Nikon D600

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Avokid kirjoitti:
paaton kirjoitti: Ainakin minä harkitsisin tarkasti ostaisinko 1700e hintaan uuden d600n vai 1500e hintaan seiskasatasen uutena. Tai no, en miettisi.
Totta. D700 on jo muinaisjäänne digimaailmassa.
Joo, voisi se kuitenkin olla miettimisen arvoinen paikka.
Kenno on kuitenkin kehittynyt aika reippaasti. Eikä tuota kuussatasta oikein pidäkkään verrata seiskasataseen, 800n on oikeampi kohde. Uutus teki itseleen täysin uuden luokan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

paaton kirjoitti:Ainakin minä harkitsisin tarkasti ostaisinko 1700e hintaan uuden d600n vai 1500e hintaan seiskasatasen uutena.
Noiden välillä minulla kävisi varmaan niinkuin kävi D7000 hankinnan kanssa. Olin jo speksien perusteella D7000 ostamassa, kunnes kävin sitä kokeilemassa. Kävinkin sitten hakemassa D300S:n.

Enkä kyllä suostuisi elämään ilman AF-ON nappia :)
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
SamppaM

Viesti Kirjoittaja SamppaM »

kribe kirjoitti:Enkä kyllä suostuisi elämään ilman AF-ON nappia :)
Minun täytyy häpeäkseni myöntää, että en ole ikinä käyttänyt sitä. Mitä se oikeastaan tekee?
-Antti-

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Fiksu runko, pojot Nikonille keveimmästä FF järkkäristä.
paaton

SamppaM kirjoitti:
Minun täytyy häpeäkseni myöntää, että en ole ikinä käyttänyt sitä. Mitä se oikeastaan tekee?
Tarkentaa. :)

Iso ero laukaisimella tarkennukseen tulee vaikkapa urheilua af-c tilassa kuvatessa. Nyt servo on helppo pitää jatkuvasti päällä, ja laukaisinta näpäytetään vain tarvittaessa.
palaitin

Viesti Kirjoittaja palaitin »

paaton kirjoitti:
SamppaM kirjoitti:
Tarkentaa. :)

Iso ero laukaisimella tarkennukseen tulee vaikkapa urheilua af-c tilassa kuvatessa. Nyt servo on helppo pitää jatkuvasti päällä, ja laukaisinta näpäytetään vain tarvittaessa.
Tai kuvattaessa samalla etäisyydellä olevaa kohdetta, useita kuvia vähän väliä. (Esim. kohteena ihminen, mutta odotat vain sopivaa ilmettä/elettä tms.)
AF-ON napin avulla tarkennat kerran ja sitten vain näpsit kuvia aina kun hyvä hetki sattuu kohdalle.
Jos tarkennus on laukaisimella, jokainen kuva aiheuttaa uuden tarkennuksen. Jos ollaan heikossa valossa tai kohde on vaikkapa ihan kuvan laidalla, ei ole sanottua että jokainen uusi (turha) tarkennus osuu kohdalleen.

Mutta kyllä D600:ssa saa AF-ON toiminnon AE-L/AF-L nappiin, eli ihan kynnyskysymys napin puute ei liene.
smtr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smtr »

palaitin kirjoitti: Jos tarkennus on laukaisimella, jokainen kuva aiheuttaa uuden tarkennuksen.
No, voi sen laukaisimen pitää tuntumassa kuvien välillä, jolloin AF-S -tilassa tarkennus pysyy nätisti lukittuna vaikka tarkennus olisi asetettu laukaisimelle.
S a m i R e i n i k a i n e n
paaton

Mutta silloin AE-L/AF-L nappi jää pois. Olen nyt itse yrittänyt opetella sen käyttöä. Auoto-ison kanssa lukitus on joskus helpoin ratkaisu.

Mutta ei tuo af-on ole tosiaan mikään kamala puute, enemmän häiritsisi af-s/c/m ja tarkennus alueen pikanäppäimien puute, mutta se nyt on jostain syystä kaikkien uusien nikoneiden ongelma. Siihen on vain joskus totuttava.
paaton

smtr kirjoitti:
palaitin kirjoitti: Jos tarkennus on laukaisimella, jokainen kuva aiheuttaa uuden tarkennuksen.
No, voi sen laukaisimen pitää tuntumassa kuvien välillä, jolloin AF-S -tilassa tarkennus pysyy nätisti lukittuna vaikka tarkennus olisi asetettu laukaisimelle.
Tuo muuten ei ole ainakaan toiminta kuvauksessa kovin helppoa. Miten tämä muuten toimii af-c tilassa? Eli jääkö servo päälle laukaisun jälkeen, jos liipasimen onnistuu jättämään puoleenväliin?
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

palaitin kirjoitti:Mutta kyllä D600:ssa saa AF-ON toiminnon AE-L/AF-L nappiin, eli ihan kynnyskysymys napin puute ei liene.
Hyvä niin, mutta sitten jää kuitenkin uupumaan ne mahdollisuudet mitä D800:ssa voi laittaa AE-L/AF-L -nappiin (valikossa oli 17 eri mahdollisuutta mukaanlukien oman valikon ensimmäinen paikka eli käytännössä tuohon saa melkein mitä vain). Tuo on kuitenkin Fn-napin ohella niintä helpoimpia kuvatessa painettavia nappeja.
paaton kirjoitti:Tuo muuten ei ole ainakaan toiminta kuvauksessa kovin helppoa. Miten tämä muuten toimii af-c tilassa?
Ei ole helppoa ollut ja koko AF:n käyttö muuttui ihan erilaiseksi kun täältä viisastuneena joskus aloin käyttää tuota D300:n AF-ON -nappia. Siinä mulla oli silloin lähes aina AF-C valittuna koska AF-ON -napilla on helppo kontrolloida sitä milloin tarkentaa.

Hifistelijä varmaan epäilee että AF-C tarkentaa jotenkin huonommin kuin AF-S. Tämän vuoksi olen nyt taas käyttänyt AF-S:ää D800:n kanssa. Ja se näyttää aika herkästi seuraavan liikettäkin vaikka on AF-S valittuna. D300 teki tätä vähän nihkeämmin mun muistikuvan mukaan.

Jalustalta sitten tarkennetaan LV:llä kuitenkin jos oikeasti hifistellään.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
paaton

Oliko nämä kuvat jo täällä?

http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d600/sample.htm

Onhan tuo tarkkuus jotain älytöntä. Ei kukaan voi tuollaista tarvita... ja blaa blaa...

Tuokin kalastajan sample näyttää aika skarpilta.
(Tämä on sitten täydellä resolla.)
http://chsvimg.nikon.com/lineup/dslr/d6 ... g_03_l.jpg
Rockford
Viesti:

paaton kirjoitti:Tuokin kalastajan sample näyttää aika skarpilta.
(Tämä on sitten täydellä resolla.)
http://chsvimg.nikon.com/lineup/dslr/d6 ... g_03_l.jpg
Upeaa jälkeä, mutta tais olla Nokian OIS-kuvien tyyliin melko isolla softboxilla tms. valaistus tehty tuohon auringon myötävalon lisäksi, jos silmien heijastuksista mitään voi päätellä.

Ei tietenkään ole huijaamista tässä, mutta kuvasta vain tuli äkkiä sellainen vallitsevan valon fiilis kun ekan kerran näki ton pienenä.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

paaton kirjoitti:Onhan tuo tarkkuus jotain älytöntä. Ei kukaan voi tuollaista tarvita... ja blaa blaa...
Nopeasti vilkaistuna tuon käytetyn lasisetin hinta on siellä viidentoistatonnin tuolla puolen. Joten siinä mielessä perustelut halvemmasta hinnasta tai koneen päivityksen tarpeesta D800:n osalta voi jättää omaan arvoonsa.

Ja hymiö perään :)
paaton

mremonen kirjoitti:
paaton kirjoitti:Onhan tuo tarkkuus jotain älytöntä. Ei kukaan voi tuollaista tarvita... ja blaa blaa...
Nopeasti vilkaistuna tuon käytetyn lasisetin hinta on siellä viidentoistatonnin tuolla puolen. Joten siinä mielessä perustelut halvemmasta hinnasta tai koneen päivityksen tarpeesta D800:n osalta voi jättää omaan arvoonsa.

Ja hymiö perään :)
Niin katsoin, mutta olisiko resoluutio kuitenkin aika optimi tuossa uutuudessa? kykeneekö d800 noin tarkkaan jälkeen pikselitasolla?
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

paaton kirjoitti:Niin katsoin, mutta olisiko resoluutio kuitenkin aika optimi tuossa uutuudessa? kykeneekö d800 noin tarkkaan jälkeen pikselitasolla?
Kykenee. Miksi ei kykenisi?

Tuoltahan noita sampleja voi käydä kuikuilemassa:
http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d800/sample01.htm

http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d800/sample02.htm

Katsot vaikka sitä hunnutetun tytön kuvaa ja laitat hänelle postia, että ajaa ensi kerralla nenäkarvansa.

Parempi kuva on vielä se toinen tytsä sen sivettikissan kanssa.

---
Ja jatketaan vielä. Eipä tee 24-70/2.8 G paskempaa jälkeä ollenkaan ;) En kyllä usko, että Nikonilta pystyy tulemaan optisesti parempaa tavaraa tuohon segmenttiin. Eikä kyllä varmaan keneltäkään muultakaan. Aika helmi linssi, sanoisin...
Viimeksi muokannut mremonen, Syys 13, 2012 16 : 57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
paaton

Rockford kirjoitti:Hifistelijä varmaan epäilee että AF-C tarkentaa jotenkin huonommin kuin AF-S. Tämän vuoksi olen nyt taas käyttänyt AF-S:ää D800:n kanssa. Ja se näyttää aika herkästi seuraavan liikettäkin vaikka on AF-S valittuna. D300 teki tätä vähän nihkeämmin mun muistikuvan mukaan.

Jalustalta sitten tarkennetaan LV:llä kuitenkin jos oikeasti hifistellään.
Ei af-s kyllä seuraa mitään liikettä.
Minä käytän kyllä lisäksi af-s:aa vasemmallla peukalolla lähes aina liikkeen pysähdyttyä. Tuonhan vaihtaa ajatusta nopeammin pikanapista. Uudessa nikonin systeemissä servon käyttö on mahdotona muun säätämisen ohessa, eikä asentoa tiedä ilman katsomista.
Rockford
Viesti:

paaton kirjoitti:Ei af-s kyllä seuraa mitään liikettä.
Siis kummassa ei seuraa, vai missään ei seuraa?
paaton

Rockford kirjoitti:
paaton kirjoitti:Ei af-s kyllä seuraa mitään liikettä.
Siis kummassa ei seuraa, vai missään ei seuraa?
No ei sen kyllä minusta pitäisi seurata yhtään missään kamerassa. af-s on kertatarkennus.

Edit: Ettei sinulla olisi päällä af-a? Se voi olla kyllä kehittynyt jo toimivaksi d800:lla. Eli kameran pitäisi osata päätellä liikkuuko kohde, ja vaihtaa automaattisesti af-s/c tilojen välillä.
Rockford
Viesti:

paaton kirjoitti:No ei sen kyllä minusta pitäisi seurata yhtään missään kamerassa. af-s on kertatarkennus.

Edit: Ettei sinulla olisi päällä af-a? Se voi olla kyllä kehittynyt jo toimivaksi d800:lla. Eli kameran pitäisi osata päätellä liikkuuko kohde, ja vaihtaa automaattisesti af-s/c tilojen välillä.
Ei mulla ole AF-A:ta tuossa tai ainakin näyttö näyttää että AF-S on valittuna ja kyllä se silti seuraa liikettä siihen asti että se saa tarkennuksen lukittua yhden kerran. Sen jälkeen AF-S ei tietenkään seuraa mitään.
paaton

Rockford kirjoitti:
paaton kirjoitti:No ei sen kyllä minusta pitäisi seurata yhtään missään kamerassa. af-s on kertatarkennus.

Ei mulla ole AF-A:ta tuossa tai ainakin näyttö näyttää että AF-S on valittuna ja kyllä se silti seuraa liikettä siihen asti että se saa tarkennuksen lukittua yhden kerran. Sen jälkeen AF-S ei tietenkään seuraa mitään.
Juu, tajusinkin äsken mitä tarkoitit. Tokihan af-s ottaa kiinni myös liikkuvaan kohteeseen. Varsinkin hämärässä kuvatessa käytän sitä usein itsekkin.
Vastaa Viestiin