Turhauttaako Kennokoosta keskusteleminen

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Aegean
Viestit: 414
Liittynyt: Joulu 02, 2012 18 : 08

Viesti Kirjoittaja Aegean »

hiost kirjoitti:
Aegean kirjoitti:...kyllä valokuvaajan pitäisi kuvan ottohetkellä osata päättää miten kuvansa rajaa...

...Paras tapa on tietenkin omaksua tilanteesta nopeasti selkeä näkemys , rajata sen mukaan & laakasta heti - and that's it!
David Fincher kuvasi Social Networkin ja Girl With The Dragon Tattoon 4.5/5K resolla ja editointivaiheessa elokuvat rajattiin 3K:ksi jotta Fincher pystyy hienosäätämään rajauksia jälkikäteen. Toki tiedät Fincheriä paremmin miten oikeiden ammattilaisten tulee kuvata.
Tiedän ainakin sen, että minä puhuin valokuvaamisesta, siinä missä sinä aloit sössöttämään elokuvaamisesta. Sinun kannattaisi varata aika optikolle.

Tai sitten vain olet niin nuori/kokematon, ettet vielä ole ymmärtänyt ettei tärkeintä ole se miten joku David Fincher kuvaa, vaan se miten sinä itse kuvaat!

Mutta ota siis seuraavalla kertaa silmä käteen :-)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Aegean kirjoitti:
Tai sitten vain olet niin nuori/kokematon, ettet vielä ole ymmärtänyt ettei tärkeintä ole se miten joku David Fincher kuvaa, vaan se miten sinä itse kuvaat.

Mutta ota siis seuraavalla kertaa silmä käteen :-)


[/u]
että näkisit, että tärkeää ei ole miten sinä ajattelet, vaan miten minä sanon sinun kuuluvan ajatella!

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
hiost
Viestit: 106
Liittynyt: Loka 28, 2005 5 : 30

Viesti Kirjoittaja hiost »

Aegean kirjoitti:
hiost kirjoitti:
Aegean kirjoitti:...kyllä valokuvaajan pitäisi kuvan ottohetkellä osata päättää miten kuvansa rajaa...

...Paras tapa on tietenkin omaksua tilanteesta nopeasti selkeä näkemys , rajata sen mukaan & laakasta heti - and that's it!
David Fincher kuvasi Social Networkin ja Girl With The Dragon Tattoon 4.5/5K resolla ja editointivaiheessa elokuvat rajattiin 3K:ksi jotta Fincher pystyy hienosäätämään rajauksia jälkikäteen. Toki tiedät Fincheriä paremmin miten oikeiden ammattilaisten tulee kuvata.
Tiedän ainakin sen, että minä puhuin valokuvaamisesta, siinä missä sinä aloit sössöttämään elokuvaamisesta. Sinun kannattaisi varata aika optikolle.

Tai sitten vain olet niin nuori/kokematon, ettet vielä ole ymmärtänyt ettei tärkeintä ole se miten joku David Fincher kuvaa, vaan se miten sinä itse kuvaat!

Mutta ota siis seuraavalla kertaa silmä käteen :-)
Joo näillähän ei ole mitään tekemistä keskenään ::facepalm näyttää director of photography ollavan sulle vielä aika tuntematon käsite.

Se on ihan sama kuvaako kamera 24 vai yhden framen sekunnissa, samalla tavalla sillä etsimellä rajataan kuvaustilanteessa haluttu alue.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

hiost kirjoitti: Se on ihan sama kuvaako kamera 24 vai yhden framen sekunnissa, samalla tavalla sillä etsimellä rajataan kuvaustilanteessa haluttu alue.
Olenkohan hidas tai jotain, mutta minun on vaikea suunnitella sommittelua yhtään millään sarjakuvausnopeudella. Jo 3 ruutua sekunnissa on melkoista tahtia jos taidetta ollaan tekemässä.
fotom
Viestit: 7381
Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57

Viesti Kirjoittaja fotom »

Kuvitellaanpa kamera, joka kuvaisi pallonmuotoisen kuvan siten että ko. hetkellä kun kuva otetaan, tallentuisi joka suunnasta tuleva valo. Pikseleitäkin piisaisi, samoin optiikassa olisi tarkkuutta eikä difraktiokaan tai valon aallonpituuden tuomat rajoitteet olisi tiellä, onhan kyseessä teoreettinen tilanne, eikä tarvitsisi niin tarkasti pohtia teknisiä rajoitteita.
Niin eikö tällaiselle olisi käyttöä? Jos Voisi nappia painamalla (tai muutoin kameraa ohjaamalla) tallentaa tuon pisteen tilanne ja myöhemmin voisi sitten kroppailla mielensä mukaan.
Tämän ajatuksen toin esille kroppaamisesta jälkikäteen. Eikös tuommoinen mahdollistaisi melko huimia tilannedokumentaatioita?

Ja sitten reaalimaailmaan. Jos kerran tuommoinen mielikuvituslaite voisi olla mainio asia, miksei sitten rajoittuneemmassa mittakaavassa myös voisi kroppailla näillä meidän olemassaolevilla laitteilla? Eihän sitä pakko ole kropata jos haluaa tai osaa. Omalla kohdalla aina välillä harmittaa kun on tullut rajattua liiankin tiukaksi eikä voikkaan rajata ikäänkuin negatiivisesti.
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

fotom kirjoitti:Omalla kohdalla aina välillä harmittaa kun on tullut rajattua liiankin tiukaksi eikä voikkaan rajata ikäänkuin negatiivisesti.
Aika tyypillinen tilanne minullakin. Syynä voi olla vaikka se, että horisontti on aavistuksen verran vinossa, ja sen suoristaminen leikkaa kuvasta pois jonkun pikku yksityiskohdan jonka oli tarkoitus olla siinä mukana. Tai sitten on ollut kyse jotenkin hektisestä kuvaustilanteesta, jonka aikana en ole huomannut kaikkea kuva-alan laidoilla olevaa, ja sitten siellä näkyy poikki leikkautuneena joku pikku juttu joka olisi ollut parempi kokonaan kuvassa näkyvänä tms.

En sanoisi kategorisesti, että kuvat on rajattava valmiiksi jo kuvaushetkellä, kuvaustilanteet voivat vaihdella niin paljon - aina ei yksinkertaisesti ehdi miettiä, millainen rajaus olisi paras. Mutta jos 20 millin polttovälillä otetusta kuvasta jälkikäteen rajattu lopullinen kuva vastaa 100-millisellä otettua, niin kuvaustilanne on ehkä hoidettu vähän huonosti.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

fotom kirjoitti:Kuvitellaanpa kamera, joka kuvaisi pallonmuotoisen kuvan siten että ko. hetkellä kun kuva otetaan, tallentuisi joka suunnasta tuleva valo. Pikseleitäkin piisaisi, samoin optiikassa olisi tarkkuutta eikä difraktiokaan tai valon aallonpituuden tuomat rajoitteet olisi tiellä, onhan kyseessä teoreettinen tilanne, eikä tarvitsisi niin tarkasti pohtia teknisiä rajoitteita.
Niin eikö tällaiselle olisi käyttöä? Jos Voisi nappia painamalla (tai muutoin kameraa ohjaamalla) tallentaa tuon pisteen tilanne ja myöhemmin voisi sitten kroppailla mielensä mukaan.
Tämän ajatuksen toin esille kroppaamisesta jälkikäteen. Eikös tuommoinen mahdollistaisi melko huimia tilannedokumentaatioita?

Ja sitten reaalimaailmaan. Jos kerran tuommoinen mielikuvituslaite voisi olla mainio asia, miksei sitten rajoittuneemmassa mittakaavassa myös voisi kroppailla näillä meidän olemassaolevilla laitteilla? Eihän sitä pakko ole kropata jos haluaa tai osaa. Omalla kohdalla aina välillä harmittaa kun on tullut rajattua liiankin tiukaksi eikä voikkaan rajata ikäänkuin negatiivisesti.
Niin, oikeastaan tuollainen kamera on pakko saada, koska rajattu kuvaaminen on todellisuuden manipulointia, ja tuolla se halveksittava toiminta jää edes yhden asian suhteen pois: todellisuuden rajaaminen kun on aika dopingia.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
jpyykone
Viestit: 606
Liittynyt: Marras 28, 2003 23 : 00
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja jpyykone »

Aegean kirjoitti:Kehittymisen edellytykset valokuvaajana ovat 0, jos rajaa kuvansa tarkoituksella niin väljästi, että pystyy siitä sitten turvallisesti rajaamaan eri versioita.

Ei niin pitäisi toimia, vaan ottaa tarpeeksi paljon niitä kuvia vaateriin ja pystyyn sekä eri polttoväleillä jos on epävarmuutta.
Haiskahtaa kieltämättä hiukan provolta, mutta vastaan silti. Aika erikoinen ajattelutapa, että jälkikäteen rajaaminen olisi jotenkin väärin. Kyllähän nykytekniikalla kuvien yhdistelykin on helppoa, miksei niitä voisi myöskin rajata jälkikäteen? Vai onko kuvien yhdistelykin väärin?

Itse pyrin kyllä rajaamaan kuvan kuvanottohetkellä mahdollisimman hyvin, mutta aina tuo ei ole mahdollista/aina ei osaa päättää miten kuvan tarkalleen rajaisi kuvanottohetkellä. Tällöin tulee otettua vähän väljempi rajaus ja pähkäiltyä tuota sitten paremmalla ajalla. Vaikka yksi vaakaan ja yksi pystyyn. Ei tulisi kyllä mieleenkään lähteä ottamaan esim. 10:llä eri rajauksella kuvia ja pyöriteltyä noita sitten. Nykykameroissa on megapikkelssejä jo sen verran, että vaakakuvastakin saa tulostettua jo varsin ison pystykuvan, kunhan on hyvällä objektiivilla kuvattu.

Välillä jälkikäteen voi löytää kuvasta muutenkin selkeästi parempia rajauksia kun esim. kuvanottohetkellä on käynyt edes mielessä. Vaikea uskoa että on valokuvaajia, jotka ottaa tietystä tilanteesta hetkessä kymmeniä kuvia eri rajauksilla ja polttoväleillä tallentaakseen kaikki erilaiset mahdollisuudet. Ei tuollaiseen riitä aika tai aivokapasiteetti. Ainakaan mulla ;)

Väljempää rajausta tulee käytettyä varsinkin kun kuvaa panoraamoja käsivaralta, kun tuota parallaksivirhettä tulee väistämttä noin. Vai pitäisikö tuohonkin käyttää aina jalustaa ja panoraamapäätä, jotta olisi "oikein" kuvattu?

Ja sitten vielä vastauksena aiheeseen: keskustelu ei turhauta, mutta jankkaaminen kylläkin. Eri kokoisilla kennoilla on hyvät ja huonot puolensa. Jokainen valkkaa itselleen omaan budjettiin ja käyttötrkoitukseen sopivan. Pienemmällä kennolla voi myös tarvittaessa jäljitellä isomman kennon tuottamaa kuvaa esim. käyttämällä bokeh panoraama -tekniikkaa. Ei tässäkään kysymyksessä ole oikeaa vastausta. Kuten ei kuvan tekemisessäkään toinen tapa ole sen väärempi tai oikeampi kuin toinen, jos tulokset on yhtä hyviä.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Siis Aegeanhan vain taitaa olla tätä koulukuntaa, että kuvan ottohetken jälkeen ei saa kuvalle enää tehdä mitään ja selitteleekö hän sitten jälkeenpäin laiskuuttaan, että kun mielestään kuvaa ei pitäisi käsitellä enää jälkikäteen?
Tietty saattahan se harmittaa jos paljon vähemmän kuvanneet saavatkin parempia kuvia kun manipuloivat kuvia jälkeenpäin.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Aegean kirjoitti: Sitten on tietenkin heitä, jotka puolustavat suurta kennokokoa/kymmeniä megapikseleitä parempien rajausmahdollisuuksien ja osasuurennoksien varjolla.

Mielestäni turhaa löpinää sekin - kyllä valokuvaajan pitäisi kuvan ottohetkellä osata päättää miten kuvansa rajaa. Osasuurennokset ja uudelleenrajaukset ovat sitten hiukan niinkuin omien jälkien korjailua ja sen pelastamista mikä on mennyt kenties vähän pieleen. Kehittymisen edellytykset valokuvaajana ovat 0, jos rajaa kuvansa tarkoituksella niin väljästi, että pystyy siitä sitten turvallisesti rajaamaan eri versioita.

Ei niin pitäisi toimia, vaan ottaa tarpeeksi paljon niitä kuvia vaateriin ja pystyyn sekä eri polttoväleillä jos on epävarmuutta. Paras tapa on tietenkin omaksua tilanteesta nopeasti selkeä näkemys , rajata sen mukaan & laakasta heti - and that's it!
Vaikka muutkin ovat tästä kirjoittaneet, niin ei malta olla itsekkin.

Kun SAMASTA kuvasta pitää tehdä eri rajauksella olevia kuvia niin EI VOI kuvanottohetkellä rajata valmiiksi. Esimerkiksi Canvastaulu-paholaiset vaativat paljon rajausvaraa ja erimoiset kuvien sivusuhteet pahentavat asiaa.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Aegean kirjoitti: Mielestäni turhaa löpinää sekin - kyllä valokuvaajan pitäisi kuvan ottohetkellä osata päättää miten kuvansa rajaa. Osasuurennokset ja uudelleenrajaukset ovat sitten hiukan niinkuin omien jälkien korjailua ja sen pelastamista mikä on mennyt kenties vähän pieleen. Kehittymisen edellytykset valokuvaajana ovat 0, jos rajaa kuvansa tarkoituksella niin väljästi, että pystyy siitä sitten turvallisesti rajaamaan eri versioita.
Olen tämän ennenkin kirjoittanut, mutta esimerkiksi ultralaajiksella ihmisiä kuvatessa kroppaaminen on melkein välttämätöntä, jos haluat sijoittaa kohteen muualle kuin keskelle.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Hannu KH kirjoitti:
Aegean kirjoitti: Sitten on tietenkin heitä, jotka puolustavat suurta kennokokoa/kymmeniä megapikseleitä parempien rajausmahdollisuuksien ja osasuurennoksien varjolla.

Mielestäni turhaa löpinää sekin - kyllä valokuvaajan pitäisi kuvan ottohetkellä osata päättää miten kuvansa rajaa. Osasuurennokset ja uudelleenrajaukset ovat sitten hiukan niinkuin omien jälkien korjailua ja sen pelastamista mikä on mennyt kenties vähän pieleen. Kehittymisen edellytykset valokuvaajana ovat 0, jos rajaa kuvansa tarkoituksella niin väljästi, että pystyy siitä sitten turvallisesti rajaamaan eri versioita.

Ei niin pitäisi toimia, vaan ottaa tarpeeksi paljon niitä kuvia vaateriin ja pystyyn sekä eri polttoväleillä jos on epävarmuutta. Paras tapa on tietenkin omaksua tilanteesta nopeasti selkeä näkemys , rajata sen mukaan & laakasta heti - and that's it!
Vaikka muutkin ovat tästä kirjoittaneet, niin ei malta olla itsekkin.

Kun SAMASTA kuvasta pitää tehdä eri rajauksella olevia kuvia niin EI VOI kuvanottohetkellä rajata valmiiksi. Esimerkiksi Canvastaulu-paholaiset vaativat paljon rajausvaraa ja erimoiset kuvien sivusuhteet pahentavat asiaa.
Mutta sehän on valmista rajaamista, kun otat huomioon kuvatessa mitä tarvitset. Kyse oli siitä tiedätkö mitä teet. Siis yleisellä tasolla, tuossa oli vain sä-passiivi. Jos tietää että tarvitaan varoja, niitä jätetään.

Minulle on tosin ihan sama milloin kuvaaja päättää millaisen kuvan tekee. Voisihan sanoa että vasta kuvaushetkellä kuvan päättäminen on ihan nössö-dopingia, helppoahan sitä sillä hetkelä on päättää. Se pitää pättää tietysti etukäteen! Ja kirjata ylös, postata tänne, jotta voimme katsoa onko huijattu vai ei ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

OskuK kirjoitti: Jos tietää että tarvitaan varoja, niitä jätetään.
Voi kun tietäis kuvanottohetkellä, niin oliskin helppoa.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Hannu KH kirjoitti:
OskuK kirjoitti: Jos tietää että tarvitaan varoja, niitä jätetään.
Voi kun tietäis kuvanottohetkellä, niin oliskin helppoa.
Pitäisi muuten varmaan vaihtaa takaisin puolikinoon, se sopii paremmin lehtiformaattiin ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Aegean
Viestit: 414
Liittynyt: Joulu 02, 2012 18 : 08

Viesti Kirjoittaja Aegean »

OskuK kirjoitti:Mutta sehän on valmista rajaamista, kun otat huomioon kuvatessa mitä tarvitset. Kyse oli siitä tiedätkö mitä teet... ...Jos tietää että tarvitaan varoja, niitä jätetään...
Kyllä, tästä on kyse. Pitäisi tietää miten rajataan ja toimia sen mukaan. OskuK totesi ihan oikein.

Mulla ei ole mitään syytä provota tällaisella asialla. Eikös se, jpyykone, ole vain hyvä, jos rajausaihe herättää positiivista keskustelua?
jpyykone
Viestit: 606
Liittynyt: Marras 28, 2003 23 : 00
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja jpyykone »

Aegean kirjoitti:Mulla ei ole mitään syytä provota tällaisella asialla. Eikös se, jpyykone, ole vain hyvä, jos rajausaihe herättää positiivista keskustelua?
Tottakai :) Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, että kuva pitäisi tehdä ns. valmiiksi paikan päällä, eikä vaan menna ns. "kaikki heti nyt" taktiikalla ja räiskiä kaikkea mikä liikkuu ja jälkikäteen katsella tuliko mitään. Itse pyrin kyllä tuohon, mutta välillä on myös nähtävä milloin kannattaa tuo rajausvara jättää. Mulla ei ole filmikuvaustaustaa, joten olen koko ikäni kuvannut digille, joten en takerru noihin filmillä ns. välttämättömiin tapoihin. Enkä sinällään pidä mitään tapaa ns. oikeana tai vääränä. Joten se särähtää aina omaan korvaan jos joku sanoo että "tämä on väärin ja tämä oikein".

Jotkut lainalaisuudet toki pätee, mutta yksi hyvä esimerkki tuosta on esim. se että kun pyrin opettamaan valokuvausta avokilleni, niin vastaus monesti on ollut että "miksi pitää tehdä noin, miksei voi tehdä näin". Mitäpä minä siihen sanomaan. Kirjoissa lukee että noin "pitää" tehdä, mutta miksipä sitä ei voisi tehdä toisellakin tavalla. Eikä tuo huonosti ole mennyt vaikka ei yhtään valokuvakirjaa ole lukenutkaan ;)
temama
Viestit: 10702
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Vai "kennokoko"...

Viesti Kirjoittaja temama »

Nyt loppui turhat löpinät kinokennon ylivertaisuudesta!

Pelin suunnan muuttaa Metabones 'Speed Booster':

http://www.dpreview.com/news/2013/01/14 ... ss-cameras

Tälläisen adapterin kuule kun asentaa APS peilittömän eteen, niin kinolaseista saa enemmän hyötyä kuin kinokennoisesta ikään...Saat lähes saman kuvakulman (APS 1.5x croppi muuttuu 1.07X cropiksi) - näin syväterävyys esiintyy APS kennoisella samanlaisena kuin sama objektiivi kinorungossa. Eikä siinä vielä kaikki, ollenkaan, sillä:

- adapteri parantaa objektiivin kuvanlaatua! Kyllä! Ainakin mitä tulee kromaattisiin aberraatioihin. Ja ehkä myös terävyyteen...

- adapteri tekee objektiivista valovoimaisemman! Kyllä! Sama objektiivi, sama aukko - tämän adapterin kanssa APS kenno saa enemmän valoa kuin mitä kinokenno saisi. Ilmiö perustuu telekompressoriin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Telecompressor

Itseasiassa Nikon teki ensimmäisen digijärkkärinsä aikoinaan samaan optiseen kehitelmään perustuen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_E_series

Ja homma toimii - usko tai älä:

http://philipbloom.net/2013/01/13/speedbooster/

http://www.eoshd.com/content/9474/proto ... d-mark-iii

http://forums.dpreview.com/forums/post/50682152

Ja mitä tämä nyt sitten tarkoittaa? No, se tarkoittaa just sitä mistä kirjoitin. Adapteri ei ole vitsi, vaan totisinta totta. Ensimmäiset Canon EF->NEX adapterit ovat ihan just tulossa myyntiin:
http://www.metabones.com/sony/ef-e-speed-booster

...Hintaa löytyy, mutta mikäli homma toimii niin loistavasti kun alku näyttää, niin taatusti hintansa väärti. Kuka tarvitsee enää isoa kömpelöä kinokennoista runkoa? ;)

EDIT: Ai niin, löytyihän aiheelle oma ketjunsakin:

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12705740
Aegean
Viestit: 414
Liittynyt: Joulu 02, 2012 18 : 08

Viesti Kirjoittaja Aegean »

Katsopas tuosta Dpreviewn:n linkistäsi, mitä adapteria kokeillut nimimerkki ThomasSwizerland kertoo siitä.

Ei järin mairittelevat arviot..?
temama
Viestit: 10702
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Aegean kirjoitti:Katsopas tuosta Dpreviewn:n linkistäsi, mitä adapteria kokeillut nimimerkki ThomasSwizerland kertoo siitä.

Ei järin mairittelevat arviot..?
Tämä Thomas ei ole edes kokeillut tätä kyseistä adapteria. Sehän puhuu adaptereista yleensä, että "ei mikään ylimääräinen lasi tai adapteri" objektiivin ja kennon välillä toimi hyvin...Aika lohdutonta ajatella, että joku 40 vuotta valokuvausta harrastanut ei edes oikein ymmärrä mistä tässä on kysymys...
Edellisessä viestissäni oli linkkejä juttuihin joissa joku oli ihan oikeasti kokeillut kyseistä adapteria.

En tietenkään tosissani väitä, että tämä olisi joku täydellinen ratkaisu, mutta uskon, että alle 200mm - ja varsinkin alle 100 - polttoväleille tämä adapteri saattaisi tuoda tervetullutta muutosta APS kennoisille peilittömille. Ajattele esim. millaista jälkeä joku 35/1.4 prime tekee kinoruudulle...Nyt se olisi mahdollista saada myös APS kennoiselle!
Aegean
Viestit: 414
Liittynyt: Joulu 02, 2012 18 : 08

Viesti Kirjoittaja Aegean »

Joo ei näköjään olekaan kokeillut, sori se väittämäni!

Mutta muutenhan mies puhui ihan järkeä. Ei se, että on harrastanut valokuvausta 40 vuotta, tee hänestä tietämätöntä. Kas kun sellaisella pitkänlinjan harrastajalla on about sama kokemus kuin vaikka 10v sitten valokuvaamisen aloittaneella digikuvaajalla PLUS sitten se 30v siellä aikaisemassa historiassa...

Saa nähdä mikä tuon kakkulan suhteen todellisuus, jahka siitä saadaan vähän kotoisempia käyttäjäkokemuksia. Mielenkiintoinen vehje sinänsä, mutta sen ja croppijärkkärin yhteenlasketulla hinnalla voisi ehkä saada jo ihan aidonkin kinokennollisen..?

Valon määrä on sitten vielä yksi kysymys. Itse kuulun niihin kuvaajiin, joille valon ylenpalttisesta määrästä on monesti enemmän harmia kuin hyötyä.
Vastaa Viestiin