Nikonin julkistukset

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

Hel_NiS kirjoitti:
määvaan kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti:Sitten täytyisi käyttää eri aukkoa jolloin syväterävyys pienenisi ja optiikan piirto ei olisi enää sama. Suo siellä...

No, enihuu. A55 on 1/3 aukkoa epäherkempi.
Niin kai sitten, mutta miten 30 %:n valohävikistä valotusaika pitenee 1/1600 s:sta aina 1/1000 s:iin? Tai onko siinä nyt sittenkään niin suuri virhe, kun tuo Sony A55:n valotusaika olisi minun laskelmien mukaan pitänyt asettua tuonne 1/1120 s:n tietämiin.
Jos oletetaan, että 1/1600 olisi se 100% valoa, niin silloin 33% (1/3)vähennys tekisi:

1600x0,66=1066,67
Tai
(1600/3)x2=1066,67

Liekkö oikein päätelty mutta kuitenkin. Korjatkoon sitten fiksummat.

1/1000 vs 1/1067 ero on 6,7%. Mennee testitoleranssien sisään.
1/800:n ja 1/1600:n välissä on aukon ero, joten 1/1000 on paljon enemmän kuin 1/3 aukon ero verrattuna 1/1600:aan.

Viekö tuo A55:n peili sitten 1/3 aukon verran valovoimasta vai 1/3 valovoimasta ?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Viesti Kirjoittaja jmjh »

Hankalia nämä aukkolaskut varsinkin kun on vielä murtolukua. Mutta näin kai nämä pitäisi mennä:

1/1600:sta 1/3-aukkoa pidemmäksi:
1/(1/1600*2^(1/3))=1/1270
1/1600:sta 2/3-aukkoa pidemmäksi:
1/(1/1600*2^(2/3))=1/1008
1/1600:sta 3/3-aukkoa pidemmäksi:
1/(1/1600*2^(3/3))=1/800

vastaavasti:
1/1000:sta 1/3-aukkoa lyhyemmäksi:
1 / (1/1000*2^-(1/3))=1/1260
1/1000:sta 2/3-aukkoa lyhyemmäksi:
1 / (1/1000*2^-(2/3))=1/1587
jne.

Eli sanoisin että 1/1600:n ja 1/1000:n välillä on aika lähelle 2/3 aukkoa.
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

määvaan kirjoitti:Itse en käytä tuota ACR:ää, koska Sonyn digijärkkärien alkuaikoina ACR:ää huonompaa kohinankäsittelyä Sonylle sai hakea, mutta ainakin nuo aiemmin mainitsemani korjaukset tehtynä DxO Optics Pro 6.6:ssa ja sieltä kuvat Jpeg:ksi, niin Nikon D7000 kohisi ISO 6400:lla aavistuksen enemmän kuin tuo Sony A55 mutta yksityiskohtien erottelu oli Nikonilla parempaa.
Eli suomeksi sanottuna kohinanpoisto on tehty eri asetuksilla.

Kyllähän mistä tahansa kuvasta saa sileän, jos annetaan yksityiskohtien hävitä. :)

Pointtini oli kuitenkin se, että Sony saa tuossa kuvavertailussa etua, koska sen kennolle on tuotu huomattavasti enemmän valoa. Mä saan D700:lla hyvän näköistä kuvaa ISO6400:lla ylivalottamalla ja korjaamalla sen ACR:ssa. Jos tuossakin olisi käytetty D7000:lle samaa suljinaikaa kuin Sonyssa ja sen jälkeen korjattu histogrammi kohdalleen kuvankäsittelyssä, ero Nikonin hyväksi olisi vieläkin suurempi.
määvaan
Viestit: 5900
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

jmra kirjoitti:Viekö tuo A55:n peili sitten 1/3 aukon verran valovoimasta vai 1/3 valovoimasta ?
Sonyn puoliläpäisevä peili vie 30 % valosta, eli 0,3/0,5 = x/3 aukoa > eli valovoimahävikki on kaiketi 1,8/3 aukkoa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

määvaan kirjoitti: Sonyn puoliläpäisevä peili vie 30 % valosta,

Jaa yksi kolmella (1/3). Ei taida tulla 0,3 (30%) vaan...
määvaan
Viestit: 5900
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

PekkaSav kirjoitti:Eli suomeksi sanottuna kohinanpoisto on tehty eri asetuksilla.

Kyllähän mistä tahansa kuvasta saa sileän, jos annetaan yksityiskohtien hävitä. :)

Pointtini oli kuitenkin se, että Sony saa tuossa kuvavertailussa etua, koska sen kennolle on tuotu huomattavasti enemmän valoa. Mä saan D700:lla hyvän näköistä kuvaa ISO6400:lla ylivalottamalla ja korjaamalla sen ACR:ssa. Jos tuossakin olisi käytetty D7000:lle samaa suljinaikaa kuin Sonyssa ja sen jälkeen korjattu histogrammi kohdalleen kuvankäsittelyssä, ero Nikonin hyväksi olisi vieläkin suurempi.
Sony A55:n kohinapoistoarvo oli 36/100 ja Nikon D7000:n vastaava 35/100 "Luminance detail" säädössä, muiden kohinanpoistosäätöjen ollessa samat samoinkuin terävöityksen. Ilmeisesti tuo Sony A55 "hukkaa" yksityiskohtia suurilla ISO-arvoilla jotenkin muuten jo kuvaprosessoinnissa.
Viimeksi muokannut määvaan, Kesä 29, 2011 12 : 59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
määvaan
Viestit: 5900
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Hel_NiS kirjoitti:
määvaan kirjoitti: Sonyn puoliläpäisevä peili vie 30 % valosta,
Jaa yksi kolmella (1/3). Ei taida tulla 0,3 (30%) vaan...
Valoa häviää kennolta 30 % puoliläpäisevässä peilissä Sonyn ilmoituksen mukaan.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Viesti Kirjoittaja jmjh »

määvaan kirjoitti:
jmra kirjoitti:Viekö tuo A55:n peili sitten 1/3 aukon verran valovoimasta vai 1/3 valovoimasta ?
Sonyn puoliläpäisevä peili vie 30 % valosta, eli 0,3/0,5 = x/3 aukoa > eli valovoimahävikki on kaiketi 1,8/3 aukkoa.
30% on oikeastaan noin 1/2 aukkoa (1-2^-1/2=0.3 eli 30%). "Aukkoasteikko" on logaritminen.

Toinen tapa ajatella asiaa: ota ensin 30% pois 10:sta, tulee 7. Ota nyt uudestaan 30% pois tästä, saadaan 4.9. Eli noin puolet (aukko) on hävinnyt.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Vocifer kirjoitti:
Avokid kirjoitti:
nomad kirjoitti: Veikkaan että se D400 tulee olemaan parempi kamera kuin tuo sinun ehdotuksesi.
En usko. D3(s):ssä kiinnostaisi eniten se upea etsin. Sen vuoksi olen harkinnut jopa D3:sta, mutta kun sillä häviäis moneessa paikassa D7000:een verrattuna.
No tuo ei taida olla uskon asia. D400:n jää hyllyyn, jos siinä on D7000:n kenno. D3(s) häviää D7000:lle ainoastaan kroppikertoimessa.

Kannattaa muuten katsella noita Dpreviewn RAW-kuvia. Kädet voi laskea ja lopettaa puhumiset D300s:n ja D7000:n 1.7-2.0 aukon erosta kuvanlaadussa. D300s:n ISO3200 on vähintään yhtä hyvä kuin D7000:n ISO6400. Ero on siis korkeintaan aukon tai alle aukon.
Totta, D400 jää hyllyyn jos siinä ei ole selvästi parempia ominaisuuksia, mutta on tuossa vielä D7000:ssakin parannettavaa. Ja mulla se croppikerroin on vain aika tärkeä asia katsos :)

Kohinassa ero ei ole ehkä kuin aukon verran, mutta dynamiikassa ja väreissä ero on huomattavasti enemmän kuin yksi aukko. Ja mun ei tarvitse katsella mitään esimerkkikuvia. Testailin aikoinaan D90:iä ja D7000:sta toisiaan vasten ja koneella on edelleen 20k digikuvaa D90:llä ja 20k digikuvaa D7000:lla. Tuolla perusteella voin sanoa, että kun D90:n kohdalla värit ja kontrasti alkoivat haalistumaan mun mieleen liikaa ISO 2000 jälkeen, niin ne ovat vielä siedettävämmät ISO 6400 herkkyydellä D7000:lla.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
määvaan
Viestit: 5900
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

jmjh kirjoitti:
määvaan kirjoitti:
jmra kirjoitti:Viekö tuo A55:n peili sitten 1/3 aukon verran valovoimasta vai 1/3 valovoimasta ?
Sonyn puoliläpäisevä peili vie 30 % valosta, eli 0,3/0,5 = x/3 aukoa > eli valovoimahävikki on kaiketi 1,8/3 aukkoa.
30% on oikeastaan noin 1/2 aukkoa (1-2^-1/2=0.3 eli 30%). "Aukkoasteikko" on logaritminen.

Toinen tapa ajatella asiaa: ota ensin 30% pois 10:sta, tulee 7. Ota nyt uudestaan 30% pois tästä, saadaan 4.9. Eli noin puolet (aukko) on hävinnyt.
Pirun vaikeaa tuo aukkoajattelu. :-S
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

määvaan kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti:
määvaan kirjoitti: Sonyn puoliläpäisevä peili vie 30 % valosta,
Jaa yksi kolmella (1/3). Ei taida tulla 0,3 (30%) vaan...
Valoa häviää kennolta 30 % puoliläpäisevässä peilissä Sonyn ilmoituksen mukaan.
Oikeassa olit. Tosin Sonyn mukaan "roughly, approximately". Mitä se sitten oikeasti tarkoittaakaan...
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

Hel_NiS kirjoitti:
määvaan kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti:Jaa yksi kolmella (1/3). Ei taida tulla 0,3 (30%) vaan...
Valoa häviää kennolta 30 % puoliläpäisevässä peilissä Sonyn ilmoituksen mukaan.
Oikeassa olit. Tosin Sonyn mukaan "roughly, approximately". Mitä se sitten oikeasti tarkoittaakaan...
Että positiivisesti ajatellen häviää vain 30% valosta.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

jmra kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti:[

Oikeassa olit. Tosin Sonyn mukaan "roughly, approximately". Mitä se sitten oikeasti tarkoittaakaan...
Että positiivisesti ajatellen häviää vain 30% valosta.
Tuo on varmasti noin. Pyöristetty alaspäin.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Minua harmittaisi jos aina olisi 1/3 aukon nd-filtteri päällä. Toivotaan, ettei Nikon lähde sekoilemaan noiden puoliläpäisevien peilien kanssa. En näe, että nissä olisi mitään pointtia normaalissa valokuvauksessa. Erot tulevat esille nopeissa sarjoissa ja videokuvauksessa.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

nomad kirjoitti:Minua harmittaisi jos aina olisi 1/3 aukon nd-filtteri päällä. Toivotaan, ettei Nikon lähde sekoilemaan noiden puoliläpäisevien peilien kanssa. En näe, että nissä olisi mitään pointtia normaalissa valokuvauksessa. Erot tulevat esille nopeissa sarjoissa ja videokuvauksessa.
Totta ja etenkin kun haluat ottaa sen hyödyn irti siitä sun valovoimaisesta telestä. Onkin tosi siistiä kun vaihdat rungon uudempaan, niin se sun f2.8 lasis onkin enää f3.3.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Vocifer
Viestit: 734
Liittynyt: Kesä 21, 2010 8 : 58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vocifer »

nomad kirjoitti:Minua harmittaisi jos aina olisi 1/3 aukon nd-filtteri päällä.
Ehkä tässä vähän samaa kuin Ford-kuskeilla, joita odottaa varma taivaspaikka. Sony-kuvaajille jumala säätää vallitsevaa valoa aina sen 1/3-aukon verran isommalle kuin oikein kameroilla kuvaajille - säälistä.
määvaan
Viestit: 5900
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

nomad kirjoitti:Minua harmittaisi jos aina olisi 1/3 aukon nd-filtteri päällä. Toivotaan, ettei Nikon lähde sekoilemaan noiden puoliläpäisevien peilien kanssa. En näe, että nissä olisi mitään pointtia normaalissa valokuvauksessa. Erot tulevat esille nopeissa sarjoissa ja videokuvauksessa.
Valokuvaus on valohävikkien maailmaa. Ei se että puoliläpäisevä peili hukkaa 1/2 aukkoa valosta ole ainut, kennon toteutuksissakin on eroa, kun Minolta 50mm f/1.4 lasia käytettäessä täydellä aukolla Sony A290:n todellinen valovoima jääkin f/2.1:een, niin se vaikkapa Sony A900:lla onkin jo f/1.6, eli valohävikki on jopa kaksinkertainen kuin puoliläpäisevällä peilillä. Noita transmission lukuja (TStop) löytyy DxOMark:in lasivertailuista.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

määvaan kirjoitti:
nomad kirjoitti:Minua harmittaisi jos aina olisi 1/3 aukon nd-filtteri päällä. Toivotaan, ettei Nikon lähde sekoilemaan noiden puoliläpäisevien peilien kanssa. En näe, että nissä olisi mitään pointtia normaalissa valokuvauksessa. Erot tulevat esille nopeissa sarjoissa ja videokuvauksessa.
Valokuvaus on valohävikkien maailmaa. Ei se että puoliläpäisevä peili hukkaa 1/2 aukkoa valosta ole ainut, kennon toteutuksissakin on eroa, kun Minolta 50mm f/1.4 lasia käytettäessä täydellä aukolla Sony A290:n todellinen valovoima jääkin f/2.1:een, niin se vaikkapa Sony A900:lla onkin jo f/1.6, eli valohävikki on jopa kaksinkertainen kuin puoliläpäisevällä peilillä. Noita transmission lukuja (TStop) löytyy DxOMark:in lasivertailuista.
Toki. Sonyn ajatuksena on varmaan ollut, että hävikit kannattaa maksimoida myös siellä missä ei olisi tarvis?
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

nomad kirjoitti:
määvaan kirjoitti:
nomad kirjoitti:Minua harmittaisi jos aina olisi 1/3 aukon nd-filtteri päällä. Toivotaan, ettei Nikon lähde sekoilemaan noiden puoliläpäisevien peilien kanssa. En näe, että nissä olisi mitään pointtia normaalissa valokuvauksessa. Erot tulevat esille nopeissa sarjoissa ja videokuvauksessa.
Valokuvaus on valohävikkien maailmaa. Ei se että puoliläpäisevä peili hukkaa 1/2 aukkoa valosta ole ainut, kennon toteutuksissakin on eroa, kun Minolta 50mm f/1.4 lasia käytettäessä täydellä aukolla Sony A290:n todellinen valovoima jääkin f/2.1:een, niin se vaikkapa Sony A900:lla onkin jo f/1.6, eli valohävikki on jopa kaksinkertainen kuin puoliläpäisevällä peilillä. Noita transmission lukuja (TStop) löytyy DxOMark:in lasivertailuista.
Toki. Sonyn ajatuksena on varmaan ollut, että hävikit kannattaa maksimoida myös siellä missä ei olisi tarvis?
:D

Mutta onhan tuossa tekniikassa puolensakin. Itse epäilen silti, että ko. konstruktio on välimallin juttu kunnes saadaan kontrasti tms -tarkennus riittävän nopeaksi ja varmaksi.
Vastaa Viestiin