limited WR, 283g
100-300mm FA, 390g
Pikakiinnityshihnat kameran ja rinkan väliin 25g
Yhteensä 1,65kg
Paljon painavampi kamerasetti, mutta kokonaispaino melko lähellä sinun vaellussettiäsi. Suojapusseina ja pehmusteina parille rinkaan sijoitetulle objektiiveille käytän paitoja sukkia jne. jotka muutenkin ovat mukana.
Kamera taas roikkuu pikakinnitteisten hihnojen varassa rinkan etuosasta. On aina käsillä ja rinkkaa ei tarvitse ottaa pois selästä tai kaivaa edes taskusta kun kuvaa. Rinkaan en ole piilottanut kameraa enään vuosiin vaan olen luottanut sääsuojaukseen joka ei ainakaan vielä ole pettänyt.
Tässä ratkaisussa myöskään kameran koko ei haittaa niin kuin taskuun tunkemisessa.
Heikkous tässä on juuri parin objektiivin sijoittaminen rinkkaan, jolloin objektiivin vaihtaminen on hankalaa.
Kamera roikkuu siis näin:
Planari kirjoitti:Toisena jalustana on vielä vaellussauvaan tehty kierre (monopod). Kierteen sijaan olen tosin miettinyt siihen pientä kuulapäätä. Tällöin sauvan voisi sitoa irtohihnoilla puuhun/oksaan ja kameran saisi oikeaan asentoon.
Joo tuo vaellussauva + kuulapää on toimiva ratkaisu yhdessä irtohihnojen kanssa. Kun sauvat ovat muutenkin mukana niin lisäpaino on olematon ja toimii jalustana varsin hyvin. Tässä toteutukseni. Tämä viritys on palvellut muistaakseni jo 7 vuotta.