Nikon D610 vs. Olympus OM-D E-M1

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
temama
Viestit: 10694
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

tumutumu kirjoitti:
Mahtaa tuolla yhdellä kaverilla olla erikoinen E-M1 kyydissä kun on niin painava. Tuolla kalustolla kun f2.8 24-80 kinokoon polttovälin kattaa 900g kuvausvalmiilla paketilla.
f/2.8 ei ole mitään m43 systeemissä. F/5.6 kinovastaavaa syväterävyyttä. HeheeheHeee. Ei taida 12-40/1.4 zuumia ihan hetkeen tulla, ja vaikka tulisi, niin ei se mikään pieni olisi. Ja edelleen oltaisiin kuvanlaadussa jäljessä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

temama kirjoitti:Sonyn A7/A7r malleilla on lisäksi yksi valtti lisää mitä muilla ei ole tarjolla (ja mitä ei ilmeisesti ole edes täysin ymmärretty): Siinä voi käyttää Minoltan/Sonyn A-mountin AF kinoobjektiiveja Sonyn omalla adapterilla joka tarjoaa täyden tuen ja täysin sellaista AF nopeutta mihin ollaan totuttu vain peilijärkkäreissä! Ja niitä objektiiveja on tarjolla uutena ja käytettynä vaikka kuinka paljon
Olen tässä pitkään ihmetellyt miksi A7? Lasit eivät ole pieniä, eikä niitä ole kuin pari + adaptoitavat.

A99 syö kaikki A-mount lasit ilman pelleilyä adaptereilla, AF on parempi, ergonomia täysin eri planeetalta. A7 ainut "vahvuus" on pieni koko, jonka isot lasit pilaa totaalisesti. Lisäksi A99 on nopeampi. Ai niin joo, se hinta. A99 on mielestäni hinta/laatu-suhteeltaankin parempi.

En kyllä ymmärrä mikä minusta Sony-vihaajan tekee. Olen Nikon-ketjuissa haukkunut Nikoninkin huonoja puolia ja typeriä julkaisuja ja ratkaisuja.

Jos välttämättä haluaa pienen rungon, kuvaa vain staattisia kohteita ja pärjää yhdellä loistavalla normaalilasilla ja pimeillä, isoilla zoomeilla, niin mikäs siinä. Kyllähän sitten A7 menettelee, etenkin kun se on niin halpa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
temama
Viestit: 10694
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

kribe kirjoitti:
En kyllä ymmärrä mikä minusta Sony-vihaajan tekee. Olen Nikon-ketjuissa haukkunut Nikoninkin huonoja puolia ja typeriä julkaisuja ja ratkaisuja.

Jos välttämättä haluaa pienen rungon, kuvaa vain staattisia kohteita ja pärjää yhdellä loistavalla normaalilasilla ja pimeillä, isoilla zoomeilla, niin mikäs siinä. Kyllähän sitten A7 menettelee, etenkin kun se on niin halpa.
No, kommenteissani oli vähän provoilua uneliaan lauantaipäivän tökkimiseksi. Mutta kyllähän täällä monet suhtautuvat Sonyyn kameramerkkinä hyvin vähättelevään tyyliin.
määvaan
Viestit: 5898
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

kribe kirjoitti:Olen tässä pitkään ihmetellyt miksi A7? Lasit eivät ole pieniä, eikä niitä ole kuin pari + adaptoitavat.

A99 syö kaikki A-mount lasit ilman pelleilyä adaptereilla, AF on parempi, ergonomia täysin eri planeetalta. A7 ainut "vahvuus" on pieni koko, jonka isot lasit pilaa totaalisesti. Lisäksi A99 on nopeampi. Ai niin joo, se hinta. A99 on mielestäni hinta/laatu-suhteeltaankin parempi.
Minä taas en ole ihmetellyt yhtään että A7/A7r:n omia laseja ei ole kuin muutama, koska koko kinokennoinen E-mount -järjestelmä julkistettiin vasta jokunen kuukausi takaperin. Aluksi ihmettelin kyllä itsekin miksi A7r:ssä on paperilla "huonompi" AF kuin pelkässä A7:ssa, mutta se huonous ei ole totta, sillä ainoastaan kontrastitarkennuksella ylletään noiden markkinoiden terävimpien AF huippulasien überpiirtoon mitä Nikon väki yrittää omia normaalilasejaan vekstaillen matkia umpisurkein tuloksin oli lasi sitten vaikka 58mm f/1.4.

PS. Jonkun aikaa olen ihmetellyt mistä tuo Nikonien urean keltainen diiba daaba oikein johtuu, mutta sitten vasta sen hokasin tuosta 36 MPix:n verrokki graafista f/1.8 aukolla A7r vs. D800.

Kuva

Kuva

Eiköhän noista löydy ne kaikki virtsan värit niitä kaipaaville? Lisävinkkinä vielä tuosta tummankeltaisesta väristä, niin se on merkkinä vakavasta kuivumistilasta tai nestevajauksesta, jota ei voida parantaa kuin vahvalla nesteytyksellä johon Nikonistit ovat kyllä auliisti aina tervetulleita! :-)
Viimeksi muokannut määvaan, Helmi 22, 2014 23 : 03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
tumutumu
Viestit: 72
Liittynyt: Joulu 26, 2011 23 : 25

Viesti Kirjoittaja tumutumu »

temama kirjoitti:
f/2.8 ei ole mitään m43 systeemissä. F/5.6 kinovastaavaa syväterävyyttä. HeheeheHeee. Ei taida 12-40/1.4 zuumia ihan hetkeen tulla, ja vaikka tulisi, niin ei se mikään pieni olisi. Ja edelleen oltaisiin kuvanlaadussa jäljessä.
Ah, tuosta syystä on siis jäänyt kuvat eri kameroilla saamatta. Mutta tämän valistuksen pohjalta tiedän nyt, että optiikan valovoima riippuu kennon koosta ja valokuvan ainoa merkityksellinen tekijä on syväterävyys. Onneksi on vielä aikaa vaihtaa ammattia
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

määvaan kirjoitti:
kribe kirjoitti:Olen tässä pitkään ihmetellyt miksi A7? Lasit eivät ole pieniä, eikä niitä ole kuin pari + adaptoitavat.

A99 syö kaikki A-mount lasit ilman pelleilyä adaptereilla, AF on parempi, ergonomia täysin eri planeetalta. A7 ainut "vahvuus" on pieni koko, jonka isot lasit pilaa totaalisesti. Lisäksi A99 on nopeampi. Ai niin joo, se hinta. A99 on mielestäni hinta/laatu-suhteeltaankin parempi.
Minä taas en ole ihmetellyt yhtään että A7/A7r:n omia laseja ei ole kuin muutama, koska koko kinokennoinen E-mount -järjestelmä julkistettiin vasta jokunen kuukausi takaperin. Aluksi ihmettelin kyllä itsekin miksi A7r:ssä on paperilla "huonompi" AF kuin pelkässä A7:ssa, mutta se huonous ei ole totta, sillä ainoastaan kontrastitarkennuksella ylletään noiden markkinoiden terävimpien AF huippulasien überpiirtoon mitä Nikon väki yrittää omia normaalilasejaan vekstaillen matkia umpisurkein tuloksin oli lasi sitten vaikka 58mm f/1.4.

PS. Jonkun aikaa olen ihmetellyt mistä tuo Nikonien urean keltainen diiba daaba oikein johtuu, mutta sitten vasta sen hokasin tuosta 36 MPix:n verrokki graafista f/1.8 aukolla A7r vs. D800.

Kuva

Kuva

Eiköhän noista löydy ne kaikki virtsan värit niitä kaipaaville? Lisävinkkinä vielä tuosta tummankeltaisesta väristä, niin se on merkkinä vakavasta kuivumistilasta, jota ei voida parantaa kuin vahvalla nesteytyksellä johon Nikonistit ovat kyllä auliisti tervetulleita! :-)
A7 tai A7r, aivan sama. Molempien AF on kokonaisvaltaisesti huonompi kuin A99:ssä.

Ja mitä tuohon 58mm Nikkoriin tulee, niin anna olla jos et ymmärrä. Tuo lasi ei tosiaan ole niille, joille dxo on raamattu.

Mitä noihin kuviin tulee, niin molemmat ovat aika rumia. Jälkimmäinen aavistuksen kiinnostavampi katsella, persoonallisempi.

Ja jos haluat nokittelemaan alkaa, niin pistäppä verrokki missä on D800 + 24/1.4 ja vastaava FE-kombo. Tai vaikka 35/1.4, tai edes 35/2, mites klassinen 85/1.4? Tai perus-lasi 24-70/2.8.

Kyllä sitä ollaan polleaa poikaa kun on yksi hyvä lasi ;-)
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
määvaan
Viestit: 5898
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

kribe kirjoitti:Ja jos haluat nokittelemaan alkaa, niin pistäppä verrokki missä on D800... + Tai vaikka 35/1.4, tai edes 35/2
Jos nyt vaikka 35mm aukolla f/2.8, arvaa mikä on mitä?

Kuva

Kuva

Kuva

Se on nyt vaan valitettavasti niin että viime aikoina kun Sony tuo käyttöön minkä tahansa lasin, niin Nikonilla täytyy hakea verokkia manuaalitarkenteisista Zeisseista joita Sonyltä saa AF:llä! :-)
Viimeksi muokannut määvaan, Helmi 22, 2014 23 : 26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Hannez
Viestit: 109
Liittynyt: Joulu 01, 2008 21 : 01

Viesti Kirjoittaja Hannez »

Onko noissa oikeasti edes mittään eroa? Who cares...

Eikö tässä ollut tarkoitus keskustella E-M1:n ja D610 ominaisuuksista ja nyt keskustellaan siitä miten hyvä A7 on ja Nikonit ihan umpisurkeita.
Carpe diem
määvaan
Viestit: 5898
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Hannez kirjoitti:Onko noissa oikeasti edes mittään eroa? Who cares...

Eikö tässä ollut tarkoitus keskustella E-M1:n ja D610 ominaisuuksista ja nyt keskustellaan siitä miten hyvä A7 on ja Nikonit ihan umpisurkeita.
Et nyt oikein ymmärrä, ketju kuin ketju, niin Sonyä saa mollata kun on paha mieli oman kaluston keskinkertaisuudesta. :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Hannez
Viestit: 109
Liittynyt: Joulu 01, 2008 21 : 01

Viesti Kirjoittaja Hannez »

Ymmärrän kyllä, ja vielä ihan hyvin. Kukaan ei ole varsinaisesti mollannut Sonya tässä keskustelussa. Kyseinen A7 -järjestelmä ei ole vielä valmis ja mitä pahaa siinä on. A7 on kamerana hyvä, mutta täyskennoisen lasit on aina painavia, kuten tiedämme.

Jos puhutaan realiteeteistä, niin se ei ole mielestäni haukkumista tai mollaamista. Voin hyvällä omalla tunnolla myöntää omistamavani Nikonin, joka sotki kennoa. Sekin on vaan sitä oikeata elämää...
Carpe diem
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

määvaan kirjoitti: Se on nyt vaan valitettavasti niin että viime aikoina kun Sony tuo käyttöön minkä tahansa lasin, niin Nikonilla täytyy hakea verokkia manuaalitarkenteisista Zeisseista joita Sonyltä saa AF:llä! :-)
Ei ne ole samoja objektiiveja ollenkaan. ZF2 sarjassa ei ole esim 35mm/2.8 ollenkaan, on f/2 ja f/1.4 versiot.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

määvaan kirjoitti:Jos nyt vaikka 35mm aukolla f/2.8, arvaa mikä on mitä
Sitähän minäkin.. ;-)
määvaan kirjoitti:Se on nyt vaan valitettavasti niin että viime aikoina kun Sony tuo käyttöön minkä tahansa lasin, niin Nikonilla täytyy hakea verokkia manuaalitarkenteisista Zeisseista joita Sonyltä saa AF:llä! :-)
Mites 14-24/2.8, 24-70/2.8, 70-200/2.8, 70(80)-400 peruslasit? Tai vaikkapa 85/1.8, 28/1.8, 35/1.8?

Ps. Kysymykseen "Nikon vai Olympus?" vastaus ei ole Sony.

Edit: miten ihmeessä voi tuo Sonyn järkyttävän kallis ja pimeä 35/2.8 vinjetoida noin julmetusti? Jopa Nikonin 24-70/2.8 peruszoomi vinjetoi vähemmän @35/2.8.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Fri13
Viestit: 8
Liittynyt: Loka 22, 2003 18 : 10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fri13 »

temama kirjoitti:
tumutumu kirjoitti:
Mahtaa tuolla yhdellä kaverilla olla erikoinen E-M1 kyydissä kun on niin painava. Tuolla kalustolla kun f2.8 24-80 kinokoon polttovälin kattaa 900g kuvausvalmiilla paketilla.
f/2.8 ei ole mitään m43 systeemissä. F/5.6 kinovastaavaa syväterävyyttä. HeheeheHeee. Ei taida 12-40/1.4 zuumia ihan hetkeen tulla, ja vaikka tulisi, niin ei se mikään pieni olisi. Ja edelleen oltaisiin kuvanlaadussa jäljessä.
Olympuksen 12-40mm f/2.8 syvyysterävyys kyllä vastaa ihan täsmälleen f/2.8:ia jos se linssi pultattaisiin kiinni mihin tahansa muuhun kameraan.

Se syvyysterävyys ei muutu optiikassa vaikka kennon koko muuttuu.
--
Sony A7
Nikon D800
Olympus E-M1
temama
Viestit: 10694
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Fri13 kirjoitti:
temama kirjoitti:
tumutumu kirjoitti:
Mahtaa tuolla yhdellä kaverilla olla erikoinen E-M1 kyydissä kun on niin painava. Tuolla kalustolla kun f2.8 24-80 kinokoon polttovälin kattaa 900g kuvausvalmiilla paketilla.
f/2.8 ei ole mitään m43 systeemissä. F/5.6 kinovastaavaa syväterävyyttä. HeheeheHeee. Ei taida 12-40/1.4 zuumia ihan hetkeen tulla, ja vaikka tulisi, niin ei se mikään pieni olisi. Ja edelleen oltaisiin kuvanlaadussa jäljessä.
Olympuksen 12-40mm f/2.8 syvyysterävyys kyllä vastaa ihan täsmälleen f/2.8:ia jos se linssi pultattaisiin kiinni mihin tahansa muuhun kameraan.

Se syvyysterävyys ei muutu optiikassa vaikka kennon koko muuttuu.
Yrität sekoittaa tahallaan asioita?

Mielestäni on ihan turha hämmentää esimerkiksi vähän kokeneita kuvaajia tälläisellä ristiriitaisella viisastelulla.

Sillä käytännön kuvaustilanteessa se syväterävyys kyllä muuttuu, koska 2x croppi m43 systeemillä joudut kuvaamaan kauempaa saadaksesi SAMALLA OBJEKTIIVILLA saman kuvakulman taltioitua! Oliko täysin vieras ajatus?

Jos esimerkiksi saisit pultattua Olympuksen 12-40mm f/2.8 objektiivin kinokennoiseen kameraan kiinni (ja se vielä piirtäisi koko kinokennon täyteen, mitä se ei oikeasti tee), niin voisit olla paljon lähempänä kuvauskohdetta (tietysti samaa polttoväliä käytettäessä) kuin vastaavasti jos sama objektiivi olisi m43 kamerassa kiinni. Ja kun olet lähempänä kohdetta, niin myös syväterävyysalue tarkennuskohteen edessä ja takana muuttuu kapeammaksi. Tämä tarkoittaa myös sitä että bokehilla leikkiminen olisi huomattavasti helpompaa ja tarkoituksenmukaisempaa kinokameralla.

Ihmiset valitsevat kinokennoisia kameroita mm. juuri tämän asian takia. Varsinainen tarkennuskohde saadaan eroteltua taustasta tehokkaammin esiin, ja kuvaan on halutessa helpompi saada esimerkiksi sitä "3D" fiilistä!

Voidaan siis varsin tarkoituksenmukaisesti sanoa, että Olympuksen 12-40mm f/2.8 zuumi on 24-80/5.6 kinovastaava m43 järjestelmässä.
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

määvaan kirjoitti: Et nyt oikein ymmärrä, ketju kuin ketju, niin Sonyä saa mollata kun on paha mieli oman kaluston keskinkertaisuudesta. :-)
Ja toisille tulee hyvä mieli siitä, että "omalta" merkiltä löytyy hyvääkin kalustoa, vaikka oman laukun sisältö olisi kuinka keskinkertaista.
tumutumu
Viestit: 72
Liittynyt: Joulu 26, 2011 23 : 25

Viesti Kirjoittaja tumutumu »

Voidaan siis varsin tarkoituksenmukaisesti sanoa, että Olympuksen 12-40mm f/2.8 zuumi on 24-80/5.6 kinovastaava m43 järjestelmässä.
Eipä se nyt ihan noinkaan mene.
Linssi vastaa polttoväliltään 24-80mm kinovastaavaa, mutta syväterävyydeltään tuo olisi sama kuin 12-40 f/2.8 kinovastaavassa
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

tumutumu kirjoitti:
Voidaan siis varsin tarkoituksenmukaisesti sanoa, että Olympuksen 12-40mm f/2.8 zuumi on 24-80/5.6 kinovastaava m43 järjestelmässä.
Eipä se nyt ihan noinkaan mene.
Linssi vastaa polttoväliltään 24-80mm kinovastaavaa, mutta syväterävyydeltään tuo olisi sama kuin 12-40 f/2.8 kinovastaavassa
Mitä sä oikein sekoilet?
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

kribe kirjoitti:
tumutumu kirjoitti:
Voidaan siis varsin tarkoituksenmukaisesti sanoa, että Olympuksen 12-40mm f/2.8 zuumi on 24-80/5.6 kinovastaava m43 järjestelmässä.
Eipä se nyt ihan noinkaan mene.
Linssi vastaa polttoväliltään 24-80mm kinovastaavaa, mutta syväterävyydeltään tuo olisi sama kuin 12-40 f/2.8 kinovastaavassa
Mitä sä oikein sekoilet?
tumutumu taitaa viisastella, ei sekoilla. Ellei sitten sekoa omaan näppäryyteensä?

12-40mm/2.8 olisikin todella kiinnostava zoomi kinokameraan. Ostan heti kun tuommoinen tulee tarjolle :-)
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

nomad kirjoitti:tumutumu taitaa viisastella, ei sekoilla. Ellei sitten sekoa omaan näppäryyteensä?
Ymmärsin kyllä mitä haki takaa, mutta juurihan tuosta viime sivulla kirjoiteltiin.

Hölmöä väittää kinovastaavuuden olevan milleissä 24-80, mutta kuitenkin että syväterävyyden kannalta kinovastaavuus on f/2.8.

Vai kuvaisiko tumutumu jostain syystä kinolla paljon väljemmillä rajauksilla kuin lillerikennoisella? ;-)
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Yleisesti ottaen on hassua, että meillä on pikkukennoinen kamera, johon halutaan jotakin tiettyä valovoimaa, jotta saataisiin sama terävyysalue kuin ff-kamerassa pari-kolme aukkoa pienemmällä valovoimalla. Samoin halutaan tätä suurta valovoimaa, jotta voidaan käyttää pienempiä herkkyyksiä, jotta kuvanlaatu vastaisi suunnilleen ff-järkkää..

Lopputulos on se, että meillä on jotakuinkin saman kokoinen objektiivi kuin se ff-opiska, jonka valovoimaa havitellaan.
Ja suunnilleen saman hintainen.

Tällöin koko idea, joka on pienemmän kennon kamerassa, häviää.
Vastaa Viestiin