Lähinnä tarkoitin ulkomuotoa. Ei se retro muotoilu varmaan kuitenkaan niin hyvä ole että ihmiset siitä pelkästään maksaisivat tuhansia? euroja jos sisällä on jotain mikä oli tässä digimaailmassa muutama vuosi sitten hyvää.. Varmaan tuossa retrossa kuitenkin joidenkin ihmisten mielestä on joskus tai on vieläkin jotain hyvää koska se tuntuu myyvän. Ja ei en sano sitä että tämä retro lookki on nyt sitten se ultimaattinen kamera ja tästä ei voida enää muotoilussa kehittyä.nomad kirjoitti:Tämän hetken tiedon mukaan Df:ssä olisi D4:n kenno ja hybridietsin. Onko se silloin sitä "vanhaa hyväksi havaittua tavaraa"?Suolakala kirjoitti:Niin tässähän kannattaa tehdä nokiat ja myydä sitä vanhaa hyväksi havaittua tavaraa eikä sitä mitä ihmiset haluaa. No mutta kuitenkin palataan nyt vielä muhun, en tiedä johtuuko kasvatuksesta vai mistä mutta olen oppinut arvostamaan vanhaa jo paljon ennen retro mallisia kameroita. Olisiko kaikki vanhoilla tavaroilla tehdyt "suuret teot" vaikka nyt sitte valokuvat olleet parempia jos ne olisi otettu uusilla Paremmilla järkkäreillä..?mremonen kirjoitti: Joo, mutta ei tuon varaan voi rakentaa globaalia businesta. Eikä sullakaan voi kauheaa nostalgiaa olla FM:ää kohtaan.
Tämä retrobuumi on ohi menevä vaihe ja olisin ehkä odottanut Nikonilta jotain muuta. Vaikka sitten sitä D400:ää, mutta kai ne on tutkineet, että sille ei ole markkinoita.
Nikon DF...?
-
-
Retroilua tai ei, mut IMO kuvaan nykyisin paljon mieluummin fujin x100:sella tai Leican M4P:llä kuin 5Dllä.
Mulle ei oo pelkästään se että nappulat ovat ergonomisella paikalla vaan myös se visuaalinen ja tuntumallinen vaste aika&aukonnsäädössä.
Ei noi loputtomasti pyörivät kiekot anna mulle sitä tatsia kuvata vaikka miten on vuosia Canonilla kuvannut.
Mulle ei oo pelkästään se että nappulat ovat ergonomisella paikalla vaan myös se visuaalinen ja tuntumallinen vaste aika&aukonnsäädössä.
Ei noi loputtomasti pyörivät kiekot anna mulle sitä tatsia kuvata vaikka miten on vuosia Canonilla kuvannut.
-
-
No, jos kuva tärähtää kohteen tai kameran liikkeen vuoksi, niin että se on terävä vaikkapa vain 10mp koossa, niin silloinhan isommasta resosta ei ole mitään hyötyä. Veikkaan, että tässä tilanteessa d4 isommat pikselit omine etuineen vievät voiton.Holden kirjoitti:Minäkään en nyt ihan seuraa. D600 tärähtelee enemmän kun D4?Rockford kirjoitti:Sori, mutta nyt en ihan ymmärtänyt miten tämä ajatusmalli toimii? Siitä olen kyllä samaa mieltä että tuskinpa yksi testi kertoo ihan kaikkea kohinan käyttäytymisestä eri tilanteissa. Mutta en ymmärrä miksi tärähtäneen kuvan kohina vaimenisi pienennettäessä vähemmän.paaton kirjoitti:Minun järjen mukaan isommasta resosta on hyötyä vain silloin, jos kuva on tärähtämätön ja hämäräkuvauksessahan suljin aika on jo 12mp kennonkin rajoilla. Eli oikeassa elämässä d4 voikin olla reilusti d600 mallia parempi.
Testijärjesly: Teippaa samoilla laseilla varustetut D700 ja D800/D600 yhteen ja ottaa samalla tavalla tärähtäneet kuvat molemmilla.
Olen muuten täsmälleen samaa mieltä quun kanssa. Kohina ei ole edes d700 kanssa mikään ongelma, mutta dynamiikka loppuu raakasti jo iso3200 kohdalla ja valotuksen kanssa on oltava tosi tarkkana.
-
Alan muuten olla täsmälleen samaa mieltä. Fujin aukkorengas kielekkeineen on mahtava. Vielä jos tuohon valotuksen korjain kiekkoon saisi keskikohtaan jäykemmän kohdan, niin rullien käytettävyys olisi mainio.DanielB kirjoitti:Retroilua tai ei, mut IMO kuvaan nykyisin paljon mieluummin fujin x100:sella tai Leican M4P:llä kuin 5Dllä.
-
Juttelin tuosta valotuksen korjaus kiekosta fujin edustajan kanssa ja sanoivat että sitä on kiristetty x-e2:ssa jotta sitä ei enää vahingossa peukalolla tökkää.paaton kirjoitti:Alan muuten olla täsmälleen samaa mieltä. Fujin aukkorengas kielekkeineen on mahtava. Vielä jos tuohon valotuksen korjain kiekkoon saisi keskikohtaan jäykemmän kohdan, niin rullien käytettävyys olisi mainio.DanielB kirjoitti:Retroilua tai ei, mut IMO kuvaan nykyisin paljon mieluummin fujin x100:sella tai Leican M4P:llä kuin 5Dllä.
-
Df tulee maksaan tuplat D600 nähden eikä sen kuvanlaatu kokonaisuutena ole todennäköisesti lainkaan parempi. Mutta siltikin se on pitkästä aikaa kamera josta minulla on tunne, että tämän haluan. Etenkin jos siinä on hybridietsin jossa käsin tarkennettavien objektiivien käyttö on mietitty kunnolla läpi.
Nyt kun ei vielä tarvitse rahaa surra, niin tuumin lähinnä #6 videon teemaa ja paikkaa. Ehkä palattaisiin Edinburghiin katukuvaamaan?
Nyt kun ei vielä tarvitse rahaa surra, niin tuumin lähinnä #6 videon teemaa ja paikkaa. Ehkä palattaisiin Edinburghiin katukuvaamaan?
-
- Viesti:
Niin jos se maksaa tuplat vrt. D600 niin osta ennemmin käytetty Leica M9. Ei tarvi mitään rimpuloita 50mm AF-S muovipatukoita pyöritellä DF:n jatkeena. CCD tuottaa paljon miellyttävämpää jälkeäkin värien kannalta.
Tämän DF:n peräänhän kannattaa laittaa joitain voikkarin käsitarkenteisia tai zeissejä jos jotain fiilistä haluaa. Jälkimmäisten kanssa ollaan hinnassa jo perus M9-kitin tasolla.
Tämän DF:n peräänhän kannattaa laittaa joitain voikkarin käsitarkenteisia tai zeissejä jos jotain fiilistä haluaa. Jälkimmäisten kanssa ollaan hinnassa jo perus M9-kitin tasolla.
-
Asian ei ole noin hänelle (esim. minulle) joka omistaa paitsi ison läjän AF-S Nikkoreita, niin myös Nikon-bajonetin Zeissejä sekä vanhempaa Nikonin optiikkaa aina FE/FM ajoilta.Maffer kirjoitti:Niin jos se maksaa tuplat vrt. D600 niin osta ennemmin käytetty Leica M9. Ei tarvi mitään rimpuloita 50mm AF-S muovipatukoita pyöritellä DF:n jatkeena. CCD tuottaa paljon miellyttävämpää jälkeäkin värien kannalta.
Sitäpaitsi D600:n jälkeen M9:n tekniikan taso olisi taatusti melkoinen pettymys. Kyllä herkkyysominaisuuksilla, dynamiikalla jne nyt sentään jotain väliä on.
-
- Viesti:
No, kohtahan tämä ihme nähdään. Toisaalta kummastuttaa hieman, jos Nikon rakentaisi rungon puhtaasti käsisäädön ja/tai manuaalivalotuksen varaan. Varsinkin kun aukkorenkaista on määrätietoisesti pyritty eroon jo vuosia. Eli aukkoa tuossa tullaan säätämään kyllä rungosta.
Tapiolalle sen verran, että kyllä nuo kassissa olevat FM3 ja FE istuvat ihan ok käteen, kuten F100:kin. Mutta en ole ollenkaan varma, että haluaisin D800:sta vaihtaa niihin sitten ihan oikeasti jokapäiväisessä käytössä.
Tapiolalle sen verran, että kyllä nuo kassissa olevat FM3 ja FE istuvat ihan ok käteen, kuten F100:kin. Mutta en ole ollenkaan varma, että haluaisin D800:sta vaihtaa niihin sitten ihan oikeasti jokapäiväisessä käytössä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Ei se tietenkään ole tuommoinen. Totta kai Df:ssä on normaalit automaattitoiminnot. Tosin se kannattaa muistaa, että voihan nykyisissäkin Nikoneissa valottaa M-moodissa käsin ja käyttää aukkorengasta Ai-S obiskoiden kanssa. Minä ainakin käytän.mremonen kirjoitti:No, kohtahan tämä ihme nähdään. Toisaalta kummastuttaa hieman, jos Nikon rakentaisi rungon puhtaasti käsisäädön ja/tai manuaalivalotuksen varaan. Varsinkin kun aukkorenkaista on määrätietoisesti pyritty eroon jo vuosia. Eli aukkoa tuossa tullaan säätämään kyllä rungosta.
-
- Viesti:
Totta kai voi. Mutta Nikonille ei noista Ai-S -laseista tule enää penniäkään. Siksi myös nykyisten G-lasien on toimittava tuossa rungossa.nomad kirjoitti:Tosin se kannattaa muistaa, että voihan nykyisissäkin Nikoneissa valottaa M-moodissa käsin ja käyttää aukkorengasta Ai-S obiskoiden kanssa. Minä ainakin käytän.
Varsinkin kun uusi julkaistu 58/1.4 on myös G.
Viimeksi muokannut mremonen, Marras 02, 2013 17 : 02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Kyllähän noita ai-s laseja myydään vieläkin uutena.mremonen kirjoitti:Totta kai voi. Mutta Nikonille ei noista Ai-S -laseista tule enää penniäkään. Siksi myös nykyisten G-lasien on toimittava tuossa rungossa.nomad kirjoitti:Tosin se kannattaa muistaa, että voihan nykyisissäkin Nikoneissa valottaa M-moodissa käsin ja käyttää aukkorengasta Ai-S obiskoiden kanssa. Minä ainakin käytän.
Varsinkin kun uusi julkaistu 58/1.4 on myös G.
-
- Viesti:
Niinpä näyttää. Tosin jos PC-E -lasit rajaa pois, niin ei tuo nyt todellakaan liikevaihtoa räjäytä. Eikä sinne taida kovin montaa uutta olla tullut tällä vuosituhannella.chief85 kirjoitti:Kyllähän noita ai-s laseja myydään vieläkin uutena.
Eikä siinä mitään, kyllä mulla on ikävä leikkolasia ja ehkä jopa mikroprismaakin. Toisaalta kun on tottunut useampaan tarkennuspisteeseen, ehkä paluuta keskitarkennukseen ei ole. Miten esim. tuolla 50/1.2:lla hoidetaan tarkennus muuten kuin kuvan keskelle? Kun tarkennat keskipisteellä ja sen jälkeen sommittelet, on kuva 100% varmuudella epätarkka sen ajatellun tarkennuspisteen kohdalla. Vai menikö ennen vain suttu helpommin läpi? Kun olen omia vanhoja dioja ja mv-filkkoja käynyt läpi, niin ei sieltä montaa tarkkaa ole tullut vastaan.
---
blogi
---
blogi
-
Chippiä vailla olevat Samyangit, Zeissit ja Voigtländerit toimivat Ai-S periaatteella. Tosin ihan hyvä, että noissa nykyään on mikropiiri. Merkintä siis Ai-P.mremonen kirjoitti:Niinpä näyttää. Tosin jos PC-E -lasit rajaa pois, niin ei tuo nyt todellakaan liikevaihtoa räjäytä. Eikä sinne taida kovin montaa uutta olla tullut tällä vuosituhannella.chief85 kirjoitti:Kyllähän noita ai-s laseja myydään vieläkin uutena.
Nikonin 50mm/1.2 ei niin hyvä ole, että sen takia kannattaisi vaivautua :-)mremonen kirjoitti:Eikä siinä mitään, kyllä mulla on ikävä leikkolasia ja ehkä jopa mikroprismaakin. Toisaalta kun on tottunut useampaan tarkennuspisteeseen, ehkä paluuta keskitarkennukseen ei ole. Miten esim. tuolla 50/1.2:lla hoidetaan tarkennus muuten kuin kuvan keskelle? Kun tarkennat keskipisteellä ja sen jälkeen sommittelet, on kuva 100% varmuudella epätarkka sen ajatellun tarkennuspisteen kohdalla. Vai menikö ennen vain suttu helpommin läpi? Kun olen omia vanhoja dioja ja mv-filkkoja käynyt läpi, niin ei sieltä montaa tarkkaa ole tullut vastaan.
Kuvittelen ja toivon, että Df:n hybridietsin tarjoaisi fiksuja apuja käsin tarkentamiseen. Ties vaika olisi mikä elektronin leikko? Ja ehkäpä sitä jopa voi siirtää kuva-alalla tarkennuspisteiden tapaan. Siis optisen ja elektronisen etsimen edut yhdistettynä.
Olen itse tehnyt linjauksen, että käsintarkennus on ihan ok 35mm ja alle polttoväleillä. Sopii minun tyyliini ja koen sen hetkittäin jopa eduksi. Käsin tarkennettaessa tulee ehkä toisella tapaa keskityttä kuvaan jota ottaa. Yli 50mm polttoväleillä en missään tapauksessa viitsi vaivautua koska tarkennuspiste on niin kriittinen ja mahdollisuus hyperfokaaliseen tarkennukseen aikalailla utopiaa.
-
Kyllä jonkin ajan kuluttua mustat ja nitisevät muovirunko-digit ovat kuuminta hottia ja retroa. Vähän samalla tavalla kuin oli kasari vuosina Esson baarien oranssiset muovi tuolit jotka nyt ovat trendikkäitä luomuksia. Täytyy vain antaa ajan kulua.OskuK kirjoitti:Suoraan sanoen jännä että mustien muovikameroiden aika ei ole mennyt ohi jo 8 vuotta siten. Ei pelkästään käytön huonontaminen voi olla hyvää bisnestä. Kyllä jotakuta voi kiinnostaa kameran käytön parantaminenkin.
Mä veikkaan että Nikon on tehnyt kunnon retro henkisen tuotteen joka perustuu ihan D600:seen.Tosin siinä saatetaan kierrättää DF:ään kaikki ylijääneet D600 öljyiset peilikoneistot jotta päästään oikeaan filkka kuvaamisen ja noiden aikojen tunnelmaan. Ihan tulee nostalginen fiilis kun muistelee nuoruutta pohjoisessa, kovia pakkas talvia ja kylmyydestä kohmettunutta F-1:stä.
-
- Viesti:
-
Leikko ja mikroprisma olivat kyllä aina keskellä. Mattalasi jos oli, niin sitten pystyi tarkentamaan reunoillekin. Tosin se mattalasi oli noitten keskustojen ympärillä useimmiten vakio.mremonen kirjoitti:Eikä siinä mitään, kyllä mulla on ikävä leikkolasia ja ehkä jopa mikroprismaakin. Toisaalta kun on tottunut useampaan tarkennuspisteeseen, ehkä paluuta keskitarkennukseen ei ole. Miten esim. tuolla 50/1.2:lla hoidetaan tarkennus muuten kuin kuvan keskelle? Kun tarkennat keskipisteellä ja sen jälkeen sommittelet, on kuva 100% varmuudella epätarkka sen ajatellun tarkennuspisteen kohdalla. Vai menikö ennen vain suttu helpommin läpi? Kun olen omia vanhoja dioja ja mv-filkkoja käynyt läpi, niin ei sieltä montaa tarkkaa ole tullut vastaan.chief85 kirjoitti:Kyllähän noita ai-s laseja myydään vieläkin uutena.
Kapa
-
Spekuloidaan nyt tällä vielä eli kyllä tuon hinnan pitäisi asettua korkeintaan D800:n tasolle ellei tähän laiteta 'snobbailu'-lisää raskaalla kintaalla. Ihan alkuun saattaa olla D800:n nykyhintatason yläpuolellakin, mutta kyllä sen pitäisi sieltä korjaantua pikapuoliin samalle/alemmalle-tasolle.nomad kirjoitti:Df tulee maksaan tuplat D600 nähden eikä sen kuvanlaatu kokonaisuutena ole todennäköisesti lainkaan parempi.
...
Tietysti nuo lopulliset speksit ratkaisevat paljon mm. sen suhteen kuinka suosittu runko tästä loppujen lopuksi tulee ja sitä kautta vaikuttavat myös hintakehitykseen.
Tällä hetkellä kyllä itsellä hieman ristiriitaiset fiilikset eli olisiko tämä sittenkään se unelmieni täyttymys vai onko tästä tehty uuden ja vanhan tekniikan epäonnistunut hybridi-kompromissi.