Just.. Miten se kuvasuhde vaikuttaa kuvan "avaruuteen"? Toki m43 kameralla kuva on kaikista avarin 4:3 kuvasuhteella. Mutta vaikkapa minun D7100 kameralla kaikista avarin kuvasuhde on 3:2.Maffer kirjoitti:Eiei, 4:3 kuvasuhteella laajikset on avarampia kuin 3:2. Siksi se on hyvä.
"Oikeista"järkkäreistä 4/3:iin, näin minä sen näin
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 1209
- Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
Olis paljon mukavampi kun vois rajata etsimen näyttämän mukaan, eikä suurinpiirtein sinnepäin, kuten edellä kirjoitin niin tussilla tähyslasille tehdyt rajausmerkit auttaa paljon.DorianBlue kirjoitti:Mitä siinä menettää, jos 4:3 kuvasta rajaa 3:2 kuvan jälkikäteen? Eikös tämä ole hiukan win-win? Vai harmittaako se luopua pienestä kaistaleesta kuvan ylä ja/tai alaosasta? Voihan ne pistää säästöön, niin ei tule edes hukkapikseleitä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viestit: 1209
- Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03
Eikös tässä nyt nimenomaan puhuttu maisemakuvauksesta ja kuvan "avaruudesta"? Mikä siinä maisemassa on niin erinomaista, että se kuva pitää rajata 100% valmiiksi jo laukaisuvaiheessa? Jälkirajauksessa sulta lähtee keskimäärin pala taivasta, jos se kuvan formaatti on niin häiritsevä asia, että se on vaan pakko tehdä. Jos kuvan tärkein elementti on pilvet, niin sitten varmaan jälkirajauksessa voi lähteä jotain muutakin.Hannu KH kirjoitti:Olis paljon mukavampi kun vois rajata etsimen näyttämän mukaan, eikä suurinpiirtein sinnepäin, kuten edellä kirjoitin niin tussilla tähyslasille tehdyt rajausmerkit auttaa paljon.DorianBlue kirjoitti:Mitä siinä menettää, jos 4:3 kuvasta rajaa 3:2 kuvan jälkikäteen? Eikös tämä ole hiukan win-win? Vai harmittaako se luopua pienestä kaistaleesta kuvan ylä ja/tai alaosasta? Voihan ne pistää säästöön, niin ei tule edes hukkapikseleitä.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
-
- Viestit: 1060
- Liittynyt: Touko 15, 2006 10 : 13
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 22680
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Tässä nyt on kyse siitä, että Suomessa on maisemassa puita elementtinä. Enemmän kuin kerran esim. Canon 24mm T/S -lasilla on joutunut yhdistelemään kaksi shiftattua kuvaa missä Olympuksen 12/2:lla samalta etäisyydeltä yksi kuva olisi riittänyt. Paikat siis sellaisia missä mitään jalkatsoomin mahdollisuutta ei ole.
Kuvahan rajataan sen ottohetkellä, tai menetetään resoluutiohyödyt. Muutenkin vähän hutiloimista rajaaminen jälkikäteen paitti jos ihan pakko saada seurattua sitä vilistävää kohdetta jotenkin.
Kuvahan rajataan sen ottohetkellä, tai menetetään resoluutiohyödyt. Muutenkin vähän hutiloimista rajaaminen jälkikäteen paitti jos ihan pakko saada seurattua sitä vilistävää kohdetta jotenkin.
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Niinkuin edellisellä sivulla kirjoitin: Mielellään otan 4:3 kuvasuhteen kennon JOS se on yhtä leveä kuin tuo nykyinen 3:2 kenno.DorianBlue kirjoitti:Mitä siinä menettää, jos 4:3 kuvasta rajaa 3:2 kuvan jälkikäteen? Eikös tämä ole hiukan win-win? Vai harmittaako se luopua pienestä kaistaleesta kuvan ylä ja/tai alaosasta? Voihan ne pistää säästöön, niin ei tule edes hukkapikseleitä.
Samalla tavalla voisi kysyä, mitä häviää jos rajaa 3:2 kuvan jälkikäteen 4:3 kuvasuhteeseen?
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 1209
- Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03
No minä ajattelen asian taas niin, että sulla on ympyrä, jonka sisällä on suorakaide. Suorakaiteen ulkopuolelta sinulle ei jää mitään dataa talteen muutenkaan. Lopulta kaikki derivoituu polttoväliin, eli siihen ympyrään. Kennon leveydellä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, jos pikselit riittävät. Ja olen melko varma, että nykyaikana ne riittävät pieneen leikkaamiseenkin. Kun siis puhuin jälkirajaamisesta, puhuin todellakin vain toiseen formaattiin rajaamisesta, en mistään osasuurennoksista.kribe kirjoitti:Niinkuin edellisellä sivulla kirjoitin: Mielellään otan 4:3 kuvasuhteen kennon JOS se on yhtä leveä kuin tuo nykyinen 3:2 kenno.DorianBlue kirjoitti:Mitä siinä menettää, jos 4:3 kuvasta rajaa 3:2 kuvan jälkikäteen? Eikös tämä ole hiukan win-win? Vai harmittaako se luopua pienestä kaistaleesta kuvan ylä ja/tai alaosasta? Voihan ne pistää säästöön, niin ei tule edes hukkapikseleitä.
Samalla tavalla voisi kysyä, mitä häviää jos rajaa 3:2 kuvan jälkikäteen 4:3 kuvasuhteeseen?
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Näitä eri kuvasuhteita kun ajatellaan, niin itse ainakin mietin niitä aina siltä kannalta, että kennon pinta-ala pysyy samana. Eli jos kennon kuvasuhde muuttuu 3:2 => 4:3, niin menetetään leveyttä, mutta korkeus kasvaa. Tuskin kovinkaan monella olisi mitään sitä vastaan, että nykyisten APS-C kennojen kokoa kasvatettaisiin korkeussuunnassa 4:3 kuvasuhteeseen.DorianBlue kirjoitti:No minä ajattelen asian taas niin, että sulla on ympyrä, jonka sisällä on suorakaide. Suorakaiteen ulkopuolelta sinulle ei jää mitään dataa talteen muutenkaan. Lopulta kaikki derivoituu polttoväliin, eli siihen ympyrään. Kennon leveydellä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, jos pikselit riittävät. Ja olen melko varma, että nykyaikana ne riittävät pieneen leikkaamiseenkin. Kun siis puhuin jälkirajaamisesta, puhuin todellakin vain toiseen formaattiin rajaamisesta, en mistään osasuurennoksista.kribe kirjoitti:Niinkuin edellisellä sivulla kirjoitin: Mielellään otan 4:3 kuvasuhteen kennon JOS se on yhtä leveä kuin tuo nykyinen 3:2 kenno.DorianBlue kirjoitti:Mitä siinä menettää, jos 4:3 kuvasta rajaa 3:2 kuvan jälkikäteen? Eikös tämä ole hiukan win-win? Vai harmittaako se luopua pienestä kaistaleesta kuvan ylä ja/tai alaosasta? Voihan ne pistää säästöön, niin ei tule edes hukkapikseleitä.
Samalla tavalla voisi kysyä, mitä häviää jos rajaa 3:2 kuvan jälkikäteen 4:3 kuvasuhteeseen?
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 1209
- Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03
Otetaanpas pieni laskutoimitus. Nikon D7100 kennon fyysinen koko on ilmoitettu 15,6x23,5 mm, mistä kalkulaattorini saa pinta-alaksi 3,67 cm^2. Toinen mainittu OM-D vastaavat lukemat, 13,0x17,3 mm = 2,25 cm^2. Kun noita lukuja tarkastelee, niin tuo D7100:n kenno on jo nyt korkeampi kuin OM-D:n vastaava. Pinta-alahan ei ole lähelläkään samaa. Palataanko takaisin siihen ympyrään?kribe kirjoitti: Näitä eri kuvasuhteita kun ajatellaan, niin itse ainakin mietin niitä aina siltä kannalta, että kennon pinta-ala pysyy samana. Eli jos kennon kuvasuhde muuttuu 3:2 => 4:3, niin menetetään leveyttä, mutta korkeus kasvaa. Tuskin kovinkaan monella olisi mitään sitä vastaan, että nykyisten APS-C kennojen kokoa kasvatettaisiin korkeussuunnassa 4:3 kuvasuhteeseen.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Voihan nyt.. En ole missään kohtaa kirjoittanut mitään m43 kennoista, vaan yksinkertaisesti 4:3 ja 3:2 kuvasuhteen kennoista.DorianBlue kirjoitti:Otetaanpas pieni laskutoimitus. Nikon D7100 kennon fyysinen koko on ilmoitettu 15,6x23,5 mm, mistä kalkulaattorini saa pinta-alaksi 3,67 cm^2. Toinen mainittu OM-D vastaavat lukemat, 13,0x17,3 mm = 2,25 cm^2. Kun noita lukuja tarkastelee, niin tuo D7100:n kenno on jo nyt korkeampi kuin OM-D:n vastaava. Pinta-alahan ei ole lähelläkään samaa. Palataanko takaisin siihen ympyrään?kribe kirjoitti: Näitä eri kuvasuhteita kun ajatellaan, niin itse ainakin mietin niitä aina siltä kannalta, että kennon pinta-ala pysyy samana. Eli jos kennon kuvasuhde muuttuu 3:2 => 4:3, niin menetetään leveyttä, mutta korkeus kasvaa. Tuskin kovinkaan monella olisi mitään sitä vastaan, että nykyisten APS-C kennojen kokoa kasvatettaisiin korkeussuunnassa 4:3 kuvasuhteeseen.
Kuvittelin että kun kirjoitan KUVASUHTEISTA niin lukija ymmärtää että niitä myös tarkoitan.
Mutta niinkuin jo aikaisemmin kirjoitin: neliön muotoinen kenno olisi paras. Käyttäjä voi sitten itse valita etsimeen erilaisia kuvasuhteita näkymään mieltymysten ja tarpeiden mukaan.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 1209
- Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03
No tässä kennossa on puhuttu enimmäkseen m43-kennoista, joten menin lankaan ja otin esiin käytännön esimerkin. Suosittelen sinulle siis Pentax 645D:tä (33x44 mm). Toki sinulla sellainen jo varmaan onkin, joten suositteluni on turhaa.kribe kirjoitti:Voihan nyt.. En ole missään kohtaa kirjoittanut mitään m43 kennoista, vaan yksinkertaisesti 4:3 ja 3:2 kuvasuhteen kennoista.DorianBlue kirjoitti:Otetaanpas pieni laskutoimitus. Nikon D7100 kennon fyysinen koko on ilmoitettu 15,6x23,5 mm, mistä kalkulaattorini saa pinta-alaksi 3,67 cm^2. Toinen mainittu OM-D vastaavat lukemat, 13,0x17,3 mm = 2,25 cm^2. Kun noita lukuja tarkastelee, niin tuo D7100:n kenno on jo nyt korkeampi kuin OM-D:n vastaava. Pinta-alahan ei ole lähelläkään samaa. Palataanko takaisin siihen ympyrään?kribe kirjoitti: Näitä eri kuvasuhteita kun ajatellaan, niin itse ainakin mietin niitä aina siltä kannalta, että kennon pinta-ala pysyy samana. Eli jos kennon kuvasuhde muuttuu 3:2 => 4:3, niin menetetään leveyttä, mutta korkeus kasvaa. Tuskin kovinkaan monella olisi mitään sitä vastaan, että nykyisten APS-C kennojen kokoa kasvatettaisiin korkeussuunnassa 4:3 kuvasuhteeseen.
Kuvittelin että kun kirjoitan KUVASUHTEISTA niin lukija ymmärtää että niitä myös tarkoitan.
Mutta niinkuin jo aikaisemmin kirjoitin: neliön muotoinen kenno olisi paras. Käyttäjä voi sitten itse valita etsimeen erilaisia kuvasuhteita näkymään mieltymysten ja tarpeiden mukaan.
Minusta se ympyrän muotoinen kenno olisi ylivoimainen. Silloin kaikki objektiivin tarjoama informaatio olisi käytössä ja nillitys kuvan formaatista jää kokonaan pois.
Mutta jos oletat pinta-alan säilyvän samana kuvan korkeutta ja leveyttä muutettaessa, niin eipäs tuo nyt ihan silkkaa faktaa kuitenkaan ole. Siihen vaikuttaa juuri nimenomaan se kuvasuhde. Jos sen pitää säilyä vakiona, niin ainakin minä joudun käyttämään jo kynää ja paperia päätelläkseni nuo tarkat parametrit, ettei kennolle jäisi hukkapikseleitä (se resoluutioetu...). Toki se olisi tarpeetonta neliön muotoisen kennon kohdalla. Ja jälleen kerran palaamme takaisin siihen ympyrään ;)
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
-
- Viestit: 3155
- Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
- Paikkakunta: Hanko
Lisätään keskusteluun se oleellinen, elikkä objektiivin piirtoympyrä, jos sitä tahdotaan hyödyntää mahdollisimman suurella kennolla, niin neliö on selviö, on kuvasuhde mikä muu tahansa, niin aina tehokkuus kärsii.
Toisella tavalla ajateltuna, jos kennon pinta-ala halutaan maksimoida määrätyn objektiivin kanssa, niin neliökennosta saadan isoin.
Kolmannella tavalla ajeteltuna mitä lähempänä kenno on neliötä, sitä pienemmän tarvitsee piirtoympyrän olla jotta saavutetaan sama kennon pinta-ala.
4:3 kenno hyödyntää siis suuremman alan piirtoympyrästä kuin 3:2 kenno.
Varmaan on muitakin näkökulmia, mutta nämä riittävät minulle, eikä ole lainkaan ihme, että m43 systeemi on juurikin m43, eikä m32, jos ihan neliöön ei haluta mennä.
Toisella tavalla ajateltuna, jos kennon pinta-ala halutaan maksimoida määrätyn objektiivin kanssa, niin neliökennosta saadan isoin.
Kolmannella tavalla ajeteltuna mitä lähempänä kenno on neliötä, sitä pienemmän tarvitsee piirtoympyrän olla jotta saavutetaan sama kennon pinta-ala.
4:3 kenno hyödyntää siis suuremman alan piirtoympyrästä kuin 3:2 kenno.
Varmaan on muitakin näkökulmia, mutta nämä riittävät minulle, eikä ole lainkaan ihme, että m43 systeemi on juurikin m43, eikä m32, jos ihan neliöön ei haluta mennä.
Viimeksi muokannut markku55, Elo 22, 2013 11 : 25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Ei ole. Omaan käyttöön aika kamala laite.DorianBlue kirjoitti:No tässä kennossa on puhuttu enimmäkseen m43-kennoista, joten menin lankaan ja otin esiin käytännön esimerkin. Suosittelen sinulle siis Pentax 645D:tä (33x44 mm). Toki sinulla sellainen jo varmaan onkin, joten suositteluni on turhaa.
Ympyrän muotoiset kuvat onkin kivoja katsella.DorianBlue kirjoitti:Minusta se ympyrän muotoinen kenno olisi ylivoimainen. Silloin kaikki objektiivin tarjoama informaatio olisi käytössä ja nillitys kuvan formaatista jää kokonaan pois.
Korkeutta ja leveyttä kun oikeassa suhteessa muuttaa, niin pinta-alan saa pysymään samana.DorianBlue kirjoitti:Mutta jos oletat pinta-alan säilyvän samana kuvan korkeutta ja leveyttä muutettaessa, niin eipäs tuo nyt ihan silkkaa faktaa kuitenkaan ole.
No älä? Taidat olla aika nero.DorianBlue kirjoitti:Siihen vaikuttaa juuri nimenomaan se kuvasuhde.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 1209
- Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03
-
- Viestit: 3155
- Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
- Paikkakunta: Hanko
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
3:2 kuvasuhteesta voi neliön suuntaan muutta kuvasuhdetta ilman että piirtoympyrän raja tulee vastaan. Neliöllähän saa samalle piirtoympyrälle mahtumaan suuremman kennon kuin millään muulla kuvasuhteella.markku55 kirjoitti:Juu, mutta ei ainakaan samalla piirtoympyrällä/kennolla, paperille saa monenlaisia kuvioita joilla on sama pinta-ala ;)
Mutta en kyllä ymmärrä miten m43 + 12mm on ratkaisu siinä kohden kun korkeussuuntaan kuvakulman laajuus ei riitä FF + 24mm kombolla. Eikö sitä kuvaa voi ottaa laajakulmaisemmalla optiikalla, jos tuo 24mm ei riitä (Mafferin esimerkki). Rahasta se ei ole kiinni jos kerran puhutaan canonin 24mm T/S optiikasta.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: Marras 28, 2010 12 : 37
Paras kennohan olisi tuollainen ylisuuri kenno, joka löytyy esim GH2:sta ja nokian 808:sta.
Siitä voisi kuvaaja sitten ite päättää mitä kuvaa ja aina täydellä piirtoympyrän resolla.
http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicDMCGH2
Saisi vain olla korkeampi niin olisi parempi esimerkki.
Siitä voisi kuvaaja sitten ite päättää mitä kuvaa ja aina täydellä piirtoympyrän resolla.
http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicDMCGH2
Saisi vain olla korkeampi niin olisi parempi esimerkki.
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Tuollaisen minäkin haluaisin, mutta suurempikokoisena kuin m43. Ja saisi toki olla suhteessa korkeampikin.Maczon kirjoitti:Paras kennohan olisi tuollainen ylisuuri kenno, joka löytyy esim GH2:sta ja nokian 808:sta.
Siitä voisi kuvaaja sitten ite päättää mitä kuvaa ja aina täydellä piirtoympyrän resolla.
http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicDMCGH2
Saisi vain olla korkeampi niin olisi parempi esimerkki.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 3155
- Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
- Paikkakunta: Hanko
Noitahan Panasonic käyttää rungoissa jotka on tarkoitettu videokuvaamiseen 16:9 kuvasuhteella, jolloin kennon pitää olla hieman leveämpi kuin 4:3 kuvasuhteella jotta piirtoympyrä tulisi hyödynnettyä.Maczon kirjoitti:Paras kennohan olisi tuollainen ylisuuri kenno, joka löytyy esim GH2:sta ja nokian 808:sta.
Siitä voisi kuvaaja sitten ite päättää mitä kuvaa ja aina täydellä piirtoympyrän resolla.
http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicDMCGH2
Saisi vain olla korkeampi niin olisi parempi esimerkki.